Research Article
BibTex RIS Cite

Sanatın icadından yapay zekâya kontrol mekanizması olarak temsiller

Year 2024, Issue: Çağdaş sanat özel sayısı, 27 - 50, 27.12.2024
https://doi.org/10.46372/arts.1523731

Abstract

Sanatın ayrı bir kategori olarak ortaya çıkışı, kapsadıklarını maddi ve kavramsal anlamda nitelerken geçmişte geçerli dünyevi ölçekten bağımsızlaşması olarak tarif edilebilir. Bu yolla sanat kategorisi, kavramsal ve biçimsel bakımdan temsili bir yapı ve soyutlama olarak inşa edilir. Bu yeni temsili(leştirici) yapı, finansal araçların ortaya çıkmasında da tekrar eder. Dünyevi olandan olmayana, kaba zanaatlardan ince (fine) sanatlara geçişin benzeri, İkinci Dünya Savaşı sonrası pazarlama alanında da tekrarlandı. Çalışma, zanaat/sanat ayrımından bahsedilen on altıncı yüzyıldan dijital teknolojiler ve yapay zekânın belirginleştiği günümüze takip edilebilir bu temsili yapıları tanımlamak ve insan yaşamına eklenme biçimleri arasında bir örüntü bulmak üzere ilişkilendirmeyi amaçlar. Sanatın icadı olarak niteleyebileceğimiz kültürel dönüşümden, içinde bulunduğumuz neoliberal, geç-kapitalist dönemin finansal-bürokratik düzeneklerinden endüstriyel komplekslerin işleyişine uzanan tespitler yardımıyla, güncel teknolojinin yaşamı kuşatma ve yeniden üretme biçimleri hakkında bir değerlendirmeye varılmaktadır.

References

  • 4thpsyopgroup697. (2022, 3 Mayıs). GHOSTS IN THE MACHINE [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=VA4e0NqyYMw
  • Auken, I. (2016, 10 Kasım). Shopping? I can’t really remember what that is. WEF. https://web.archive.org/web/20161125135500/https://www.weforum.org/agenda/2016/11/shopping-i-can-t-really-remember-what-that-is
  • artam.com. (2020, 15 Haziran). Modern müze için modern müze yaratmak. https://artam.com/makaleler/sergiler/modern-muze-icin-modern-muze-yaratmak
  • Barthes, R. (2023). Çağdaş söylenler (6. baskı) (Çev. T. Yücel). Metis.
  • Bauman, Z. ve Lyon, D. (2016). Akışkan gözetim (2. baskı) (Çev. E. Yılmaz). Ayrıntı.
  • Beer, S. (2002). What is cybernetics? Kybernetes, 31(2), 209-219. https://doi.org/10.1108/03684920210417283
  • Berger, J. (2010). Görme biçimleri (16. baskı) (Çev. Y. Salman). Metis.
  • Benjamin, W. (2023). Pasajlar (19. baskı) (Çev. A. Cemal). Yapı Kredi.
  • Berry, T. (2024, 26 Nisan). Ghosts in the machine: Irregular recruitment for an irregular force. DVIDS Hub. https://www.dvidshub.net/news/469482/ghosts-machine-irregular-recruitment-irregular-force
