Research Article
BibTex RIS Cite

Küresel ısınma ve iklim değişikliğinin etkilerine karşı sanatsal perspektiften farkındalık yaratmak: çiçeklere övgü; ‘yaşayan’ yeryüzü sergisi

Year 2025, Issue: Advanced Online Publication, 1 - 28, 21.12.2025
https://doi.org/10.46372/arts.1753865

Abstract

Bu çalışma, küresel ısınma ve iklim değişikliğinin yol açtığı çevresel yıkıma karşı sanatsal bir anlatı üzerinden farkındalık yaratmayı amaçlamaktadır. Bu doğrultuda, çevresel felaketlerin etkilerini görünür kılmak ve izleyiciyi bu kriz üzerine eleştirel düşünmeye teşvik etmek hedeflenmektedir. Araştırma yöntemi olarak nitel yaklaşımın benimsendiği bu çalışmada; betimsel bir perspektifle Japon çiçek düzenleme sanatı ikebananın sembolik anlamları ele alınmaktadır. Bu kavramsal çerçeve üzerinden iklim krizinin etkilerini görünür kılan sanatsal çalışmalar üretilmiştir. Böylelikle ikebananın anlatımı; kavramsal fotoğraf, seramik form, enstalasyon ve video sanatıyla bir araya getirilerek Çiçeklere Övgü; ‘Yaşayan’ Yeryüzü adlı disiplinlerarası bir sergi ortaya çıkarılmıştır. Sergide, ikebananın shōka stiline özgü üç ana dal prensibi iklim krizinin mekânsal ve varoluşsal boyutlarını temsil eden bir anlatı çerçevesi olarak kullanılmıştır. Çanakkale’de gerçekleşen orman yangınları, kuraklık ve ekolojik tahribat gibi iklim krizinin doğrudan etkileriyle yüzleşilen alanlarda üretilen sanatsal çalışmalar hem görsel hem kavramsal düzeyde eleştirel bir manzara fotoğrafı sunmakta; sanatın yeni bir iletişim dili olarak nasıl işlevsel hale gelebileceğini göstermektedir.

References

  • Anbarwati, R., Maharani, R. D., ve Wahyuni, S. (2023). Ikebana art as a therapy and aesthetic communication medium in the covid-19 pandemic era. Journal of aesthetic and art criticism, 25(1), 34–45. https://doi.org/10.1007/xxxx
  • Beunen, I. (2024). Imperfect is just perfect: The Harmony of ikebana and wabi sabi. Ikebana International Magazine, 75(2), 16–21.
  • Britannica. (2025). Shoka. https://www.britannica.com/art/shoka
  • Dian, Y. (2023). Evolution of flower symbolism in japan: An amplified significance in japanese civilization through manipulations. Communications in humanities Research, 4, 497-504.
  • Etymonline. (2025). İkebana. https://www.etymonline.com/search?q=ikebana https://www.wwf.org.tr/kesfet/iklim_ve_enerji/
  • IPCC. (2007). Climate change 2007: Synthesis report – Summary for policymakers (Topic 6). Contribution of working groups I, II and III to the fourth assessment report of the intergovernmental panel on climate change [Core writing team; Pachauri, R. K., & Reisinger, A. (Eds.)]. IPCC. https://archive.ipcc.ch/pdf/assessment-report/ar4/syr/drafts/EGR_topic6_final_15May07.pdf
  • IPCC. (2022). Summary for policymakers. In H.-O. Pörtner, D.C. Roberts, v.d. (Ed.), Climate change 2022: Impacts, adaptation and vulnerability. Contribution of working group II to the sixth assessment report of the intergovernmental panel on climate change (3–33). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781009325844.001
  • İkebono. (2025). History of ikebana. https://www.ikenobo.jp/english/about/history.html
  • İnoue, O. (2018). Theory of time in ikebana. Kyoto university of art and design. https://www.researchgate.net/publication/340871864_Theory_of_Time_in_Ikebana
  • Juniper, A. (2003). Wabi sabi: The japanese art of impermanence. Tuttle.
  • Kogeiart (2023, Ağustos). Tokonoma: A silent expression of japanese aesthetics and spirit.https://kogeiart.kyoto.jp/articles/post-1747/?srsltid=AfmBOorB429Xp5InwiFqYHcJ7XPe0fM2jpUZqHxR1oGgAllcrwN4zZHM
  • Külekçi, E. A. (2023). Çiçek tasarımında geleneksel Japon sanatı: İkebena. K. Yazıcı (Ed.), Kentleşme perspektifinden peyzaj mimarlığına bakış (s. 273–292). İKSAD.
  • Lau, J. (2023, Haziran). Ikebana: The peaceful art of harmonizing nature and beauty. Sakuraco. https://sakura.co/blog/ikebana-the-peaceful-art-of-harmonizing-nature-and-beauty
  • Longhurst, E. N. (2019). Japonizm: İkigai, orman banyosu, wabi sabi ve daha fazlası. Pegasus.
  • Lui, K. (2023, Ağustos). The vase as art object: Ceramics of the ikebana sogetsu school. https://www.daiichiarts.com/blog/79-the-vase-as-art-object-obuje-kaki-ceramics-of-the-ikebana-sogetsu-school/
  • Mah, A., Aragón, C., ve Markowitz, E. (2024). Visualizing hope: Investigating the effect of public art on risk perception and awareness of climate adaptation. Weather, climate, and society, 16(1), 185–204. https://doi.org/10.1175/WCAS-D-23-0081.1
  • Manabe, S., ve Wetherald, R. T. (1967). Thermal equilibrium of the atmosphere with a given distribution of relative humidity. Journal of the atmospheric sciences, 24(3), 241–259.
  • Morais, C. (2023). Material and spiritual entanglements with ceramics: Looking at the case of contemporary western practitioners in japan. Ceramic entanglements: Materialities and meanings (s. 1-14). Brill. https://doi.org/10.1163/9789004682539_003
  • Moriyama, M., ve Moriyama, M. (1999) A comparison between asymmetric japanese ikebana and symmetric western flower arrangement. Forma, 14, 355-361.
  • Moriyama, M., ve Moriyama, M. (2001). Art of dynamic symmetry: Ikebana, japanese traditional flower arrangement. Forma, 16 (4), 273-278.
  • Nyamari, T. (2024). The role of visual arts in social movements. International journal of arts, recreation and sports. 3. 52-64. 10.47941/ijars.2071.
  • Parmesan, C., ve Yohe, G. (2003). A globally coherent fingerprint of climate change impacts across natural systems. Nature, 421(6918), 37–42. https://doi.org/10.1038/nature01286
  • Steere, W. C. (1972). Flower arrangement: The ikebana way. Madison square.
  • Türkiye meteoroloji genel müdürlüğü. (2024). Türkiye yıllık iklim raporu (2024). https://mgm.gov.tr/FILES/iklim/yillikiklim/2024-iklim-raporu.pdf
  • World Economic Forum. (2023). The global risks report (18. Edisyon). World Economic Forum. [https://www3.weforum.org/docs/WEF_Global_Risks_Report_2023.pdf]
  • WWF. (2025). Doğal hayatı koruma vakfı, iklim ve enerji. https://www.wwf.org.tr/kesfet/iklim_ve_enerji/

