Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effects of Modernism on Contemporary Turkish Painting in the 20th Century

Yıl 2022, , 183 - 204, 24.09.2022
https://doi.org/10.46372/arts.1118593

Öz

: Art, which is a part of the future and life with the history of humanity, has changed the modernism itself and has been renewed as a requirement of the age. It is known that among the regions in the world where grouping with economic, economic and popular art is common, education stands out and artists write books that are completed and more original and display their identities. To reveal the original identity of contemporary Turkish painting, sometimes western painting concepts and technical details, sometimes by returning to its origins from the past. In the international development of the art of painting in the world, there is no need to evaluate the facts from this perspective, with the identity and point of view still being debated since its inclusion in contemporary Turkish painting. it's about progress in the progress process. The works of Turkish painters, who took part in different movements in the art of painting in the 20th century, reflected Turkish culture, traditions, customs and lives. These plans were supported with selections from art by examining the modernism education it contained. This article covers the concept of Modernism, Modern art, Contemporary Turkish and 20. The Effects of Modernism on Contemporary Turkish Painting, literature research results and important research methods from these high-level aims.

Kaynakça

  • Araz, G. (2008). Modernizm ve Çağdaş Sanatın Modern Kökleri. Akdeniz Sanat, 1(2) , 9-16.
  • Ataseven,S.Y. (2018). Modernizmin Sanatsal Gelişimi. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 7(48), 1021-1030.
  • Bahadır, Y. D. D. A. (2002). Modernitenin Yıkıcı Etkileri Karşısında Savunmasız İnsan. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 13(13), 129-142.
  • Barrett, T. (2012). Sanatı Eleştirmek. (G. Metin, Çev.) İstanbul: Hayaperest Yayınevi.
  • Bayramoğlu, M. (2013). 20. Yüzyıl Türk Resim Sanatında Geleneksel Türk Sanat Örneklerinin Etkisi. Kalemişi Geleneksel Türk Sanatarı Dergisi, 1(2), 6-23.
  • Berk, N., & Gezer, H. (1973). 50 Yılın Türk Resim ve Heykeli. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Bildir, S. (2019). Çağdaş Türk Resim Sanatında Postmodern Desen Eğilimleri. Selçuk Üniverstesi Sosyal Bilimler Entitüsü Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Erdem, D. (2019). Resim Sanatında Modernizm Akılcılığı ve Postmodern Yönelimler. Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Estitüsü Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Ersoy, A. (2002). Sanat Kavramlarına Giriş. İstanbul: Yorum Sanat Yayıncılık.
  • Genç, M. (2012). D Grubu Ressamlarının Türk Resim Sanatının Gelişimine Olan Katkıları. İdil Sanat Dergisi, 1(5), 405-417.
  • Hikmet, Ş. (2011). Postmodern Sanatta Eklektik Nesneler. Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi, Konya.
  • İnan, Ö. (2019). Cumhuriyet Dönemi Türk Resim Sanatında Toplumsal İçerikli Figüratif Resim İncelemesi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Karkın, N. (2016). Estetiğin Çağdaş Retorikleri. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Keskin, C. (2014). Erken Cumhuriyet Dönemi Türk Resminde Toplumsallıktan Bireyselliğe Geçiş Süreci. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 181, 87-101.
  • Kılıç, E. (2001). Çağdaş Türk Resminde Geleneksel Etkileşim. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(25), 327-340.
  • Kınay, C. (1993). Sanat Tarihi. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Kuş, M. (2019). Post Modern Sanat ve Günümüz. İdil Sanat Dergisi, Ağustos, 1003-1010.
  • Özderin, S. (2007). Modern Süreçten Postmodern "Çağdaş" Sanata Geçiş, "Postestetik Entropi" ve Sanatın Sonu. Akdeniz Sanat, 1(1), 107-116.
  • Tansuğ, S. (1986). Çağdaş Türk Sanatı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tansuğ, S. (1995). Türk Resminde Yeni Dönem. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Turani, A. (1998). Çağdaş Sanat Felsefesi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Uz, A. ve Uz, N. (2018). Türkiye’de 1980’li Yıllarda Değişen Sanat Anlayışı ve İlk Kavramsal Sanat İzleri (Bedri Baykam ve Sarkis). Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(2), 1-11 .
  • Yaşar, N. (2019). Türk Resim Sanatında Soyut Eğilimler. Konya Sanat, 2, 1-14.

