Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Waqfs in Siverek After The Tanzimat and Their Problems Reflected in The Courts

Yıl 2020, Sayı: 53, 133 - 145, 30.06.2020
https://doi.org/10.16971/vakiflar.621970

Öz

Although the autonomous positions of waqf, which is one of the important features of decentralization, weakened as a result of the centralization policies that began to be implemented after Tanzimat, the awqaf continued to maintain their importance in the social and economic life of the society. In this period, there are many awqaf in Siverek, mainly belonging to mosques and other place of worship owned by Muslims and non-Muslims and endowed for both charitable purposes and filial conditions. This study asserts that the awqaf in Siverek continued to maintain their roles in the society considering their diversity and functionality even in the time when decentralization policies were implemented. This article attempts to reveal the problems of the awqaf in Siverek, which gave clues to the social mentality of the post-Tanzimat era, on the basis of the Sherʻiyye registers.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA
  • Arşiv Vesikaları
  • BOA.NFS. d.2703,1258-1843-44 s.57-58.
  • 443 No’lu Siverek Şer’iye Sicili, (Başlama Tarihi: H.1268, Bitiş Tarihi: H.1269).
  • 438 No’lu Siverek Şer’iye Sicili, (Başlama Tarihi: H.1283, Bitiş Tarihi: H.1284).
  • 441 No’lu Siverek Şer’iye Sicili, (Başlama Tarihi: H. 1285, Bitiş Tarihi: H.1290).
  • 440 No’lu Siverek Şer’iye Sicili, (Başlama Tarihi: H.1288, Bitiş Tarihi: H.1297).
  • 444 No’lu Siverek Şer’iye Sicili, (Başlama Tarihi: H.1288, Bitiş Tarihi: H.1298)
  • 445 No’lu Siverek Şer’iye Sicili, (Başlama Tarihi. H.1306, Bitiş Tarihi: H.1309).
  • Kitap ve Makaleler
  • Akgündüz, Ahmet (2013). İslam Hukukunda ve Osmanlı Tatbikatında vakıf Müessesi, İstanbul: Osmanlı Araştırmaları Vakfı Yay.
  • Barkan, Ömer Lütfi (1940). “Şer’i Miras Hukuku ve Evlatlık Vakıflar”, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, Cilt.6 Sayı.1, s.168-181.
  • Berki, Ali Himmet (1969). “Vakıflar ve Vakıfların Maruz Kaldığı Tecavüz ve İhmaller.” Vakıflar Dergisi, Sayı.VIII, s.335-340
  • Berki, Şakir (1969) “Vakfın Mahiyeti”, Vakıflar Dergisi, Sayı. VIII, , s.1-7.
  • Bilmen, Ömer Nasuhi (1999). Hukuk-ı İslamiyye ve Istılahat-ı Fıkhiyye Kamusu, İstanbul: Bilmen Basın ve Yayınevi.
  • Çatalacalı Ali Efendi(1324). Fetavay-ı Ali Efendi (Fetavay-ı Feyziyye ile Birlikte) Dersaadet: Naşir Muhammed Mehdi.
  • ez-Zerka, Ahmet Mustafa (1993). Çağdaş Yaklaşımla İslam Hukuku, Ter. Servet Armağan, İstanbul: Timaş Yay.
  • Hilmi Efendi, Ömer (1977). İthafu’l-ahlaf fi ahkâmi’l-evkâf, Ankara: Vakıflar Genel Müdürlüğü Yay.
  • Kozak İ.Erol (1985) Bir Sosyal Siyaset Müessesi Olarak Vakıf, İstanbul: Akabe Yay.
  • Köprülü, M. Fuat (1942). “Vakıf Müessesesinin Hukuki Mahiyeti ve Tarihi Tekâmülü”, Vakıflar Dergisi, Sayı. II, s.1-35.
  • Özkaya, H. Gökçen (2010) “Vakıf İstibdal Kayıtları, İstanbul’da Barınma Kültürü ve Kent Yapısına Dair Neler Sunar?”, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Cilt 8, Sayı. 16, s.467-488.
  • Pakalın, Mehmet Zeki (1983). Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Yediyıldız, Bahaeddin (2003). XVIII. Yüzyılda Türkiye’de Vakıf Müessesesi, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yay.

Tanzimat Sonrasında Siverek’teki Vakıflar Ve Mahkemelere Yansıyan Problemleri

Yıl 2020, Sayı: 53, 133 - 145, 30.06.2020
https://doi.org/10.16971/vakiflar.621970

Öz

Tanzimat sonrasında uygulanmaya başlanan merkezileşme politikaları
sonucunda, adem-i merkeziyetin önemli unsurlarından olan vakıfların özerk
konumları zayıflasa da, vakıflar toplumun sosyal ve iktisadi hayatındaki
önemlerini korumaya devam etmişlerdir.  Bu
dönemde Siverek’te başta camiler ve diğer ibadet kurumlarına ait olmak üzere
hem hayır cihetine hem de evlada şart kılınmış Müslümanlara ve gayrimüslimlere
ait birçok vakıf vardır. Bu çalışma merkeziyetçi politikaların uygulandığı
dönemde de Siverek’teki vakıfların çeşitliliği ve işlevselliğinden hareketle toplumdaki
rollerinin devam ettiğini iddia etmektedir. Bu makale Siverek’te Tanzimat
sonrası dönemin sosyal zihniyetinin ipuçlarını veren vakıfların mahkemelere
yansıyan problemlerini Şeri’yye sicillerini temel alarak ortaya koymayı
denemektedir. 

