Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Communication Language of Female Characters in Necati Cumalı Works: Sample of Dila Hanım

Yıl 2021, Sayı: Necati Cumalı Özel Sayısı, 136 - 148, 23.08.2021
https://doi.org/10.46372/arts.889591

Öz

Necati Cumalı is an important Republic writer who has devoted his entire life to writing in a very productive way. Cumalı has twenty-nine plays written in addition to his stories, novels and poems. Some of these works have been staged as theater. Some of his novels have been the subject of Yeşilçam movies. When looking at Necati Cumalı's processing of his works, rural relations and human relations in town life draw attention. These relationships are emphasized as family life and neighborhood relationships of quite ordinary people. The messages of these relations critically show the place of women in the traditional culture of the young Republic in patterns such as sexuality, deception, quarrel, gossip and land fight. In his works, Cumali, has covered the roles and status of female characters in traditional culture. While describing the ordinary woman, He gives the feelings of the woman being oppressed and destroyed in the culture. In addition to the female figure who succumbed to this destruction, he also included female figures surrendering to her feelings and desires. The most interesting of these female figures is the female model in Dila Hanım's work. Dila Hanım has gone beyond ordinary female figures. Dila Hanım appears before the reader as a female figure riding a horse, using a gun, holding her grudge and blood on the ground. Dila Hanım, who is a strong character, could not oppose the tradition. She preferred to commit suicide instead of love. For this reason, Dila Hanım from the stories of Cumalı was examined in this study.

Kaynakça

  • And, M. (1973). 50 Yılın Türk Tiyatrosu. İstanbul: İş Bankası. Cumalı, N. (1978). Dila Hanım - Makedonya 1900. İstanbul: E. Cumalı, N. (1995). Viran Dağlar Makedonya 1900. Ankara: Cumhuriyet Kitapları. Demir, Y. (1995). Anlatılar Tipolojisi. İstanbul: Akçağ. Özkan, M. (2015). Edebiyatta Dil Kullanımı. İstanbul Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, 52, 65-76. Taş, S. (2001). Necati Cumalı ve Oyunları. Ankara: Kültür Bakanlığı Kültür Eserleri. Uyguner, M. (1992). Cumalı’nın Tiyatro Yapıtları. Türk Dili, 228, 491-493.

Necati Cumalı Eserlerinde Kadın Karakterlerin İletişim Dili: Dila Hanım Örneği

Yıl 2021, Sayı: Necati Cumalı Özel Sayısı, 136 - 148, 23.08.2021
https://doi.org/10.46372/arts.889591

Öz

Necati Cumalı, tüm hayatını oldukça üretken bir şekilde yazma eylemine adamış önemli bir Cumhuriyet yazarıdır. Cumalı’nın, öyküleri romanları ve şiirlerinin yanı sıra yazdığı yirmi dokuz oyunu bulunmaktadır. Bu eserlerden bazıları tiyatro olarak sahnelenmiştir. Bazı romanları da Yeşilçam filmlerine konu olmuştur. Necati Cumalı’nın, eserlerinin işleyişine bakıldığında, kırsal kesim ilişkileri ve kasaba hayatında insan ilişkileri dikkat çekmektedir. Bu ilişkiler oldukça sıradan insanların, aile yaşamı, komşuluk ilişkileri olarak vurgulanmaktadır. Bu ilişkilerin iletileri, cinsellik, aldatma, kavga, dedikodu ve toprak kavgası gibi örüntüler içinde kadının yerini genç Cumhuriyetin geleneksel kültürü içinde eleştirel tarzda göstermektedir. Cumalı eserlerinde kadın karakterlerin rollerini ve statülerini geleneksel kültürün içinde işlemiştir. Sıradan kadını anlatırken kadının kültür içinde ezilen ve yok edilen duygularını vermektedir. Bu yok edilişe karşı boyun eğen kadın figürünün yanında duygularına ve arzularına teslim olan kadın figürlerine de eserlerinde yer vermiştir. Bu kadın figürlerinden en farklı olanı, Dila Hanım eserinde yer alan kadın modelidir. Çünkü Dila Hanım, Cumalı’nın eserlerinde işlediği diğer sıradan kadın figürlerinin dışına çıkmıştır. Dila Hanım, ata binen, silah kullanan, kinini güden ve kanını yerde bırakmayan bir kadın figürü olarak okuyucunun karşısına çıkmaktadır. Fakat, güçlü bir kadın karakter olan Dila Hanım bile geleneklere karşı çıkamamıştır. Aşkı yerine intihar etmeyi tercih etmiştir. Bu nedenle bu çalışmada Necati Cumalı öykülerinden Dila Hanım incelenmiştir.

Kaynakça

  • And, M. (1973). 50 Yılın Türk Tiyatrosu. İstanbul: İş Bankası. Cumalı, N. (1978). Dila Hanım - Makedonya 1900. İstanbul: E. Cumalı, N. (1995). Viran Dağlar Makedonya 1900. Ankara: Cumhuriyet Kitapları. Demir, Y. (1995). Anlatılar Tipolojisi. İstanbul: Akçağ. Özkan, M. (2015). Edebiyatta Dil Kullanımı. İstanbul Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, 52, 65-76. Taş, S. (2001). Necati Cumalı ve Oyunları. Ankara: Kültür Bakanlığı Kültür Eserleri. Uyguner, M. (1992). Cumalı’nın Tiyatro Yapıtları. Türk Dili, 228, 491-493.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Edebi Çalışmalar
Bölüm Makale
Yazarlar

Emine Kılıçaslan 0000-0002-4226-9409

Yayımlanma Tarihi 23 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021Sayı: Necati Cumalı Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Kılıçaslan, E. (2021). Necati Cumalı Eserlerinde Kadın Karakterlerin İletişim Dili: Dila Hanım Örneği. ARTS: Artuklu Sanat Ve Beşeri Bilimler Dergisi(Necati Cumalı Özel Sayısı), 136-148. https://doi.org/10.46372/arts.889591

21811

ARTS, CC BY-NC 4.0 ile lisanslanmaktadır cc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1nc.svg?ref=chooser-v1