Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Biyomimikri Bilimi Etkisinde Başkalaşan Doğa: Seramik Heykeller

Yıl 2023, Sayı: 30, 133 - 146, 31.07.2023
https://doi.org/10.17484/yedi.1021274

Öz

Plastik Sanatlar alanındaki bu çalışmada Biyomimikri Biliminin doğadan esinlenme yöntemlerinin Seramik Sanatına uygulamaları örneklerle birlikte incelenmiştir. Günümüzde Biyomimikri, Biyomimesis ve Biyomimetik gibi isimlerle de karşılaştığımız bu yeni disiplin, yaşadığımız birçok problemin çözümünün doğanın sistemlerini anlamak ile mümkün olacağını söylemektedir. Doğanın sistemlerinin biyolojik özelliklerini araştırarak tasarımcılara, mühendislere ve daha birçok farklı disipline ilham vermektedir. Doğanın gözle görünenin ötesinde sonsuz bilgi barındırdığını, bu bilgiler ışığında doğanın danışman olarak kullanılması gerektiğini, bu kapsamda yeni ve alternatif çözüm yollarının üretebileceğini vurgulanmaktadır. Bu çalışmada Biyomimikri Biliminin doğadan esinlenme yöntemleri araştırılmış, sanat ve doğa arasındaki geçmişten bugüne olan anlayış incelenmiştir. Sanatta doğa kavramı yeni bir olgu değildir ancak gözlemlediğimiz doğa ile olan etkileşimimiz sonucunda eserler yaratılmıştır. Gözlemlediğimizin ötesine geçtikçe doğadan esinlenme yöntemlerimizde de değişimler yaşanmış ve bu değişimler eserlere yansıtılmıştır. Biyomimikri biliminin doğanın modellerini, sistemlerini, oluşum süreçlerini incelemesi ve bunlarla ilgili bilgileri sunmasıyla sanatta form yaratım sürecinde nasıl ve ne şekilde etkili olacağı araştırılmak istenmiştir. Doğanın da bir parçası olan seramiğin malzemesi kil ile doğadaki canlı cansız varlıklar Biyomimikri Biliminin doğaya olan bakış açısı ile yeniden yorumlanmıştır.

