There is a reciprocal relationship between the advances in recording technology and film styles. This work shows the effects of action cameras on non-fiction cinema by comparing two films that focus on the lives of fishermen. While Drifters (1929) served as a prototype for documentary film, Leviathan (2012), completely shot with action cameras, is referred not only as an original documentary, but also an art film. This work argues that action cameras, with their unique technical advantages and wide usage, have the potential for leading profound changes in non-fiction cinema. Generally, few directors and producers who had the means of production could introduce new styles and manipulated the existing ones. However, currently action cameras with professional qualities are available for amateur usages. Easy mounting options and the ability to record everywhere let people try various shooting alternatives for producing authentic and original works. Through video sharing websites, a huge number of amateur people have the opportunity to share their works, receive feedback, and be inspired by other people’s productions concurrently. This provides the most fertile condition for improvement of personal video productions, and emergence of new visual styles and artistic approaches in non-fiction cinema.
Film tarzları ile kayıt teknolojilerindeki gelişmeler arasında çift taraflı bir ilişki vardır. Bu çalışma balıkçıların yaşamlarına odaklanan iki filmi karşılaştırarak, aksiyon kameraların kurmaca olmayan sinemaya etkilerini gösterilmektedir. Drifter (1929) belgesel film için bir prototip olarak düşünülürken, tamamen aksiyon kameralar ile çekilmiş Leviathan (2012) sadece orijinal bir belgesel olarak değil aynı zamanda bir sanat filmi olarak bilinmektedir. Bu çalışmada, kendine özgü teknik özelliklere ve yaygın kullanıma sahip aksiyon kameraların, kurmaca olmayan sinemada derin değişimler yapabilecek potansiyele sahip olduğu iddia edilmektedir. Sinemada yeni tarz geliştiren veya var olan tarzları manipüle edebilmiş olanlar, genellikle üretim araçlarına sahip az sayıda yönetmen ve yapımcılardır. Ancak, günümüzde profesyonel niteliklere sahip aksiyon kameraların, amatörler tarafından kullanımı da mümkündür. Aksiyon kameraların, her yere kolay monte edilebilmeleri ve her koşulda kayıt yapabilmeleri, insanlara otantik ve orijinal görsel üretimler yapabilmeleri için farklı alternatif çekim denemelerine izin vermektedir. Video paylaşım siteleri vasıtasıyla, birçok amatör birey, çalışmalarını paylaşma, geri bildirim alma ve aynı zamanda diğer insanların çalışmalarından esinlenme fırsatına sahiptir. Bu durum, kişisel video yapımların gelişmesi, kurmaca olmayan sinemada yeni görsel tarzların ve sanatsal yaklaşımların ortaya çıkması için en verimli koşulu sağlamaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies, Radio-Television |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 16, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
ARTS, CC BY-NC 4.0 ile lisanslanmaktadır