Raising awareness of the effects of global warming and climate change from an artistic perspective: ode to flowers; the ‘living’ earth exhibition

Year 2025, Issue: Advanced Online Publication, 1 - 28, 21.12.2025
https://doi.org/10.46372/arts.1753865

Abstract

This study aims to raise awareness of the environmental destruction caused by global warming and climate change through artistic narrative. In this regard, the aim is to make the effects of environmental disasters visible and encourage the audience to think critically about this crisis. In this study, which adopts a qualitative approach as its research method, the symbolic meanings of the Japanese flower arrangement art of ikebana are examined from a descriptive perspective. Artistic works that make the effects of the climate crisis visible have been produced within this conceptual framework. Thus, the narrative of ikebana has been brought together with conceptual photography, ceramic forms, installation and video art to create an interdisciplinary exhibition titled Ode to Flowers; ‘Living’ Earth. In the exhibition, the three main principles of the shōka style of ikebana are used as a narrative framework representing the spatial and existential dimensions of the climate crisis. Artistic works produced in areas directly affected by the climate crisis, such as forest fires, drought, and ecological destruction in Çanakkale, offer a critical visual and conceptual landscape, demonstrating how art can function as a new language of communication.

References

  • Anbarwati, R., Maharani, R. D., ve Wahyuni, S. (2023). Ikebana art as a therapy and aesthetic communication medium in the covid-19 pandemic era. Journal of aesthetic and art criticism, 25(1), 34–45. https://doi.org/10.1007/xxxx
  • Beunen, I. (2024). Imperfect is just perfect: The Harmony of ikebana and wabi sabi. Ikebana International Magazine, 75(2), 16–21.
  • Britannica. (2025). Shoka. https://www.britannica.com/art/shoka
  • Dian, Y. (2023). Evolution of flower symbolism in japan: An amplified significance in japanese civilization through manipulations. Communications in humanities Research, 4, 497-504.
  • Etymonline. (2025). İkebana. https://www.etymonline.com/search?q=ikebana https://www.wwf.org.tr/kesfet/iklim_ve_enerji/
  • IPCC. (2007). Climate change 2007: Synthesis report – Summary for policymakers (Topic 6). Contribution of working groups I, II and III to the fourth assessment report of the intergovernmental panel on climate change [Core writing team; Pachauri, R. K., & Reisinger, A. (Eds.)]. IPCC. https://archive.ipcc.ch/pdf/assessment-report/ar4/syr/drafts/EGR_topic6_final_15May07.pdf
  • IPCC. (2022). Summary for policymakers. In H.-O. Pörtner, D.C. Roberts, v.d. (Ed.), Climate change 2022: Impacts, adaptation and vulnerability. Contribution of working group II to the sixth assessment report of the intergovernmental panel on climate change (3–33). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781009325844.001
  • İkebono. (2025). History of ikebana. https://www.ikenobo.jp/english/about/history.html
  • İnoue, O. (2018). Theory of time in ikebana. Kyoto university of art and design. https://www.researchgate.net/publication/340871864_Theory_of_Time_in_Ikebana
  • Juniper, A. (2003). Wabi sabi: The japanese art of impermanence. Tuttle.
  • Kogeiart (2023, Ağustos). Tokonoma: A silent expression of japanese aesthetics and spirit.https://kogeiart.kyoto.jp/articles/post-1747/?srsltid=AfmBOorB429Xp5InwiFqYHcJ7XPe0fM2jpUZqHxR1oGgAllcrwN4zZHM
  • Külekçi, E. A. (2023). Çiçek tasarımında geleneksel Japon sanatı: İkebena. K. Yazıcı (Ed.), Kentleşme perspektifinden peyzaj mimarlığına bakış (s. 273–292). İKSAD.
  • Lau, J. (2023, Haziran). Ikebana: The peaceful art of harmonizing nature and beauty. Sakuraco. https://sakura.co/blog/ikebana-the-peaceful-art-of-harmonizing-nature-and-beauty
  • Longhurst, E. N. (2019). Japonizm: İkigai, orman banyosu, wabi sabi ve daha fazlası. Pegasus.
  • Lui, K. (2023, Ağustos). The vase as art object: Ceramics of the ikebana sogetsu school. https://www.daiichiarts.com/blog/79-the-vase-as-art-object-obuje-kaki-ceramics-of-the-ikebana-sogetsu-school/
