Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster

ZENG FANZHI’NİN RESİMLERİNDE BİR ELEŞTİRİ OLARAK MASKELER

Yıl 2020, Sayı: 35, 167 - 174, 25.03.2020

Öz

Zeng Fanzhi’nin eserlerindeki maskeler, yaşadığı ülkenin toplumsal yapısı ile doğru orantılıdır. Sanatçının eserlerinde; Çin Hükümeti’nin bireyler üzerindeki yaptırımlarını, izole edilmiş yaşamları ve yabancılaşan bireyleri konu alır. Bireyler üzerinden kimlik ve kişilik analizi yapan Fanzhi’nin eserlerindeki maskeler, bir problemin varlığına işaret eder. Bu sebeple araştırmanın amacı; toplumsal bir eleştiri olarak maskelerin altında yatan problemleri araştırmaktır. Aynı zamanda maskelerin anlamsal ve ifadesel yanlarını ortaya koymaktır. Araştırma kapsamında; Zeng Fanzhi’nin maske serilerinin eser çözümlemeleri yapılmıştır. Konuyla ilişkisi olan çağdaşları; Song Yige ve Yue Minjun’un eser analizlerine yer verilerek karşılaştırma yapılmıştır. Böylece resimlerinde uyguladıkları benzer metaforların neler oldukları saptanmış olacaktır. Araştırma konusu, Zeng Fanzhi’nin resimlerinde bir sembol olarak uygulanan maskenin; hem güncel olaylarla özdeşim sağlanmasından dolayı hem de düşünsel ve kavramsal yönlerinin incelenmesi bakımından önem arz etmektedir. Araştırmanın problemleri şu şekilde sıralanabilir: Zeng Fanzhi, eserlerinde neden maskelere ihtiyaç duyar? Fanzhi’nin çağdaşları ile benzer ve ayrılan yönleri nelerdir? Maskeler toplumsal mı yoksa bireysel bir eleştirinin mi yansımasıdır? Fanzhi’nin resimlerindeki maskeler neleri sembolize eder? Resimleri varlık problemi ile ilişkilendirilebilir mi? Bu yüzden resimlerindeki yansımaları, varoluşçu felsefeyle açıklamak mümkün müdür? Eserlerinde izleyiciye yönelik ne gibi mesajlar vardır? Tüm bu soruların yanıtları; Zeng Fanzhi’nin eserlerindeki maskelerin gizemine ışık tutacağı umulmaktadır. Bu araştırma, Fanzhi’nin altında yatan problemler karşısında nasıl bir eleştiri uyguladığına açıklık getirecektir.

Kaynakça

  • Aydemir, B. (2004). Egzistansiyalist (Varoluşçu) Tiyatro. Sanat Dergisi. Cilt 0 (5), 15.
  • Cançat, A., K. (2015). Güncel Çin Sanat Ortamı; “Cynical Realizm”. Sanat ve Tasarım Dergisi, Aralık, (16), 71.
  • Galligan, G. (2009). Zeng Fanzhi. Art in America, 97(9), 168.
  • Geiger, M. (1985). Estetik Anlayış. (Çev. T. Mengüşoğlu). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Jiang, Y. (2010). “Chinese Contemporary Art Market: Challenges and Opportunities”. NAAAS & Affiliates Conference Monographs, 844.
  • Luke, B. (2012). Big pictures make little impact. November 27. Evening Standard, 36.
  • Shiff, R. (2014). “Ingemination. Art History”, 37(4), 777. https://doi.org/10.1111/1467- 8365.12114
  • Diken Dergisi. (2019). Zeng Fanji – Last Supper. Erişim adresi: http://www.diken.com.tr/zeng-fanji-last-supper/
  • Gagosian Gallery. (2020). Zeng Fanzhi. Erişim adresi: https://gagosian.com/artists/zeng-fanzhi/
  • Gagosian Gallery. (2017). Zeng Fanzhi: The Early Years. Erişim adresi: https://gagosian.com/quarterly/2017/09/01/zeng-fanzhi-early-years/
  • Saatchi Gallery. 2020. Zeng Fanzhi. Erişim adresi: https://www.saatchigallery.com/artists/zeng_fanzhi_china_art.htm
  • ShanghART Singapore. (2020). Zeng Fanzhi. Erişim adresi: https://www.shanghartgallery.com/galleryarchive/artists/name/zengfanzhi
  • Lateline (ABC). (2016). The Superstar Of Chinese Contemporary Art Charting His Country’s Social And Political Changes. Erişim tarihi: https://www.abc.net.au/lateline/the-superstar-of-chinese-contemporary-art-charting/7941068