Kaynakça

  • Akyürek, E. (1994). Ortaçağ’dan Yeniçağ’a Felsefe ve Sanat. Kabalcı Yayınevi.
  • Altay, P. (2009). Sanatta Soyutlama ve Gerçeklik Kavramlarının Yapıtlar Üzerinde İrdelenmesi (Tez No. 274489) [Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi, Mimar Sinan Üniversitesi. Ulusal Tez Merkezi].
  • Antmen, A. (2014). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar-Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla. Sel Yayınları.
  • Arslan Selçuk, S., & Gönenç Sorguç, A. (2007). Impact of Biomimesis in Architectural Design Paradigm. Journal of the Faculty of Engineering and Architecture of Gazi University, 22(2), 451-459.
  • Atalayer,F (1994). Temel Sanat Ögeleri. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Bayazıt, N. (2008). Tasarımı anlamak. İdeal kültür Yayınları.
  • Benyus, J. (2002). Biomimicry: Innovation Inspired by Nature. Perennial: Harper Collins.
  • Didari, A., & Mengüç, M. P. (2018). A biomimicry design for nanoscale radiative cooling applications inspired by Morpho didius butterfly. Scientific Reports, 8(1), 1-9. https://doi.org/10.1038/s41598-018-35082-3
  • Duben, İ. (2007). Türk Resmi ve Eleştirisi (1880 – 1950). Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Eadie, L., & Ghosh, T. K. (2011). Biomimicry in textiles: past, present and potential. An overview. Journal of the royal society interface, 8(59), 761-775. https://royalsocietypublishing.org/doi/pdf/10.1098/rsif.2010.0487
  • Fecheyr-Lippens, D., & Bhiwapurkar, P. (2017). Applying biomimicry to design building envelopes that lower energy consumption in a hot-humid climate. Architectural Science Review, 60(5), 360-370. https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00038628.2017.1359145
  • Fischer, E. (2017). Sanatın Gerekliliği (C. Çapan, Çev.). Sözcükler Yayınları.
  • Fromm, E., & Karadana, Ö. S. (2020). Sevme sanatı: Dr. Rainer Funk'un sonsözü'yle. İlya Yayınları.
  • Genç, M. (2013a). Doğa, Sanat ve Biyomimetik Bilim (Tez No. 346801) [Yayınlanmamış sanatta yeterlik tezi, Hacettepe Üniversitesi. Ulusal Tez Merkezi]
  • Genç, M. (2013b). Doğa, Sanat ve Biyomimetik Bilim. 7. Uluslararası Eskişehir Pişmiş Toprak Sempozyumu [Bildiri Sunumu]. Eskişehir: Eskisehir Tepebası Belediyesi s. 171-189. http://pismistoprak.tepebasi.bel.tr/bildiriler/bildiri7.pdf
  • Genç, M. (2015). Mekan Tasarımında Disiplinler arası Yaklaşımlar; Biyomimetik Bilimin Mekan Tasarımına Etkisi [Bildiri Sunumu]. IV. İç Mimarlık Sempozyumu, İstanbul: Mimar Sinan Üniversitesi, s.120-130.
  • Genç, M. (2016). Effect Of Biomimicry of The Form Ceraton Process in Art: Ceramic Terarium Samples. 10th International Eskişehir Terra Cota Symposium[Conference presentation]. Eskişehir: Eskişehir Tepebaşı Belediyesi, s.409-420. http://pismistoprak.tepebasi.bel.tr/bildiriler/bildiri10.pdf
  • Genç, M. (2018). Başkalaşım: Deniz Canlıları. [Sergi]. Samsun: Piazza AVM Sanat Galerisi.
  • Gombrich E. H. (1997). Sanatın Öyküsü. Remzi Kitabevi.
  • Hagan, S., (2001). Taking Shape: A New Contract Between Architecture and Nature,Architectural. Press, Oxford.
  • Hançerlioğlu, O. (2000). Felsefe Ansiklopedisi: Kavramlar ve Akımlar. Remzi Kitabevi.
  • İpşiroğlu, ve M., İpşiroğlu, N. (2011). Sanatın Tarihi. Hayalperest Yayınevi.
  • Kalkan, M. (2006). Resim sanatında soyutlama (Tez No. 204363) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Kocaeli Üniversitesi. Ulusal Tez Merkezi].