20. Yüzyılda Modernizmin Çağdaş Türk Resim Sanatına Etkileri

Yıl 2022, , 183 - 204, 24.09.2022
https://doi.org/10.46372/arts.1118593

Öz

İnsanlık tarihi ile başlayan ve yaşamımızın bir parçası haline gelen sanat, Modernizmin etkisiyle kendini değiştirmiş ve çağın gereği olarak yenilemiştir. Dünyada sosyo-ekonomik, teknolojik ve kültürel gelişmelerin sanat alanlarına yansıması ile gruplaşma eğiliminin giderek azaldığı, bireyselliğin ön plana çıktığı, bununla birlikte, sanatçıların, daha özgün ve çağdaş kimliğe dönük çalışmalara imza attıkları bilinmektedir. Çağdaş Türk resim sanatının özgün kimlik arayışı, kimi zaman batı resim kavramlarını ve teknik detayları kimi zaman da tarihsel kaynakların kökenine yönelerek ortaya çıkartılmıştır. Uluslararası alanda Resim sanatında yaşanan sanatsal gelişimlerin, Çağdaş Türk Resim sanatına yansımasını ortaya koymayı hedefleyen bu çalışma, sanatta batıya açılma süreci ile başlayan ve yıllardan beri devam ederek günümüzde de hala tartışılan yeni kimlik kavramını, tarihsel gelişime koşut olarak, sanatçıların eserleriyle irdelenerek hatırlatılması adına bir katkıda bulunma gerekliliği ile hazırlanır. 20. Yüzyıl resim sanatında farklı akımlar içerisinde yer alan Türk Ressamlarının yaptıkları çalışmalar, Türk kültür, gelenek, görenek ve yaşantılarını yansıtmışlardır. Bu nedenle araştırma bu sınırlılıklar içerisinde yapılmış, modernizm sürecinin Türk resim sanatına yansıması irdelenerek, sanat eserlerinden seçkilerle desteklenmiştir. Bu makale, Modernizm kavramı, Modern sanat, Çağdaş Türk Sanatı ve 20. Yüzyıl Modernizminin Çağdaş Türk Resim Sanatına Etkileri başlıkları altında toplanmış olup bu amaç ve önem doğrultusunda nitel araştırma yöntemlerinden literatür taraması kullanılarak oluşturulmuştur.

Kaynakça

  • Araz, G. (2008). Modernizm ve Çağdaş Sanatın Modern Kökleri. Akdeniz Sanat, 1(2) , 9-16.
  • Ataseven,S.Y. (2018). Modernizmin Sanatsal Gelişimi. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 7(48), 1021-1030.
  • Bahadır, Y. D. D. A. (2002). Modernitenin Yıkıcı Etkileri Karşısında Savunmasız İnsan. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 13(13), 129-142.
  • Barrett, T. (2012). Sanatı Eleştirmek. (G. Metin, Çev.) İstanbul: Hayaperest Yayınevi.
  • Bayramoğlu, M. (2013). 20. Yüzyıl Türk Resim Sanatında Geleneksel Türk Sanat Örneklerinin Etkisi. Kalemişi Geleneksel Türk Sanatarı Dergisi, 1(2), 6-23.
  • Berk, N., & Gezer, H. (1973). 50 Yılın Türk Resim ve Heykeli. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Bildir, S. (2019). Çağdaş Türk Resim Sanatında Postmodern Desen Eğilimleri. Selçuk Üniverstesi Sosyal Bilimler Entitüsü Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Erdem, D. (2019). Resim Sanatında Modernizm Akılcılığı ve Postmodern Yönelimler. Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Estitüsü Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Ersoy, A. (2002). Sanat Kavramlarına Giriş. İstanbul: Yorum Sanat Yayıncılık.
  • Genç, M. (2012). D Grubu Ressamlarının Türk Resim Sanatının Gelişimine Olan Katkıları. İdil Sanat Dergisi, 1(5), 405-417.
  • Hikmet, Ş. (2011). Postmodern Sanatta Eklektik Nesneler. Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi, Konya.
  • İnan, Ö. (2019). Cumhuriyet Dönemi Türk Resim Sanatında Toplumsal İçerikli Figüratif Resim İncelemesi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Karkın, N. (2016). Estetiğin Çağdaş Retorikleri. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Keskin, C. (2014). Erken Cumhuriyet Dönemi Türk Resminde Toplumsallıktan Bireyselliğe Geçiş Süreci. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 181, 87-101.
  • Kılıç, E. (2001). Çağdaş Türk Resminde Geleneksel Etkileşim. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(25), 327-340.
  • Kınay, C. (1993). Sanat Tarihi. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Kuş, M. (2019). Post Modern Sanat ve Günümüz. İdil Sanat Dergisi, Ağustos, 1003-1010.
  • Özderin, S. (2007). Modern Süreçten Postmodern "Çağdaş" Sanata Geçiş, "Postestetik Entropi" ve Sanatın Sonu. Akdeniz Sanat, 1(1), 107-116.
  • Tansuğ, S. (1986). Çağdaş Türk Sanatı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tansuğ, S. (1995). Türk Resminde Yeni Dönem. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Turani, A. (1998). Çağdaş Sanat Felsefesi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Uz, A. ve Uz, N. (2018). Türkiye’de 1980’li Yıllarda Değişen Sanat Anlayışı ve İlk Kavramsal Sanat İzleri (Bedri Baykam ve Sarkis). Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(2), 1-11 .
  • Yaşar, N. (2019). Türk Resim Sanatında Soyut Eğilimler. Konya Sanat, 2, 1-14.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makale
Yazarlar

Emre Şen 0000-0001-5016-6461

Ayşe Çıvkın 0000-0002-2073-6520

Yayımlanma Tarihi 24 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Şen, E., & Çıvkın, A. (2022). 20. Yüzyılda Modernizmin Çağdaş Türk Resim Sanatına Etkileri. ARTS: Artuklu Sanat Ve Beşeri Bilimler Dergisi(8), 183-204. https://doi.org/10.46372/arts.1118593