Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sanatın icadından yapay zekâya kontrol mekanizması olarak temsiller

Yıl 2024, Sayı: Çağdaş sanat özel sayısı, 27 - 50, 27.12.2024
https://doi.org/10.46372/arts.1523731

Öz

Sanatın ayrı bir kategori olarak ortaya çıkışı, kapsadıklarını maddi ve kavramsal anlamda nitelerken geçmişte geçerli dünyevi ölçekten bağımsızlaşması olarak tarif edilebilir. Bu yolla sanat kategorisi, kavramsal ve biçimsel bakımdan temsili bir yapı ve soyutlama olarak inşa edilir. Bu yeni temsili(leştirici) yapı, finansal araçların ortaya çıkmasında da tekrar eder. Dünyevi olandan olmayana, kaba zanaatlardan ince (fine) sanatlara geçişin benzeri, İkinci Dünya Savaşı sonrası pazarlama alanında da tekrarlandı. Çalışma, zanaat/sanat ayrımından bahsedilen on altıncı yüzyıldan dijital teknolojiler ve yapay zekânın belirginleştiği günümüze takip edilebilir bu temsili yapıları tanımlamak ve insan yaşamına eklenme biçimleri arasında bir örüntü bulmak üzere ilişkilendirmeyi amaçlar. Sanatın icadı olarak niteleyebileceğimiz kültürel dönüşümden, içinde bulunduğumuz neoliberal, geç-kapitalist dönemin finansal-bürokratik düzeneklerinden endüstriyel komplekslerin işleyişine uzanan tespitler yardımıyla, güncel teknolojinin yaşamı kuşatma ve yeniden üretme biçimleri hakkında bir değerlendirmeye varılmaktadır.

Kaynakça

  • 4thpsyopgroup697. (2022, 3 Mayıs). GHOSTS IN THE MACHINE [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=VA4e0NqyYMw
  • Auken, I. (2016, 10 Kasım). Shopping? I can’t really remember what that is. WEF. https://web.archive.org/web/20161125135500/https://www.weforum.org/agenda/2016/11/shopping-i-can-t-really-remember-what-that-is
  • artam.com. (2020, 15 Haziran). Modern müze için modern müze yaratmak. https://artam.com/makaleler/sergiler/modern-muze-icin-modern-muze-yaratmak
  • Barthes, R. (2023). Çağdaş söylenler (6. baskı) (Çev. T. Yücel). Metis.
  • Bauman, Z. ve Lyon, D. (2016). Akışkan gözetim (2. baskı) (Çev. E. Yılmaz). Ayrıntı.
  • Beer, S. (2002). What is cybernetics? Kybernetes, 31(2), 209-219. https://doi.org/10.1108/03684920210417283
  • Berger, J. (2010). Görme biçimleri (16. baskı) (Çev. Y. Salman). Metis.
  • Benjamin, W. (2023). Pasajlar (19. baskı) (Çev. A. Cemal). Yapı Kredi.
  • Berry, T. (2024, 26 Nisan). Ghosts in the machine: Irregular recruitment for an irregular force. DVIDS Hub. https://www.dvidshub.net/news/469482/ghosts-machine-irregular-recruitment-irregular-force