  • Mah, A., Aragón, C., ve Markowitz, E. (2024). Visualizing hope: Investigating the effect of public art on risk perception and awareness of climate adaptation. Weather, climate, and society, 16(1), 185–204. https://doi.org/10.1175/WCAS-D-23-0081.1
  • Manabe, S., ve Wetherald, R. T. (1967). Thermal equilibrium of the atmosphere with a given distribution of relative humidity. Journal of the atmospheric sciences, 24(3), 241–259.
  • Morais, C. (2023). Material and spiritual entanglements with ceramics: Looking at the case of contemporary western practitioners in japan. Ceramic entanglements: Materialities and meanings (s. 1-14). Brill. https://doi.org/10.1163/9789004682539_003
  • Moriyama, M., ve Moriyama, M. (1999) A comparison between asymmetric japanese ikebana and symmetric western flower arrangement. Forma, 14, 355-361.
  • Moriyama, M., ve Moriyama, M. (2001). Art of dynamic symmetry: Ikebana, japanese traditional flower arrangement. Forma, 16 (4), 273-278.
  • Nyamari, T. (2024). The role of visual arts in social movements. International journal of arts, recreation and sports. 3. 52-64. 10.47941/ijars.2071.
  • Parmesan, C., ve Yohe, G. (2003). A globally coherent fingerprint of climate change impacts across natural systems. Nature, 421(6918), 37–42. https://doi.org/10.1038/nature01286
  • Steere, W. C. (1972). Flower arrangement: The ikebana way. Madison square.
  • Türkiye meteoroloji genel müdürlüğü. (2024). Türkiye yıllık iklim raporu (2024). https://mgm.gov.tr/FILES/iklim/yillikiklim/2024-iklim-raporu.pdf
  • World Economic Forum. (2023). The global risks report (18. Edisyon). World Economic Forum. [https://www3.weforum.org/docs/WEF_Global_Risks_Report_2023.pdf]
  • WWF. (2025). Doğal hayatı koruma vakfı, iklim ve enerji. https://www.wwf.org.tr/kesfet/iklim_ve_enerji/
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Photography, Video and Lens-Based Practice, Fine Arts, Ceramic Design
Journal Section Research Article
Authors

Onur Tatar 0000-0003-1995-160X

Canalp Sipahi 0000-0001-6867-6814

Submission Date July 30, 2025
Acceptance Date December 16, 2025
Early Pub Date December 21, 2025
Publication Date December 21, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: Advanced Online Publication

Cite

APA Tatar, O., & Sipahi, C. (2025). Küresel ısınma ve iklim değişikliğinin etkilerine karşı sanatsal perspektiften farkındalık yaratmak: çiçeklere övgü; ‘yaşayan’ yeryüzü sergisi. ARTS: Artuklu Sanat Ve Beşeri Bilimler Dergisi(Advanced Online Publication), 1-28. https://doi.org/10.46372/arts.1753865

Aim & Scope

ARTS: Artuklu Sanat ve Beşeri Bilimler Dergisi, sanat ve beşeri bilim kesişiminde üretilen akademik çalışmaların yaratacağı bir kamusallığı amaç edinir. Bilim insanlarının, sanatçıların ve araştırmacıların bu kesişim içinde kalan konu, tema ve disiplinlerle ilgisi bulunan çalışmalarını, ilgili bilim ve sanat çevrelerine sunmak için çıkar. Bu amaçla, dergide sanat ve beşeri bilim alanıyla ilgili özgün araştırma makaleleri, derlemeler, çeviriler ve kitap değerlendirmeleri yayımlanır.

Bağımsız, çift taraflı kör hakem değerlendirmeli, açık erişimli ve çevrimiçi yayın yapan ARTS için Türkçe ve İngilizce yazılmış akademik çalışmalar kabul edilir. Dergiye gönderilen çalışmaların daha önce yayımlanmış veya başka bir mecrada değerlendirme sürecinde olmaması gerekir. Yazım kurallarına ve dergi kapsamına uygun görülen çalışmalar alanında uzman iki hakeme bilimsel değerlendirme için gönderilir. Çalışmalara ilişkin nihai karar baş editör tarafından verilir. 

Dergide sanat perspektifli beşeri bilim çalışmalarına yer verilmektedir. Bu çerçevede sanatın salt teknik ve kapalı bir terminoloji içerisinden yorumlanması yerine beşeri bilim epistemolojisi içinden okunması, dolayısıyla toplumsal bağlamının gözetilmesi tercih edilmektedir.

Bir yazardan birden fazla çalışma başvurusu aynı dönem içerisinde kabul edilmez. İlan edilen kabul tarihleri dışında yapılacak başvurular değerlendirmeye alınmaz.

