Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MÜZİK EĞİTİMİ ANA BİLİM DALLARINDA KULLANILAN KLARNET METOTLARA İLİŞKİN ÖĞRETİM ELEMANI GÖRÜŞLERİ

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 2, 1163 - 1177, 31.05.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1125458

Öz

Çalgı eğitiminde metot kullanımı kelime anlamıyla da desteklenecek ölçüde eğitim yönteminin, yolunun belirleyicisi olduğu için çok önemlidir. Klarnet metotları incelendiğinde Türkiye’de kullanılan metotların neredeyse tamamının yabancı kaynaklar olduğu ve Türk müziği ögelerine yönelik içeriğin yer almadığı görülmektedir. Araştırma ile müzik eğitimi ana bilim dalı klarnet öğretim elemanlarına sorular yönelterek klarnet metotları hakkında fikirleri ve bu metotlarda Türk müziği ögelerinin eksikliğine yönelik görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda müzik eğitimi ana bilim dallarında görev yapan 7 klarnet öğretim elemanı ile görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Verilerin çözümlenmesi sonucunda katılımcıların klarnet metotlarından beklentileri, kullandıkları klarnet metotları, metotların öğrencilerin seviyelerine göre tercihlerini etkileyip etkilemediği, kullandıkları mevcut metotların içerikleri ve müzikal gelişime katkısı, eser seslendirmeye katkısı ve eksikliklerine yönelik görüşlerine yönelik tema ve kodlar oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda klarnet öğretim elamanlarının klarnet dersinde kullanılan metotları ve içeriklerini yeterli bulsalar da metotlarda si bemol klarnete yönelik Türk müziği ezgileri, makamları, ritimleri ve çağdaş Türk müziği eserlerinden pasajlar içeren bir metot olmamasını büyük bir eksiklik olarak gördükleri sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Akyol, E. D. ve Şenol Sakin, A. (2021). R. Kreutzer viyola etüt kitabında bulunan 17 numaralı etüdün teknik analizi ve etüt hakkında öğretim elemanı görüşlerinin incelenmesi. Eurasian Journal of Music and Dance, (18), 174-197. DOI: 10.31722/ejmd.956670
  • Akbudak, S. (2019). Sol Klarnet Eğitim Kitabı. İstanbul: Piya Matbaa Sanatları
  • Bursa Uludağ Üniversitesi. (2021, Kasım). Bilgi Paketi ve Ders Kataloğu, Müzik Öğretmenliği. http://bilgipaketi.uludag.edu.tr/Programlar/Detay/349?AyID=28 (Erişim Tarihi: 1/11/2021).
  • Başbuğ, Ç. (2020). Bağlama metotlarında/kitaplarında görülen farklı terim ve simgelerin bağlama eğitiminde kullanılma durumları. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Güzel Sanatlar Eğitimi Enstitüsü, Konya.
  • Bennett, N. (2006). A New Tune a Day for Clarinet. Vol. 1. 2. New York: Boston Music Company.
  • Britz, J. M. (2004). A systematic approach to five clarinet fundamentals as utilized in Rose's forty etudes. (Unpublished PhD Thesis). The University of Texas at Austin, ABD.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(2), 23-28. http://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpZME5qazJOZz09. (Erişim Tarihi: 31/12/2020).
  • Ceylan, A. D. (2010). Başlangıç Eğitiminde Kullanılan Klarnet Metotlarının İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Creswell, J. W. ve Clark, W. L. P. (2020). Karma Araştırma Yöntemleri, Tasarımı ve Yürütülmesi. (Çev. Ed. Y. Dede, S. B. Demir, 4. Baskı). Ankara: Siyasal.
  • Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri. (Çev. Ed. M. Bütün, S. B. Demir). Ankara: Siyasal.
  • Çağrı, S. (2008). Sol Klarnet Eğitimi-I. (2. Baskı). İstanbul: Bemol Müzik.
  • Delikara, A. (2013). Keman eğitimine yönelik bir “etüt analiz modeli”. SED-Sanat Eğitimi Dergisi, 1(2), 1-17. DOI: 10.7816/sed-01-02-01
