By being between cultural production and the field of consumption cultural mediators, not only contribute to the production of meaning and value of cultural production, but also help artist achieve success with their activities. The digitalization process started in the 1970s has led to the emergence of new mediators such as cultural crowdfunding platforms in the field of art. The aim of the study is to enlighten how cultural crowdfunding platforms contribute to the symbolic value production process of cultural producers from different fields of art. In line with the objectives of this study, that is discussing cultural mediator activities of cultural crowdfunding platforms, social-scientific researches on crowdfunding in the cultural sector were focused. By understanding the cultural mediation functions of cultural crowdfunding platforms, it is aimed to contribute to the understanding of the shaping influence on cultural producers and cultural products being in different fields of art. As a result, cultural crowdfunding platforms serve as a curatorial and regulatory mediaries, mediate the financing of artistic production and ensure that cultural producers and artistic products are visible and accessible. In addition, these platforms expand the social capital of cultural producers and contribute to the credibility and reputation of the artist.
cultural intermediaries arts cultural field cultural crowdfunding platforms symbolic capital
Kültürel aracılar, sanatsal üretim ile üretilen sanat nesnesinin tüketilmesi arasında yer alarak kültürel üretimin anlam ve değer üretimine katkı sağlamalarının yanında etkinlik ve faaliyetleriyle sanatçıların başarıya ulaşmasına da yardımcı olmaktadırlar. 1970’li yıllarda başlayan dijitalizasyon süreci sanat alanında kültürel kitlesel fonlama platformları gibi yeni aracıların ortaya çıkmasına neden olmuştur. Çalışma, bu an- lamda kültürel kitlesel fonlama platformlarının sanatın farklı alanlarında yer alan kültür üreticilerinin sembolik sermaye yaratma süreçlerine katkılarını aydınlatmayı amaçlamaktadır. Bu doğrultuda sosyal bilimler literatüründe yer alan kitlesel fon platformlarının sadece sanat kategorisi üzerinde yapılan çalışmalara odaklanılmıştır. Kültürel kitlesel fonlama platformlarının kültürel aracılık fonksiyonlarının anlaşılması ile bu platformların kültür üreticilerine ve kültürel ürünlere etkilerinin ortaya konması hedeflenmiştir. Sonuç olarak, kültürel kitlesel fonlama platformları küratörlük ve düzenleyici aracılık hizmetinde bulunmakta, sanatsal üretimin finanse edilmesine aracılık etmekte, kültürel üreticilerin ve sanatsal ürünlerin görünür ve ulaşılabilir olmasını sağlamaktalar. Ayrıca bu platformlar kültür üreticilerinin sosyal sermayelerini genişletmekte ve sanatçının güvenilirliği ile itibar inşasına katkıda bulunmaktadır.
kültürel aracılar sanat kültürel alan kültürel kitlesel fonlama platformları sembolik sermaye
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 24, 2022 |
Published in Issue | Year 2022Issue: 8 |
ARTS is licensed under CC BY-NC 4.0
PUBLISHER | JOURNAL BOARDS | INDEXES | PRICE POLICY | STATISTICS | MIAR | SHERPA ROMEO