Posters are visual or illustrated advertisements announcing various cultural, commercial, and social events. There are basic elements that enable these events to be announced and should be included in the poster. These elements are typography and image. Without these two elements in posters, effective expression cannot be achieved to communicate the content to the target audience. The discipline of graphic design, and therefore the trends and approaches to poster design, are changing and evolving in this direction, as many things do with technology. This study examines posters from the 2000s onward, where typography has become more prominent in Hollywood movie posters, especially in recent years. The historical method was used in the study. The results show that typography is used as eye-catching and striking as the image and that this trend is a popularizing technique, and these techniques are classified through this study.
Çeşitli kültürel, ticari ve sosyal etkinliklerin duyurulduğu resimli ilanlara afiş denir. Bu etkinliklerin duyurulmasını sağlayan ve afişte yer alması gereken temel ögeler bulunmaktadır. Bu ögeler tipografi ve imgedir. İçeriğin hedef kitleye duyurulmasını sağlayan afişlerde bu iki öge olmadan etkin bir anlatım sağlanamaz. Teknoloji ile değişen birçok şey gibi grafik tasarım disiplini dolayısıyla da afiş tasarım eğilim ve yaklaşımları bu doğrultuda değişmekte ve evrilmektedir. Bu çalışma; özellikle son yıllarda Hollywood film afişlerinde tipografinin daha belirgin kullanıldığı 2000’li yıllardan sonraki afişleri incelemiştir. Çalışmada eserler incelenirken tarihsel metot kullanılmıştır. Bulgular tipografinin, imge gibi göz alıcı ve dikkat çekici kullanıldığını ve bu eğilimin popülerleşen bir teknik olduğunu göz önüne sermiş, kullanılan bu teknik ve benzerleri, bu çalışma sayesinde sınıflandırılmıştır.
Vefatından önce bana bu makale fikrini bir konuşmamız sırasında veren sevgili hocam Abdulhamit Gümüşlü'ye teşekkür ederim. Sevgi ve saygıyla anıyorum.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Art History, Theory and Criticism (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | February 23, 2024 |
Publication Date | February 27, 2024 |
Submission Date | December 1, 2023 |
Acceptance Date | February 21, 2024 |
Published in Issue | Year 2024Issue: 11 |
ARTS is licensed under CC BY-NC 4.0
PUBLISHER | JOURNAL BOARDS | INDEXES | PRICE POLICY | STATISTICS | MIAR | SHERPA ROMEO