Çalışma kabul edilen genel araştırma alanı: Sanat ve beşeri bilimler

Anahtar kelimeler: görsel ve işitsel sanatlar, klasik çalışmalar, sosyoloji, tarih, dilbilim, edebiyat, felsefe

1. ARTS: Artuklu Sanat ve Beşeri Bilimler Dergisi'nde Türkçe ve İngilizce yazılmış akademik çalışmalar kabul edilir. Her sayıda editörlerin ya da editör kurulunun belirlediği ya da seçtiği çeviri çalışmalar da bulunabilir. Ayrıca 1500-3500 kelimelik eser eleştirileri, kitap tanıtımları ya da toplantı/galeri/sergi/festival değerlendirmeleri, görüşme gibi yazılar da yer alabilir. Makaleler, referanslar dâhil 3500-8500 kelime arasında olmalıdır. Açıklayıcı notlar, metnin içinde numaralandırılıp, ilgili sayfanın altına dipnot olarak yerleştirilmelidir.

2. Her çalışmada 100-150 kelimelik Türkçe ve İngilizce Öz/Abstract (en az üç en fazla beş adet ve özel isimler de dahil küçük harflerle yazılmış anahtar sözcükle birlikte) yer almalıdır. Türkçe hazırlanmış çalışmaların sonunda 600-750 kelimelik Extended Abstract eklenmelidir. Çalışmalar, Word tabanlı kelime işlemcide (.docx uzantılı) kaydedilmelidir.

3. Yazarlar; çalışmalarını, değerlendirilmesi talebiyle göndermeden önce, belirli biçimsel ve bibliyografik kurallara uygun hale getirmelidir. 

4. Editörler tarafından yapılan ön inceleme sonucunda aksi bir durumla karşılaşılması durumunda çalışma yazarlara iade edilir. Ayrıca hakem değerlendirmesi ve editör kararı neticesinde revizyon istenen çalışmalar da yazarlara geri gönderilir. Bu durumlarda yazarların editör tarafından yapılan tespitler doğrultusunda gerekli düzeltmeleri yaparak çalışmalarını yeniden göndermesi gerekmektedir. Talep edilen düzeltmeleri, editöryal planlamalar dahilinde aksi belirtilmedikçe, on beş (15) gün içerisinde göndermeyen yazarların çalışmaları reddedilir.

5. Yazarların akademik çalışmalarını etik kurallara uygun şekilde hazırlaması ve dergimize benzerlik (intihal analiz) programlarından geçirerek göndermesi gerekmektedir. 

6. Yazarlar, "makale gönder" adımlarını takip ederken kendi isimlerini eksiksiz yazmalı, unvanlarının DergiPark sisteminde güncel olduğuna dikkat etmeli, çalışmalarının başlıklarını başlıkta yer alan kelimelerin yalnızca ilk harfleri büyük olacak şekilde yazmalı, çalışmalarının Türkçe başlık ve özetine ek olarak İngilizce ve/veya diğer dillerde yazılmış başlık ve özetlerini de mutlaka eklemeli, anahtar kelimelerin içinde özel isim geçse dahi kesinkes küçük harfle yazılması gerektiği kaidesine dikkat etmelidir.

7. Hakem süreci tamamlanan çalışmaların yazarlarının, çalışmalarının dergimizde yayınlanmasına izin verdiğine ilişkin ilgili belgeleri doldurması, imzalaması ve taratıp DergiPark sistemine yüklemesi gerekmektedir. Editör Kurulu tarafından yayınlanması uygun bulunan çalışmaların telif hakkı yazarlara aittir.

8. Dergimizde APA 7 atıf sistemi kullanılmaktadır. (Atıf ve kaynakça yazım kuralları için tıklayınız).

Makale şablonu için buraya tıklayınız.

Etik Kurul İzni
Dergimiz, etik kurul izni gerektiren tüm bilim dallarındaki çalışmalarda, ilgili etik kurul kararı alınmış olmasını şart koşmaktadır. Bu kapsamda, etik kurul izniyle ilgili bilgiler (kurul adı, tarih ve karar numarası) makale metninde açıkça belirtilmelidir.
Ulakbim TR Dizin’in 2020 yılından itibaren uygulamaya koyduğu düzenlemeler doğrultusunda, etik kurul izni bulunmayan çalışmalar dergimizde değerlendirmeye alınmamaktadır.

Etik Kurul İzni Gerektiren Araştırmalar
Dergimizde, etik kurul izni gerektiren araştırmalar aşağıdaki çalışmaları kapsamaktadır:
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem ve görüşme teknikleri gibi yöntemlerle katılımcılardan veri toplanmasını içeren nitel veya nicel yaklaşımlarla yürütülen tüm araştırmalar,
• Kişisel Verilerin Korunması Kanunu çerçevesinde retrospektif çalışmalar.
Bu tür çalışmaların değerlendirmeye alınabilmesi için ilgili etik kurul izinlerinin alınmış olması ve bu izinlerin makale metninde açıkça belirtilmesi gerekmektedir.

