Research Article
BibTex RIS Cite

Valdimar Jóhannsson’ın Kuzu (2021) filminde farklılığın yitimi ve kurban bunalımı

Year 2024, , 105 - 129, 28.09.2024
https://doi.org/10.46372/arts.1460959

Abstract

Bu makale, Valdimar Jóhannsson’un yönetmenliğini ve senaristliğini yaptığı Kuzu (2021) filmini, Fransız antropolog ve filozof René Girard’ın Şiddet ve Kutsal adlı eserindeki kavramlardan yola çıkarak analiz etmeyi amaçlamaktadır. İzlanda’da izole bir çiftlikte yaşayan Maria ve Ingvar çiftinin bir kuzuyu evlat edinmelerini konu alan film, doğa ve insan ilişkilerini, cinsiyet rollerini ve kayıp temalarını işler. Folk horror türünde değer-lendirilebilecek unsurlar barındıran film, pastoral ve karanlık atmosferiyle izleyiciye estetik ve duygusal bir deneyim sunar. Girard’ın kuramlarına göre, filmdeki şiddet ve kutsal arasındaki ilişki belirgindir; filmde Ada isimli kuzu, masumiyetin sembolü olarak belli noktalarda teolojik anlamlar barındırırken aynı zamanda bir yer değiştirmecenin nesne-nedeni olarak, yani bir arzu-nesnesi olarak da işlev görür. Ada’nın doğaüstü bir gücün sembolü oluşu, Pan’ın ortaya çıkışıyla açığa çıkar. Makale, Kuzu filmini Girard’ın şiddet ve kutsal kuramları bağlamında analiz ederken, aynı zamanda folk horror türünün özelliklerini ve filmin Freudyen ve Lacancı psikanalitik açıdan incelenebilir yönlerini de ortaya koymaktadır.

References

  • Aygün, P. (2022). René Girard’ın “kurban” kavramının yol göstericiliğinde Emin Alper’in “Kız Kardeşler” filmi için bir okuma. Balkan müzik ve sanat dergisi, 4(1), 11-21. https://doi.org/10.47956/bmsd.1049417
  • Beyazperde. (2021, 3 Haziran). Lamb. https://www.beyazperde.com/filmler/film-285099/fotolar/detay/?cmediafile=21829976
  • Bouguereau, W. A. (1893). Masumiyet [Resim]. Özel koleksiyon.
  • Cancan, D. A. (2023). Valdimar Jóhannsson’nın Lamb/Kuzu filminin teolojik, mitolojik ve bilimsel yönlerinin plastik sanatlar kökeninde incelenmesi. Rumelide, 35, 887-906. https://doi.org/10.29000/rumelide.1346236
  • Cheeseman, M. (2024). English nationalism, folklore and indigeneity. R. Edgar ve W. Johnson (Ed.), The Routledge companion to folk horror (1. baskı) (s. 404-418). Routledge.
  • Chul Han, B. (2021). Şiddetin topolojisi (4. baskı) (Çev. D. Zaptçıoğlu). Metis.
  • Freud, S. (2014). Yas ve melankoli (2. baskı) (Çev. A. Emirsoy). Telos.
