Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Metaverse and the Future of Journalism in The Context of Expert Opinions

Yıl 2024, Sayı: Cumhuriyetin 100. Yılında Geleceğin İletişimi Özel Sayısı, 55 - 80, 18.03.2024
https://doi.org/10.17829/turcom.1360972

Öz

The concept of the Metaverse, which combines many technological components such as virtual, augmented and mixed reality, is synonymous with the virtual world. It creates an artificial virtual community where users’ avatars interact with other avatars in a three-dimensional way, socially, politically and economically. These virtual artificial communities formed in the Metaverse will access news stories with immersive experiences in journalism, as in many fields. This study aims to reveal how Metaverse platforms and blockchain technologies will affect the future of the journalism industry and journalistic practices soon. Data were collected between 1 February 2023 and 1 July 2023 using a semi-structured questionnaire in face-to-face interviews with 20 participants. The participants in the study include academics in the field of communication science, journalists, editors, reporters, technology columnists and Metaverse platform founders. Throughout the work, these data have been examined by means of qualitative data analysis. As a result of the study, the study’s findings include participants’ perceptions and concerns about the current state and future of the Metaverse concept, the impact of blockchain and Metaverse on the future of journalism and journalistic practices, the benefits and risks Metaverse platforms offer journalists, and fake news and disinformation on Metaverse platforms.