Kaynakça

  • KAYNAKÇA
  • Arşiv Vesikaları
  • BOA.NFS. d.2703,1258-1843-44 s.57-58.
  • 443 No’lu Siverek Şer’iye Sicili, (Başlama Tarihi: H.1268, Bitiş Tarihi: H.1269).
  • 438 No’lu Siverek Şer’iye Sicili, (Başlama Tarihi: H.1283, Bitiş Tarihi: H.1284).
  • 441 No’lu Siverek Şer’iye Sicili, (Başlama Tarihi: H. 1285, Bitiş Tarihi: H.1290).
  • 440 No’lu Siverek Şer’iye Sicili, (Başlama Tarihi: H.1288, Bitiş Tarihi: H.1297).
  • 444 No’lu Siverek Şer’iye Sicili, (Başlama Tarihi: H.1288, Bitiş Tarihi: H.1298)
  • 445 No’lu Siverek Şer’iye Sicili, (Başlama Tarihi. H.1306, Bitiş Tarihi: H.1309).
  • Kitap ve Makaleler
  • Akgündüz, Ahmet (2013). İslam Hukukunda ve Osmanlı Tatbikatında vakıf Müessesi, İstanbul: Osmanlı Araştırmaları Vakfı Yay.
  • Barkan, Ömer Lütfi (1940). “Şer’i Miras Hukuku ve Evlatlık Vakıflar”, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, Cilt.6 Sayı.1, s.168-181.
  • Berki, Ali Himmet (1969). “Vakıflar ve Vakıfların Maruz Kaldığı Tecavüz ve İhmaller.” Vakıflar Dergisi, Sayı.VIII, s.335-340
  • Berki, Şakir (1969) “Vakfın Mahiyeti”, Vakıflar Dergisi, Sayı. VIII, , s.1-7.
  • Bilmen, Ömer Nasuhi (1999). Hukuk-ı İslamiyye ve Istılahat-ı Fıkhiyye Kamusu, İstanbul: Bilmen Basın ve Yayınevi.
  • Çatalacalı Ali Efendi(1324). Fetavay-ı Ali Efendi (Fetavay-ı Feyziyye ile Birlikte) Dersaadet: Naşir Muhammed Mehdi.
  • ez-Zerka, Ahmet Mustafa (1993). Çağdaş Yaklaşımla İslam Hukuku, Ter. Servet Armağan, İstanbul: Timaş Yay.
  • Hilmi Efendi, Ömer (1977). İthafu’l-ahlaf fi ahkâmi’l-evkâf, Ankara: Vakıflar Genel Müdürlüğü Yay.
  • Kozak İ.Erol (1985) Bir Sosyal Siyaset Müessesi Olarak Vakıf, İstanbul: Akabe Yay.
  • Köprülü, M. Fuat (1942). “Vakıf Müessesesinin Hukuki Mahiyeti ve Tarihi Tekâmülü”, Vakıflar Dergisi, Sayı. II, s.1-35.
  • Özkaya, H. Gökçen (2010) “Vakıf İstibdal Kayıtları, İstanbul’da Barınma Kültürü ve Kent Yapısına Dair Neler Sunar?”, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Cilt 8, Sayı. 16, s.467-488.
  • Pakalın, Mehmet Zeki (1983). Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Yediyıldız, Bahaeddin (2003). XVIII. Yüzyılda Türkiye’de Vakıf Müessesesi, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yay.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ekrem Akman

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 19 Eylül 2019
Kabul Tarihi 10 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 53

Kaynak Göster

APA Akman, E. (2020). Tanzimat Sonrasında Siverek’teki Vakıflar Ve Mahkemelere Yansıyan Problemleri. Vakıflar Dergisi(53), 133-145. https://doi.org/10.16971/vakiflar.621970

Cited By

SİİRT WAQFS ACCORDING TO WAQF BOOK NUMBERED 17169 (1860-1861)
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
https://doi.org/10.53568/yyusbed.1099305

Yayın talebiyle Vakıflar Dergisi’ne gönderilen makaleler Yayın Kurulu tarafından ön incelemeye tabi tutulur ve uygun bulunan makaleler incelenmek üzere çift kör hakem sistemiyle alanında uzman en az iki akademisyene gönderilir. Hakem raporları ve Yayın Kurulu kararı ile Vakıflar Dergisi'nde yayımlanması kabul edilen yazıların telif hakkı Vakıflar Genel Müdürlüğü'ne devredilmiş sayılır, yayınlanan makalelere ilgili mevzuat gereği telif ücreti ödenir.