Dergimiz, araştırma ve yayın etiği konusunda ulusal ve uluslararası standartlara bağlıdır.
Ulusal Mevzuatlar
• Basın Kanunu
• Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu
• Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi
Uluslararası Mevzuatlar
• Committee on Publication Ethics
• Directory of Open Access Journals

Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler
MADDE 4 - (1) Bilimsel araştırma ve yayın etiğine aykırı eylemler şunlardır:
• İntihal: Başkalarının özgün fikirlerini, metotlarını, verilerini veya eserlerini bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan kısmen veya tamamen kendi eseri gibi göstermek,
• Sahtecilik: Bilimsel araştırmalarda gerçekte var olmayan veya tahrif edilmiş verileri kullanmak,
• Çarpıtma: Araştırma kayıtları veya elde edilen verileri tahrif etmek, araştırmada kullanılmayan cihaz veya materyalleri kullanılmış gibi göstermek, destek alınan kişi ve kuruluşların çıkarları doğrultusunda araştırma sonuçlarını tahrif etmek veya şekillendirmek,
• Tekrar yayım: Mükerrer yayınlarını akademik atama ve yükselmelerde ayrı yayınlar olarak sunmak,
• Dilimleme: Bir araştırmanın sonuçlarını, araştırmanın bütünlüğünü bozacak şekilde ve uygun olmayan biçimde parçalara ayırıp birden fazla sayıda yayımlayarak bu yayınları akademik atama ve yükselmelerde ayrı yayınlar olarak sunmak,
• Haksız yazarlık: Aktif katkısı olmayan kişileri yazarlar arasına dâhil etmek veya olan kişileri dâhil etmemek, yazar sıralamasını gerekçesiz ve uygun olmayan bir biçimde değiştirmek, aktif katkısı olanların isimlerini sonraki baskılarda eserden çıkartmak, aktif katkısı olmadığı halde nüfuzunu kullanarak ismini yazarlar arasına dâhil ettirmek,

Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesinde yer alan diğer etik ihlal türleri hakkında bilgi almak için tıklayınız.

İtiraz, Şikayet ve Etik İhlal Bildirimleri
Okurlar, dergimizde yayınlanan bir makalede önemli bir hata ya da yanlışlık fark ettiklerinde ya da editoryal içerik ile ilgili (intihal, yinelenen makaleler, itiraz, şikayet vb.) herhangi bir şikâyetleri olduğunda arts@artuklu.edu.tr adresine e-posta göndererek bildirimde bulunabilir. Dergimize yapılacak itiraz, şikayet ve bildirimler COPE ilkeleri doğrultusunda değerlendirilecektir.

Etik Kurul İzni
Dergimiz, etik kurul izni gerektiren tüm bilim dallarındaki çalışmalarda, ilgili etik kurul kararı alınmış olmasını şart koşmaktadır. Bu kapsamda, etik kurul izniyle ilgili bilgiler (kurul adı, tarih ve karar numarası) makale metninde açıkça belirtilmelidir.
Ulakbim TR Dizin’in 2020 yılından itibaren uygulamaya koyduğu düzenlemeler doğrultusunda, etik kurul izni bulunmayan çalışmalar dergimizde değerlendirmeye alınmamaktadır.

Etik Kurul İzni Gerektiren Araştırmalar
Dergimizde, etik kurul izni gerektiren araştırmalar aşağıdaki çalışmaları kapsamaktadır:
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem ve görüşme teknikleri gibi yöntemlerle katılımcılardan veri toplanmasını içeren nitel veya nicel yaklaşımlarla yürütülen tüm araştırmalar,
• Kişisel Verilerin Korunması Kanunu çerçevesinde retrospektif çalışmalar.
Bu tür çalışmaların değerlendirmeye alınabilmesi için ilgili etik kurul izinlerinin alınmış olması ve bu izinlerin makale metninde açıkça belirtilmesi gerekmektedir.

Araştırma Etiği İlkeleri
Dergimiz araştırma etiğinde en yüksek standartları gözetir ve aşağıda tanımlanan uluslararası araştırma etiği ilkelerini benimser. Makalelerin etik kurallara uygunluğu yazarların sorumluluğundadır.
• Araştırmanın tasarlanması, tasarımın gözden geçirilmesi ve araştırmanın yürütülmesinde, bütünlük, kalite ve şeffaflık ilkeleri sağlanmalıdır.
• Araştırma ekibi ve katılımcılar, araştırmanın amacı, yöntemleri ve öngörülen olası kullanımları; araştırmaya katılımın gerektirdikleri ve varsa riskleri hakkında tam olarak bilgilendirilmelidir.
• Araştırma katılımcılarının sağladığı bilgilerin gizliliği ve yanıt verenlerin gizliliği sağlanmalıdır. Araştırma katılımcıların özerkliğini ve saygınlığını koruyacak şekilde tasarlanmalıdır.
• Araştırma katılımcıları gönüllü olarak araştırmada yer almalı, herhangi bir zorlama altında olmamalıdırlar.
• Katılımcıların zarar görmesinden kaçınılmalıdır. Araştırma, katılımcıları riske sokmayacak şekilde planlanmalıdır.
• Araştırma bağımsızlığıyla ilgili açık ve net olunmalı; çıkar çatışması varsa belirtilmelidir.
• Çalışma herhangi bir kurum ya da kuruluşta gerçekleştirilecekse bu kurum ya da kuruluştan çalışma yapılacağına dair onay alınmalıdır.

