Art and Literature
BibTex RIS Cite

An Assessment of the Foundations Course in Art Education

Year 2019, Issue: 2, 22 - 37, 29.09.2019
https://doi.org/10.46372/arts.614944

Abstract






The “basic art (education)” course, which has been a constant of our fine arts education programmes in higher education addressed by its historical development and context and reviewed in its relation to art education today. It has been discussed whether the course, that is accredited to Johannes Itten, one of the founding members of the Bauhaus is still relevant to our current fine arts education and questioned what possibly does it provide. 

References

  • Aksel, E. (2004). Temel Sanat Karaları. Anadolu Sanat, 15 (25)
  • Boerescu, Z. (2019). Günümüzün Yeni Dinamikleri Işığında Sanat Eğitimi. Sanat Yazıları, 40, 109-120
  • Bramble, J. (2015). Modernism and the Occult. Springer.
  • Forgács, É. (2013). The Bauhaus idea and Bauhaus politics. Central European University Press.
  • Gordon, M. (2008). Voluptuous Panic: The Erotic World of Weimar Berlin (Expanded Edition). Feral House.
  • Hesmondhalgh, D., Nisbett, M., Oakley, K., & Lee, D. (2015). Were New Labour’s cultural policies neo-liberal?. International journal of cultural policy, 21(1), 97-114.
  • Kuspit, D. (2012, Eylül 02). War Machine, Artnet. Erişim adresi http://www.artnet.com/magazineus/features/kuspit/bauhaus-war-machine12-2-09.asp
  • Sausman, J. (2013). From Vibratory Occultism to Vibratory Modernism:
 Blackwood, Lawrence, Woolf. A. Enns ve S. Trower. (Eds.), Vibratory Modernism (s. 30-52) Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Sanat Eğitiminde Temel Sanat Dersine Yönelik Bir Değerlendirme

Year 2019, Issue: 2, 22 - 37, 29.09.2019
https://doi.org/10.46372/arts.614944

Abstract

Yükseköğretimde güzel sanatlar eğitimi programlarımızın değişmez derslerinden olan “temel sanat (eğitimi)” tarihsel gelişimi ve bağlamı üzerinden ele alınarak günümüz sanat eğitimi içindeki yeri değerlendirilmiştir. Bauhaus’un kurucu hocalarından olan Johannes Itten’e atfedilen içeriğiyle dersin Bauhaus’un Itten ve sonrası olarak ayrılan iki ana döneminde neye karşılık geldiği, bu içerik, yaklaşım ve ilişkilerin bugün sanat eğitimi bağlamında bizler için ne ifade edebileceği sorusu üzerinde durulmuştur.

References

  • Aksel, E. (2004). Temel Sanat Karaları. Anadolu Sanat, 15 (25)
  • Boerescu, Z. (2019). Günümüzün Yeni Dinamikleri Işığında Sanat Eğitimi. Sanat Yazıları, 40, 109-120
  • Bramble, J. (2015). Modernism and the Occult. Springer.
  • Forgács, É. (2013). The Bauhaus idea and Bauhaus politics. Central European University Press.
  • Gordon, M. (2008). Voluptuous Panic: The Erotic World of Weimar Berlin (Expanded Edition). Feral House.
  • Hesmondhalgh, D., Nisbett, M., Oakley, K., & Lee, D. (2015). Were New Labour’s cultural policies neo-liberal?. International journal of cultural policy, 21(1), 97-114.
  • Kuspit, D. (2012, Eylül 02). War Machine, Artnet. Erişim adresi http://www.artnet.com/magazineus/features/kuspit/bauhaus-war-machine12-2-09.asp
  • Sausman, J. (2013). From Vibratory Occultism to Vibratory Modernism:
 Blackwood, Lawrence, Woolf. A. Enns ve S. Trower. (Eds.), Vibratory Modernism (s. 30-52) Basingstoke: Palgrave Macmillan.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Kutlu Gürelli 0000-0002-1103-3057

Publication Date September 29, 2019
Published in Issue Year 2019Issue: 2

Cite

APA Gürelli, K. (2019). Sanat Eğitiminde Temel Sanat Dersine Yönelik Bir Değerlendirme. ARTS: Artuklu Sanat Ve Beşeri Bilimler Dergisi(2), 22-37. https://doi.org/10.46372/arts.614944