Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DENEYİMSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ SATIN ALMA EĞİLİME ETKİSİ: TEKNOLOJİ SEKTÖRÜNE YÖNELİK ODAK GRUP ÇALIŞMASI

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 4, 1037 - 1057, 01.10.2023
https://doi.org/10.7456/tojdac.1324951

Öz

Artan rekabet koşulları nedeniyle geçmiş yıllara kıyasla tüketicilerin ihtiyaç ve talepleri her geçen gün farklılaşmakta ve çeşitlenmektedir. Tüketiciler artık ürünlerin veya hizmetlerin fiziksel özelliklerinden çok, soyut değerlerine ve özelliklerine odaklanmaktadırlar. Bu çerçeveden değerlendirildiğinde deneyimsel pazarlama, markaların tüketicileriyle olan duygusal ve duyusal iletişimini; bağını arttıran bir pazarlama yöntemi olması itibarıyla ürün ve hizmetlerin soyut değerlerini artıran bir yöntem olarak ön plana çıkmaktadır. Zira tüketiciler yeni dünya düzeninde markaların mevcut ürün veya hizmetlerinde, duygusal değerlerle şekillenmiş eşsiz deneyimler talep eder hale gelmişlerdir. İnternet temelliı teknolojinin gelişmesi sayesinde ise çift taraflı iletişim süreçlerinin yaygınlaşması, tüketicilerin eskisine göre markaların tüm süreçlerine daha fazla dahil olmasına sebep olmuştur. Bu durum da markaların deneyimlerini daha ön plana alarak pazarlama iletişimi uygulamalarını kurgulamalarına imkan sağlamıştır. Deneyimin önem kazandığı noktada bu çalışma kapsamında teknoloji sektöründeki ulusal ve uluslararası markalara ait deneyimsel pazarlama uygulamalarının tüketici satın alma eğilimlerindeki etkileri araştırılmıştır. Araştırma sonucunda katılımcılardan odak grup yöntemiyle elde edilen veriler, içerik analizi yöntemi ile yorumlanarak deneyimsel pazarlama uygulamalarının tüketici satın alma eğilimine olan etkisi irdelenmiştir. Böylelikle deneyim pazarlaması alanında deneyim mağazalarının tüketicilerin satın alma karar verme sürecindeki etkileri ortaya konularak sektöre ışık tutacak veriler elde edilmiştir.

Destekleyen Kurum

Ege Üniversitesi

Kaynakça

  • Arslan, M. (2011). Mağazacılıkta Atmosfer. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Deligöz, K. & Ünal, S. (2016, Ekim 21). Deneyimsel Pazarlama Uygulamalarının Marka Tercihi Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 31(1), 135-156.
  • Genç, B. (2009). Deneyimsel Pazarlamanın Tüketici Satın Alma Kararlarına Etkisi. İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eylül 27, 2019 tarihinde alındı
  • Hyllegard, K. H., Ogle, J. H. & Dunbar, B. H. (2006, Ekim). The Influence of Consumer Identity on Perceptions of Store Atmospherics and Store Patronage at a Spectacular and Sustainable Retail Site. Clothing and Textiles Research Journal, 24(4), 316-334.
  • Kabadayı, E. T. & Alan, A. K. (2014). Deneyimsel Pazarlama: Pazarlamadaki Artan Önemi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 6(1), 203-217.
  • Kotler, P. (1973). Atmospherics of Marketing Tool. Journal of Retailing, 49(4), 48-64.
  • Pine, J. & Gilmore, J. (1998). Experience Economy. Harvard Business Review, 97-99.
  • Pine, J. & Gilmore, J. (2012). Deneyim Ekonomisi. (L. Cinemre, Çev.) İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Schmitt, B. (1999). Experiental Marketing. Jounal of Marketing Management, 15(1-3), 53-67.
  • Schmitt, B. (1999). Experiential Marketing. Journal of Marketing Management, 15, 53-67.
  • Schmitt, B. (2015). Experiental Marketing: A New Framework for Design and Communications. Design Management Institute, 19-26.
  • Scott, N., Laws, E. & Boksberg, P. (2009). The Marketing of Hospitality and Leisure Experiences. Journal of Hospitality Marketing & Management, 18(2-3), 99-110.
  • Shaw, C. (2007). The DNA of Customer Experience: How Emotions Drive Value. Amerika Birleşik Devletleri: Palgrave Macmillian Publishers.
  • Solomon, M., Bamossy, G., Askegaard, S. & Hogg, M. K. (2006). Consumer Behavior: A European Perspective (Üçüncü Baskı b.). Harlow: Prentice Hall.
  • Sundbo, J. & Hagedorn-Rasmussen, P. (2008). The backstaging of experience production. J. Sundbo, & P. Darmer içinde, Creating Experiences in the The Experience Economy (s. 83-110). Bodmin: Edward Elgar Publishing Limited.
  • Tunç, R. (2017). Deneyimsel Pazarlama ve Müşteri Memnuniyeti Üzerine Etkisi. İstanbul: İstanbul Ticaret Üniversitesi Dış Ticaret Enstitüsü.
  • Turley, L. W. & Milliman, R. E. (2000). Atmospheric Effects on Shopping Behavior: A Review of the Experimental Evidence. Journal of Business Research, 49(2), 193-211.
  • Varnalı, K. (2017). Müşteri Deneyimi. İstanbul: Mediacat Yayınları.