  • Dinç, Ş. Ö. (2010). Konservatuvarların müfredatlarında kullanılan viyola başlangıç metotlarının ilköğretim 1. sınıf öğrencilerine uygulanmasında oluşan sorunlar. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 454-464. http://dergipark.org.tr/en/pub/trakyasobed/issue/30225/326361. (Erişim Tarihi: 06/ 05/2022).
  • Girgin, D. (2019). Müzik öğretmeni adaylarının çalgı metodlarından beklentileri. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(29), 188-201. DOI: 10.29329/mjer.2019.210.11
  • Gök, Z. (2021). Klarnet eğitiminde başlangıçta kullanılan tekniklerin eğitimci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Glesne, C. (2020). Nitel Araştırmaya Giriş. (Çev. Ed. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu, 6. Baskı). Ankara: Anı.
  • Gülsün, M. (2011). Türk Müziğinde Klarnet Eğitimi. Ankara: Yurtrenkleri.
  • Gökçedağ, L. (2017). Türk Müziği Sol Klarnet Metodu-I Başlangıç Seviyesi. (2. Baskı.) İstanbul: Ozan.
  • Gökçedağ, L. (2016). Türk Müziği Sol Klarnet Metodu-II Usûl ve Basit Makam Çalışmaları. İstanbul: Ozan.
  • Gökçedağ, L. (2020). Türk Müziği Sol Klarnet Metodu-III Usûl Ve Şed-Mürekkeb Makam Çalışmaları. İstanbul: Ozan.
  • Fernández, C. ve Muñoz, E. (2018). German clarinet methods during the first third of the nineteenth century: Backofen, Müller and Blatt. Convergências-Revista de Investigação e Ensino das Artes, 11(21), 11-24. http://convergencias.esart.ipcb.pt/?p=article&id=276. (Erişim Tarihi: 06/05/2022).
  • Hepçakar, Y. (2013). P.Rode “12 Etüt” metodunda karşılaşılan zorlukların incelenmesi ve bu zorluklara yönelik çalışma yöntemlerinin belirlenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Kaya, K. (2016). Klarnet öğretim yöntemlerinde Carl Baermann Vollständige clarinet-schule Op.63. The Journal of Academic Social Science Studies, 9(50), 529–529. DOI: 10.9761/JASSS3654
  • Klose, H. (1843) Method for the Clarinet. Philadelphia: J.W. Pepper.
  • Karahasan, T. H. (2009). Klarnet Metodu. İstanbul: Yörem Müzik.
  • Orhan, Ş. Y. ve Arıcı, S. (2015). Viyolonsel eğitimine yönelik örnek bir etüt analizi. Education Sciences, 10(2), 113-124. DOI: 10.12739/NWSA.2015.10.2.1C0636
  • Lefèvre, J. X. (1802). Méthode de Clarinette. Paris: Minkoff.
  • Merriam, S. B. (2015) Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber, (Çev. S. Turan, 3. Baskı). Ankara: Nobel.
  • Magnani, A. (1900) Methode Complate de Clarinette. Paris: Evette & Schaeffer.
  • Özler, K. (2011). Klarnet Tekniği. İstanbul: İnkılap.
  • Rozanov, S. (1940) Clarinet School. Moskova: Devlet Müziği.
  • Starling, J. (2005). Comprehensive musicianship: a clarinet method book curriculum and sample units. (Unpublished PhD Thesis). Arizona State University, ABD.
  • Şişman, Ç. (2010). Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Müzik Eğitimi Bölümlerinde ve Devlet Konservatuarlarında Lisans Düzeyinde Yaygın Olarak Kullanılan Viyolonsel Sol El ile İlgili Metotların Analizi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Şahin, D. (2019). Trakya Üniversitesi Devlet Konservatuarı’nda Ortaokul ve Lise Klarnet Eğitiminin İncelenmesi Ve Metot Önerisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Topuzoğlu, E. (2011). Klarnet Çalmayı Öğreniyorum. Denizli: Servet Plak.
  • Yüksek Öğretim Kurulu. (2021, Kasım). Yeni Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları, Müzik Öğretmenliği Lisans Programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/YeniOgretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Muzik_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf (Erişim Tarihi: 01/11/2021).
  • Yavuz, E. (2019). Etnik Klarnet Etüdleri. İstanbul: Mosa.