  • Club Random Podcast. (2023, 2 Temmuz). Ice Cube | Club Random (...) [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=MrwqFLpC72w
  • Curtis, A. (Yönetmen). (2002). The century of the self [Belgesel]. BBC.
  • Debord, G. (2014). The society of the spectacle (2. baskı) (Çev. K. Knabb). Bureau of public secrets.
  • Eisenhower, D. D. (1961, 17 Ocak). Farewell address. The avalon project. https://avalon.law.yale.edu/20th_century/eisenhower001.asp
  • Ellis, B. E. (1991). American psycho (1. baskı). Simon & Schuster.
  • Ellis, B. E. (1998). Glamorama (1. baskı). Knopf.
  • European Parliament. (2022, 10 Ekim). Potential conflict of interest of the commission president. https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-9-2022-003740_EN.html
  • Frankel, D. (Yönetmen). (2006). The devil wears prada [Film]. 20th Century Fox.
  • Gatton, M. ve Carreon, L. (2011). Probability and the origin of art: Simulations of the paleo-camera theory. Aplimat: Journal of applied mathematics, 4(4), 181-190. https://www.aplimat.com/files/Journal_volume_4/Number_4.pdf
  • Gilroy, D. (Yönetmen). (2014). Nightcrawler [Film]. Open road.
  • Gilroy, D. (Yönetmen). (2019). Velvet buzzsaw [Film]. Netflix.
  • Harron, M. (Yönetmen). (2000). American psycho [Film]. Lions gate.
  • Know Your Meme. (____). Let’s see Paul Allen’s card [Görsel]. https://knowyourmeme.com/memes/american-psycho-business-card-scene-lets-see-paul-allens-card
  • Mills, C. W. (2017). İktidar seçkinleri (1. baskı). (Çev. Ü. Oskay). İnkılâp.
  • Moskos, C. C. (1974). The concept of the military-industrial complex: Radical critique or liberal bogey? Social problems, 21(4), 498-512. https://doi.org/10.2307/799988
  • Ponty, M. M. (2003). Göz ve tin (2. baskı) (Çev. A. Soysal). Metis.
  • Sebald, W. G. (2006). Satürn’ün halkaları (1. baskı) (Çev. Y. Tükel). Can.
  • Shiner, L. (2004). Sanatın icadı: Modern sanatta bir kültürel tarih (1. baskı). (Çev. İ. Türkmen). Ayrıntı.
  • Su, C., Zhou, H., Gong, L., Teng, B., Geng, F. ve Hu, Y. (2021). Viewing personalized video clips recommended by TikTok activates default mode network and ventral tegmental area. NeuroImage, 237, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2021.118136
  • WPDE. (2023, 18 Temmuz). Ice Cube warns rap record labels encourage criminal behavior and help prisons stay full. WPDE ABC15 News. https://wpde.com/news/nation-world/ice-cube-warns-rap-record-labels-encourage-criminal-behavior-and-help-prisons-stay-full-rapper-bill-maher-club-random-podcast-hbo-rapper-nwa

