Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Seramik Takılarda Toplanmalı Sır Kullanımı

Yıl 2020, , 103 - 119, 15.09.2020
https://doi.org/10.46372/arts.651311

Öz

Seramik ve takı insanlık tarihiyle birlikte gelişim gösteren sanat alanlarındandır. Plastisitesi olan seramik kil bünyeler, insanoğlunun elinde farklı amaçlar doğrultusunda çeşitli şekillendirme yöntemleriyle hayat bulmaktadır. İlk çağlardan beri toprak ürünler, her şekle kolaylıkla girebilmekte ve bu kimi zaman bir kullanım eşyası, kimi zaman sanatsal bir eser vb. olarak farklı serüvenlerle var olmaktadır. İlk seramik örneklerin ‘Neolitik Çağ’ ile toprağın, önce güneşte kurutularak pişirilmeden kullanıldığı, M.Ö. 7000 yıllarında ise çanak çömleklerin pişirilerek yapıldığı bilinmektedir. İlk takı örneklerinin çeşitli kurutulmuş bitki, hayvan kemikleri ve doğal taşlardan yapıldığı düşünülmektedir. Seramik, ihtiyaçtan dolayı bir gereklilik olarak ortaya çıkmıştır. Takı ise süslenme ve dini ritüel gereksinimiyle geçmiş çağlardan beri kullanılmaktadır. Antik Mısır medeniyetindeki ilk sırlı seramik takılardan önce, terakota takılar müzelerde o dönemin kültürünü yansıtan örnekler olarak karşımıza çıkmaktadır. Yeni sanat akımlarının ortaya çıkması, endüstri devrimi gibi birçok etken ile takı alanında hem malzeme hem de teknik anlamda çeşitlilik artmıştır. Toplanmalı sır kullanılan seramik takılar bu çeşitlliğe bir örnektir. Bir sır hatası olarak bilinen sırlarda toplanma, yüzeyde oluşturduğu doku ve bünyede yarattığı renk kontrastlarıyla görsel açıdan etkili sonuçlar ortaya koymaktadır. Bu etkili sonuçlar takı tasarımcılarının ve sanatçılarının da ilgisini çekmektedir. Bu araştırma kapsamında takı tasarımında renk ve doku konusu araştırılarak, toplanmalı sır kullanan takı sanatçılarından örnekler incelenecektir.

Kaynakça

  • Altundağ, M. (2017). Çağdaş Seramik Sanatında Doku Öğesi. İdil Sanat Dergisi. 6, 39. 3257-3269.Baranseli, E. S. Ve Kaptan, Ö. (2018). Sanat Sokata Eskişehir (1. Baskı). İstanbul: Optimum.Engin, A. D. (2013). Anadolu’daki Tarih Öncesi Ana Tanrıça Figürlerinin Mısır Pastası ve Metal Kullanılarak Çağdaş Takı Formunda Yorumlanması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sosyal Bilimler Enstitüsü Seramik Anasanat Dalı: Afyon.Galton, E. (2015). Moda Tasarımında Mücevher Tasarımı (1. Baskı). İstanbul: Literatür.Mazlum, Ö. (2011). Rengin Kültürel Çağrışımları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 31, 125-138.Yılmaz, M. (2017). Mücevher Tasarımı ve Yaratıcılık. İstanbul: Gece.http 1: http://claudiaposer.blogspot.com/search?updated-max=2008-07-13T15%3A39%3A00-07%3A00&max-results=1 (Erişim Tarihi: 10.11.2019)http 2: https://www.artbeadscenestudio.com/tag/tres-jolie-designs-by-sue/ (Erişim Tarihi: 10.11.2019)

The Use of Crawling Glaze on Ceramic Jewelry

Yıl 2020, , 103 - 119, 15.09.2020
https://doi.org/10.46372/arts.651311

Öz

Ceramics and jewelry are among the fields of art that has developed along with human history. Ceramic clay bodies with plasticity come to life with various shaping methods in the hands of human beings for different purposes. Since the early ages, soil products can easily enter any shape, and this is sometimes an object of use, sometimes an artistic work ect. with different adventures. The first ceramic samples were used during the ‘Neolithic Age’ period and the soil was first used in the sun drying without firing, it is known that the pottery was fired in 7000 B.C. It is thought that the first jewelry samples were made of various dried plants, animal bones and natural stones. Ceramics emerged as a necessity because of the need. Jewelry, on the other hand, has been used since past ages with the need for ornamentation and religious ritual. Before the first glazed ceramic ornaments in the ancient Egyptian civilization, terracotta ornaments appeared in the museums as examples reflecting the culture of that period. With the emergence of new art movements and many other factors such as the industrial revolution, diversity in jewelry has increased in terms of both material and technique. An example of this diversity is the ceramic jewelery with crawling glaze. Crawling glazing, known as a glaze defect, provides visually effective results with the texture and color contrasts it creates on the surface. These effective results also attract the attention of jewelry designers and artists. Within the scope of this research, the subject of color and texture in jewelry design will be investigated and samples of jewelry artists using crawling glaze will be examined.

Kaynakça

  • Altundağ, M. (2017). Çağdaş Seramik Sanatında Doku Öğesi. İdil Sanat Dergisi. 6, 39. 3257-3269.Baranseli, E. S. Ve Kaptan, Ö. (2018). Sanat Sokata Eskişehir (1. Baskı). İstanbul: Optimum.Engin, A. D. (2013). Anadolu’daki Tarih Öncesi Ana Tanrıça Figürlerinin Mısır Pastası ve Metal Kullanılarak Çağdaş Takı Formunda Yorumlanması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sosyal Bilimler Enstitüsü Seramik Anasanat Dalı: Afyon.Galton, E. (2015). Moda Tasarımında Mücevher Tasarımı (1. Baskı). İstanbul: Literatür.Mazlum, Ö. (2011). Rengin Kültürel Çağrışımları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 31, 125-138.Yılmaz, M. (2017). Mücevher Tasarımı ve Yaratıcılık. İstanbul: Gece.http 1: http://claudiaposer.blogspot.com/search?updated-max=2008-07-13T15%3A39%3A00-07%3A00&max-results=1 (Erişim Tarihi: 10.11.2019)http 2: https://www.artbeadscenestudio.com/tag/tres-jolie-designs-by-sue/ (Erişim Tarihi: 10.11.2019)
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makale
Yazarlar

Öznur Yıldırım 0000-0003-4140-8929

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Yıldırım, Ö. (2020). Seramik Takılarda Toplanmalı Sır Kullanımı. ARTS: Artuklu Sanat Ve Beşeri Bilimler Dergisi(4), 103-119. https://doi.org/10.46372/arts.651311