  • Kennedy, E. B., & Marting, T. A. (2016). Biomimicry: Streamlining the Front End of Innovation for Environmentally Sustainable Products: Biomimicry can be a powerful design tool to support sustainability-driven product development in the front end of innovation. Research-Technology Management, 59(4), 40-48. https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/08956308.2016.1185342?redirect=1
  • Krausse, A. (2005). Rönesans’tan Günümüze Resim Sanatının Öyküsü. Literatür Yayıncılık.
  • Kuday, I. (2009). Tasarım Sürecinin Destekleyici Faktör Olarak Biyomimikri Kavramının İncelenmesi (Tez No. 256612) [Yayınlanmamış doktora tezi, Mimar Sinan Üniversitesi. Ulusal Tez Merkezi].
  • Lynton, N., Çapan, C., & Öziş, S. (1980). Modern sanatın öyküsü. Remzi Kitabevi.
  • Maglic, Michael J. 2012. Biomimicry: Using Nature as a Model for Design. M.S. thesis, University of Massachusetts Amherst [Master Thesis, University of Massachusetts Amherst]. https://scholarworks.umass.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1984&context=theses
  • Medlack, K. (2012). David Trubridge unveils new lights inspired by deep sea creatures.Erişim adresi: https://inhabitat.com/david-trubridge-reveals-collection-of-lights-inspired-by-deep-sea-creatures/david-trubridge-navicula-lighting-diatom-inspiration/
  • Ocvirk, O. G., Stinson, R. E., Wigg, P. R., Bone, R. O., ve Cayton, D. L. (2015). Sanatın Temelleri Teori ve Uygulama, (N. B. Kuru ve A. Kuru, Çev.), (N. E. Noyan Ed.). Karakalem Kitabevi Yayınları 13.
  • Özkesici, E. (2019). Sanatta Bir İfade Aracı Olarak Soyutlama. Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimler e Dergisi, 1(1), 43-57. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/985015
  • Rossin, K. J. (2010). Biomimicry: nature’s design process versus the designer’s process. WIT Transactions on Ecology and the Environment, 138, 559-570. https://www.witpress.com/Secure/elibrary/papers/DN10/DN10050FU1.pdf
  • Singh, A., & Nayyar, N. (2015). Biomimicry-an alternative solution to sustainable buildings. Journal of Civil and Environmental Technology, 2(14), 96-101.
  • Sözen, N., & Tanyeli, U. (2011). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. Remzi Kitapevi.
  • Şişman, A. (2011). Sanata ve Sanat Kavramlarına Giriş. Literatür Yayıncılık.
  • Timuçin, A. (1992). Düşünce tarihi. İstanbul: BDS Yayınları.
  • Tepecik, A. (2002). Grafik Sanatlar: Tarih-Tasarım-Teknoloji. Detay Yayıncılık.
  • Tunalı, İ. (2011). Felsefenin Işığında Modern Resim. Remzi Kitapevi.
  • Turner, J. S., & Soar, R. C. (2008, May). Beyond biomimicry: What termites can tell us about realizing the living building[Conference presentation]. In First International Conference on Industrialized, Intelligent Construction at Loughborough University (pp. 234-248). https://digital.library.adelaide.edu.au/dspace/bitstream/2440/84302/2/hdl_84302.pdf#page=247
  • Yavuz, E. (2007). Yirmibirinci Yüzyılda Sanatta ve Mimarlıkta Soyutlama İlişkisi (Tez No. 199419) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi.Ulusal Tez Merkezi].
  • Yetkin, E. G. (2020). Effects of Biomimicry on Architecture. European Journal of Medicine and Natural Sciences, 4(1), 35-47.
  • Yıldız, H. (2012). Endüstri ürünleri tasarımı kapsamında biyomimetik tasarımın yeri ve metodolojisi (Tez No. 310683) [Yayınlanmamış doktora tezi, İstanbul Üniversitesi. Ulusal Tez Merkezi].
  • Zari, M. P. (2007). Biomimetic approaches to architectural design for increased sustainability [Conference presentation].. In The SB07 NZ Sustainable Building Conference (pp. 1-10).