Kaynakça

  • Abdulzaher, M. (2022, Haziran 17). “7G Journalism and Beyond the Media of Metaverse How Can Metaverse be Applied in Robotisation of Marketing?” Linkedin. Ağustos 4, 2023 tarihinde https://www.linkedin.com/ pulse/7g-journalism-beyond-media-metaverse-how-can-applied-abdulzaheradresinden edinilmiştir.
  • Ağırman, E., & Barakalı, C. O. (2022). Finans ve finansal hizmetlerin geleceği: Metaverse. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 9(2), 329-346.
  • Atalay, G. E. (2018). Blok zincir teknolojisi ve gazeteciliğin geleceği. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(2), 45-54.DOI:10.30692/sisad.440148.
  • Aziz, A. (2003). Araştırma yöntemleri teknikleri ve iletişim.Turhan Kitabevi.
  • Ball, M. (2022). The metaverse: and how it will revolutionize everything. Liveright Publishing Corporation.
  • Blockchain Institue,Blockchain Media. (2017). A new game changer for the media industry? Monitor Deloitte. Ocak 29, 2024 tarihinde https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/tr/Documents/technology- media-telecommunications/deloitte-PoV-blockchain-media.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Blockchain Türkiye Platformu (BCTR). (2019). Blockchain tabanlı gazetecilik platformu Civil kullanıma sunuldu. Ocak 30,2024 tarihinde https://bctr.org/blockchain-tabanli-gazetecilik-platformu-civil- kullanima-sunuldu-8149/adresinden edinilmiştir.
  • Clemens, A. (2022). Metaversefor beginners: aguide to help you learn about metaverse virtual reality and investingin nfts.Mart 10, 2022 tarihindehttps://www.goodreads.com/book/show/60436174-metaverse-for- beginners adresinden edinilmiştir.
  • Çelik, R. (2022). Metaverse nedir? kavramsal değerlendirme ve genel bakış. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 67-74.
  • Demir, Ç. (2022). Metaverse teknolojisinin otel sektörünün geleceğine etkileri üzerine bir inceleme.Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10(1), 542 – 555.DOI:10.21325/jotags.2022.1003.
  • Epstein, J. (2017). Blockchain and the cmo the next era of marketing. Blockchain Research Institute A Blockchain Research Institute Big Idea Whitepaper, 4-48.
  • Erkkilä, M. (2018). Polis: what use is blockchain for journalism?. The London School of Economics and Political Science.
  • Giang, N.P., & Tam, H.T. (2023). Impacts of blockchain on accounting in the business. SAGE Open, 1-13.DOI: 10.1177/215.824.40231222419.
  • Güler, O., & Savaş, S. (2022). Tüm yönleriyle metaverse çalışmaları, teknoloji ve geleceği.Gazi Journal of Engineering Sciences, 8(2), 292-319.
  • Khare,S., Ashraf, A., Rashid, M., (2022). Blockchain: structure, uses and applications in ioT.KM Baalamurugan et al. (Eds.),Blockchain security in cloud computing.EAI/Springer Innovations in Communication and Computing.131-144. DOI: 10.1007/978-3-030-70501-5_6.
  • Köse, M. (2021). Metaversenedir ve neden çok önemlidir? Yaşamlarımızı dijital bir evrene taşıyabilir miyiz? Mart 3, 2023 tarihinde https://evrimagaci.org/meta verse-nedir-ve – neden-cok-onemlidir-yasamlarimizi- dijital-bir-evrene-tasiyabilir-miyiz-11135 adresinden edinilmiştir.
  • Kuş, O. (2021). Metaverse: ‘dijital büyük patlamada’ fırsatlar ve endişelere yönelik algılar. Intermedia International e-Journal, 8(15), 245-266.DOI:10.21645/intermedia.2021.109.
  • Kümbetoğlu, B. (2008). Sosyolojide ve antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma.Bağlam Yayınevi.
  • Lee, J. (2021). A study on metaverse hype for sustainable growth.International Journal of Advanced Smart Convergence, 10(3), 72-80.DOI:10.7236/IJASC.2021.10.3.72.
  • Moretti, G., Schlemmer, E., (2012). Virtual learning communities of practice in metaverse. Nelson Zagalo et al. (Eds.), Virtual Worlds and Metaverse Platforms: New Communication and Identity Paradigm. Information Science Reference. 149-165. DOI: 10.4018/978-1-60960-854-5.ch010.
  • Report, D. (2022). The metaverse overview:vision, technology, and tactics. Mart 28, 2024 tarihinde HYPERLINK “https://www2.deloitte.com/cn/en/pages/technology-media-and-telecommunications/ articles/metaverse-report.html” https://www2.deloitte.com/cn/en/pages/technology-media-and telecommunications/articles/metaverse-report.html adresinden edinilmiştir.
  • Report, N. (2021). Newzoo: introduction to the metaversereport.Mart 2, 2023 tarihinde https://newzoo. com/insights/trend-reports/newzoo-intro-to-the-Metaverse-report-2021-free-version/ adresinden edinilmiştir.
  • Rosa, N. (2023). Understanding the metaverse a business and ethical guide.Wiley.
  • Saka, E. (2023). Metaverse ve gazetecilik. NewsLabTurkey. Mayıs 2, 2023 tarihinde https://www.newslabturkey. org/wp-content/uploads/2022/12/rh-20-erkan-saka.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Seok, W. H. (2021). Analysis of metaverse business model and ecosystem. Electronics and Telecommunications Trends, 36(4), 81-91.DOI:10.22648/ETRI.2021.J.360408.
  • Sipper, J.A. (2022). The cyber meta-reality beyond the metaverse. Lexington Books.
  • Sivasankar, G. A. (2022). Study of blockchain technology, aı and digital networking in metaverse. IRE Journals, 5(8), 110-115. DOI:10.33564/IJEAST.2022.v06i09.020.
  • Veit, M. (2019). Blockchain and journalism: the intersection between blockchain-based technology and freedom of the press. Coimbra University.DOI:10.25330/global-campus/53.
  • Voinea, D.V. (2019). Blockchain for journalısm – potential use cases. Social Sciences and Education Research Review, 244-256.
  • Yetkin, B. (2022). Yeni bir tür olarak sürükleyici gazetecilik: metaverse gazeteciliğine doğru. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 105-125.DOI:10.31123/akil.1144071.

Uzman Görüşleri Bağlamında Metaverse ve Gazeteciliğin Geleceği

Yıl 2024, Sayı: Cumhuriyetin 100. Yılında Geleceğin İletişimi Özel Sayısı, 55 - 80, 18.03.2024
https://doi.org/10.17829/turcom.1360972