  • Club Random Podcast. (2023, 2 Temmuz). Ice Cube | Club Random (...) [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=MrwqFLpC72w
  • Curtis, A. (Yönetmen). (2002). The century of the self [Belgesel]. BBC.
  • Debord, G. (2014). The society of the spectacle (2. baskı) (Çev. K. Knabb). Bureau of public secrets.
  • Eisenhower, D. D. (1961, 17 Ocak). Farewell address. The avalon project. https://avalon.law.yale.edu/20th_century/eisenhower001.asp
  • Ellis, B. E. (1991). American psycho (1. baskı). Simon & Schuster.
  • Ellis, B. E. (1998). Glamorama (1. baskı). Knopf.
  • European Parliament. (2022, 10 Ekim). Potential conflict of interest of the commission president. https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-9-2022-003740_EN.html
  • Frankel, D. (Yönetmen). (2006). The devil wears prada [Film]. 20th Century Fox.
  • Gatton, M. ve Carreon, L. (2011). Probability and the origin of art: Simulations of the paleo-camera theory. Aplimat: Journal of applied mathematics, 4(4), 181-190. https://www.aplimat.com/files/Journal_volume_4/Number_4.pdf
  • Gilroy, D. (Yönetmen). (2014). Nightcrawler [Film]. Open road.
  • Gilroy, D. (Yönetmen). (2019). Velvet buzzsaw [Film]. Netflix.
  • Harron, M. (Yönetmen). (2000). American psycho [Film]. Lions gate.
  • Know Your Meme. (____). Let’s see Paul Allen’s card [Görsel]. https://knowyourmeme.com/memes/american-psycho-business-card-scene-lets-see-paul-allens-card
  • Mills, C. W. (2017). İktidar seçkinleri (1. baskı). (Çev. Ü. Oskay). İnkılâp.
  • Moskos, C. C. (1974). The concept of the military-industrial complex: Radical critique or liberal bogey? Social problems, 21(4), 498-512. https://doi.org/10.2307/799988
  • Ponty, M. M. (2003). Göz ve tin (2. baskı) (Çev. A. Soysal). Metis.
  • Sebald, W. G. (2006). Satürn’ün halkaları (1. baskı) (Çev. Y. Tükel). Can.
  • Shiner, L. (2004). Sanatın icadı: Modern sanatta bir kültürel tarih (1. baskı). (Çev. İ. Türkmen). Ayrıntı.
  • Su, C., Zhou, H., Gong, L., Teng, B., Geng, F. ve Hu, Y. (2021). Viewing personalized video clips recommended by TikTok activates default mode network and ventral tegmental area. NeuroImage, 237, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2021.118136
  • WPDE. (2023, 18 Temmuz). Ice Cube warns rap record labels encourage criminal behavior and help prisons stay full. WPDE ABC15 News. https://wpde.com/news/nation-world/ice-cube-warns-rap-record-labels-encourage-criminal-behavior-and-help-prisons-stay-full-rapper-bill-maher-club-random-podcast-hbo-rapper-nwa