Metamorphosis of Nature Under the Lens of Biomimicry: Nature-Inspired Ceramic Sculptures

Yıl 2023, Sayı: 30, 133 - 146, 31.07.2023
https://doi.org/10.17484/yedi.1021274

Öz

Plastic Arts Science in this study with examples of ceramic applications of the comparative class of Biomime from nature. This new discipline, which we call today by names such as Biomimetics, understands the systems of many, many, many of the many problems of growth. Nature inspires education and research designers, engineers and more different disciplines. This information, to be used as material from this section as infinite knowledge in the visible of nature.
Welcome to this study, which is the science of biomimicry about comparative education from nature, integration with art and nature. The concept of nature in art is not a new phenomenon. The changes created in the designs we observed were experienced in the transformation and reflected in these changes. Investigate the form creation process in art by examining the models and systems of the science of biomimicry in our tour and presenting information about the future. Ceramic, which is also a part of nature, has been reinterpreted with the material of bioscience, objective in nature and inanimate beings in nature, with the science of nature.

Kaynakça

  • Akyürek, E. (1994). Ortaçağ’dan Yeniçağ’a Felsefe ve Sanat. Kabalcı Yayınevi.
  • Altay, P. (2009). Sanatta Soyutlama ve Gerçeklik Kavramlarının Yapıtlar Üzerinde İrdelenmesi (Tez No. 274489) [Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi, Mimar Sinan Üniversitesi. Ulusal Tez Merkezi].
  • Antmen, A. (2014). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar-Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla. Sel Yayınları.
  • Arslan Selçuk, S., & Gönenç Sorguç, A. (2007). Impact of Biomimesis in Architectural Design Paradigm. Journal of the Faculty of Engineering and Architecture of Gazi University, 22(2), 451-459.
  • Atalayer,F (1994). Temel Sanat Ögeleri. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Bayazıt, N. (2008). Tasarımı anlamak. İdeal kültür Yayınları.
  • Benyus, J. (2002). Biomimicry: Innovation Inspired by Nature. Perennial: Harper Collins.
  • Didari, A., & Mengüç, M. P. (2018). A biomimicry design for nanoscale radiative cooling applications inspired by Morpho didius butterfly. Scientific Reports, 8(1), 1-9. https://doi.org/10.1038/s41598-018-35082-3
  • Duben, İ. (2007). Türk Resmi ve Eleştirisi (1880 – 1950). Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Eadie, L., & Ghosh, T. K. (2011). Biomimicry in textiles: past, present and potential. An overview. Journal of the royal society interface, 8(59), 761-775. https://royalsocietypublishing.org/doi/pdf/10.1098/rsif.2010.0487
  • Fecheyr-Lippens, D., & Bhiwapurkar, P. (2017). Applying biomimicry to design building envelopes that lower energy consumption in a hot-humid climate. Architectural Science Review, 60(5), 360-370. https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00038628.2017.1359145
  • Fischer, E. (2017). Sanatın Gerekliliği (C. Çapan, Çev.). Sözcükler Yayınları.
  • Fromm, E., & Karadana, Ö. S. (2020). Sevme sanatı: Dr. Rainer Funk'un sonsözü'yle. İlya Yayınları.
  • Genç, M. (2013a). Doğa, Sanat ve Biyomimetik Bilim (Tez No. 346801) [Yayınlanmamış sanatta yeterlik tezi, Hacettepe Üniversitesi. Ulusal Tez Merkezi]
  • Genç, M. (2013b). Doğa, Sanat ve Biyomimetik Bilim. 7. Uluslararası Eskişehir Pişmiş Toprak Sempozyumu [Bildiri Sunumu]. Eskişehir: Eskisehir Tepebası Belediyesi s. 171-189. http://pismistoprak.tepebasi.bel.tr/bildiriler/bildiri7.pdf
  • Genç, M. (2015). Mekan Tasarımında Disiplinler arası Yaklaşımlar; Biyomimetik Bilimin Mekan Tasarımına Etkisi [Bildiri Sunumu]. IV. İç Mimarlık Sempozyumu, İstanbul: Mimar Sinan Üniversitesi, s.120-130.
  • Genç, M. (2016). Effect Of Biomimicry of The Form Ceraton Process in Art: Ceramic Terarium Samples. 10th International Eskişehir Terra Cota Symposium[Conference presentation]. Eskişehir: Eskişehir Tepebaşı Belediyesi, s.409-420. http://pismistoprak.tepebasi.bel.tr/bildiriler/bildiri10.pdf
  • Genç, M. (2018). Başkalaşım: Deniz Canlıları. [Sergi]. Samsun: Piazza AVM Sanat Galerisi.
  • Gombrich E. H. (1997). Sanatın Öyküsü. Remzi Kitabevi.
  • Hagan, S., (2001). Taking Shape: A New Contract Between Architecture and Nature,Architectural. Press, Oxford.
