Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bilişsel ve algısal faaliyetleri ön plana alan bir çalışma tekniği olarak mental çalışma tekniği

Yıl 2025, Sayı: 13, 7 - 24, 27.02.2025
https://doi.org/10.46372/arts.1500169

Öz

Müzik icracıları, eğitimlerinin ilk yıllarından başlayarak tüm meslek hayatları boyunca düzenli müziksel pratiklere ihtiyaç duymaktadırlar. Bu pratikler, icracının bireysel ihtiyaçları çerçevesinde kişiye özel değişkenlikler göstermektedir. Müzik eğitimcileri ve icracıları yüzyıllar boyunca sadece fiziksel faaliyetlere dayanan pratikleri tercih ettikleri varsayılabilir. 20. yüzyıl sonrası yapılan araştırmalar beyin fonksiyonlarının müzik algısı ve icrası sırasında taşıdığı önemi ortaya koymuş ve fiziksel pratiklerle sınırlandırılan geleneksel çalışma yöntemlerini yeniden tartışmaya açmıştır. Bu araştırma bir örnek olay çalışması olarak tasarlanmıştır. Bu araştırmanın amacı bilişsel ve algısal faaliyetleri ön plana alan mental çalışma tekniğinin müzik pratiklerine sunduğu katkıyı incelemektir. Araştırma kapsamında öğrencilerle mental çalışma tekniği kullanılarak uygulamalar yapılmış ve yapılan uygulamalar sonucunda elde edilen bulgular analiz edilmiştir. Elde edilen bulguların analizi sonucunda, bilişsel ve algısal faaliyetlerin geleneksel yöntemleri destekleyecek şekilde çalışma rutinine dâhil edilmesiyle müziksel çalışmalardan alınan verimin arttırılabileceğini sonucuna ulaşılmıştır. Bu bulgular, müzik icrasının motor hareketler kadar algısal farkındalık ve bilişsel fonksiyonlarla da bağlantılı olduğu iddiasını güçlendirmektedir.

Kaynakça

  • Akkaya, T. (2017). Mental enstrüman çalışma tekniklerinin gitar icrasındaki yararları (Sanatta yeterlik tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Altenmüller, E. (2008). Neurology of musical performance. Clinical medicine, 8(4), 410-413. https://doi.org/10.7861/clinmedicine.8-4-410
  • Baumert, J. (1993). Lernstrategie, motivationale orientierung und selbstwirsamkeitüberzeugungen im sontext schulischen lernens. Unterrichtswissenschaft, 21(4), 327-354. https://doi.org/10.25656/01:8194
  • Debarnot, U., Sperduti, M., Di Rienzo, F. ve Guillot, A. (2014). Experts bodies, experts minds: How physical and mental training shape the brain. Frontiers in human neuroscience, 8, 1-17. https://doi.org/10.3389/fnhum.2014.00280
  • Eagleman, D. (2016). Beyin: Senin hikayen (23. baskı) (Çev. Z. A. Tozar). Domingo.
  • Eberspaecher, H. (1990). Mentale trainingsformen in der praxis : Ein handbuch für trainer und sportler (1. baskı). Oberhaching sportinform.
  • Hallam, S., Varvarigou, M., Creech, A. ve Papageorgi, I. (2019). Are the differences in practice depending on the instrument played?. Psychology of music, 48(6), 1-21. https://doi.org/10.1177/0305735618816370
  • Klöppel, R. (2013). Mentales training für musiker (6. baskı). Bosse.
  • Klöppel, R. ve Altenmüller, E. (2013). Die kunst des musizierens: Von den physiologischen und psychologischen grundlagen zur praxis (6. baskı). Schott.
  • Mantel, G. (2010). Einfach Üben: 185 unübliche überezepte für Instrumentalisten (2. baskı). Schott.
  • Orloff-Tschekorsky, T. (2001). Mentales training in der muzikalischen ausbildung (2. baskı). Breitkopf & Härtel.
  • Roediger, H. L. III, ve Pyc, M. A. (2012). Inexpensive techniques to improve education: Applying cognitive psychology to enhance educational practice. Journal of ppplied research in memory and cognition, 1(4), 242-248. https://doi.org/10.1016/j.jarmac.2012.09.002
  • Schneider, F. (1992). Üben-was ist das eigentlich? : Neue erkenntnisse, alte weisheiten, tipps für die praxis - eine art puzzle (1. baskı). Breitkopf & Härtel.
  • Sor, F. (1889). Op. 11 No. 6 [Gitar notasyonu]. Tecla.
  • Szirmai, E. ve Emmenegger, C. (2007). Das Üben üben-ein konzept im experiment (Yüksek lisans tezi). Lucerne University of Applied Sciences and Arts, Luzern.
  • Ültay, E., Akyurt, H. ve Ültay, N. (2021). Sosyal bilimlerde betimsel içerik analizi. IBAD sosyal bilimler dergisi, 10, 188-201. https://doi.org/10.21733/ibad.871703
  • Velkaverh, A. (2008). Mentales training für musikerInnen (Yüksek lisans tezi). University of Music and Performing Arts, Viyana.