Representations as means of control from the invention of art to artificial intelligence

Yıl 2024, Sayı: Çağdaş sanat özel sayısı, 27 - 50, 27.12.2024
https://doi.org/10.46372/arts.1523731

Öz

The emergence of art as a distinct category can be described as its separation from worldly scales, defining its scope both materially and conceptually. This shift created art as a representational structure and abstraction. A similar pattern is seen in the rise of financial instruments during the same period, reflecting a transition from crude crafts to fine arts. This parallel extends to communication and marketing fields after World War II. This study traces these representational structures from the 16th century, when the craft-art distinction began, to the present, where digital technologies and artificial intelligence are increasingly dominant. It aims to identify patterns in how these structures integrate into human life. Through this analysis, the study evaluates how contemporary technology surrounds and reshapes life, connecting observations from the cultural invention of art to the financial-bureaucratic mechanisms of the neoliberal, late-capitalist period, and the workings of industrial complexes.

Kaynakça

  • 4thpsyopgroup697. (2022, 3 Mayıs). GHOSTS IN THE MACHINE [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=VA4e0NqyYMw
  • Auken, I. (2016, 10 Kasım). Shopping? I can’t really remember what that is. WEF. https://web.archive.org/web/20161125135500/https://www.weforum.org/agenda/2016/11/shopping-i-can-t-really-remember-what-that-is
  • artam.com. (2020, 15 Haziran). Modern müze için modern müze yaratmak. https://artam.com/makaleler/sergiler/modern-muze-icin-modern-muze-yaratmak
  • Barthes, R. (2023). Çağdaş söylenler (6. baskı) (Çev. T. Yücel). Metis.
  • Bauman, Z. ve Lyon, D. (2016). Akışkan gözetim (2. baskı) (Çev. E. Yılmaz). Ayrıntı.
  • Beer, S. (2002). What is cybernetics? Kybernetes, 31(2), 209-219. https://doi.org/10.1108/03684920210417283
  • Berger, J. (2010). Görme biçimleri (16. baskı) (Çev. Y. Salman). Metis.
  • Benjamin, W. (2023). Pasajlar (19. baskı) (Çev. A. Cemal). Yapı Kredi.
  • Berry, T. (2024, 26 Nisan). Ghosts in the machine: Irregular recruitment for an irregular force. DVIDS Hub. https://www.dvidshub.net/news/469482/ghosts-machine-irregular-recruitment-irregular-force
  • Club Random Podcast. (2023, 2 Temmuz). Ice Cube | Club Random (...) [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=MrwqFLpC72w
  • Curtis, A. (Yönetmen). (2002). The century of the self [Belgesel]. BBC.
  • Debord, G. (2014). The society of the spectacle (2. baskı) (Çev. K. Knabb). Bureau of public secrets.
  • Eisenhower, D. D. (1961, 17 Ocak). Farewell address. The avalon project. https://avalon.law.yale.edu/20th_century/eisenhower001.asp
  • Ellis, B. E. (1991). American psycho (1. baskı). Simon & Schuster.
  • Ellis, B. E. (1998). Glamorama (1. baskı). Knopf.
  • European Parliament. (2022, 10 Ekim). Potential conflict of interest of the commission president. https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-9-2022-003740_EN.html
  • Frankel, D. (Yönetmen). (2006). The devil wears prada [Film]. 20th Century Fox.
  • Gatton, M. ve Carreon, L. (2011). Probability and the origin of art: Simulations of the paleo-camera theory. Aplimat: Journal of applied mathematics, 4(4), 181-190. https://www.aplimat.com/files/Journal_volume_4/Number_4.pdf
  • Gilroy, D. (Yönetmen). (2014). Nightcrawler [Film]. Open road.
  • Gilroy, D. (Yönetmen). (2019). Velvet buzzsaw [Film]. Netflix.
  • Harron, M. (Yönetmen). (2000). American psycho [Film]. Lions gate.
  • Know Your Meme. (____). Let’s see Paul Allen’s card [Görsel]. https://knowyourmeme.com/memes/american-psycho-business-card-scene-lets-see-paul-allens-card
  • Mills, C. W. (2017). İktidar seçkinleri (1. baskı). (Çev. Ü. Oskay). İnkılâp.
  • Moskos, C. C. (1974). The concept of the military-industrial complex: Radical critique or liberal bogey? Social problems, 21(4), 498-512. https://doi.org/10.2307/799988
  • Ponty, M. M. (2003). Göz ve tin (2. baskı) (Çev. A. Soysal). Metis.
  • Sebald, W. G. (2006). Satürn’ün halkaları (1. baskı) (Çev. Y. Tükel). Can.
  • Shiner, L. (2004). Sanatın icadı: Modern sanatta bir kültürel tarih (1. baskı). (Çev. İ. Türkmen). Ayrıntı.
  • Su, C., Zhou, H., Gong, L., Teng, B., Geng, F. ve Hu, Y. (2021). Viewing personalized video clips recommended by TikTok activates default mode network and ventral tegmental area. NeuroImage, 237, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2021.118136
  • WPDE. (2023, 18 Temmuz). Ice Cube warns rap record labels encourage criminal behavior and help prisons stay full. WPDE ABC15 News. https://wpde.com/news/nation-world/ice-cube-warns-rap-record-labels-encourage-criminal-behavior-and-help-prisons-stay-full-rapper-bill-maher-club-random-podcast-hbo-rapper-nwa
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Kültür Politikası, Sanat Teorisi
Bölüm Makale
Yazarlar

Kutlu Gürelli 0000-0002-1103-3057

Erken Görünüm Tarihi 25 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 29 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 18 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024Sayı: Çağdaş sanat özel sayısı

Kaynak Göster

APA Gürelli, K. (2024). Sanatın icadından yapay zekâya kontrol mekanizması olarak temsiller. ARTS: Artuklu Sanat Ve Beşeri Bilimler Dergisi(Çağdaş sanat özel sayısı), 27-50. https://doi.org/10.46372/arts.1523731