  • Hançerlioğlu, O. (2000). Felsefe Ansiklopedisi: Kavramlar ve Akımlar. Remzi Kitabevi.
  • İpşiroğlu, ve M., İpşiroğlu, N. (2011). Sanatın Tarihi. Hayalperest Yayınevi.
  • Kalkan, M. (2006). Resim sanatında soyutlama (Tez No. 204363) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Kocaeli Üniversitesi. Ulusal Tez Merkezi].
  • Kennedy, E. B., & Marting, T. A. (2016). Biomimicry: Streamlining the Front End of Innovation for Environmentally Sustainable Products: Biomimicry can be a powerful design tool to support sustainability-driven product development in the front end of innovation. Research-Technology Management, 59(4), 40-48. https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/08956308.2016.1185342?redirect=1
  • Krausse, A. (2005). Rönesans’tan Günümüze Resim Sanatının Öyküsü. Literatür Yayıncılık.
  • Kuday, I. (2009). Tasarım Sürecinin Destekleyici Faktör Olarak Biyomimikri Kavramının İncelenmesi (Tez No. 256612) [Yayınlanmamış doktora tezi, Mimar Sinan Üniversitesi. Ulusal Tez Merkezi].
  • Lynton, N., Çapan, C., & Öziş, S. (1980). Modern sanatın öyküsü. Remzi Kitabevi.
  • Maglic, Michael J. 2012. Biomimicry: Using Nature as a Model for Design. M.S. thesis, University of Massachusetts Amherst [Master Thesis, University of Massachusetts Amherst]. https://scholarworks.umass.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1984&context=theses
  • Medlack, K. (2012). David Trubridge unveils new lights inspired by deep sea creatures.Erişim adresi: https://inhabitat.com/david-trubridge-reveals-collection-of-lights-inspired-by-deep-sea-creatures/david-trubridge-navicula-lighting-diatom-inspiration/
  • Ocvirk, O. G., Stinson, R. E., Wigg, P. R., Bone, R. O., ve Cayton, D. L. (2015). Sanatın Temelleri Teori ve Uygulama, (N. B. Kuru ve A. Kuru, Çev.), (N. E. Noyan Ed.). Karakalem Kitabevi Yayınları 13.
  • Özkesici, E. (2019). Sanatta Bir İfade Aracı Olarak Soyutlama. Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimler e Dergisi, 1(1), 43-57. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/985015
  • Rossin, K. J. (2010). Biomimicry: nature’s design process versus the designer’s process. WIT Transactions on Ecology and the Environment, 138, 559-570. https://www.witpress.com/Secure/elibrary/papers/DN10/DN10050FU1.pdf
  • Singh, A., & Nayyar, N. (2015). Biomimicry-an alternative solution to sustainable buildings. Journal of Civil and Environmental Technology, 2(14), 96-101.
  • Sözen, N., & Tanyeli, U. (2011). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. Remzi Kitapevi.
  • Şişman, A. (2011). Sanata ve Sanat Kavramlarına Giriş. Literatür Yayıncılık.
  • Timuçin, A. (1992). Düşünce tarihi. İstanbul: BDS Yayınları.
  • Tepecik, A. (2002). Grafik Sanatlar: Tarih-Tasarım-Teknoloji. Detay Yayıncılık.
  • Tunalı, İ. (2011). Felsefenin Işığında Modern Resim. Remzi Kitapevi.
  • Turner, J. S., & Soar, R. C. (2008, May). Beyond biomimicry: What termites can tell us about realizing the living building[Conference presentation]. In First International Conference on Industrialized, Intelligent Construction at Loughborough University (pp. 234-248). https://digital.library.adelaide.edu.au/dspace/bitstream/2440/84302/2/hdl_84302.pdf#page=247
  • Yavuz, E. (2007). Yirmibirinci Yüzyılda Sanatta ve Mimarlıkta Soyutlama İlişkisi (Tez No. 199419) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi.Ulusal Tez Merkezi].
  • Yetkin, E. G. (2020). Effects of Biomimicry on Architecture. European Journal of Medicine and Natural Sciences, 4(1), 35-47.
  • Yıldız, H. (2012). Endüstri ürünleri tasarımı kapsamında biyomimetik tasarımın yeri ve metodolojisi (Tez No. 310683) [Yayınlanmamış doktora tezi, İstanbul Üniversitesi. Ulusal Tez Merkezi].
  • Zari, M. P. (2007). Biomimetic approaches to architectural design for increased sustainability [Conference presentation].. In The SB07 NZ Sustainable Building Conference (pp. 1-10).
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleler
Yazarlar

Melda Genç 0000-0003-2125-8732

Erken Görünüm Tarihi 22 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 9 Kasım 2021
Kabul Tarihi 22 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Genç, M. (2023). Biyomimikri Bilimi Etkisinde Başkalaşan Doğa: Seramik Heykeller. Yedi(30), 133-146. https://doi.org/10.17484/yedi.1021274

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.