This study aims to examine the creative role of artificial intelligence in ceramic art within the
context of posthuman aesthetics. Today, with the incorporation of generative artificial
intelligence algorithms into the form creation process, art production is no longer a solely human
act. Artmaking is evolving into a multi-subjective structure shared among humans, machines, and
materials. In this context, the main objective of this study is to discuss how artificial intelligence,
not only as a technical tool but also as a conceptual partner, participates in production through
current trends in ceramic art. Qualitative content analysis and theoretical analysis based on
posthuman theory were used as research methods. Consequently, posthuman aesthetics places
both the material and the production process in ceramic art in a new intellectual and artistic
context, presenting a model of creation produced jointly by the artist-machine-material triad.
ceramic art artificial intelligence posthuman aesthetics algorithmic creativity art and technology
Bu çalışma, yapay zekânın seramik sanatındaki yaratıcı rolünü posthüman estetik bağlamında
incelemeyi amaçlamaktadır. Günümüzde, üretken yapay zekâ algoritmalarının form yaratım
sürecine dâhil olmasıyla birlikte, sanat üretimi yalnızca insana ait bir edim olmaktan çıkmıştır.
Sanat yapımı insan, makine ve malzeme arasında paylaşılan çok özneli bir yapıya evrilmektedir.
Bu bağlamda çalışmanın temel amacı, yapay zekânın yalnızca teknik bir araç değil, aynı zamanda
kavramsal bir ortak olarak üretime nasıl katıldığını seramik sanatındaki güncel eğilimler
üzerinden tartışmaktır. Araştırma yöntemi olarak nitel içerik analizi ve posthüman teoriye dayalı
kuramsal çözümleme kullanılmıştır. Çalışmanın bulgularına göre, yapay zekâ destekli seramik
üretimi, geleneksel kavramları dönüştürerek, seramiği form, süreç ve anlam açısından yeniden
yorumlanmasına olanak sağlamaktadır. Sonuç olarak, posthüman estetik, seramik sanatında hem
malzemeyi hem de üretim sürecini yeni bir düşünsel ve sanatsal bağlama oturtmakta; sanatçımakine-malzeme üçlüsünün birlikte ürettiği bir yaratım modelini ortaya koymaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Arts and Cultural Policy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 22, 2025 |
Submission Date | July 8, 2025 |
Acceptance Date | October 4, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: Yapay zekâ ve sanat özel sayısı |
ARTS is licensed under CC BY-NC 4.0
PUBLISHER | JOURNAL BOARDS | INDEXES | PRICE POLICY | STATISTICS | MIAR | SHERPA ROMEO