Research Article
BibTex RIS Cite

Theoretical structure of outrenoir (beyond-black) concept in Pierre Soulages painting

Year 2023, Issue: 10, 111 - 129, 11.09.2023
https://doi.org/10.46372/arts.1313335

Abstract

Pierre Soulages is an artist whose influence was felt in European painting as of the second half of the twentieth century. The painting style of the artist, whose name is mentioned in the Paris-based tachism (tachisme – staintism) movement which developed close to abstract expressionism in the 1950’s was shaped within the lyrical abstractionist understanding of tachism. His paintings which he defines as beyond-black were shaped by an understanding of painting that started in the late 1980’s, which can be considered as his late period and lasted until the mid-2000s in which the use of black color was intensely felt. This approach also expresses the theoretical schema of Soulages’ late paintings in which black is in the centre. This study aims to reveal the theoretical frameworks of the concept of black in Soulages painting and deals with the ontology of black in the context of the mentioned theoretical framework.

References

  • Brennan, M. (2007). Illuminating the void, displaying the vision: On the Romanesque church, the modern museum, and Pierre Soulages’ abstract art. RES: Anthropology and aesthetics, 52, 116-127. https://doi.org/10.1086/RESv52n1ms20167747
  • Ceysson, B. (1996). Soulages, tout L’Art monographie (1. baskı). Flamarrion.
  • Chakrabarty, A. S. (2011). Pierre Soulages’s Ultrablack Paintings: The Matter of Presence. RACAR: Revue d’art Canadienne / Canadian Art Review, 36(1), 5-16. http://www.jstor.org/stable/42630830
  • Ersağdıç, Y. (2017). Kontrastlıkla varolan bir doku estetiği ile imgenin siyah yüzü ve Pierre Soulages’ın resimleri. Yaşam bilimleri dergisi, 7(2/1), 62-70. https://dergipark.org.tr/tr/pub/buyasambid/issue/33194/359974
  • Harrison, C. ve Wood, P. (Ed.) (2016). Sanat ve kuram 1900 – 2000: Değişen fikirler antolojisi (2. baskı) (Çev. S. Gürses). Küre.
  • Levy, D. (2016). Pierre Soulages: New paintings (1. baskı). Galerie Perrotin.
  • Özkan, Ö. (2004). Pierre Soulages’ın sanatında indirgemeci tavır ve siyahta somutlaşan ışık (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Pastoureau, M. (2016). Siyah: Bir rengin tarihi (1. baskı) (Çev. M. Tufan). Sel.
  • Petersen, S. (2015). The dynamics of “Space” in postwar art “Le groupe espace” and “Arte spaziale”. Saggi e Memorie di storia dell’arte, 39, 226-237. http://www.jstor.org/stable/44843851
  • Rona, Z. (1997). Pierre Soulages. Z. Rona ve M. Beykan (Ed.), Eczacıbaşı sanat ansiklopedisi – 3. cilt (1. baskı) (s. 1687). Yapı-Endüstri Merkezi.
  • Soulages, P. (1948-49). Resim [Resim]. MoMA, New York.
  • Soulages, P. (1953). Resim [Resim]. Solomon R. Guggenheim Museum, New York.
  • Soulages, P. (1968). Resim [Resim]. MNAM, Paris.
  • Soulages, P. (1980). Resim [Resim]. Se trouve a Copenhague, Charlottenborg.
  • Soulages, P. (2013). Resim [Resim]. Lévy Gorvy Gallery, New York
  • Soulages, P. (2014). Resim 1, 2 ,3 [Resim]. Lévy Gorvy Gallery, New York.
  • Soulages, P. (2018). Resim [Resim]. Opera Gallery, New York . Şahin, O. (2023). Çağdaş sanatta siyaha bakmak: Görme ihtiyacı-anlamlandırma sorunu (Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul. . van Gogh, V., Kandinsky, W., Gris, J., Klee, P., Léger, F., Mondrian, P., Miró, J., Dubuffet, J., Gasset, J. O. y, Camus, A., Soulages, P., Hélion, J., Albers, J., Roszak, T., Duchamp, M., Gabo, N., Arp, J., Davis, S., Kokoschka, O., Shahn, B., Steinberg, S. (1960). Statements and documents: Artists on art and reality, on their work, and on values. Daedalus, 89(1), 79-126. http://www.jstor.org/stable/20026551

Pierre Soulages resminde outrenoir (siyahötesi) kavramının teorik yapısı

Year 2023, Issue: 10, 111 - 129, 11.09.2023
https://doi.org/10.46372/arts.1313335