Öz

Sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik gibi birçok teknoloji birleşenini bir araya getiren ve sanal dünya ile eşanlama gelen metaverse kavramı, kullanıcıların avatarlarının diğer avatarlar ile sosyal, politik ve ekonomik olarak üç boyutlu bir şekilde etkileşime girdiği, gerçek bir sanal yapay topluluk oluşturmaktadır. Metaverse’de oluşan bu sanal yapay topluluklar, birçok alanda olduğu gibi gazetecilik alanında da sürükleyici deneyimler ile haber hikayelerine ulaşabilecektir. Bu çalışmada metaverse platformlarının ve blokzincir teknolojilerinin gazetecilik sektörünün geleceğini ve gazetecilik pratiklerinin yakın gelecekte nasıl etkileyeceğini ortaya koymak amaçlanmaktadır. Bu kapsamda 1 Şubat 2023 ve 1 Temmuz 2023 tarihleri arasında, iletişim bilimi alanındaki akademisyenler, gazeteciler, editörler, muhabirler, teknoloji köşe yazarları ve metaverse platform kurucuları olmak üzere 20 katılımcı ile yarı yapılandırılmış sorulardan oluşan bir form ile yüz yüze görüşmeler ile veriler toplanmıştır. Bu veriler nitel veri analizi ile incelenmiştir. Çalışma sonucunda katılımcıların metaverse kavramının mevcut durumu ve geleceği, blokzirciri ve metaverse’nin gazeteciliğin geleceğine ve gazetecilik pratiklerine etkileri, metaverse platformlarının gazetecilere sunacağı fayda ve riskler, metaverse platformlarında yalan haber ve dezenformasyon konularına ilişkin algı ve kaygılarına yönelik bulgular elde edilmiştir.

Etik Beyan

Bu makalenin araştırması, İstanbul Arel Üniversitesi Etik Kurulu’nun 13.01.2023 tarihli 2023/1-05 sayılı kararı gereğince Etik Kurul Onayı almıştır.

