Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Criticism of Modernity in Necati Cumalı Poems

Yıl 2021, , 74 - 89, 23.08.2021
https://doi.org/10.46372/arts.921691

Öz

In this study, the approach of the artist to the consequences of modernity was examined through the poems of Necati Cumalı in his poetry book, Before the Flood (1983). These two poems were taken as samples, since Cumalı's view of modernity and the new conditions that emerged as a result of modernity are especially concentrated in his poems Tufandan Önce and Sonumuz Bu Muydu. The focus of study was these questions and criticisms; With the various theories produced in the context of the consequences of modernity, the relationship seen in Cumalı's poems was emphasized. In addition, intertextual relationship that poet established with dystopic novels such as 1984 and Brave New World was also taken into consideration, and modernity conditions and practices emphasized by Cumalı were determined in line with the studies aimed making sense of modern world both theoretically and fictionally. At this point, together with theories such as the surveillance society and consumer society, poems were examined within the framework of concepts such as daily life, media, panopticon, security, risk, commodification, sexuality, loneliness and alienation that came to the fore in relation to modernity.

Kaynakça

  • Akçaoğlu, S. (2003). Necati Cumalı’nın Hikâye ve Romancılığı. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Baudrillard, J. (2008). Tüketim Toplumu (3. Baskı) (Çev. H. Deliçaylı ve F. Keskin). İstanbul: Ayrıntı. Cumalı, N. (1983). Bütün Şiirleri 1. İstanbul: Yazko.
  • Foucault, M. (2015). İktidarın Gözü (4. Baskı) (Çev. I. Ergüden). İstanbul: Ayrıntı.
  • Foucault, M. (2019). Hapishanenin Doğuşu (4. Baskı) (Çev. M. A. Kılıçbay). Ankara: İmge.
  • Giddens, A. (2012). Modernliğin Sonuçları (5. Baskı) (Çev. E. Kuşdil). İstanbul: Ayrıntı.
  • Huxley, A. (2020). Cesur Yeni Dünya (10. Baskı) (Çev. Ü. Tosun). İstanbul: İthaki.
  • Kanter, B. (2011). Turgut Uyar’ın Şiirlerinde Modern İnsanın Yalnızlığı ve Sonsuzluk Özlemi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2), 26-38.
  • Kellner, D. (2013). Medya Gösterisi (2. Baskı) (Çev. Z. S. Doğruer). İstanbul: Açılım.
  • Lefevbre, H. (2007). Modern Dünyada Gündelik Hayat (2. Baskı). (Çev. I. Gürbüz). İstanbul: Metis.
  • Lefebvre, H. (2012). Gündelik Hayatın Eleştirisi 1 (1. Baskı) (Çev. I. Ergüden). İstanbul: Sel. Okmeydan, S. (2017). Postmodern Kültürde Gözetim Toplumunun Dönüşümü: ‘Panopticon’dan’ ‘Sinopticon ve Omniptikon’a’. AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology, 8 (30), 45-69.
  • Orwell, G. (2019). 1984 (71.Baskı) (Çev. C. Üster). İstanbul: Can.
  • Touraine, A. (2018). Modernliğin Eleştirisi (11. Baskı) (Çev. H. Tufan). İstanbul: Yapı Kredi.

