This theory-philosophical study explores the notion of artistic value in the context of artificial
intelligence (AI)through Immanuel Kant’s concept of “disinterested aesthetic judgment.”It argues
that the aesthetic value of an artwork is independent of its origin, whether human-made or
algorithmically generated. Rather than empirical data, the research relies on a logical critique and
close reading of Kant’s Critique of Judgment in conjunction with AI-generated art. Key Kantian
ideas such as disinterestedness, purposiveness without purpose, and universality without a
concept are reinterpreted to support the view that authorship and intention are irrelevant to
aesthetic judgment. From this perspective, critiques of AI art based on its non-human origin lose
validity. The study concludes that an artwork’s abstract form and its effect on the viewer’s
cognitive faculties are sufficient grounds for aesthetic appreciation, offering a universal and
author-independent model for evaluating artistic merit.
artificial intelligence kantian philosophy philosophy of art art with artificial intelligence visual arts
Sanatsal değerin Yapay Zeka (YZ) varlığındaki tek boyutlu çerçevesi, Immanuel Kant’ın “çıkar
gözetmeyen estetik yargı” anlayışı doğrultusunda bu kuramsal-felsefi çalışmada incelenmiştir.
Çalışmanın temel amacı bir sanat eserinin estetik değerinin kökenine, insan ya da algoritma
kaynaklı oluşuna, bağlı olmadığını göstermektir. Ampirik araştırmalar yürütmek yerine, çalışma
mantık eleştirisine dayanmakta ve Kant’ın Yargı Gücünün Eleştirisi adlı eserinin bazı bölümlerini
YZ tarafından üretilen sanat eserleriyle birlikte analiz ederek sonuçlara ulaşmaktadır. “Çıkar
gözetmeme”, “amaçsız amaçlılık” ve “kavrama dayanmayan evrensellik” gibi önemli Kantçı
kavramlar, estetik yargı çerçevesinde yaratıcılık ve niyeti önemsizleştiren yaklaşımı
meşrulaştırmak üzere yeniden tanımlanmaktadır. İnsan dışı oluşları nedeniyle YZ sanatını
eleştiren görüşlerin, Kantçı estetik perspektiften bakıldığında geçerliliğini tamamen yitirdiği
ortaya konmaktadır. Çalışma soyut biçimin kendisinin ve gözlemci zihni üzerindeki etkisinin,
estetik yargı için yeterli olduğunu öne sürmekte; böylece yaratıcının kim olduğuna bakılmaksızın
sanatsal değeri kapsayıcı bir yaklaşımla değerlendirmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Media Technologies, Arts and Cultural Policy, Digital and Electronic Media Art |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 22, 2025 |
Submission Date | June 5, 2025 |
Acceptance Date | October 8, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: Yapay zekâ ve sanat özel sayısı |
ARTS is licensed under CC BY-NC 4.0
PUBLISHER | JOURNAL BOARDS | INDEXES | PRICE POLICY | STATISTICS | MIAR | SHERPA ROMEO