Artificial intelligence (AI) technologies are reshaping human-machine relationships in today’s digital world, offering new opportunities in the field of communication. AI-based tools are widely used across various sectors, from education to professional practices, prompting interdisciplinary discussions. Integrating AI applications in universities provides a new experience in communication education, generating new debates around ethical issues, university regulations, student-academic relationships. This study aims to explore the AI usage experiences, perspectives of undergraduate students in universities, focusing on technical knowledge, consumption routines, and the context of original production and ethics. The research, employing a qualitative methodology, was conducted through structured in-depth interviews with twelve undergraduate students across three different departments in the faculty of communication at a private university in Ankara. The findings indicate that AI usage experiences differ according to demographic variables; routine use of AI has become widespread in undergraduate education, but awareness of original production and ethical responsibility remains limited.
communication studies communication education artificial intelligence user experience ethics
"Education and artificial intelligence in communication studies: A technical-practical-ethical discussion in students’ experience of use" was ethically approved by Başkent University Social Sciences and Humanities and Arts Area Research Board on April 22, 2024, with the decision numbered 171622298.600-122. The voluntary participants signed informed consent forms. Participant names are anonymous. Confidentiality of research data is the responsibility of the authors.
-
Yapay zekâ (YZ) teknolojileri, günümüz dijital dünyasında insan-makine ilişkilerini yeniden şekillendirerek iletişim alanında yeni olanaklar sunmaktadır. YZ tabanlı araçlar, eğitimden iş pratiğine kadar çeşitli alanlarda yaygın olarak kullanılmakta, bu da interdisipliner tartışmaları beraberinde getirmektedir. Üniversitelerde YZ uygulamalarının entegrasyonu, iletişim eğitimine yeni bir deneyim kazandırırken, etik sorunlar, üniversite düzenlemeleri ve öğrenci-akademisyen ilişkileri gibi konularda da yeni tartışmalar ortaya çıkarmaktadır. Bu çalışmada, üniversitelerde lisans eğitimi alan öğrencilerin YZ kullanım deneyim ve görüşlerinin; teknik bilgi, tüketim rutini, özgün üretim-etik bağlamında incelenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmada, nitel araştırma yöntemi çerçevesinde Ankara’da bir vakıf üniversitesi bünyesinde bulunan iletişim fakültesinin üç farklı bölümünde, farklı sınıflarda eğitim alan on iki lisans öğrencisi ile yapılandırılmış derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonucunda, YZ kullanım deneyiminin demografik değişkenlere bağlı olarak farklılaşan görüş ve deneyimler üzerinden aktarıldığı; lisans eğitiminde YZ’nin rutin kullanımın yaygınlaştığı; buna karşın özgün üretim ve etik sorumluluğa ilişkin farkındalığın sınırlı olduğu görülmüştür.
"İletişim çalışmalarında eğitim ve yapay zekâ: Öğrencilerin kullanım deneyiminde teknik-pratik-etik bir tartışma" Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler ve Beşeri Bilimler ve Sanatlar Alanı Araştırma Kurulu tarafından 22 Nisan 2024 tarihinde 171622298.600-122 sayılı kararla etik olarak onaylanmıştır. Gönüllü katılımcılar bilgilendirilmiş onam formlarını imzalamıştır. Katılımcı isimleri anonimdir. Araştırma verilerinin gizliliği yazarların sorumluluğundadır.
-
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Cultural Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | February 27, 2025 |
Submission Date | November 15, 2024 |
Acceptance Date | February 13, 2025 |
Published in Issue | Year 2025Issue: 13 |
ARTS is licensed under CC BY-NC 4.0
PUBLISHER | JOURNAL BOARDS | INDEXES | PRICE POLICY | STATISTICS | MIAR | SHERPA ROMEO