Maqamic, form and harmonic analysis of the piece Waltz, one of the 12 independent miniatures that Fikret Amirov composed for piano, is the subject of this study. The aim of the research is to contribute to the literature by analyzing the maqamic, form and harmonic of the piece Waltz. This study has been thought to be important in providing information to music educators and students in terms of maqamic, form and harmonic analysis. In this study, which is a qualitative study based on due diligence, the data were obtained by scanning the source through document analysis. This piece, selected with a purposeful sampling approach among non-random sampling methods, was analyzed using descriptive research methods and techniques. In line with the findings obtained, it is seen that the piece was composed in Shur maqam centred in A. The piece was written with the 3/4 time signature and in the two-part song form. As a result of harmonic analysis, counterpointal sensation rather than homophonal sensation has been observed. It is seen that the harmony of the piece differs according to the harmony theories of western music. The processing of functions has been shaped within the maqamic polyphony.
Fikret Amirov’un piyano için bestelemiş olduğu birbirinden bağımsız 12 Minyatür’ünden Vals adlı eserin makamsal, form ve armonik analizi, bu araştırmanın konusunu oluşturmaktadır. Bu araştırmanın amacı, Vals adlı eserin makamsal, form ve armonik analizini yaparak literatüre katkı sağlamaktır. Müzik eğitimcileri ve öğrencilerine makamsal, form ve armonik analiz yönüyle bilgi sağlaması açısından önemli olduğu düşünülmektedir. Durum tespitine dayalı nitel bir çalışma olan bu araştırmada doküman inceleme yoluyla kaynak taranarak verilere ulaşılmıştır. Seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden amaçsal örnekleme yaklaşımı ile seçilen bu eser, betimsel araştırma yöntem ve teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda eserin la kararlı Şur makamında bestelenmiş olduğu görülmektedir. Eser, 3/4’lük ölçü sayısı ve iki bölümlü şarkı formunda yazılmıştır. Armonik analiz sonucu dikey duyumdan çok yatay duyum gözlenmiş, üst partide ezgiselliğin ön planda tutulduğu tespit edilmiştir. Eserin armonisinin batı müziği armoni kuramlarına göre farklılıklar gösterdiği görülmektedir. Fonksiyonların işleniş biçimi, makamsal çokseslilik dahilinde şekillenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | February 18, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
ARTS, CC BY-NC 4.0 ile lisanslanmaktadır