Necati Cumalı Şiirlerinde Modernliğin Eleştirisi

Yıl 2021, , 74 - 89, 23.08.2021
https://doi.org/10.46372/arts.921691

Öz

Bu çalışmada, Necati Cumalı’nın Tufandan Önce (1983) adlı şiir kitabındaki şiirleri üzerinden sanatçının modernliğin sonuçlarına yaklaşımı incelenmiştir. Cumalı’nın modernliğe bakışı ve modernliğin sonucunda ortaya çıkan yeni koşulları özellikle de Tufandan Önce ve Sonumuz Bu Muydu şiirlerinde yoğunlaştığı için bu iki şiir örneklem olarak alınmıştır. Bu şiirlerde Cumalı, modern endüstriyel yaşamın belirleyicileri çerçevesinde ortaya çıkan yeni oluşumlar karşısında insanlığın geldiği noktayı sorgulamış ve eleştirmiştir. İncelemenin odak noktası da bu sorgulama ve eleştiriler olmuş; modernliğin sonuçları bağlamında üretilen çeşitli teorilerle Cumalı’nın şiirlerinde görülen ilişki üzerinde durulmuştur. Ayrıca şairin, George Orwell’ın 1984 (2019) ve Aldous Huxley’in Cesur Yeni Dünya (2020) gibi distopik romanlarla kurduğu metinlerarası ilişki de dikkate alınmış gerek teorik gerek kurgusal olarak modern dünyayı anlamlandırmaya yönelik çalışmalar doğrultusunda Cumalı’nın dikkat çektiği modernlik koşulları ve pratikleri tespit edilmiştir. Bu noktada gözetim toplumu, tüketim toplumu gibi teorilerle birlikte, yine modernlikle ilişkili olarak gündeme gelen gündelik hayat, medya, panoptikon, güvenlik, risk, metalaşma, cinsellik, yalnızlık ve yabancılaşma gibi kavramlar çerçevesinde şiirler irdelenmiştir.

Kaynakça

  • Akçaoğlu, S. (2003). Necati Cumalı’nın Hikâye ve Romancılığı. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Baudrillard, J. (2008). Tüketim Toplumu (3. Baskı) (Çev. H. Deliçaylı ve F. Keskin). İstanbul: Ayrıntı. Cumalı, N. (1983). Bütün Şiirleri 1. İstanbul: Yazko.
  • Foucault, M. (2015). İktidarın Gözü (4. Baskı) (Çev. I. Ergüden). İstanbul: Ayrıntı.
  • Foucault, M. (2019). Hapishanenin Doğuşu (4. Baskı) (Çev. M. A. Kılıçbay). Ankara: İmge.
  • Giddens, A. (2012). Modernliğin Sonuçları (5. Baskı) (Çev. E. Kuşdil). İstanbul: Ayrıntı.
  • Huxley, A. (2020). Cesur Yeni Dünya (10. Baskı) (Çev. Ü. Tosun). İstanbul: İthaki.
  • Kanter, B. (2011). Turgut Uyar’ın Şiirlerinde Modern İnsanın Yalnızlığı ve Sonsuzluk Özlemi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2), 26-38.
  • Kellner, D. (2013). Medya Gösterisi (2. Baskı) (Çev. Z. S. Doğruer). İstanbul: Açılım.
  • Lefevbre, H. (2007). Modern Dünyada Gündelik Hayat (2. Baskı). (Çev. I. Gürbüz). İstanbul: Metis.
  • Lefebvre, H. (2012). Gündelik Hayatın Eleştirisi 1 (1. Baskı) (Çev. I. Ergüden). İstanbul: Sel. Okmeydan, S. (2017). Postmodern Kültürde Gözetim Toplumunun Dönüşümü: ‘Panopticon’dan’ ‘Sinopticon ve Omniptikon’a’. AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology, 8 (30), 45-69.
  • Orwell, G. (2019). 1984 (71.Baskı) (Çev. C. Üster). İstanbul: Can.
  • Touraine, A. (2018). Modernliğin Eleştirisi (11. Baskı) (Çev. H. Tufan). İstanbul: Yapı Kredi.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Edebi Teori
Bölüm Makale
Yazarlar

Burak Çavuş 0000-0002-5050-6523

Yayımlanma Tarihi 23 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Çavuş, B. (2021). Necati Cumalı Şiirlerinde Modernliğin Eleştirisi. ARTS: Artuklu Sanat Ve Beşeri Bilimler Dergisi(Necati Cumalı Özel Sayısı), 74-89. https://doi.org/10.46372/arts.921691

ARTS, CC BY-NC 4.0 ile lisanslanmaktadır cc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1nc.svg?ref=chooser-v1