INSTRUCTOR OPINIONS REGARDING THE CLARINET METHOD BOOKS USED IN MUSIC EDUCATION DEPARTMENT

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 2, 1163 - 1177, 31.05.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1125458

Öz

The use of method books in instrument education is very important as it is the determinant of the education method and path to the extent that it can be supported literally. When the clarinet methods are examined, it is seen that almost all of the methods used in Turkey are foreign sources and there is no content for Turkish music elements. With the research, it is aimed to determine the opinions of the clarinet instructors in the music education department about the clarinet methods and their views on the lack of Turkish music elements in these methods. For this purpose, interviews were held with 7 clarinet instructors working in music education departments. The obtained data were analysed by content analysis method. As a result of the analysis of the data, themes and codes were created for the participants' expectations from the clarinet methods, the clarinet methods they use, whether the methods affect the preferences of the students according to their level, the content of the existing methods they use, their contribution to musical development, their contribution to the vocalization of the piece and their opinions about their deficiencies. As a result of the research, it has been concluded that although the clarinet instructors find the methods and contents used in the clarinet lesson sufficient, they see the lack of a method that includes Turkish music melodies, modes, rhythms and passages from contemporary Turkish music pieces for the B flat clarinet as a major deficiency.

Kaynakça

  • Akyol, E. D. ve Şenol Sakin, A. (2021). R. Kreutzer viyola etüt kitabında bulunan 17 numaralı etüdün teknik analizi ve etüt hakkında öğretim elemanı görüşlerinin incelenmesi. Eurasian Journal of Music and Dance, (18), 174-197. DOI: 10.31722/ejmd.956670
  • Akbudak, S. (2019). Sol Klarnet Eğitim Kitabı. İstanbul: Piya Matbaa Sanatları
  • Bursa Uludağ Üniversitesi. (2021, Kasım). Bilgi Paketi ve Ders Kataloğu, Müzik Öğretmenliği. http://bilgipaketi.uludag.edu.tr/Programlar/Detay/349?AyID=28 (Erişim Tarihi: 1/11/2021).
  • Başbuğ, Ç. (2020). Bağlama metotlarında/kitaplarında görülen farklı terim ve simgelerin bağlama eğitiminde kullanılma durumları. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Güzel Sanatlar Eğitimi Enstitüsü, Konya.
  • Bennett, N. (2006). A New Tune a Day for Clarinet. Vol. 1. 2. New York: Boston Music Company.
  • Britz, J. M. (2004). A systematic approach to five clarinet fundamentals as utilized in Rose's forty etudes. (Unpublished PhD Thesis). The University of Texas at Austin, ABD.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(2), 23-28. http://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpZME5qazJOZz09. (Erişim Tarihi: 31/12/2020).
  • Ceylan, A. D. (2010). Başlangıç Eğitiminde Kullanılan Klarnet Metotlarının İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Creswell, J. W. ve Clark, W. L. P. (2020). Karma Araştırma Yöntemleri, Tasarımı ve Yürütülmesi. (Çev. Ed. Y. Dede, S. B. Demir, 4. Baskı). Ankara: Siyasal.
  • Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri. (Çev. Ed. M. Bütün, S. B. Demir). Ankara: Siyasal.
  • Çağrı, S. (2008). Sol Klarnet Eğitimi-I. (2. Baskı). İstanbul: Bemol Müzik.
  • Delikara, A. (2013). Keman eğitimine yönelik bir “etüt analiz modeli”. SED-Sanat Eğitimi Dergisi, 1(2), 1-17. DOI: 10.7816/sed-01-02-01
  • Dinç, Ş. Ö. (2010). Konservatuvarların müfredatlarında kullanılan viyola başlangıç metotlarının ilköğretim 1. sınıf öğrencilerine uygulanmasında oluşan sorunlar. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 454-464. http://dergipark.org.tr/en/pub/trakyasobed/issue/30225/326361. (Erişim Tarihi: 06/ 05/2022).