Yayın Etiği İlkeleri

Düzeltme, Geri Çekme, Endişe İfadesi
Editörler, yayınlanan bir makalede bulguları, yorumları veya sonuçları etkilemeyen küçük hatalar tespit edilmesi durumunda düzeltme yayımlamayı değerlendirebilir. Ancak, bulguları ve sonuçları geçersiz kılabilecek büyük hatalar veya ihlaller söz konusu olduğunda makaleyi geri çekmeyi düşünebilirler.
Eğer yazarların araştırma ya da yayını kötüye kullanma ihtimali varsa; bulguların güvenilir olmadığına dair kanıtlar mevcutsa ve yazarların bağlı bulunduğu kurumlar durumu soruşturmadıysa ya da yapılan soruşturma yetersiz veya sonuçsuz görünüyorsa, editörler endişe beyanı yayımlamayı gündeme alabilir.
Bu tür düzeltme, geri çekme veya endişe beyanı durumlarında dergimiz COPE ilkeleri esas alınır.

İntihal Denetimi
İntihal, başkalarının fikirlerini, metotlarını, verilerini, uygulamalarını, yazılarını, şekillerini veya eserlerini sahiplerine bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan kısmen veya tamamen kendi eseriymiş gibi sunmaktır.
Dergimiz, gönderilen tüm makaleleri intihali engellemek için taramaktadır. İncelenmeye sunulan çalışmalarda intihal olup olmadığını Turnitin veya iThenticate, yazılımı kullanılarak kontrol edilir. Benzerlik oranın %20’den az olması beklenir. Bu oranı aşan çalışmalar ön inceleme aşamasında reddedilecektir.
Dergimizde yayımlanmış veya değerlendirme sürecinde olan bir çalışmada intihal tespit edilmesi durumunda, aşağıdaki adımlar titizlikle uygulanır:
• İntihal tespiti, yazarın bağlı olduğu üniversiteye resmi olarak bildirilir ve gerekli yasal işlemlerin başlatılması için iş birliği yapılır.
• İlgili makalenin PDF kopyası derginin web sitesinden kaldırılır ve makale bağlantıları erişime kapatılır. Makale başlığına "İntihal Yapılmış Makale" ifadesi eklenerek ihlal kamuya açık şekilde belirtilir.
• İntihalden sorumlu olan yazarın hesabı kapatılır ve yazarın dergimize gelecekte herhangi bir makale göndermesi süresiz olarak yasaklanır.

Fikri Mülkiyet Haklarının Korunması
Dergimiz, yayınlanan tüm makalelerin fikri mülkiyet haklarını ve bu hakların ihlal edildiği durumlarda derginin ve yazar(lar)ın haklarını korumaktan sorumludur. Ayrıca dergimiz, yayınlanan tüm makalelerin içeriğinin diğer yayınların fikri mülkiyet haklarını ihlal etmesini önlemek için gerekli önlemleri almalıdır.

Kişisel Bilgilerin Korunması
Dergimize gönderilen tüm kişisel veriler, yasal düzenlemelere ve etik kurallara uygun bir şekilde korunmaktadır.

Çıkar Çatışması
Yazarlar, makalelerinde bulgularını veya yorumlarını etkileyebilecek her türlü mali veya diğer önemli çıkar çatışmalarını açıkça beyan etmelidir. Açıklanması gereken potansiyel çıkar çatışmaları arasında danışmanlık faaliyetleri, maaş alımı ve hibe destekleri yer almaktadır. Bu tür çıkar çatışmaları, mümkün olan en erken aşamada ifade edilmelidir.

Finansal Destek
Yazarlar, çalışmaları kapsamında herhangi bir kuruluş tarafından sağlanan finansal desteği makale metninde açıkça beyan etmelidir.

Yazar Değişikliği
Yalnızca makale kabul edilmeden önce işleme alınır. Yazarlar, makalelerini göndermeden önce yazarların listesini ve sırasını dikkatlice gözden geçirmeleri ve orijinal gönderim sırasında kesin yazar listesini sağlamaları gerekir.

Yapay Zeka Kullanımı
Dergimize gönderilen çalışmalarda, literatür taraması veya dil kontrolü gibi makalenin özgünlüğünü etkilemeyecek süreçlerde yapay zeka kullanımı kabul edilebilir. Ancak, yapay zeka kullanımı etik kurallar çerçevesinde gerçekleştirilmelidir ve uydurma veri, manipülasyon gibi etik dışı amaçlar için kesinlikle kullanılmamalıdır.
Yapay zeka kullanımı içeren çalışmalar için, makale gönderim aşamasında dergimize bu durumla ilgili bilgi verilmesi zorunludur. Yapay zeka kullanımına ilişkin tüm sorumluluk, yazarların kendisine aittir. Detaylı bilgi için tıklayınız. 

Yayıncının Sorumlulukları
• COPE ve diğer uluslararası etik ilkelere bağlı kalarak, intihal ve etik ihlalleri önlemek için gerekli politikaları oluşturmak.
• Fikri mülkiyet haklarını gözetmek, kişisel verilerin korunmasını sağlamak.
• Dergi politikalarını belirlemek ve uluslararası indekslerde yer almak için gerekli çalışmaları yapmak.
• Derginin alt yapı ve diğer ihtiyaçlarının giderilmesine yönelik çalışma yapmak.
Not: Dergide görev alan editörlerin verdiği tüm kararlar yayıncıdan bağımsızdır. Editörler ile yayıncı arasındaki ilişki, editörlerin bağımsızlığı ilkesine dayanmaktadır.

