Research Article
BibTex RIS Cite

Çağdaş Sanat ve Sinema Ekseninde Dijital Yaratıcılığın Sınırları Üzerine Bir Araştırma

Year 2024, Issue: Çağdaş sanat özel sayısı, 105 - 124, 27.12.2024
https://doi.org/10.46372/arts.1551051

Abstract

Bugün çağdaş sanat olarak adlandırdığımız sınırların belirsizleştiği, kuralların yıkıldığı, yeni formların vücut bulduğu alan yapay zeka ile kurulan ilişkisiyle yeni bir mücadele içine girmiştir. Bu mücadele yapay zekanın çağdaş sanatın hangi alanına ne kadar dahil olacağı ya da olabileceği ile ilgilidir. Bu bağlamda çalışma kapsamında çağdaş sanatın bir parçası olan sinemada yapay zeka kullanımının yaratıcılık üzerindeki etkisi tartışılmıştır. Üretim alanının içinde olan 10 profesyonel ile yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler yorumlayıcı analiz yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Görüşmelerin öncesinde kişilere biri senarist tarafından diğeri ise yapay zeka desteğiyle yazılan iki tretman okutulmuş, bu metinler üzerine sorular yöneltilmiştir. Araştırma sonucunda katılımcıların çoğunun yapay zekanın çağdaş sanatın herhangi bir alanına dahil olmasına karşı mesafeli olduğu, senaryo yazımında yapay zekanın kullanılması konusunda ise önyargılı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Tüm bu önyargılara rağmen yine katılımcıların çoğunun habersizce yapay zeka desteğiyle yazılan tretmanı daha başarılı buldukları tespit edilmiştir.

Ethical Statement

İstanbul Nişantaşı Üniversitesi Etik Kurulu tarafından incelenen “Çağdaş Sanat ve Sinema Bağlamında Dijital Yaratıcılığın Sınırları Üzerine Bir Araştırma” başlıklı çalışma, 22/08/2024 tarih ve 2024/08 sayılı etik kurul toplantısında değerlendirilmiş olup, araştırmanın etik açıdan uygun olduğuna oybirliğiyle karar verilmiştir. Bilgilendirilmiş onam formunun imzalanmasının ardından yarı yapılandırılmış sorular kullanılarak on görüşme gerçekleştirilmiştir.

Project Number

20240822-42

References

  • Aristotle. (1993). Poetika (17th edition) (Trans. İ. Tunalı). Remzi.
  • Akdemir Dilek, B. (2023). Kızılırmak Karakoyun filmini anlatı ve kahramanın yolculuğu bağlamında biçimbilimsel olarak yeniden okuma. Motif akademi halk bilim dergisi, 16(41), 141-158. https://doi.org/10.12981/mahder.1201978
  • Baktır, H. (2003). The concept of imitation in Plato and Aristotle. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü dergisi, 15(2), 167-179. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/219264
  • Benjamin, W. (2016). Pasajlar (12th edition) (Trans. A. Cemal). Yapı Kredi.
  • Etikan, I., Musa, S. A. & Alkassim, R. S. (2016). Comparison of convenience sampling and purposive sampling. American journal of theoretical and applied statistics, 5(1), 1-4. https://doi.org/10.11648/j.ajtas.20160501.11
  • Farthing, S. (2014). Sanatın tüm öyküsü (2nd edition) (Trans. F. Candil Çulcu). Hayalperest.
  • Foster, H. (2015, September 2). Çağdaş sanatın mecrası: Piyasa (Trans. A. Boren). e-Skop. https://www.e-skop.com/skopdergi/cagdas-sanatin-mecrasi-piyasa/2607
  • Genç Motto. (2023, 10 Ağustos). Yapay zekâ ve film senaryosu. GZT. https://www.gzt.com/genc-motto/yapay-zeka-ve-film-senaryosu-3770566
  • Gürgün, H. (2021). “Mimêsis” kavramı, üç yansıtma kuramı ve bu kavramın temel sanat akımları üzerine etkisi. Türk dünyası dil ve edebiyat dergisi, 51, 349-366. https://doi.org/10.24155/tdk.2021.170
  • Gürsoy, A. Ö. & Şavk, S. (2024). Kâtip yazardan komut veren yazara: Senaryo yazımında yapay zekâ kullanımı ışığında yazarlık, otantiklik ve yaratıcılığın durum değerlendirmesi. ARTS, 12, 57-82. https://doi.org/10.46372/arts.1482636
  • Hummelen, Y. (2005). Conservation strategies for modern and contemporary art. CR: Interdisciplinair vakblad voor conservering en restauratie, 6(3), 22-26.
  • Medyascope. (2024, June 20). Filmin senaryosunu ChatGPT 4.0 yazdı, gelen tepkiler üzerine gösterimi iptal edildi. Medyascope. https://medyascope.tv/2024/06/20/filmin-senaryosunu-chatgpt-4-0-yazdi-gelen-tepkiler-uzerine-gosterimi-iptal-edildi/
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3rd edition) (Çev. S. Turan). Nobel.
  • Patton, M. Q. (2015). Qualitative research and evaluation methods (4th edition). Sage.
  • Plato. (2002). Devlet (1st edition) (Trans. H. Demirhan). Sosyal.
  • Ross, D. (2002). Aristoteles (1st edition) (Trans. A. Aslan). Kabalcı.
  • Sharp, O. (Yönetmen). (2016). Sunspring [Film]. End cue.
  • Sharp, O. (Yönetmen). (2017). It’s no game [Film]. Friedman.
  • Zengin, F. (2020). Akıllı makine çağı sinemasına giriş: sinema sanatında yapay zekâ teknolojilerinin kullanımı. İletişim çalışmaları dergisi, 6(2), 151-177. http://doi.org/10.17932/IAU.ICD.2015.006/icd_v06i2002