  • Girard, R. (2019). Şiddet ve kutsal (1. baskı) (Çev. N. Alpay). Alfa.
  • Girard, R. (2020). Romantik yalan ve romansal hakikat – Edebi yapıda ben ve öteki (3. baskı) (Çev. A. Etensel İldem) Metis.
  • Grimal, P. (1990). Classical mythology (1. baskı) (Çev. A. R. Maxwell- Hyslop). Blackwell.
  • Habip, B. (2020, 23 Ağustos). Psikanalizin ışığında bireyleşmek, topluluk ve Oidipus karmaşası [1]. http://bellahabip.com/psikanalizin-isiginda-bireylesmek-topluluk-ve-oidipus-karmasasi/
  • Jóhannsson, V. (2021). Kuzu [Film]. A24.
  • Johnsen, W. A. (1981). René Girard and the boundaries of modern literature [Review of Violence and the Sacred, by R. Girard]. Boundary 2, 9(2), 277-290. https://doi.org/10.2307/303069
  • Lacan, J. (2014), Baba-nın-adları (1. baskı) (Çev. M. Erşen), MonoKL.
  • Mitchell, W. (2021, 10 Temmuz). Valdimar Jóhannsson on the inspiration behind Cannes title ‘Lamb’. ScreenDaily. https://www.screendaily.com/features/valdimar-johannsson-on-the-inspiration-behind-cannes-title-lamb/5161470.article
  • Newman, S. (2006). Bakunin’den Lacan’a: Anti-otoriteryanizm ve iktidarın altüst oluşu (1. baskı) (Çev. K. Kızıltuğ). Ayrıntı.
  • Özcan, Ş. (2021). Aslında kimin fantezi mekânı: Bir pastiş olarak USS Callister. S. A. Kına ve E. Aşılıoğlu (Ed.), Black Mirror: Aynadan yansıyanlar (1. baskı) (s. 49-62). Nika.
  • Scovell, A. (2017). Folk Horror: Hours dreadful and things strange (1. baskı). Auteur.
  • Spooner, C. (2023). Whose Folk? Community, folklore, landscape and the case of the Lancashire Witches. D. Keetley ve R. Heholt (Ed.), Folk horror: New global pathways (1. baskı) (s. 43-57). University of Wales.
  • Traylor, A. D. (2014). Violence has its reasons: Girard and Bataille. Contagion: Journal of violence, mimesis, and culture, 21, 131-156. https://doi.org/10.14321/contagion.21.2014.0131
  • Uzunsoy, R. O. ve Yılmaz, M. (2020). Gün ışığında mitolojik bir ritüel: Midsommar. M. Yılmaz (Ed.), Güzel sanatlar: Teori, güncel araştırmalar ve yeni eğilimler (1. baskı) (s. 80-94). IVPE.
  • Yılmaz, M. ve Uzunsoy, R. O. (2020). Sinemada folk-horror türünün Apostle (Havari) üzerinden incelenmesi. H. Çiftçi (Ed.), 3rd international conference on communication in new world proceeding book (1. baskı) (s. 260-277). ISPEC.
  • Žižek, S. (2008). Yamuk bakmak: Popüler kültürden Jacques Lacan’a giriş (2. baskı) (Çev. T. Birkan). Metis.

