Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster

Abstraction and It’s Metaphysical Aspects in Modern Art

Yıl 2020, Sayı: 4, 52 - 75, 15.09.2020
https://doi.org/10.46372/arts.754898

Öz

In the modern era, abstract approaches have come to the fore in Art as well as in Science and Philosophy. The “modeling” of music for painting was due to the fact that music has a much more abstract and mathematical structure compared to painting. It can be said that the effort for freeing the art of painting from being mere servant of representations of someone’s portrait or a mirror of a fragment of the world and so purifying it, and transforming it into an independent art, particularly get started with Cubism. Cubist artists offered more rational art works then sensory, by leaving the traditional single point view approaches which continued since renaissance. Consequently optical approach leaves it’s space to more mental one. In this point of view Apollinaire uses ‘an art of understanding’ statement for Cubism. The surface of a canvas (a painting) were not considering ‘as an open window on the world’ anymore, but transformed into a field which artist reflects his/her mental-conceptual activities on it. The images and the composition as a whole which appears on the surface of a canvas were becoming analyzed according their interrelationships. That is to say the whole elements which constitute a painting (color, line, shape, etc.) were becoming hold by their interrelations and their relation to the surface. Therefore in art Modern Art arena, more logical and linguistic approaches came forward. In this point of view we are able to declare that Metaphysical approaches come forward in the art field. According to this concept, abstract approaches in Modern Art and its’ metapysical aspects is going to be analyzed in this article in historical process.

Kaynakça

  • Alberti, L. B. (1991) On Painting, (Translated by Cecil Grayson). England: Penguin Classics
  • Baudelaire, C. (1. Baskı 2003). Modern Hayatın Ressamı, (A. Berktay, çev.). İstanbul: İletişim Yayınları
  • Belting, H. (2011) Florence and Baghdad, (Trans. D. L. Schneider). London: The Belknap Press of Harvard University Press.
  • Bernard, E. (2001) Cezanne Üzerine Anılar, (K. Özsezgin, çev.). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları
  • Burckhardt, T. (2013) İslam Sanatı, Dil ve Anlam, (T. Koç, çev.). İstanbul: Klasik Yayınları
  • Harrison, C. & Wood, P. , (Edt.) (2011). SANAT ve KURAM 1900-2000, (S. Gürses, çev.). İstanbul: Küre Yayınları
  • Harrison, C. & Wood, P. (Eds.) (2003). Art in Theory 1900-2000, Oxford: Blackwell Publishing
  • Kandinsky, W. (1.Baskı 2001), Sanatta Ruhsallık Üzerine, (G. Ekinci, çev.). İstanbul: Altı Kırkbeş Yayın
  • Lazzarato, M. (2017). Marcel Duchamp ve İşin Reddi, (S. Çalcı, çev.). Kolektif Kitap Y.
  • Lynton, N. (1.Baskı 1982), Modern Sanatın Öyküsü, (C. Çapan & S. Öziş, çev.). Remzi Kitabevi Yayınları
  • Maltaş, M. Ş. (2019), RÖNESANSTA, MATEMATİK İÇERİKLİ YENİ BİR SANAT BAĞLAMINDA DOĞRUSAL (LINEAR) PERSPEKTİF, YYÜ. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 44, 223-238, http://www.yyusbedergisi.com/dergi/ronesansta-matematik-icerikli-yeni-bir-sanat-baglaminda-dogrusal-linear-perspektif20190717045915.pdf
  • Marcel Duchamp Interview on Art and Dada (1956)) https://www.youtube.com/watch?v=DzwADsrOEJk
  • Moszynska, A. (2004) Abstract Art, London: Thames & Hudson World of Art,
  • “Sanat Tanımı Topluluğu, Çalışma 3” (Aralık 1997) İstanbul: STT Yayını
  • Ponty, M. M. (2006) Göz ve Tin, (A. Soysal, çev.). İstanbul: Metis Yayınları
  • The Richard Mutt Case, The Blind Man, No. 2, New York, 1917 https://monoskop.org/images/6/6f/The_Blind_Man_2_May_1917.pdf
  • The Timaeus of Plato, (1888) R.A. ARCHER HIND, M.A., London, MACMILLAN AND CO. AND NEW YORK