Abstract

Pierre Soulages, Avrupa resminde yirminci yüzyılın ikinci yarısı itibariyle etkinliği hissedilen bir sanatçıdır. 1950’li yıllarda soyut dışavurumculuğa yakın gelişen Paris kökenli taşizm (tachisme – lekecilik) akımı içerisinde ismi anılan sanatçının resim tarzı, taşizmin lirik soyutlamacı anlayışı içerisinde şekillenmiştir. Sanatçının siyahötesi olarak tanımladığı resimleri ise geç dönemi olarak kabul edilebilecek olan 1980’li yıllar itibariyle başlayıp 2000’li yılların ortalarına dek süren ve siyah renk kullanımının yoğunluklu olarak hissedildiği bir resimleme anlayışı içerisinde şekillenmiştir. Siyahötesilik, Soulages resmi içerisinde sadece biçimsel bir yöntemi tanımlamaz. Bu yaklaşım Soulages’ın siyahı merkezde olarak kurguladığı geç dönem resimlerinin teorik şemasını da ifade eder. Bu çalışma siyahötesi kavramının Soulages resminde sözü edilen teorik çerçevesini ortaya koymayı amaçlayarak, siyahın ontolojisini bahsedilen teorik çerçeve bağlamında ele almaktadır.

References

  • Brennan, M. (2007). Illuminating the void, displaying the vision: On the Romanesque church, the modern museum, and Pierre Soulages’ abstract art. RES: Anthropology and aesthetics, 52, 116-127. https://doi.org/10.1086/RESv52n1ms20167747
  • Ceysson, B. (1996). Soulages, tout L’Art monographie (1. baskı). Flamarrion.
  • Chakrabarty, A. S. (2011). Pierre Soulages’s Ultrablack Paintings: The Matter of Presence. RACAR: Revue d’art Canadienne / Canadian Art Review, 36(1), 5-16. http://www.jstor.org/stable/42630830
  • Ersağdıç, Y. (2017). Kontrastlıkla varolan bir doku estetiği ile imgenin siyah yüzü ve Pierre Soulages’ın resimleri. Yaşam bilimleri dergisi, 7(2/1), 62-70. https://dergipark.org.tr/tr/pub/buyasambid/issue/33194/359974
  • Harrison, C. ve Wood, P. (Ed.) (2016). Sanat ve kuram 1900 – 2000: Değişen fikirler antolojisi (2. baskı) (Çev. S. Gürses). Küre.
  • Levy, D. (2016). Pierre Soulages: New paintings (1. baskı). Galerie Perrotin.
  • Özkan, Ö. (2004). Pierre Soulages’ın sanatında indirgemeci tavır ve siyahta somutlaşan ışık (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Pastoureau, M. (2016). Siyah: Bir rengin tarihi (1. baskı) (Çev. M. Tufan). Sel.
  • Petersen, S. (2015). The dynamics of “Space” in postwar art “Le groupe espace” and “Arte spaziale”. Saggi e Memorie di storia dell’arte, 39, 226-237. http://www.jstor.org/stable/44843851
  • Rona, Z. (1997). Pierre Soulages. Z. Rona ve M. Beykan (Ed.), Eczacıbaşı sanat ansiklopedisi – 3. cilt (1. baskı) (s. 1687). Yapı-Endüstri Merkezi.
  • Soulages, P. (1948-49). Resim [Resim]. MoMA, New York.
  • Soulages, P. (1953). Resim [Resim]. Solomon R. Guggenheim Museum, New York.
  • Soulages, P. (1968). Resim [Resim]. MNAM, Paris.
  • Soulages, P. (1980). Resim [Resim]. Se trouve a Copenhague, Charlottenborg.
  • Soulages, P. (2013). Resim [Resim]. Lévy Gorvy Gallery, New York
  • Soulages, P. (2014). Resim 1, 2 ,3 [Resim]. Lévy Gorvy Gallery, New York.
  • Soulages, P. (2018). Resim [Resim]. Opera Gallery, New York . Şahin, O. (2023). Çağdaş sanatta siyaha bakmak: Görme ihtiyacı-anlamlandırma sorunu (Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul. . van Gogh, V., Kandinsky, W., Gris, J., Klee, P., Léger, F., Mondrian, P., Miró, J., Dubuffet, J., Gasset, J. O. y, Camus, A., Soulages, P., Hélion, J., Albers, J., Roszak, T., Duchamp, M., Gabo, N., Arp, J., Davis, S., Kokoschka, O., Shahn, B., Steinberg, S. (1960). Statements and documents: Artists on art and reality, on their work, and on values. Daedalus, 89(1), 79-126. http://www.jstor.org/stable/20026551

Details

Primary Language Turkish
Subjects Art Theory
Journal Section Research Articles
Authors

Okan ŞAHİN 0000-0002-9317-8267

Early Pub Date September 11, 2023
Publication Date September 11, 2023
Published in Issue Year 2023Issue: 10

Cite

APA ŞAHİN, O. (2023). Pierre Soulages resminde outrenoir (siyahötesi) kavramının teorik yapısı. ARTS: Artuklu Sanat Ve Beşeri Bilimler Dergisi(10), 111-129. https://doi.org/10.46372/arts.1313335

21811

ARTS is licensed under CC BY-NC 4.0 cc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1nc.svg?ref=chooser-v1