This study explores the transformation of the femme fatale archetype within the hybrid genre of tech-noir by analyzing Ex Machina (2014). The research employs genre analysis to examine narrative structure, character representation, and stylistic elements. The theoretical framework draws on the historical development of film noir and key approaches to the femme fatale figure. Ex Machina was selected for its clear integration of noir conventions and its depiction of a technologically reimagined femme fatale. The analysis reveals that the film’s female-coded android character retains traits of the classical femme fatale—such as seduction and manipulation—while also gaining new dimensions shaped by technological context. As such, Ex Machina illustrates how the femme fatale figure has been reconstructed in contemporary cinema through themes of control, autonomy, and transformation within artificial environments.
Kara film türü, postmodern dönemde bilim kurgu sinemasıyla birleşerek teknolojik kara film adı verilen melez bir form oluşturmuştur. Bu çerçevede, femme fatale figürü, distopik anlatıların tedirgin edici yönlerini temsil eden yeni bir sembol olmuştur. Bu çalışma, femme fatale arketipinin nasıl dönüştüğünü, teknolojik kara film türünün bir örneği olan Ex Machina (2014) filmi aracılığıyla incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada, türsel çözümleme kullanılarak, filmdeki anlatı yapısı, karakterler, estetik unsurlar ve türsel motifler değerlendirilmiştir. Teorik olarak, kara filmin tarihsel gelişimi, tür teorileri ve klasik femme fatale karakterine dair yaklaşımlar esas alınmıştır. Ex Machina filmi, melez yapısı, kara film özelliklerini taşıması ve femme fatale figürünün dönüşümünü belirgin şekilde yansıtması sebebiyle seçilmiştir. Çalışma sonucunda, filmdeki kadın robot karakterin klasik femme fatale örneklerine benzediği; fakat yapısı, işlevi ve görünümü açısından farklılıklar taşıdığı görülmüştür. Bu bağlamda Ex Machina, klasik femme fatale figürünün günümüz teknolojik anlatılarında nasıl yeniden üretildiğini göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Film Eleştirisi, Film Yapım ve Yönetimi, Sinema Kuramları, Sinema ve Estetik, Sinema-TV Yapım ve Yönetimi |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 11 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 1 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 14 |
ARTS, CC BY-NC 4.0 ile lisanslanmaktadır
YAYINCI | DERGİ KURULLARI | DİZİNLER | ÜCRET POLİTİKASI | İSTATİSTİKLER | MIAR | SHERPA ROMEO