Rus avangardistlerin teknolojik ütopya hareketi olan Kozmizm, hem düşünsel hem de görsel üretim üzerinde 19.yüzyıl sonu ve 20.yüzyıl başında Sovyetler Birliği'nde etkili olmuştur. 1920’li yıllarda kulturel uretimi etkilemis olan Rus kozmizmi (Russian Cosmism) dusunur ve kutuphaneci Fedorov Nikolai (1829-1903)tarafından temelleri atılmış. Günümüz sanatçıları tekrar etkisi altına almaya başlayan Rus Kozmizmi ve teknolojik ütopya argümanlarının 21.yüzyıldaki olumsuzlayıcı tartışmalarının dışına çıkıp, gelecek üzerine insan ve tüm varlıklar hakkında spekülatif bir dünya ve toplum kurgusu temsiliyetini içermekte. Yeni Rus Kozmizmi, özellike Rus sanatçı ve kısa film yönetmeni Anton Vidokle’nin “Kosmos” üçlemesinde, hem gelecek toplumsallık tahayyülleri hem de günümüz evrenindeki diğer insan - dışı varlıklar, teknolojik distopyalar ve tuketim, sanatın geleceği gibi konulara odaklanarak kozmizm düşüncesini yeniden ele alıyor. Yonetmen icin Kozmizm, teknolojik ütopyaların toplumsal sorunların çözüleceğine dair Rus Kozmizm düşüncesinde oldugu gibi olumlayıcı bir rolu yok fakat şimdi ve geleceğe dair tümel bir spekülatif anlayış ile hareketli imgelerin anlatıları ve kurgusunu tasarlamak adına, bu akımı 21.yuzyilda hatırlamak ve sorularını tekrar sormak kavramsal bağlamda yaratici tartisma sunmakta.
kozmoz rus filmleri film sanat nikolai fedorov anton vidokle
Cosmism, which was a techno-utopian movement as one of the main philosophies behind Russian avangardism, was influential during the end of the 19th century to the beginning of the 20th century in Soviet Union. Russian Cosmism that affected the cultural production in the 1920s was founded by the thinker and librariani Fedorov Nikolai (1829- 1903). In the 21th century, some artists/directors are revitalizing Russian Cosmism as a present and future thoughts for its potentialities of a speculative representation of the world and society among the recent dystopian technological social realities. This new approach, especially is taken by Russian artist and film director Anton Vidokle in this trilogy “Cosmos” that conveys Fedorov’s and Russian Cosmists’ writings within the discussion of the present and future social imaginations, a total view of entangled relation of human and non-humans, techno dystopias and consumption, the future of art. For the director, his understanding of Cosmism is not about the argumenting of a techno-utopia that will solve the problems of humanity and society; however, the philosophy has the potentialities in order to provide discussion and imagination for a speculative understanding of present and future cosmos of the 21th century. Thus, the moving image and creativity of film production influenced by this thought.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Şubat 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020Sayı: 3 |
ARTS, CC BY-NC 4.0 ile lisanslanmaktadır
YAYINCI | DERGİ KURULLARI | DİZİNLER | ÜCRET POLİTİKASI | İSTATİSTİKLER | MIAR | SHERPA ROMEO