Editörlerin Sorumlulukları
• Yayın sürecinin etik, tarafsız ve şeffaf bir şekilde yürütülmesini sağlamak.
• Makalelerin bilimsel standartlara uygunluğunu değerlendirmek, hakem sürecini yönetmek, çıkar çatışmalarını çözmek ve yayın etiğine uygun olmayan durumları tespit etmek.
• Makalelerde hata veya ihlal tespit edilmesi durumunda düzeltme veya geri çekme işlemlerini yürütmek.
Not: Editörler, yazar(lar)ın cinsiyeti, ırkı, etnik kökeni, dini, vatandaşlığı veya siyasi görüşü ne olursa olsun, makalenin fikri içeriğine göre adil bir değerlendirme yaparlar.

Yazarların Sorumlulukları
• Çalışmalarını etik ve bilimsel kurallara uygun şekilde hazırlamak.
• Makale verilerinin özgün ve doğru olmasını sağlamak, intihal, uydurma veri veya manipülasyon yapmamak.
• Çalışmada çıkar çatışması, finansal destek veya katkıda bulunan kişi ve kurumları açıkça beyan etmek.
• Makale değerlendirme sürecinde veya sonrasında editör ve hakemlerle uluslararası etik ilkeler doğrultusunda uyumlu hareket etmek.

Hakemlerin Sorumlulukları
• Sadece uzmanlık alanına giren çalışmaları kabul etmek.
• Makaleleri bilimsel, etik ve akademik standartlara uygun olarak tarafsız bir şekilde değerlendirmek.
• Değerlendirme sürecinde çalışma verilerine ilişkin gizliliği korumak.
• Değerlendirme sürecinde çıkar çatışmalarını bildirmek ve yorumlarını objektif ve yapıcı bir şekilde yapmak.
• İntihal, veri manipülasyonu veya etik ihlal şüphesi durumunda editörleri bilgilendirmek.

Yayın Politikaları
• Dergimizin tüm süreç ve işlemleri DergiPark platformu üzerinden yürütülmekte olup, dergimize ait başka bir web sitesi bulunmamaktadır.
• Dergimize gönderilen çalışmalar, daha önce yayımlanmamış ve eşzamanlı olarak başka bir dergiye değerlendirilmek üzere gönderilmemiş olmalıdır.
• Gönderilen çalışmalar, dergimizin amaç ve kapsamına uygun olmalı ve yazım kurallarına riayet edilmelidir. Belirtilen kriterlere uymayan çalışmalar ön inceleme aşamasında yazarlara iade edilir.
• Dergimizde araştırma makalesi, derleme makale, çeviri makale ve kitap kritiği yayımlanmaktadır.
• Bir yazarın en fazla bir çalışması aynı sayıda yayımlanabilir.
• Türkçe ve İngilizce dillerinde hazırlanan çalışmalar dergimizde değerlendirilmek üzere kabul edilmektedir.
• Dergimizde yayımlanan tüm makaleler, CC-BY-NC lisansı kapsamında açık erişim olarak yayımlanır ve arşiv sayfamızdan ücretsiz olarak erişilebilir.
• Hakem sürecinde, Çift Taraflı Kör Hakemlik uygulanmaktadır. Yazarlar ve hakemler birbirlerinin kimliklerini bilmezler. Dergi içerisinden (editörler veya yayın kurulu üyeleri gibi) makale gönderen kurul üyelerinin, süreç tamamlanana kadar dergideki görevleri askıya alınır ve süreci görmeleri engellenir.
• Makale değerlendirme sürecinde hakemlerin alanında uzman, en az doktora derecesine sahip olmalarına ve yazarla aynı kurumda görev almamalarına özen gösterilir. Çift taraflı kör hakemliğin korunması amacıyla, dergi kurulu üyelerimiz hakem olarak görev almazlar.

Özel Sayı Yayımlama Politikası
Dergimizde, Yayın Kurulu'nun kararı doğrultusunda yılda bir kez özel sayı yayımlanabilir. Özel sayı için gönderilen makaleler, normal sayılarımızda yer alan makalelerle aynı değerlendirme süreçlerinden geçmektedir. Bu makalelerin, dergimizin Yazım Kuralları ile Etik ve Yayın Politikalarına uyum sağlaması gerekmektedir.

1- Dijitalleşme Özel Sayısı
Dergimizin, “Dijitalleşme Özel Sayısı” 1.12.2022 tarihinde okuyucularımızın erişimine sunulmuştur. Bu sayı Özel Sayı Editörü Arş. Gör. Sezer A. Kına editörlüğünde yayınlanmıştır. Özel sayımıza ulaşmak için lütfen tıklayınız.

2- Necati Cumalı Özel Sayısı
Dergimizin, “Necati Cumalı Özel Sayısı” 23.08.2021 tarihinde okuyucularımızın erişimine sunulmuştur. Bu sayı Baş Editör Prof. Mehmet Işık editörlüğünde yayınlanmıştır. Özel sayımıza ulaşmak için lütfen tıklayınız.

Ücret Politikası
Dergide makale yayını ve makale süreçlerinin yürütülmesi ücrete tabi değildir. Dergiye gönderilen ya da yayın için kabul edilen makaleler için hiçbir ad altında işleme ücreti ya da gönderim ücreti alınmaz.

Reklam Politikası
Dergimiz yayın politikaları gereği sponsorluk ve reklam kabul etmemektedir. Dergimizin tüm giderleri Mardin Artuklu Üniversitesi tarafından karşılanmaktadır.

