BibTex RIS Kaynak Göster

İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIM ALIŞKANLIKLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: ELAZIĞ ÖRNEĞİ

Yıl 2015, Sayı: 37, 437 - 455, 01.06.2016
https://doi.org/10.21563/sutad.187070

Öz

Teknoloji alanında yaşanan gelişmelere bağlı olarak iletişimin hayati önem kazanması, kişilerarası iletişimi yüz yüze boyutundan teknolojiyle aracılanmış boyuta taşımıştır. Özellikle kişisel bilgisayarların ve cep telefonlarının yaygınlaşması iletişimin yeni medyaya doğru evrilmesini beraberinde getirmiştir. Yeni medya teknolojileriyle iletişime geleneksel işlevlerinin yanı sıra yeni işlevler de yüklenmiş; artık alıcı iletişim sürecine daha hızlı ve etkin bir şekilde katılmaya başlamıştır. Yeni medya/sosyal medyanın sunduğu imkanlar her geçen gün daha çok birey tarafından tercih edilmesini sağlamış; çocuklardan yaşlılara kadar birçok insan sosyal medyaya yönelmiştir. İlköğretim öğrencileri bu noktada toplumun önemli bir kesimini oluşturmaktadır. Dolayısıyla bu çalışma ilköğretim öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıklarını tespit etmeyi amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında Elazığ il merkezinde 400 ilköğretim öğrencisiyle yüzyüze (anket) görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda öğrencilerin büyük bir kısmının sosyal medyayı uzun süredir kullandığı gözlenmiş ve katılımcıların cinsiyetlerine göre sosyal medyayı kullanım durumlarında bir farklılık olmadığı ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • AKÇAY, Habibe (2011). “Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Sosyal Medya Kullanımı: Gümüşhane Üniversitesi Üzerine Bir Araştırma”. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı: 33 (Güz): 137-161.
  • BALAMAN, Fatih ve KARATAŞ, Abuzer (2012). “Lise Öğrencilerinin İnternet Ortamında Sosyal Paylaşım Sitelerini Kullanım Amaçları ve Sosyal Paylaşım Unsurları”. Yaşam Bilimleri Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 1: 497-504.
  • BİLEN, Kadir, ERCAN, Orhan ve GÜLMEZ, Turgay (2014). “Sosyal Ağların Kullanım Amacı Ve Benimsenme Süreci”. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Örneği, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 1: 115- 123.
  • CASTELLS, Manuel (2008). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür (I. Cilt: Ağ Toplumunun Yükselişi). (Çev: Ebru Kılıç). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • GONZALES, L. ve VODİCKA, D. (2010). “Top Ten Internet Resources for Educators”. (32-37). Leadership.
  • GÜÇDEMİR, Yeşim (2012). Sanal Ortamda İletişim: Bir Halkla İlişkiler Perspektifi. İstanbul: Derin Yayınları.
  • GÜLNAR, Birol, BALCI, Şükrü ve ÇAKIR, Vedat (2010). “Motivations of Facebook, You Tube and Similar Web Sites Users”. Bilig, No: 54: 161-184.
  • GÜNGÖR, Nazife (2011). İletişim: Kuram ve Yaklaşımlar. Ankara Siyasal Kitabevi.
  • INNIS, Harold (2006). İmparatorluk ve İletişim Araçları. (Çev: Nurcan Törenli). David Godfery (ed.). Ankara: Ütopya Yayınları.
  • KAHRAMAN, Murat (2010). Sosyal Medya 101. İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • KARAKOÇ, Enderhan ve GÜLSÜNLER, M. Evrim (2012). “Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Facebook: Konya Üzerine Bir Araştırma”, Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı: 18: 42-57.
  • KOÇAK, N. Gizem (2012). Bireylerin Sosyal Medya Kullanım Davranışlarının Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında İncelenmesi: Eskişehir’de Bir Uygulama. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • MCLUHAN, Marshall (2001). Gutenberg Galaksisi: Tipografik İnsanın Oluşumu. (Çev: Gül Çağalı Güven). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • ONG, Walter (2003). Sözlü ve Yazılı Kültür. (Çev: Sema Postacıoğlu). İstanbul: Metis Yayınları.
  • ORWELL, George. (2000). 1984. (Çev: Celal Üster). İstanbul: Can Yayınları.
  • ÖZATA, Z. Fatma (2013). Sosyal Medya (Önsöz). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • POSTMAN, Neil (2004). Televizyon Öldüren Eğlence: Gösteri Çağında Kamusal Söylem. (Çev: Osman Akınhay). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • SANDERS, Barry. (2010). Öküzün A’sı: Elektronik Çağda Yazılı Kültürün Çöküşü ve Şiddetin Yükselişi (Çev: Şehnaz Tahir). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • SARTORİ, Giovanni. (2006). Görmenin İktidarı: Gören İnsan. (Çev: Gül Batuş ve Bahar Ulukan Şentürk). İstanbul: Karakutu Yayınları.
  • SCHILLER, Herbert. (1993). Zihin Yönlendirenler. (Çev: Cevdet Cerit). İstanbul: Pınar Yayınları.
  • STONİER, T. T. (1998). İletişim Toplumu: İnsanlık Tarihinde Yeni Bir Çağ (Altın Kitap Serisi- Sayı 5). (Çev: İbrahim Çamlı). İstanbul: Rota Yayınları.
  • TUNCER, A. Selim (2013). Sosyal Medyanın Gelişimi. Zeynep Fatma Özata (ed.). Sosyal Medya. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • VURAL, Z. Beril ve BAT, Mikail (2010). “Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma”. Journal of Yasar University, 20 (5): 3348-3382.