Kaynakça

  • Abdulzaher, M. (2022, Haziran 17). “7G Journalism and Beyond the Media of Metaverse How Can Metaverse be Applied in Robotisation of Marketing?” Linkedin. Ağustos 4, 2023 tarihinde https://www.linkedin.com/ pulse/7g-journalism-beyond-media-metaverse-how-can-applied-abdulzaheradresinden edinilmiştir.
  • Ağırman, E., & Barakalı, C. O. (2022). Finans ve finansal hizmetlerin geleceği: Metaverse. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 9(2), 329-346.
  • Atalay, G. E. (2018). Blok zincir teknolojisi ve gazeteciliğin geleceği. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(2), 45-54.DOI:10.30692/sisad.440148.
  • Aziz, A. (2003). Araştırma yöntemleri teknikleri ve iletişim.Turhan Kitabevi.
  • Ball, M. (2022). The metaverse: and how it will revolutionize everything. Liveright Publishing Corporation.
  • Blockchain Institue,Blockchain Media. (2017). A new game changer for the media industry? Monitor Deloitte. Ocak 29, 2024 tarihinde https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/tr/Documents/technology- media-telecommunications/deloitte-PoV-blockchain-media.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Blockchain Türkiye Platformu (BCTR). (2019). Blockchain tabanlı gazetecilik platformu Civil kullanıma sunuldu. Ocak 30,2024 tarihinde https://bctr.org/blockchain-tabanli-gazetecilik-platformu-civil- kullanima-sunuldu-8149/adresinden edinilmiştir.
  • Clemens, A. (2022). Metaversefor beginners: aguide to help you learn about metaverse virtual reality and investingin nfts.Mart 10, 2022 tarihindehttps://www.goodreads.com/book/show/60436174-metaverse-for- beginners adresinden edinilmiştir.
  • Çelik, R. (2022). Metaverse nedir? kavramsal değerlendirme ve genel bakış. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 67-74.
  • Demir, Ç. (2022). Metaverse teknolojisinin otel sektörünün geleceğine etkileri üzerine bir inceleme.Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10(1), 542 – 555.DOI:10.21325/jotags.2022.1003.
  • Epstein, J. (2017). Blockchain and the cmo the next era of marketing. Blockchain Research Institute A Blockchain Research Institute Big Idea Whitepaper, 4-48.
  • Erkkilä, M. (2018). Polis: what use is blockchain for journalism?. The London School of Economics and Political Science.
  • Giang, N.P., & Tam, H.T. (2023). Impacts of blockchain on accounting in the business. SAGE Open, 1-13.DOI: 10.1177/215.824.40231222419.
  • Güler, O., & Savaş, S. (2022). Tüm yönleriyle metaverse çalışmaları, teknoloji ve geleceği.Gazi Journal of Engineering Sciences, 8(2), 292-319.
  • Khare,S., Ashraf, A., Rashid, M., (2022). Blockchain: structure, uses and applications in ioT.KM Baalamurugan et al. (Eds.),Blockchain security in cloud computing.EAI/Springer Innovations in Communication and Computing.131-144. DOI: 10.1007/978-3-030-70501-5_6.
  • Köse, M. (2021). Metaversenedir ve neden çok önemlidir? Yaşamlarımızı dijital bir evrene taşıyabilir miyiz? Mart 3, 2023 tarihinde https://evrimagaci.org/meta verse-nedir-ve – neden-cok-onemlidir-yasamlarimizi- dijital-bir-evrene-tasiyabilir-miyiz-11135 adresinden edinilmiştir.
  • Kuş, O. (2021). Metaverse: ‘dijital büyük patlamada’ fırsatlar ve endişelere yönelik algılar. Intermedia International e-Journal, 8(15), 245-266.DOI:10.21645/intermedia.2021.109.
  • Kümbetoğlu, B. (2008). Sosyolojide ve antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma.Bağlam Yayınevi.
  • Lee, J. (2021). A study on metaverse hype for sustainable growth.International Journal of Advanced Smart Convergence, 10(3), 72-80.DOI:10.7236/IJASC.2021.10.3.72.
  • Moretti, G., Schlemmer, E., (2012). Virtual learning communities of practice in metaverse. Nelson Zagalo et al. (Eds.), Virtual Worlds and Metaverse Platforms: New Communication and Identity Paradigm. Information Science Reference. 149-165. DOI: 10.4018/978-1-60960-854-5.ch010.
  • Report, D. (2022). The metaverse overview:vision, technology, and tactics. Mart 28, 2024 tarihinde HYPERLINK “https://www2.deloitte.com/cn/en/pages/technology-media-and-telecommunications/ articles/metaverse-report.html” https://www2.deloitte.com/cn/en/pages/technology-media-and telecommunications/articles/metaverse-report.html adresinden edinilmiştir.
  • Report, N. (2021). Newzoo: introduction to the metaversereport.Mart 2, 2023 tarihinde https://newzoo. com/insights/trend-reports/newzoo-intro-to-the-Metaverse-report-2021-free-version/ adresinden edinilmiştir.
  • Rosa, N. (2023). Understanding the metaverse a business and ethical guide.Wiley.
  • Saka, E. (2023). Metaverse ve gazetecilik. NewsLabTurkey. Mayıs 2, 2023 tarihinde https://www.newslabturkey. org/wp-content/uploads/2022/12/rh-20-erkan-saka.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Seok, W. H. (2021). Analysis of metaverse business model and ecosystem. Electronics and Telecommunications Trends, 36(4), 81-91.DOI:10.22648/ETRI.2021.J.360408.
  • Sipper, J.A. (2022). The cyber meta-reality beyond the metaverse. Lexington Books.
  • Sivasankar, G. A. (2022). Study of blockchain technology, aı and digital networking in metaverse. IRE Journals, 5(8), 110-115. DOI:10.33564/IJEAST.2022.v06i09.020.
  • Veit, M. (2019). Blockchain and journalism: the intersection between blockchain-based technology and freedom of the press. Coimbra University.DOI:10.25330/global-campus/53.
  • Voinea, D.V. (2019). Blockchain for journalısm – potential use cases. Social Sciences and Education Research Review, 244-256.
  • Yetkin, B. (2022). Yeni bir tür olarak sürükleyici gazetecilik: metaverse gazeteciliğine doğru. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 105-125.DOI:10.31123/akil.1144071.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Gazetecilik, Gazetecilik Çalışmaları, İnternet Yayıncılığı
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Duygu Dumanlı Kürkçü 0000-0002-3425-2826

Burak Altınok Bu kişi benim 0000-0001-7376-5811

Yayımlanma Tarihi 18 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 15 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: Cumhuriyetin 100. Yılında Geleceğin İletişimi Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Dumanlı Kürkçü, D., & Altınok, B. (2024). Uzman Görüşleri Bağlamında Metaverse ve Gazeteciliğin Geleceği. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi(Cumhuriyetin 100. Yılında Geleceğin İletişimi Özel Sayısı), 55-80. https://doi.org/10.17829/turcom.1360972