Açık Erişim Politikası
Dergimizde yayımlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayrı Ticari 4.0 Uluslararası (CC BY-NC 4.0) lisansı altında açık erişim olarak yayımlanır. Yayınlanan tüm makalenin tam metinlerine https://arts.artuklu.edu.tr/tr/pub/archive adresinden ücretsiz olarak ulaşılabilir. Detaylı bilgi için Tıklayınız.

Telif Hakkı Politikası
Yazarlar, dergimizde yayınlanan çalışmalarının telif hakkına sahiptirler ve çalışmaları CC BY-NC 4.0 olarak lisanslıdır. Detaylı bilgi için Tıklayınız.

Arşivleme ve Veri Dağıtım Politikası
Dergimizde yayınlanan tüm çalışmalar LOCKSS'da dijital olarak arşivlenir. Detaylı bilgi için Tıklayınız.

Makale Değerlendirme Süreci
Dergimizde makale değerlendirme süreci ön inceleme, hakem süreci, revizyon ve yayın olarak 4 ana başlıktan oluşmaktadır. Detaylı bilgi için Tıklayınız.

1- Ön İnceleme
• Çalışma; dergi yayın ilkelerine, akademik yazım kurallarına ve APA 7 atıf sistemine uygunluk açısından editör tarafından incelenir ve Turnitin veya iThenticate  programı kullanılarak intihal taramasından geçirilir. Benzerlik oranının %20’den az olması gereklidir. Bu oranı aşan çalışmalar ön inceleme aşamasında yazarlara iade edilir.

2- Hakem Süreci
• Ön inceleme aşamasını geçen çalışmalar için Çift Taraflı Kör Hakemlik süreci başlatılır. Bu süreç kapsamında, makale alanında uzman iki hakeme değerlendirilmek üzere gönderilir. Hakemlik süreci boyunca, hakemlerin ve yazarların kimliklerinin gizli tutulması sağlanır ve süreç gizlilik ilkesi çerçevesinde yürütülür. Bir çalışmanın dergimizde yayımlanabilmesi için her iki hakemin de olumlu görüş bildirmesi gerekmektedir. Ancak, hakemlerden biri olumlu, diğeri olumsuz görüş bildirirse, çalışma üçüncü bir hakeme gönderilerek nihai karar alınır.

3- Revizyon Süreci
• Hakemler tarafından revizyon talep edilmesi durumunda, yazarlar çalışmalarında yaptıkları değişiklikleri kırmızı ile işaretlemelidir. Hakem talepleri doğrultusunda yapılan revizyonlar, öncelikle editör tarafından, ardından hakemler tarafından değerlendirilerek kontrol edilir.
• Hakem süreci tamamlanan çalışmalar, dergimizin dil editörleri tarafından incelenir. Gerekli görüldüğü takdirde yazarlardan dil ve yazım ile ilgili revizyon talep edilir. Yazarlar tarafından yapılan revizyonlar, dil editörleri tarafından tekrar gözden geçirilir ve onaylanır.

4- Yayın Süreci
• Teknik, akademik ve dilsel incelemelerden geçen makalelerin dizgi ve mizanpajı yapılarak yayına hazır hale getirilir ve gelecek ilk sayıda yayınlanır.  

Dergide makale yayını ve makale süreçlerinin yürütülmesi ücrete tabi değildir. Dergiye gönderilen ya da yayın için kabul edilen makaleler için hiçbir ad altında işleme ücreti ya da gönderim ücreti alınmaz. Dergimiz yayın politikaları gereği sponsorluk ve reklam da kabul etmemektedir. Dergimizin tüm giderleri Mardin Artuklu Üniversitesi tarafından karşılanmaktadır.

Editör

Media Studies, Journalism, Documentary Film - Political Cinema, Cinema History

Yardımcı editörler

Filmmaking and Directing, Cinema Theories, Turkish Cinema
Communication and Media Studies (Other), Cinema Sociology, Photography

Sanat editörü

Communication and Media Studies, Philosophy, Cinema Studies, Documentary Film - Political Cinema, Movie Review, Cinema Theories

Beşeri bilimler editörü

Communication Sociology

Türkçe dil editörü

Cinema Sociology, Cinema Studies, Documentary Film - Political Cinema, Movie Review, Filmmaking and Directing, Turkish Cinema, Cinema History

İngilizce dil editörü

Editör kurulu

Communication and Media Studies, Journalism, Journalism Studies, Communication Education, Social Media Studies, Political Science
Fine Arts, Visual Cultures, Documentary Film - Political Cinema, Filmmaking and Directing
Creative Arts and Writing
Filmmaking and Directing, Cinema Theories, Cinema and Aesthetics
Cinema and Aesthetics

Danışma kurulu

Documentary Film - Political Cinema, Filmmaking and Directing
Contemporary Art
Communication Studies
Modern Turkic Languages and Literatures, South-West (Oghuz) Turkic Dialects and Literatures, South-East (Latest Uyghur/Uzbek) Turkic Dialects and Literatures, Language Studies, German Language, Literature and Culture, Turkish Language and Literature, Turkish Education
Plastic Arts, Environmental Arts, Interdisciplinary Art, Installation, Painting
Documentary Film - Political Cinema, Filmmaking and Directing, Cinema-Tv Production and Management
Fine Arts, Stage Design, Painting
Creative Arts and Writing, Plastic Arts, Printmaking, Environmental Arts, Interdisciplinary Art, Installation, Painting, Video Art
Design, Textile and Fashion Design, Crafts, Art History
Design, Creative Arts and Writing, Plastic Arts, Interdisciplinary Art, Ceramic Design