Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Becoming Woman in Table Secrets

Yıl 2022, , 296 - 313, 24.09.2022
https://doi.org/10.46372/arts.1151985

Öz

This study aims to evaluate Ümit Ünal’s film called Table Secrets within the framework of Gilles Deleuze and Felix Guattari’s concept of becoming- woman. The study is based on the assumption that the movie Table Secrets contains molecular becoming-woman categories. Therefore, the movie was selected by purposive sampling method. According to purpose of the study, first of all, Deleuze and Guattari’s concept of minor literature and from there the concept of minor cinema developed by Deleuze are included, and then the concepts of becoming and becoming-woman are examined. Then, the movie Table Secrets is analyzed under the titles of “lines of fligt and deterritorialization”, “blurring of private-public space” and “pluralization of identities”. Lines of flight, which mean the deterritorialization of all kinds of arrangements, focus especially on Neslihan in the film. The film is based on Neslihan’s oscillation between her identity as a quiet, obedient housewife and her cold-blooded identity who commits planned murders. As a result, it can be said that almost all the women in the narrative in the movie Table Secrets were initially established as a stereotypical category, but they entered a molecular or rhizomatic becoming-woman process throughout the movie.

Kaynakça

  • Akay, A. (2000). Minör Politika. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Akay, A. (2015). Minör Politika. İstanbul: Otonom Yayıncılık.
  • Albertsen, N. & Diken, B. (2014). Organlı/Organsız Toplum. M. Aytaç&M. Demirtaş (Ed.), Göçebe Düşünmek. (s. 153-176). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Aydınalp, E. B. (2020). Gilles Deleuze ve Felix Guattari’de Oedipal Temsilin Eleştirisi ve Kadın Oluş Kavramı. R. İnan (Ed.), Güncel Filoloji Çalışmaları. (s. 47-60). Lyon: Livre de Lyon.
  • Bogue, R. (2005). The Minor. C. J. Stivale (Ed.). Gilles Deleuze Key Concepts. (s. 110-120). Montreal & Kingston: McGill-Queen's University Press.
  • Bogue, R. (2002). Deleuze ve Guattari. (Çev. İ. Öğretir & A. Öğretir). İstanbul: Birey Yayıncılık.
  • Braidotti, R. (1994). Nomadic Subject: Embodiment and Sexual Difference in Contemporary Feminist Theory. New York: Columbia University Press.
  • Bradiotti, R. (2019). Kadın-Oluş: Cinsel Farkı Yeniden Düşünmek. (Çev. E. Durmuş & M. Çelik). İstanbul: Otonom Yayıncılık.
  • Colebrook, C. (2013). Gilles Deleuze. (Çev. C. Soydemir). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Conley, V. A. (2000). Becoming-Woman Now. I. Buchanan & C. Colebrook (Ed.), Deleuze and Feminist Theory. (s. 18-37). Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Çüçen, A. K. (2003). Heidegger’de Varlık ve Zaman. Bursa: Asa Kitabevi.
  • Deleuze, G. (2013). Müzakereler. (Çev. İ. Uysal). İstanbul: Norgunk Yayıncılık.
  • Deleuze, G. (2017). Kritik ve Klinik. (Çev. B. Yalım & E. Koyuncu). İstanbul: Norgunk Yayıncılık.
  • Deleuze, G. (2021). Sinema II Zaman-İmge. (Çev. B. Yalım & E. Koyuncu). İstanbul: Norgunk Yayıncılık.
  • Deleuze, G. ve Parnet, C. (2016). Diyaloglar. (Çev. A. Akay). İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Deleuze, G. & Guattari, F. (2000). Kafka Minör Bir Edebiyat İçin. (Çev. Ö. Uçkan & I. Ergüden). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Deleuze, G. & Guattari, F. (2005). A Thousand Plateaus Capitalism and Schizophrenia. (Çev. B. Massumi). Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Demirtaş, M. (2014). Minör Edebiyat ve Minör-Oluş. M. Aytaç & M. Demirtaş (Ed.), Göçebe Düşünmek. (s. 338-354). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kara, O. E. (2014). Temsil’den Kaçış’a Minör Siyaset. M. Aytaç & M. Demirtaş (Ed.), Göçebe Düşünmek. (s. 229-255). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kaya, R. (2014). Post-Anarşizmin Sırt Çantasındaki Deleuze. (Edit: Ahmet Murat Aytaç & Mustafa Demirtaş). Göçebe Düşünmek. (s. 256-287). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Lukács, G. (2014). Roman Kuramı. (Çev. C. Soydemir). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Maxwell, J. A. (2013). Qualitative Research Design an Interactive Approach. California: Sage Publication.
  • Pisters, P. (2022). Conceptual Personae and Aesthetic Figures of Becoming-Woman. In The Matrix of Visual Culture. (s. 106-140). Standford University Press.
  • Sotirin, P. (2005). Becoming-Woman. C. J. Stivale (Ed.), Gilles Deleuze Key Concepts. (s. 98-109). Montreal & Kingston: McGill-Queen's University Press.
  • Sutton, D. ve Martin-Jones, D. (2014). Yeni Bir Bakışla Deleuze. (Çev. M. Özbank ve Y. Başkavak). İstanbul: Kolektif Kitap.
  • Ünal, Ü. (Yönetmen). (2017). Sofra Sırları [Film]. Türkiye: Sinan Yabgu Ünal, Servan Güney.
  • Yücel, T. (2018). Mutfak Çıkmazı. İstanbul: Can Yayınları.
  • Yüksel, S. E. (2021). Sofra Sırları’nın Tekinsiz Karanlığı. M. Serarslan (Ed.), Türk Sinemasında Kadınlık Halleri (s. 207-229). Konya: Literatürk.
  • Zourabichvili, F. (2011). Deleuze Sözlüğü. (Çev. U. Kılıç). İstanbul: Say Yayınları.