  • Girgin, D. (2019). Müzik öğretmeni adaylarının çalgı metodlarından beklentileri. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(29), 188-201. DOI: 10.29329/mjer.2019.210.11
  • Gök, Z. (2021). Klarnet eğitiminde başlangıçta kullanılan tekniklerin eğitimci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Glesne, C. (2020). Nitel Araştırmaya Giriş. (Çev. Ed. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu, 6. Baskı). Ankara: Anı.
  • Gülsün, M. (2011). Türk Müziğinde Klarnet Eğitimi. Ankara: Yurtrenkleri.
  • Gökçedağ, L. (2017). Türk Müziği Sol Klarnet Metodu-I Başlangıç Seviyesi. (2. Baskı.) İstanbul: Ozan.
  • Gökçedağ, L. (2016). Türk Müziği Sol Klarnet Metodu-II Usûl ve Basit Makam Çalışmaları. İstanbul: Ozan.
  • Gökçedağ, L. (2020). Türk Müziği Sol Klarnet Metodu-III Usûl Ve Şed-Mürekkeb Makam Çalışmaları. İstanbul: Ozan.
  • Fernández, C. ve Muñoz, E. (2018). German clarinet methods during the first third of the nineteenth century: Backofen, Müller and Blatt. Convergências-Revista de Investigação e Ensino das Artes, 11(21), 11-24. http://convergencias.esart.ipcb.pt/?p=article&id=276. (Erişim Tarihi: 06/05/2022).
  • Hepçakar, Y. (2013). P.Rode “12 Etüt” metodunda karşılaşılan zorlukların incelenmesi ve bu zorluklara yönelik çalışma yöntemlerinin belirlenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Kaya, K. (2016). Klarnet öğretim yöntemlerinde Carl Baermann Vollständige clarinet-schule Op.63. The Journal of Academic Social Science Studies, 9(50), 529–529. DOI: 10.9761/JASSS3654
  • Klose, H. (1843) Method for the Clarinet. Philadelphia: J.W. Pepper.
  • Karahasan, T. H. (2009). Klarnet Metodu. İstanbul: Yörem Müzik.
  • Orhan, Ş. Y. ve Arıcı, S. (2015). Viyolonsel eğitimine yönelik örnek bir etüt analizi. Education Sciences, 10(2), 113-124. DOI: 10.12739/NWSA.2015.10.2.1C0636
  • Lefèvre, J. X. (1802). Méthode de Clarinette. Paris: Minkoff.
  • Merriam, S. B. (2015) Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber, (Çev. S. Turan, 3. Baskı). Ankara: Nobel.
  • Magnani, A. (1900) Methode Complate de Clarinette. Paris: Evette & Schaeffer.
  • Özler, K. (2011). Klarnet Tekniği. İstanbul: İnkılap.
  • Rozanov, S. (1940) Clarinet School. Moskova: Devlet Müziği.
  • Starling, J. (2005). Comprehensive musicianship: a clarinet method book curriculum and sample units. (Unpublished PhD Thesis). Arizona State University, ABD.
  • Şişman, Ç. (2010). Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Müzik Eğitimi Bölümlerinde ve Devlet Konservatuarlarında Lisans Düzeyinde Yaygın Olarak Kullanılan Viyolonsel Sol El ile İlgili Metotların Analizi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Şahin, D. (2019). Trakya Üniversitesi Devlet Konservatuarı’nda Ortaokul ve Lise Klarnet Eğitiminin İncelenmesi Ve Metot Önerisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Topuzoğlu, E. (2011). Klarnet Çalmayı Öğreniyorum. Denizli: Servet Plak.
  • Yüksek Öğretim Kurulu. (2021, Kasım). Yeni Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları, Müzik Öğretmenliği Lisans Programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/YeniOgretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Muzik_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf (Erişim Tarihi: 01/11/2021).
  • Yavuz, E. (2019). Etnik Klarnet Etüdleri. İstanbul: Mosa.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Taha Damar 0000-0003-4540-1820

Ajda Şenol Sakin 0000-0003-1870-2329

Erken Görünüm Tarihi 26 Mayıs 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Damar, A. T., & Şenol Sakin, A. (2023). MÜZİK EĞİTİMİ ANA BİLİM DALLARINDA KULLANILAN KLARNET METOTLARA İLİŞKİN ÖĞRETİM ELEMANI GÖRÜŞLERİ. Trakya Eğitim Dergisi, 13(2), 1163-1177. https://doi.org/10.24315/tred.1125458