A Study on the Limits of Digital Creativity in the Context of Contemporary Art and Cinema

Year 2024, Issue: Çağdaş sanat özel sayısı, 105 - 124, 27.12.2024
https://doi.org/10.46372/arts.1551051

Abstract

In contemporary art, a realm where boundaries blur, rules are dismantled, and new forms emerge, the relationship with artificial intelligence (AI) introduces a new challenge. This challenge concerns how much and to what extent AI can be incorporated into contemporary art. This study explores the impact of AI on creativity within cinema, a domain of contemporary art. Semi-structured interviews were conducted with 10 professionals from the production field, and the data were analyzed using an interpretive approach. Before the interviews, participants were presented with two treatments—one written by a human screenwriter and the other by AI—and were asked to provide feedback on these texts. The study found that most participants were skeptical about AI's integration into contemporary art and held biases against its use in screenwriting. However, despite these biases, most participants unknowingly rated the AI-assisted treatment more successful.

Ethical Statement

The study titled “A Research on the Limits of Digital Creativity in the Context of Contemporary Art and Cinema”, reviewed by the Ethics Committee of İstanbul Nişantaşı University, was evaluated at the ethics committee meeting dated 22/08/2024 with number 2024/08. It was unanimously decided that the research is ethically appropriate. After signing the informed consent form, ten interviews have been conducted using the semi-structured questions.

Project Number

20240822-42

References

  • Aristotle. (1993). Poetika (17th edition) (Trans. İ. Tunalı). Remzi.
  • Akdemir Dilek, B. (2023). Kızılırmak Karakoyun filmini anlatı ve kahramanın yolculuğu bağlamında biçimbilimsel olarak yeniden okuma. Motif akademi halk bilim dergisi, 16(41), 141-158. https://doi.org/10.12981/mahder.1201978
  • Baktır, H. (2003). The concept of imitation in Plato and Aristotle. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü dergisi, 15(2), 167-179. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/219264
  • Benjamin, W. (2016). Pasajlar (12th edition) (Trans. A. Cemal). Yapı Kredi.
  • Etikan, I., Musa, S. A. & Alkassim, R. S. (2016). Comparison of convenience sampling and purposive sampling. American journal of theoretical and applied statistics, 5(1), 1-4. https://doi.org/10.11648/j.ajtas.20160501.11
  • Farthing, S. (2014). Sanatın tüm öyküsü (2nd edition) (Trans. F. Candil Çulcu). Hayalperest.
  • Foster, H. (2015, September 2). Çağdaş sanatın mecrası: Piyasa (Trans. A. Boren). e-Skop. https://www.e-skop.com/skopdergi/cagdas-sanatin-mecrasi-piyasa/2607
  • Genç Motto. (2023, 10 Ağustos). Yapay zekâ ve film senaryosu. GZT. https://www.gzt.com/genc-motto/yapay-zeka-ve-film-senaryosu-3770566
  • Gürgün, H. (2021). “Mimêsis” kavramı, üç yansıtma kuramı ve bu kavramın temel sanat akımları üzerine etkisi. Türk dünyası dil ve edebiyat dergisi, 51, 349-366. https://doi.org/10.24155/tdk.2021.170
  • Gürsoy, A. Ö. & Şavk, S. (2024). Kâtip yazardan komut veren yazara: Senaryo yazımında yapay zekâ kullanımı ışığında yazarlık, otantiklik ve yaratıcılığın durum değerlendirmesi. ARTS, 12, 57-82. https://doi.org/10.46372/arts.1482636
  • Hummelen, Y. (2005). Conservation strategies for modern and contemporary art. CR: Interdisciplinair vakblad voor conservering en restauratie, 6(3), 22-26.
  • Medyascope. (2024, June 20). Filmin senaryosunu ChatGPT 4.0 yazdı, gelen tepkiler üzerine gösterimi iptal edildi. Medyascope. https://medyascope.tv/2024/06/20/filmin-senaryosunu-chatgpt-4-0-yazdi-gelen-tepkiler-uzerine-gosterimi-iptal-edildi/
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3rd edition) (Çev. S. Turan). Nobel.
  • Patton, M. Q. (2015). Qualitative research and evaluation methods (4th edition). Sage.
  • Plato. (2002). Devlet (1st edition) (Trans. H. Demirhan). Sosyal.
  • Ross, D. (2002). Aristoteles (1st edition) (Trans. A. Aslan). Kabalcı.
  • Sharp, O. (Yönetmen). (2016). Sunspring [Film]. End cue.
  • Sharp, O. (Yönetmen). (2017). It’s no game [Film]. Friedman.
  • Zengin, F. (2020). Akıllı makine çağı sinemasına giriş: sinema sanatında yapay zekâ teknolojilerinin kullanımı. İletişim çalışmaları dergisi, 6(2), 151-177. http://doi.org/10.17932/IAU.ICD.2015.006/icd_v06i2002
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Art History, Theory and Criticism (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Selin Kiraz Demir 0000-0001-5901-857X

Gülsün Bozkurt 0000-0001-9558-7577

Project Number 20240822-42
Early Pub Date December 25, 2024
Publication Date December 27, 2024
Submission Date September 16, 2024
Acceptance Date November 18, 2024
Published in Issue Year 2024Issue: Çağdaş sanat özel sayısı

Cite

APA Kiraz Demir, S., & Bozkurt, G. (2024). A Study on the Limits of Digital Creativity in the Context of Contemporary Art and Cinema. ARTS: Artuklu Sanat Ve Beşeri Bilimler Dergisi(Çağdaş sanat özel sayısı), 105-124. https://doi.org/10.46372/arts.1551051