MASKS AS A CRITICISM IN ZENG FANZHI’S PAINTINGS

Yıl 2020, Sayı: 35, 167 - 174, 25.03.2020

Öz

The masks in Zeng Fanzhi's works are directly proportional to the social structure in the region where he lives. In the works of the artist; it concerns the sanctions on individuals imposed by the Chinese Government as well as, isolated lives, and alienated individuals in China. The masks in Fanzhi's works point to the existence of a problem. Therefore, the purpose of the research is, as a social criticism, to investigate the underlying problems of masks. It is to reveal the semantic and expressive aspects of the masks at the same time. The scope of the research; also includes an artifact analysis of Zeng Fanzhi’s mask series in comparison to the works of his contemporaries investigating the same subject, namely . Song Yige and Yue Minjun, in order to identify what similar metaphors they have applied in their paintings. The topic of the research is important since the mask that is used as a symbol in Zeng Fanzhi's paintings is both examined in relation to current events and in terms of intellectual and conceptual aspects. The research questions can be listed as follows: Why does Zeng Fanzhi need masks in his works? What are the similarities and differences between Fanzhi and his contemporaries? Are masks a reflection of social or individual criticism? What do the masks in Fanzhi's paintings symbolize? Can his paintings be associated with the question of existence? Therefore, is it possible to explain the reflections in his paintings with existentialism? What messages are there in his works for the audience? Answers to all these questions are hoped to shed light on the mystery of the masks in Zeng Fanzhi’s works. This research will clarify how Fanzhi critically addresses the underlying issues.

Kaynakça

  • Aydemir, B. (2004). Egzistansiyalist (Varoluşçu) Tiyatro. Sanat Dergisi. Cilt 0 (5), 15.
  • Cançat, A., K. (2015). Güncel Çin Sanat Ortamı; “Cynical Realizm”. Sanat ve Tasarım Dergisi, Aralık, (16), 71.
  • Galligan, G. (2009). Zeng Fanzhi. Art in America, 97(9), 168.
  • Geiger, M. (1985). Estetik Anlayış. (Çev. T. Mengüşoğlu). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Jiang, Y. (2010). “Chinese Contemporary Art Market: Challenges and Opportunities”. NAAAS & Affiliates Conference Monographs, 844.
  • Luke, B. (2012). Big pictures make little impact. November 27. Evening Standard, 36.
  • Shiff, R. (2014). “Ingemination. Art History”, 37(4), 777. https://doi.org/10.1111/1467- 8365.12114
  • Diken Dergisi. (2019). Zeng Fanji – Last Supper. Erişim adresi: http://www.diken.com.tr/zeng-fanji-last-supper/
  • Gagosian Gallery. (2020). Zeng Fanzhi. Erişim adresi: https://gagosian.com/artists/zeng-fanzhi/
  • Gagosian Gallery. (2017). Zeng Fanzhi: The Early Years. Erişim adresi: https://gagosian.com/quarterly/2017/09/01/zeng-fanzhi-early-years/
  • Saatchi Gallery. 2020. Zeng Fanzhi. Erişim adresi: https://www.saatchigallery.com/artists/zeng_fanzhi_china_art.htm
  • ShanghART Singapore. (2020). Zeng Fanzhi. Erişim adresi: https://www.shanghartgallery.com/galleryarchive/artists/name/zengfanzhi
  • Lateline (ABC). (2016). The Superstar Of Chinese Contemporary Art Charting His Country’s Social And Political Changes. Erişim tarihi: https://www.abc.net.au/lateline/the-superstar-of-chinese-contemporary-art-charting/7941068
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Evrim Özeskici 0000-0003-1491-3487

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2020
Gönderilme Tarihi 29 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 35

Kaynak Göster

APA Özeskici, E. (2020). ZENG FANZHI’NİN RESİMLERİNDE BİR ELEŞTİRİ OLARAK MASKELER. Sanat Dergisi(35), 167-174.