A STUDY ON USAGE HABITS OF SOCIAL MEDIA OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS: ELAZIG SAMPLE

Yıl 2015, Sayı: 37, 437 - 455, 01.06.2016
https://doi.org/10.21563/sutad.187070

Öz

Being of vital importance of communication based on developments in technology raised interpersonal communication from face-to-face to a dimension mediated by technology. Parrticularly, due to becoming popular of personal computers and mobile phones, communication evolved to new media together with it. New functions along with traditional functions have been loaded to communication by new media technologies; receiver has started to attend to communication process faster and more effectively. Due to opportunities provided by new media/social media, more people preferred it day by day and several people from children to old persons tended towards social media. Elementary school students constitute a significant part of the society at this point. Therefore, this study aims at identifying usage habits of social media of elementary school students. In the scope of study, face-to-face interview (survey) was carried out with 400 elemantary school students in the city center of Elazığ. As a result of this stıudy, it was observed that a major part of students have been using social media for a long time and there is no difference in using social media according to sexes of attendants

Kaynakça

  • AKÇAY, Habibe (2011). “Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Sosyal Medya Kullanımı: Gümüşhane Üniversitesi Üzerine Bir Araştırma”. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı: 33 (Güz): 137-161.
  • BALAMAN, Fatih ve KARATAŞ, Abuzer (2012). “Lise Öğrencilerinin İnternet Ortamında Sosyal Paylaşım Sitelerini Kullanım Amaçları ve Sosyal Paylaşım Unsurları”. Yaşam Bilimleri Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 1: 497-504.
  • BİLEN, Kadir, ERCAN, Orhan ve GÜLMEZ, Turgay (2014). “Sosyal Ağların Kullanım Amacı Ve Benimsenme Süreci”. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Örneği, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 1: 115- 123.
  • CASTELLS, Manuel (2008). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür (I. Cilt: Ağ Toplumunun Yükselişi). (Çev: Ebru Kılıç). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • GONZALES, L. ve VODİCKA, D. (2010). “Top Ten Internet Resources for Educators”. (32-37). Leadership.
  • GÜÇDEMİR, Yeşim (2012). Sanal Ortamda İletişim: Bir Halkla İlişkiler Perspektifi. İstanbul: Derin Yayınları.
  • GÜLNAR, Birol, BALCI, Şükrü ve ÇAKIR, Vedat (2010). “Motivations of Facebook, You Tube and Similar Web Sites Users”. Bilig, No: 54: 161-184.
  • GÜNGÖR, Nazife (2011). İletişim: Kuram ve Yaklaşımlar. Ankara Siyasal Kitabevi.
  • INNIS, Harold (2006). İmparatorluk ve İletişim Araçları. (Çev: Nurcan Törenli). David Godfery (ed.). Ankara: Ütopya Yayınları.
  • KAHRAMAN, Murat (2010). Sosyal Medya 101. İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • KARAKOÇ, Enderhan ve GÜLSÜNLER, M. Evrim (2012). “Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Facebook: Konya Üzerine Bir Araştırma”, Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı: 18: 42-57.
  • KOÇAK, N. Gizem (2012). Bireylerin Sosyal Medya Kullanım Davranışlarının Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında İncelenmesi: Eskişehir’de Bir Uygulama. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • MCLUHAN, Marshall (2001). Gutenberg Galaksisi: Tipografik İnsanın Oluşumu. (Çev: Gül Çağalı Güven). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • ONG, Walter (2003). Sözlü ve Yazılı Kültür. (Çev: Sema Postacıoğlu). İstanbul: Metis Yayınları.
  • ORWELL, George. (2000). 1984. (Çev: Celal Üster). İstanbul: Can Yayınları.
  • ÖZATA, Z. Fatma (2013). Sosyal Medya (Önsöz). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • POSTMAN, Neil (2004). Televizyon Öldüren Eğlence: Gösteri Çağında Kamusal Söylem. (Çev: Osman Akınhay). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • SANDERS, Barry. (2010). Öküzün A’sı: Elektronik Çağda Yazılı Kültürün Çöküşü ve Şiddetin Yükselişi (Çev: Şehnaz Tahir). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • SARTORİ, Giovanni. (2006). Görmenin İktidarı: Gören İnsan. (Çev: Gül Batuş ve Bahar Ulukan Şentürk). İstanbul: Karakutu Yayınları.
  • SCHILLER, Herbert. (1993). Zihin Yönlendirenler. (Çev: Cevdet Cerit). İstanbul: Pınar Yayınları.
  • STONİER, T. T. (1998). İletişim Toplumu: İnsanlık Tarihinde Yeni Bir Çağ (Altın Kitap Serisi- Sayı 5). (Çev: İbrahim Çamlı). İstanbul: Rota Yayınları.
  • TUNCER, A. Selim (2013). Sosyal Medyanın Gelişimi. Zeynep Fatma Özata (ed.). Sosyal Medya. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • VURAL, Z. Beril ve BAT, Mikail (2010). “Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma”. Journal of Yasar University, 20 (5): 3348-3382.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İkbal Bozkurt Avcı

Enderhan Karakoç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA Avcı, İ. B., & Karakoç, E. (2016). İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIM ALIŞKANLIKLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: ELAZIĞ ÖRNEĞİ. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi(37), 437-455. https://doi.org/10.21563/sutad.187070

Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.