THE EFFECT OF EXPERIENTIAL MARKETING PRACTICES ON PURCHASING TENDENCY: FOCUS GROUP WORK FOR TECHNOLOGY SECTOR

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 4, 1037 - 1057, 01.10.2023
https://doi.org/10.7456/tojdac.1324951

Öz

Today, Due to the rapidly developing competitive conditions, the needs and demands of consumers differ and diversify day by day compared to previous years. Consumers now focus on the intangible values and characteristics of products or services rather than their physical properties. When evaluated from this perspective, experiential marketing refers to the emotional and sensory communication of brands with their consumers; It stands out as a method that increases the intangible values of products and services, as it is a marketing method that increases Because in the new world order, consumers have come to demand unique experiences shaped by emotional values in the existing products or services of brands. Thanks to the development of internet-based technology, the spread of two-way communication processes has caused consumers to be more involved in all processes of brands than before. This has allowed brands to build their marketing communication practices by prioritizing their experiences. At the point where experience gains importance, within the scope of this study, the effects of experiential marketing practices of national and international brands in the technology sector on consumer purchasing tendencies were investigated. As a result of the research, the data obtained from the participants by the focus group method were interpreted with the content analysis method and the effect of experiential marketing practices on the consumer purchasing tendency was examined. Thus, in the field of experience marketing, the effects of experience stores on the purchasing decision-making process of consumers have been revealed and data that will shed light on the sector have been obtained.
.

Kaynakça

  • Arslan, M. (2011). Mağazacılıkta Atmosfer. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Deligöz, K. & Ünal, S. (2016, Ekim 21). Deneyimsel Pazarlama Uygulamalarının Marka Tercihi Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 31(1), 135-156.
  • Genç, B. (2009). Deneyimsel Pazarlamanın Tüketici Satın Alma Kararlarına Etkisi. İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eylül 27, 2019 tarihinde alındı
  • Hyllegard, K. H., Ogle, J. H. & Dunbar, B. H. (2006, Ekim). The Influence of Consumer Identity on Perceptions of Store Atmospherics and Store Patronage at a Spectacular and Sustainable Retail Site. Clothing and Textiles Research Journal, 24(4), 316-334.
  • Kabadayı, E. T. & Alan, A. K. (2014). Deneyimsel Pazarlama: Pazarlamadaki Artan Önemi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 6(1), 203-217.
  • Kotler, P. (1973). Atmospherics of Marketing Tool. Journal of Retailing, 49(4), 48-64.
  • Pine, J. & Gilmore, J. (1998). Experience Economy. Harvard Business Review, 97-99.
  • Pine, J. & Gilmore, J. (2012). Deneyim Ekonomisi. (L. Cinemre, Çev.) İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Schmitt, B. (1999). Experiental Marketing. Jounal of Marketing Management, 15(1-3), 53-67.
  • Schmitt, B. (1999). Experiential Marketing. Journal of Marketing Management, 15, 53-67.
  • Schmitt, B. (2015). Experiental Marketing: A New Framework for Design and Communications. Design Management Institute, 19-26.
  • Scott, N., Laws, E. & Boksberg, P. (2009). The Marketing of Hospitality and Leisure Experiences. Journal of Hospitality Marketing & Management, 18(2-3), 99-110.
  • Shaw, C. (2007). The DNA of Customer Experience: How Emotions Drive Value. Amerika Birleşik Devletleri: Palgrave Macmillian Publishers.
  • Solomon, M., Bamossy, G., Askegaard, S. & Hogg, M. K. (2006). Consumer Behavior: A European Perspective (Üçüncü Baskı b.). Harlow: Prentice Hall.
  • Sundbo, J. & Hagedorn-Rasmussen, P. (2008). The backstaging of experience production. J. Sundbo, & P. Darmer içinde, Creating Experiences in the The Experience Economy (s. 83-110). Bodmin: Edward Elgar Publishing Limited.
  • Tunç, R. (2017). Deneyimsel Pazarlama ve Müşteri Memnuniyeti Üzerine Etkisi. İstanbul: İstanbul Ticaret Üniversitesi Dış Ticaret Enstitüsü.
  • Turley, L. W. & Milliman, R. E. (2000). Atmospheric Effects on Shopping Behavior: A Review of the Experimental Evidence. Journal of Business Research, 49(2), 193-211.
  • Varnalı, K. (2017). Müşteri Deneyimi. İstanbul: Mediacat Yayınları.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Reklam Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kemal Kadirhan 0000-0001-5924-8260

Özen Okat 0000-0002-9503-3993

Erken Görünüm Tarihi 30 Ağustos 2023
Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 9 Temmuz 2023
Kabul Tarihi 8 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Kadirhan, K., & Okat, Ö. (2023). DENEYİMSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ SATIN ALMA EĞİLİME ETKİSİ: TEKNOLOJİ SEKTÖRÜNE YÖNELİK ODAK GRUP ÇALIŞMASI. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 13(4), 1037-1057. https://doi.org/10.7456/tojdac.1324951


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png