Sofra Sırları'nda Kadın Oluş

Yıl 2022, , 296 - 313, 24.09.2022
https://doi.org/10.46372/arts.1151985

Öz

Bu çalışma; Gilles Deleuze ve Felix Guattari’nin kadın-oluş kavramıyla Türk sinemasının önemli yönetmenlerinden biri olan Ümit Ünal’ın Sofra Sırları adlı filmini ele almayı amaçlamaktadır. Çalışma, Sofra Sırları filminin moleküler kadın-oluşlar barındırdığı varsayımına dayanmaktadır. Dolayısıyla film, amaçsal örneklem yöntemiyle seçilmiştir. Çalışmanın amacı doğrultusunda öncelikle Deleuze ve Guattari’nin minör edebiyat kavramı ve oradan hareketle Deleuze’ün geliştirdiği minör sinema kavramına yer verilmekte ardından oluş ve kadın oluş kavramları irdelenmektedir. Ardından Sofra Sırları filmi “kaçış çizgileri ve yersizyurdsuzlaşma”, “özel alan-kamusal alan bulanıklığı” ve “kimliklerin çoğullaşması” başlıklarında çözümlenmektedir. Her türlü düzenlemenin yersizyurdsuzlaştırılma uçları anlamına gelen kaçış çizgileri filmde özellikle Neslihan üzerinde yoğunlaşır. Film, Neslihan’ın; kendisini kocasının hizmetine adamış, itaatkar, sessiz bir ev kadını hali ile planlı cinayetler işleyen, kendi istekleri doğrultusunda yaşayan hali arasında gidip gelmelerine dayanır. Neslihan’ın bazı tetikleyicilerle doğrusal bir dönüşüme girip sonunda bambaşka biri olma hikayesi değil de; terkedilmesi ve aldatıldığını öğrenmesiyle bir dönüşüme girmesi ama orada da kalamayıp tekrar eski haline dönmesi ve sonra tekrar cinayet işlemesinden oluşan bir döngünün sürekli kendisini tekrarlaması söz konusudur. Sonuç olarak Sofra Sırları filminde anlatıdaki hemen hemen bütün kadınların başlangıçta klişe bir kategori olarak kuruldukları ancak film boyunca moleküler ya da rizomatik bir kadın-oluş sürecine girdikleri söylenebilir.

