Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Felsefi Boyutlarıyla Sinema Sanatı

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 16, 263 - 278, 29.12.2023
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.1175587

Öz

20. Yüzyılın gelmesiyle birlikte dünya çok hızlı bir değişimin içerisine girmiştir. Bu değişim siyasi haritalar, bilimsel buluşlar, toplumsal yapılarla birlikte, Batı Dünyası adına en çok sanatta ve felsefede kendisini göstermiştir. Özellikle de bilim, sanat ve felsefe kendilerini birlikte, bir bütün olarak ifade etme fırsatını bulmuştur. Bu da en çok 20. Yüzyılda başat gösteren postmodern sanatlar ve sinema sanatında kendisini göstermektedir. Postmodern sanatlar sanatı felsefi bir cihet olarak görürken, sinema sanatının varoluşunun temelleri bilimsellik, felsefe ve sanat minvalinde ortaya çıkmıştır. Dolayısıyla sinema sanatının (bilimsel) icadıyla birlikte gelişiminin her basamağı sanatı ve felsefeyi yakından ilgilendirmiş, hatta çift yönlü bir etkileşime girmiştir.
Bu çalışmanın amacı, sinema sanatının felsefeyle olan ilişkisinin temellerini ve ilkelerini araştırmaktır. Bununla birlikte sanat olarak sinema dilinin, bu sanatsal araştırmanın dışında, saf felsefe (pure philosophy) ile bakmanın da imkanları araştırılacaktır.

Kaynakça

  • Altuğ, Taylan. (2007). Kant Estetiği. Payel Yayınevi
  • Arnheim, Rudolf. (2002). Sanat Olarak Sinema. Çev. Rabia Ünal. Öteki Yayınevi.
  • Avcı, İkbal Bozkurt. (2020). Sinematografik Düşüncenin Tarihi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 6 (1). Yaz. S. 178-190.
  • Bazin, Andre. (1993). Sinema Nedir? Çev. İbrahim Şener. Sistem Yayıncılık.
  • Badiau, Alain. (2013). Cinema. Translation Susan Spitzer. Polity Press.
  • Carroll, Noel. (2008) The Philosophy of Motion Pictures. Blackwell Publishing.
  • Deleuze, Gilles. (2021) Sinema I Hareket ve İmge. Çev. Soner Özdemir. Norgunk Yayıncılık.
  • Heidegger, Martin. (2011) Varlık ve Zaman. Çev. Kaan H. Öktem. Agora Kitaplığı.
  • Husserl, Edmund. (1994). Avrupa İnsanlığının Krizi ve Felsefe. Çev. Ayça Sabuncuoğlu ve Önay Sözer. Afa Yayınları.
  • Lotman, M. Yuriy. (1999). Sinema Estetiğinin Sorunları Filmin Semiotiğine Giriş. Öteki Yayınevi.
  • Kant, Immanuel. (2011) Yargı Yetisinin Eleştirisi. Çev. Aziz Yardımlı. İdea Yayınevi.
  • Niemetzade, Eflatun. (2000). Opera Rejisörü. Tıp Teknik Yayınları.
  • Nietzsche, Friedrich. (2010). Tragedyanın Doğuşu. Çev. Mustafa Tüzel. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Nietzsche, Friedrich. (2014). Güç İstenci. Çev. Nilüfer Epçeli. Say Yayınları.
  • Nuyan, Elif. (2013) Sinema Felsefesine Giriş. Sentez Yayıncılık.
  • Schopenhauer, Arthur. (2020). İsteme ve Tasavvur Olarak Dünya. Çev. A. Onur Aktaş. Doğu Batı Yayınları.
  • Rotha, Paul. (1996). Sinema Tarihi Ülke Sinemaları. Çev. İbrahim Şener. Sistem Yayıncılık.

The Art of Cinema with its Philosophical Dimensions

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 16, 263 - 278, 29.12.2023
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.1175587

Öz

With the arrival of the 20th century, the world has entered into a very rapid change. This change, together with political maps, scientific discoveries and social structures, has manifested itself most in art and philosophy on behalf of the Western World. In particular, science, art and philosophy have had the opportunity to express themselves together, as a whole. In this structure it manifests itself in the postmodern arts and cinema art that prevailed in 20th century. While postmodern arts consider art as a philosophical aspect, the foundations of the existence of the art of cinema have emerged in the form of science, philosophy and art. Therefore, every step of the development of the art of cinema with its (scientific) invention has been closely related to art and philosophy and has even entered into a two-way interaction.
The aim of this study is to investigate the foundations and principles of the relationship of the art of cinema with philosophy. In addition, the possibilities of looking at the language of cinema as art with pure philosophy will be investigated apart from this artistic research.

Kaynakça

  • Altuğ, Taylan. (2007). Kant Estetiği. Payel Yayınevi
  • Arnheim, Rudolf. (2002). Sanat Olarak Sinema. Çev. Rabia Ünal. Öteki Yayınevi.
  • Avcı, İkbal Bozkurt. (2020). Sinematografik Düşüncenin Tarihi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 6 (1). Yaz. S. 178-190.
  • Bazin, Andre. (1993). Sinema Nedir? Çev. İbrahim Şener. Sistem Yayıncılık.
  • Badiau, Alain. (2013). Cinema. Translation Susan Spitzer. Polity Press.
  • Carroll, Noel. (2008) The Philosophy of Motion Pictures. Blackwell Publishing.
  • Deleuze, Gilles. (2021) Sinema I Hareket ve İmge. Çev. Soner Özdemir. Norgunk Yayıncılık.
  • Heidegger, Martin. (2011) Varlık ve Zaman. Çev. Kaan H. Öktem. Agora Kitaplığı.
  • Husserl, Edmund. (1994). Avrupa İnsanlığının Krizi ve Felsefe. Çev. Ayça Sabuncuoğlu ve Önay Sözer. Afa Yayınları.
  • Lotman, M. Yuriy. (1999). Sinema Estetiğinin Sorunları Filmin Semiotiğine Giriş. Öteki Yayınevi.
  • Kant, Immanuel. (2011) Yargı Yetisinin Eleştirisi. Çev. Aziz Yardımlı. İdea Yayınevi.
  • Niemetzade, Eflatun. (2000). Opera Rejisörü. Tıp Teknik Yayınları.
  • Nietzsche, Friedrich. (2010). Tragedyanın Doğuşu. Çev. Mustafa Tüzel. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Nietzsche, Friedrich. (2014). Güç İstenci. Çev. Nilüfer Epçeli. Say Yayınları.
  • Nuyan, Elif. (2013) Sinema Felsefesine Giriş. Sentez Yayıncılık.
  • Schopenhauer, Arthur. (2020). İsteme ve Tasavvur Olarak Dünya. Çev. A. Onur Aktaş. Doğu Batı Yayınları.
  • Rotha, Paul. (1996). Sinema Tarihi Ülke Sinemaları. Çev. İbrahim Şener. Sistem Yayıncılık.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Suat Soner Erenözlü 0000-0002-7789-7675

Erken Görünüm Tarihi 28 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Erenözlü, S. S. (2023). Felsefi Boyutlarıyla Sinema Sanatı. SineFilozofi, 8(16), 263-278. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.1175587