Representations as means of control from the invention of art to artificial intelligence

Year 2024, Issue: Çağdaş sanat özel sayısı, 27 - 50, 27.12.2024
https://doi.org/10.46372/arts.1523731

Abstract

The emergence of art as a distinct category can be described as its separation from worldly scales, defining its scope both materially and conceptually. This shift created art as a representational structure and abstraction. A similar pattern is seen in the rise of financial instruments during the same period, reflecting a transition from crude crafts to fine arts. This parallel extends to communication and marketing fields after World War II. This study traces these representational structures from the 16th century, when the craft-art distinction began, to the present, where digital technologies and artificial intelligence are increasingly dominant. It aims to identify patterns in how these structures integrate into human life. Through this analysis, the study evaluates how contemporary technology surrounds and reshapes life, connecting observations from the cultural invention of art to the financial-bureaucratic mechanisms of the neoliberal, late-capitalist period, and the workings of industrial complexes.

References

  • 4thpsyopgroup697. (2022, 3 Mayıs). GHOSTS IN THE MACHINE [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=VA4e0NqyYMw
  • Auken, I. (2016, 10 Kasım). Shopping? I can’t really remember what that is. WEF. https://web.archive.org/web/20161125135500/https://www.weforum.org/agenda/2016/11/shopping-i-can-t-really-remember-what-that-is
  • artam.com. (2020, 15 Haziran). Modern müze için modern müze yaratmak. https://artam.com/makaleler/sergiler/modern-muze-icin-modern-muze-yaratmak
  • Barthes, R. (2023). Çağdaş söylenler (6. baskı) (Çev. T. Yücel). Metis.
  • Bauman, Z. ve Lyon, D. (2016). Akışkan gözetim (2. baskı) (Çev. E. Yılmaz). Ayrıntı.
  • Beer, S. (2002). What is cybernetics? Kybernetes, 31(2), 209-219. https://doi.org/10.1108/03684920210417283
  • Berger, J. (2010). Görme biçimleri (16. baskı) (Çev. Y. Salman). Metis.
  • Benjamin, W. (2023). Pasajlar (19. baskı) (Çev. A. Cemal). Yapı Kredi.
  • Berry, T. (2024, 26 Nisan). Ghosts in the machine: Irregular recruitment for an irregular force. DVIDS Hub. https://www.dvidshub.net/news/469482/ghosts-machine-irregular-recruitment-irregular-force
  • Club Random Podcast. (2023, 2 Temmuz). Ice Cube | Club Random (...) [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=MrwqFLpC72w
  • Curtis, A. (Yönetmen). (2002). The century of the self [Belgesel]. BBC.
  • Debord, G. (2014). The society of the spectacle (2. baskı) (Çev. K. Knabb). Bureau of public secrets.
  • Eisenhower, D. D. (1961, 17 Ocak). Farewell address. The avalon project. https://avalon.law.yale.edu/20th_century/eisenhower001.asp
  • Ellis, B. E. (1991). American psycho (1. baskı). Simon & Schuster.
  • Ellis, B. E. (1998). Glamorama (1. baskı). Knopf.
  • European Parliament. (2022, 10 Ekim). Potential conflict of interest of the commission president. https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-9-2022-003740_EN.html
  • Frankel, D. (Yönetmen). (2006). The devil wears prada [Film]. 20th Century Fox.
  • Gatton, M. ve Carreon, L. (2011). Probability and the origin of art: Simulations of the paleo-camera theory. Aplimat: Journal of applied mathematics, 4(4), 181-190. https://www.aplimat.com/files/Journal_volume_4/Number_4.pdf
  • Gilroy, D. (Yönetmen). (2014). Nightcrawler [Film]. Open road.
  • Gilroy, D. (Yönetmen). (2019). Velvet buzzsaw [Film]. Netflix.
  • Harron, M. (Yönetmen). (2000). American psycho [Film]. Lions gate.
  • Know Your Meme. (____). Let’s see Paul Allen’s card [Görsel]. https://knowyourmeme.com/memes/american-psycho-business-card-scene-lets-see-paul-allens-card
  • Mills, C. W. (2017). İktidar seçkinleri (1. baskı). (Çev. Ü. Oskay). İnkılâp.
  • Moskos, C. C. (1974). The concept of the military-industrial complex: Radical critique or liberal bogey? Social problems, 21(4), 498-512. https://doi.org/10.2307/799988
  • Ponty, M. M. (2003). Göz ve tin (2. baskı) (Çev. A. Soysal). Metis.
  • Sebald, W. G. (2006). Satürn’ün halkaları (1. baskı) (Çev. Y. Tükel). Can.
  • Shiner, L. (2004). Sanatın icadı: Modern sanatta bir kültürel tarih (1. baskı). (Çev. İ. Türkmen). Ayrıntı.
  • Su, C., Zhou, H., Gong, L., Teng, B., Geng, F. ve Hu, Y. (2021). Viewing personalized video clips recommended by TikTok activates default mode network and ventral tegmental area. NeuroImage, 237, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2021.118136
  • WPDE. (2023, 18 Temmuz). Ice Cube warns rap record labels encourage criminal behavior and help prisons stay full. WPDE ABC15 News. https://wpde.com/news/nation-world/ice-cube-warns-rap-record-labels-encourage-criminal-behavior-and-help-prisons-stay-full-rapper-bill-maher-club-random-podcast-hbo-rapper-nwa
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Arts and Cultural Policy, Art Theory
Journal Section Research Articles
Authors

Kutlu Gürelli 0000-0002-1103-3057

Early Pub Date December 25, 2024
Publication Date December 27, 2024
Submission Date July 29, 2024
Acceptance Date November 18, 2024
Published in Issue Year 2024Issue: Çağdaş sanat özel sayısı

Cite

APA Gürelli, K. (2024). Sanatın icadından yapay zekâya kontrol mekanizması olarak temsiller. ARTS: Artuklu Sanat Ve Beşeri Bilimler Dergisi(Çağdaş sanat özel sayısı), 27-50. https://doi.org/10.46372/arts.1523731