Kaynakça

  • Akay, A. (2000). Minör Politika. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Akay, A. (2015). Minör Politika. İstanbul: Otonom Yayıncılık.
  • Albertsen, N. & Diken, B. (2014). Organlı/Organsız Toplum. M. Aytaç&M. Demirtaş (Ed.), Göçebe Düşünmek. (s. 153-176). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Aydınalp, E. B. (2020). Gilles Deleuze ve Felix Guattari’de Oedipal Temsilin Eleştirisi ve Kadın Oluş Kavramı. R. İnan (Ed.), Güncel Filoloji Çalışmaları. (s. 47-60). Lyon: Livre de Lyon.
  • Bogue, R. (2005). The Minor. C. J. Stivale (Ed.). Gilles Deleuze Key Concepts. (s. 110-120). Montreal & Kingston: McGill-Queen's University Press.
  • Bogue, R. (2002). Deleuze ve Guattari. (Çev. İ. Öğretir & A. Öğretir). İstanbul: Birey Yayıncılık.
  • Braidotti, R. (1994). Nomadic Subject: Embodiment and Sexual Difference in Contemporary Feminist Theory. New York: Columbia University Press.
  • Bradiotti, R. (2019). Kadın-Oluş: Cinsel Farkı Yeniden Düşünmek. (Çev. E. Durmuş & M. Çelik). İstanbul: Otonom Yayıncılık.
  • Colebrook, C. (2013). Gilles Deleuze. (Çev. C. Soydemir). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Conley, V. A. (2000). Becoming-Woman Now. I. Buchanan & C. Colebrook (Ed.), Deleuze and Feminist Theory. (s. 18-37). Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Çüçen, A. K. (2003). Heidegger’de Varlık ve Zaman. Bursa: Asa Kitabevi.
  • Deleuze, G. (2013). Müzakereler. (Çev. İ. Uysal). İstanbul: Norgunk Yayıncılık.
  • Deleuze, G. (2017). Kritik ve Klinik. (Çev. B. Yalım & E. Koyuncu). İstanbul: Norgunk Yayıncılık.
  • Deleuze, G. (2021). Sinema II Zaman-İmge. (Çev. B. Yalım & E. Koyuncu). İstanbul: Norgunk Yayıncılık.
  • Deleuze, G. ve Parnet, C. (2016). Diyaloglar. (Çev. A. Akay). İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Deleuze, G. & Guattari, F. (2000). Kafka Minör Bir Edebiyat İçin. (Çev. Ö. Uçkan & I. Ergüden). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Deleuze, G. & Guattari, F. (2005). A Thousand Plateaus Capitalism and Schizophrenia. (Çev. B. Massumi). Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Demirtaş, M. (2014). Minör Edebiyat ve Minör-Oluş. M. Aytaç & M. Demirtaş (Ed.), Göçebe Düşünmek. (s. 338-354). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kara, O. E. (2014). Temsil’den Kaçış’a Minör Siyaset. M. Aytaç & M. Demirtaş (Ed.), Göçebe Düşünmek. (s. 229-255). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kaya, R. (2014). Post-Anarşizmin Sırt Çantasındaki Deleuze. (Edit: Ahmet Murat Aytaç & Mustafa Demirtaş). Göçebe Düşünmek. (s. 256-287). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Lukács, G. (2014). Roman Kuramı. (Çev. C. Soydemir). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Maxwell, J. A. (2013). Qualitative Research Design an Interactive Approach. California: Sage Publication.
  • Pisters, P. (2022). Conceptual Personae and Aesthetic Figures of Becoming-Woman. In The Matrix of Visual Culture. (s. 106-140). Standford University Press.
  • Sotirin, P. (2005). Becoming-Woman. C. J. Stivale (Ed.), Gilles Deleuze Key Concepts. (s. 98-109). Montreal & Kingston: McGill-Queen's University Press.
  • Sutton, D. ve Martin-Jones, D. (2014). Yeni Bir Bakışla Deleuze. (Çev. M. Özbank ve Y. Başkavak). İstanbul: Kolektif Kitap.
  • Ünal, Ü. (Yönetmen). (2017). Sofra Sırları [Film]. Türkiye: Sinan Yabgu Ünal, Servan Güney.
  • Yücel, T. (2018). Mutfak Çıkmazı. İstanbul: Can Yayınları.
  • Yüksel, S. E. (2021). Sofra Sırları’nın Tekinsiz Karanlığı. M. Serarslan (Ed.), Türk Sinemasında Kadınlık Halleri (s. 207-229). Konya: Literatürk.
  • Zourabichvili, F. (2011). Deleuze Sözlüğü. (Çev. U. Kılıç). İstanbul: Say Yayınları.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makale
Yazarlar

Derya Çetin 0000-0003-3520-4436

Yayımlanma Tarihi 24 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Çetin, D. (2022). Sofra Sırları’nda Kadın Oluş. ARTS: Artuklu Sanat Ve Beşeri Bilimler Dergisi(8), 296-313. https://doi.org/10.46372/arts.1151985

ARTS, CC BY-NC 4.0 ile lisanslanmaktadır cc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1nc.svg?ref=chooser-v1