Modern Sanatta Soyut Yaklaşımlar ve Metafizik Yönleri

Yıl 2020, Sayı: 4, 52 - 75, 15.09.2020
https://doi.org/10.46372/arts.754898

Öz

Modern dönemde, Bilim ve Felsefe’de olduğu gibi Sanat’ta da soyut yaklaşımlar öne çıkmaya başlamıştır. Resim sanatına müzik sanatının ‘model alınması’ da müziğin resme kıyasla çok daha soyut ve matematiksel bir yapısının olmasından kaynaklıydı. Resim sanatının dünyanın bir kesitinin ‘aynası’, bir kişinin portresi gibi belli şeylerin temsillerinin hizmetinden kurtarılarak ‘saflaştırılması’ ve böylece onun ‘bağımsız bir sanat’ haline dönüştürülmesinin çabası özellikle Kübizm ile başladığı söylenebilir. Kübist sanatçılar Rönesans’tan beri süregelmiş geleneksel tek bakış açılı optik yaklaşımı terk ederler ve duyusal olmaktan çok ussal eserler sunarlar. Dolayısıyla optik yaklaşım yerini daha zihinsel bir yaklaşıma terk eder. Bu bağlamda Apollinaire Kübizm için ‘bir kavrayış sanatı’ ifadesini kullanır. Tuvalin yüzeyi ‘dünyaya açılan bir pencere’ olmaktan çıkartılarak, yüzey artık daha çok, sanatçının zihinsel-kavramsal faaliyetinin yansıtıldığı bir alana dönüştürülür. Tuvalin yüzeyinde söz konusu olan ‘imgeler’ ve bütünsel olarak kompozisyon kendi iç yapısındaki ilişkiler bağlamında ele alınıp çözümlenmeye çalışılır. Yani bir resmi oluşturan bütün elemanların (renk, çizgi, şekil vs.) birbirleri ile ve yüzey ile bağıntıları ele alınır. Böylece Modern Sanatta daha dilsel ve mantıksal bir yaklaşım öne çıkmaya başlar. Dolayısıyla sanat alanında metafizik çabaların da böylece öne çıktığını söyleyebiliriz. Bu bağlamda Modern Sanattaki soyut yaklaşımlar ve bunların metafizik yönleri bu makalede tarihsel süreci bağlamında irdelenecektir.

Kaynakça

  • Alberti, L. B. (1991) On Painting, (Translated by Cecil Grayson). England: Penguin Classics
  • Baudelaire, C. (1. Baskı 2003). Modern Hayatın Ressamı, (A. Berktay, çev.). İstanbul: İletişim Yayınları
  • Belting, H. (2011) Florence and Baghdad, (Trans. D. L. Schneider). London: The Belknap Press of Harvard University Press.
  • Bernard, E. (2001) Cezanne Üzerine Anılar, (K. Özsezgin, çev.). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları
  • Burckhardt, T. (2013) İslam Sanatı, Dil ve Anlam, (T. Koç, çev.). İstanbul: Klasik Yayınları
  • Harrison, C. & Wood, P. , (Edt.) (2011). SANAT ve KURAM 1900-2000, (S. Gürses, çev.). İstanbul: Küre Yayınları
  • Harrison, C. & Wood, P. (Eds.) (2003). Art in Theory 1900-2000, Oxford: Blackwell Publishing
  • Kandinsky, W. (1.Baskı 2001), Sanatta Ruhsallık Üzerine, (G. Ekinci, çev.). İstanbul: Altı Kırkbeş Yayın
  • Lazzarato, M. (2017). Marcel Duchamp ve İşin Reddi, (S. Çalcı, çev.). Kolektif Kitap Y.
  • Lynton, N. (1.Baskı 1982), Modern Sanatın Öyküsü, (C. Çapan & S. Öziş, çev.). Remzi Kitabevi Yayınları
  • Maltaş, M. Ş. (2019), RÖNESANSTA, MATEMATİK İÇERİKLİ YENİ BİR SANAT BAĞLAMINDA DOĞRUSAL (LINEAR) PERSPEKTİF, YYÜ. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 44, 223-238, http://www.yyusbedergisi.com/dergi/ronesansta-matematik-icerikli-yeni-bir-sanat-baglaminda-dogrusal-linear-perspektif20190717045915.pdf
  • Marcel Duchamp Interview on Art and Dada (1956)) https://www.youtube.com/watch?v=DzwADsrOEJk
  • Moszynska, A. (2004) Abstract Art, London: Thames & Hudson World of Art,
  • “Sanat Tanımı Topluluğu, Çalışma 3” (Aralık 1997) İstanbul: STT Yayını
  • Ponty, M. M. (2006) Göz ve Tin, (A. Soysal, çev.). İstanbul: Metis Yayınları
  • The Richard Mutt Case, The Blind Man, No. 2, New York, 1917 https://monoskop.org/images/6/6f/The_Blind_Man_2_May_1917.pdf
  • The Timaeus of Plato, (1888) R.A. ARCHER HIND, M.A., London, MACMILLAN AND CO. AND NEW YORK
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makale
Yazarlar

Mehmet Şah Maltaş 0000-0002-2083-6142

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Maltaş, M. Ş. (2020). Modern Sanatta Soyut Yaklaşımlar ve Metafizik Yönleri. ARTS: Artuklu Sanat Ve Beşeri Bilimler Dergisi(4), 52-75. https://doi.org/10.46372/arts.754898