Loss of difference and victim crisis in Valdimar Jóhannsson’s Lamb (2021)

Year 2024, , 105 - 129, 28.09.2024
https://doi.org/10.46372/arts.1460959

Abstract

This article analyzes Lamb (2021), directed and written by Valdimar Jóhannsson, thro-ugh the lens of René Girard’s notions from the book of Violence and the Sacred. Set on a remote Icelandic farm, the film follows Maria and Ingvar, a couple who adopt a lamb, and delves into themes such as nature, human relationships, gender roles, and loss. Embracing the folk horror genre, the film presents a darkly pastoral aesthetic. Girard’s theories highlight the film’s exploration of the relationship between violence and the sacred; Lamb, named Ada, represents both innocence and a scapegoat, as well as an object of desire. Ada’s symbolic role as a supernatural force is further emphasized by the appearance of Pan. This article examines Lamb within Girard’s theoretical framework, while also considering its folk horror elements and aspects amenable to Freudian and Lacanian psychoanalytic interpretation.

References

  • Aygün, P. (2022). René Girard’ın “kurban” kavramının yol göstericiliğinde Emin Alper’in “Kız Kardeşler” filmi için bir okuma. Balkan müzik ve sanat dergisi, 4(1), 11-21. https://doi.org/10.47956/bmsd.1049417
  • Beyazperde. (2021, 3 Haziran). Lamb. https://www.beyazperde.com/filmler/film-285099/fotolar/detay/?cmediafile=21829976
  • Bouguereau, W. A. (1893). Masumiyet [Resim]. Özel koleksiyon.
  • Cancan, D. A. (2023). Valdimar Jóhannsson’nın Lamb/Kuzu filminin teolojik, mitolojik ve bilimsel yönlerinin plastik sanatlar kökeninde incelenmesi. Rumelide, 35, 887-906. https://doi.org/10.29000/rumelide.1346236
  • Cheeseman, M. (2024). English nationalism, folklore and indigeneity. R. Edgar ve W. Johnson (Ed.), The Routledge companion to folk horror (1. baskı) (s. 404-418). Routledge.
  • Chul Han, B. (2021). Şiddetin topolojisi (4. baskı) (Çev. D. Zaptçıoğlu). Metis.
  • Freud, S. (2014). Yas ve melankoli (2. baskı) (Çev. A. Emirsoy). Telos.
  • Girard, R. (2019). Şiddet ve kutsal (1. baskı) (Çev. N. Alpay). Alfa.
  • Girard, R. (2020). Romantik yalan ve romansal hakikat – Edebi yapıda ben ve öteki (3. baskı) (Çev. A. Etensel İldem) Metis.
  • Grimal, P. (1990). Classical mythology (1. baskı) (Çev. A. R. Maxwell- Hyslop). Blackwell.
  • Habip, B. (2020, 23 Ağustos). Psikanalizin ışığında bireyleşmek, topluluk ve Oidipus karmaşası [1]. http://bellahabip.com/psikanalizin-isiginda-bireylesmek-topluluk-ve-oidipus-karmasasi/
  • Jóhannsson, V. (2021). Kuzu [Film]. A24.
  • Johnsen, W. A. (1981). René Girard and the boundaries of modern literature [Review of Violence and the Sacred, by R. Girard]. Boundary 2, 9(2), 277-290. https://doi.org/10.2307/303069
  • Lacan, J. (2014), Baba-nın-adları (1. baskı) (Çev. M. Erşen), MonoKL.
  • Mitchell, W. (2021, 10 Temmuz). Valdimar Jóhannsson on the inspiration behind Cannes title ‘Lamb’. ScreenDaily. https://www.screendaily.com/features/valdimar-johannsson-on-the-inspiration-behind-cannes-title-lamb/5161470.article
  • Newman, S. (2006). Bakunin’den Lacan’a: Anti-otoriteryanizm ve iktidarın altüst oluşu (1. baskı) (Çev. K. Kızıltuğ). Ayrıntı.
  • Özcan, Ş. (2021). Aslında kimin fantezi mekânı: Bir pastiş olarak USS Callister. S. A. Kına ve E. Aşılıoğlu (Ed.), Black Mirror: Aynadan yansıyanlar (1. baskı) (s. 49-62). Nika.
  • Scovell, A. (2017). Folk Horror: Hours dreadful and things strange (1. baskı). Auteur.
  • Spooner, C. (2023). Whose Folk? Community, folklore, landscape and the case of the Lancashire Witches. D. Keetley ve R. Heholt (Ed.), Folk horror: New global pathways (1. baskı) (s. 43-57). University of Wales.
  • Traylor, A. D. (2014). Violence has its reasons: Girard and Bataille. Contagion: Journal of violence, mimesis, and culture, 21, 131-156. https://doi.org/10.14321/contagion.21.2014.0131
  • Uzunsoy, R. O. ve Yılmaz, M. (2020). Gün ışığında mitolojik bir ritüel: Midsommar. M. Yılmaz (Ed.), Güzel sanatlar: Teori, güncel araştırmalar ve yeni eğilimler (1. baskı) (s. 80-94). IVPE.
  • Yılmaz, M. ve Uzunsoy, R. O. (2020). Sinemada folk-horror türünün Apostle (Havari) üzerinden incelenmesi. H. Çiftçi (Ed.), 3rd international conference on communication in new world proceeding book (1. baskı) (s. 260-277). ISPEC.
  • Žižek, S. (2008). Yamuk bakmak: Popüler kültürden Jacques Lacan’a giriş (2. baskı) (Çev. T. Birkan). Metis.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Art Theory
Journal Section Research Articles
Authors

Emre Aşılıoğlu 0000-0002-4857-0657

Şefik Özcan 0000-0001-9913-804X

Early Pub Date September 24, 2024
Publication Date September 28, 2024
Submission Date March 29, 2024
Acceptance Date September 13, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Aşılıoğlu, E., & Özcan, Ş. (2024). Valdimar Jóhannsson’ın Kuzu (2021) filminde farklılığın yitimi ve kurban bunalımı. ARTS: Artuklu Sanat Ve Beşeri Bilimler Dergisi(12), 105-129. https://doi.org/10.46372/arts.1460959