Mental practice technique as a study technique focusing on cognitive and perceptual activities

Yıl 2025, Sayı: 13, 7 - 24, 27.02.2025
https://doi.org/10.46372/arts.1500169

Öz

Music practitioners require consistent musical practices from the early stages of their education throughout their professional careers. Historically, educators and performers have favored physical practice methods. Post-20th-century research underscores the significance of brain functions during music perception and performance, challenging traditional, physically-oriented approaches. This study, designed as a case study. The aim of this research is to examine the contribution of the mental practice technique, which emphasizes cognitive and perceptual activities, to music practices. Implemented the mental practice technique with students, analyzing the resultant findings. The analysis suggests that integrating cognitive and perceptual activities into practice routines can enhance the efficacy of musical practice. These findings reinforce the notion that music performance correlates not only with motor movements but also with perceptual awareness and cognitive functions.

Kaynakça

  • Akkaya, T. (2017). Mental enstrüman çalışma tekniklerinin gitar icrasındaki yararları (Sanatta yeterlik tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Altenmüller, E. (2008). Neurology of musical performance. Clinical medicine, 8(4), 410-413. https://doi.org/10.7861/clinmedicine.8-4-410
  • Baumert, J. (1993). Lernstrategie, motivationale orientierung und selbstwirsamkeitüberzeugungen im sontext schulischen lernens. Unterrichtswissenschaft, 21(4), 327-354. https://doi.org/10.25656/01:8194
  • Debarnot, U., Sperduti, M., Di Rienzo, F. ve Guillot, A. (2014). Experts bodies, experts minds: How physical and mental training shape the brain. Frontiers in human neuroscience, 8, 1-17. https://doi.org/10.3389/fnhum.2014.00280
  • Eagleman, D. (2016). Beyin: Senin hikayen (23. baskı) (Çev. Z. A. Tozar). Domingo.
  • Eberspaecher, H. (1990). Mentale trainingsformen in der praxis : Ein handbuch für trainer und sportler (1. baskı). Oberhaching sportinform.
  • Hallam, S., Varvarigou, M., Creech, A. ve Papageorgi, I. (2019). Are the differences in practice depending on the instrument played?. Psychology of music, 48(6), 1-21. https://doi.org/10.1177/0305735618816370
  • Klöppel, R. (2013). Mentales training für musiker (6. baskı). Bosse.
  • Klöppel, R. ve Altenmüller, E. (2013). Die kunst des musizierens: Von den physiologischen und psychologischen grundlagen zur praxis (6. baskı). Schott.
  • Mantel, G. (2010). Einfach Üben: 185 unübliche überezepte für Instrumentalisten (2. baskı). Schott.
  • Orloff-Tschekorsky, T. (2001). Mentales training in der muzikalischen ausbildung (2. baskı). Breitkopf & Härtel.
  • Roediger, H. L. III, ve Pyc, M. A. (2012). Inexpensive techniques to improve education: Applying cognitive psychology to enhance educational practice. Journal of ppplied research in memory and cognition, 1(4), 242-248. https://doi.org/10.1016/j.jarmac.2012.09.002
  • Schneider, F. (1992). Üben-was ist das eigentlich? : Neue erkenntnisse, alte weisheiten, tipps für die praxis - eine art puzzle (1. baskı). Breitkopf & Härtel.
  • Sor, F. (1889). Op. 11 No. 6 [Gitar notasyonu]. Tecla.
  • Szirmai, E. ve Emmenegger, C. (2007). Das Üben üben-ein konzept im experiment (Yüksek lisans tezi). Lucerne University of Applied Sciences and Arts, Luzern.
  • Ültay, E., Akyurt, H. ve Ültay, N. (2021). Sosyal bilimlerde betimsel içerik analizi. IBAD sosyal bilimler dergisi, 10, 188-201. https://doi.org/10.21733/ibad.871703
  • Velkaverh, A. (2008). Mentales training für musikerInnen (Yüksek lisans tezi). University of Music and Performing Arts, Viyana.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat Tarihi, Teori ve Eleştiri (Diğer)
Bölüm Makale
Yazarlar

Tuba Akkaya 0000-0003-0315-0680

Yayımlanma Tarihi 27 Şubat 2025
Gönderilme Tarihi 12 Haziran 2024
Kabul Tarihi 27 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Akkaya, T. (2025). Bilişsel ve algısal faaliyetleri ön plana alan bir çalışma tekniği olarak mental çalışma tekniği. ARTS: Artuklu Sanat Ve Beşeri Bilimler Dergisi(13), 7-24. https://doi.org/10.46372/arts.1500169