Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ALMAN DİLİ VE EDEBİYATI BÖLÜMLERİNDE ÖĞRENCİ MOTİVASYONU

Yıl 2017, Sayı: 37, 407 - 418, 22.06.2017
https://doi.org/10.21497/sefad.328627

Öz

Bu
çalışmanın amacı, Alman Dili ve Edebiyatı Bölümlerinde öğrenci motivasyonunu
incelemek ve programda düzenlemeler yapılması için öneriler geliştirmektir.
Konuya ilişkin öğrenci görüşlerinin belirlenmesi amacıyla likert tipi bir anket
ölçeği hazırlanmıştır. Yirmi yedi önermeden oluşan veri toplama aracı, iki yüz
yirmi beş kişilik bir örneklem grubuna uygulanmış, elde edilen veriler frekans
ve yüzde hesabıyla çözümlenerek değerlendirilmiştir. Çalışmanın bulgularına
göre, Alman Dili ve Edebiyatı öğrencileri Almancayı, İngilizcenin ardından
ikinci yabancı dil olarak öğrenmektedir. Bu nedenle hazırlık sınıflarında
aldıkları dil eğitimi bölümdeki başarılarında çok önem taşımaktadır.
Öğrencilerin bölümü seçmelerinde etkili olan araçsal motivasyonları orta
düzeydedir. Bölümde okumanın idealleri olmadığı ve hazır bulunuşluk
düzeylerinin orta seviyede olduğu görülmektedir. Motivasyon eksikliği nedeniyle
başarılı olmak için yeterli çabayı göstermedikleri anlaşılmaktadır. Ders dışı
etkinliklerin öğrenci motivasyonunu artıracağı öngörülmektedir. Bu saptamalara
göre Alman Dili ve Edebiyatı müfredatında öğrenci merkezli, proje odaklı ve
ders dışı etkinlikleri dikkate alan güncellemeler yapılmalıdır.

Kaynakça

  • ACAT, Bahattin-DEMİREL, Seyfettin (2002). ”Türkiye’de Yabancı Dil Öğretiminde Motivasyon Kaynakları ve Sorunları”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi (31): 312-329.
  • AÇIKGÖZ, Kamile Ün (2005). Aktif Öğrenme. Eğitim Dünyası Yayınları. 7. bs.
  • ALYAZ, Yunus (2011). “Alman Dili Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Dilsel Seviyeleri ve Almancaya İlişkin Tutumları”. UÜ Eğitim Fakültesi Dergisi 24 (2): 503-525.
  • APELTAUER, Ernst (1997).Grundlagen des Erst-und Fremdsprachenerwerbs. Eine Einführung, Fernstudieneinheit 15, Langenscheidt, Kassel.
  • DELLAL, Nevide Akpınar-GÜNAK, Duygu Bora (2009). “Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi’nde İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Öğrenen Öğrencilerin Öğrenme Motivasyonları”. Dil Dergisi (143): 20-41.
  • DORNYEI, Zolt´n (1998).”Motivation in second and foreign language learning”. Language Teaching (31): 117-135. http://www.zoltandornyei.co.uk/uploads/1998-dornyei-lt.pdf [10.12.2016].
  • EDELMANN, Walter (1996). Lernpsychologie. Beltz. 5. Auflage
  • EDELMANN, Walter (2003). “Intrinsische und extrinsische Motivation”. Grundschule (4): 30-32.
  • EDMONSON, Willis (2004).”Individual Motivational Profiles: the Interaction between External and Internal Factors”. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht [Online] 9 (2).21 pp. http://www.ualberta.ca/~german/ejournal/edmondson2.htm [25.01.2017].
  • ERDEN, Münire – AKMAN, Yasemin (2002). Gelişim ve Öğrenme. Arkadaş Yay. 11. bs.
  • GARDNER, Robert – LAMBERT, Wallace (1959). “Motivational variable in second language acquisition”. Canadian Journal of Psychology (13): 266-272
  • GARDNER, Robert - LAMBERT, Wallace (1972). Attitudes and motivation in secondlanguage learning. Rowley, MA: Newbury House.
  • GROTJAHN, Rüdiger (2004). "Tests and Attitude Scales for the Year Abroad” (TESTATT): Sprachlernmotivation und Einstellungen gegenüber Sprechern der eigenen und der fremden Sprache”. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht [Online] 9(2).23 pp. http://www.ualberta.ca/~german/ejournal/Grotjahn2.htm [26.01.2017].
  • İŞİGÜZEL, Bahar (2012). “Motivasyon: Yabancı Dil Dersinin Hormonu”. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (1): 29-41. http://dergipark.gov.tr/mersinefd/issue/17377/181503 [27.01.2017].
  • İŞİGÜZEL, Bahar (2013). “Almanca Öğretmen Adaylarının Alman Diline Yönelik Motivasyon Düzeylerinin Saptanması”. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 8 (12): 607-614.
  • KIRCHNER, Katharina (2004).”Motivation beim Fremdsprachenerwerb: Eine qualitative Pilotstudie zur Motivation schwedischer Deutschlerner”. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht [Online] 9 (2). 32 pp. http://www.ualberta.ca/~german/ejournal/Kirchner2.htm [26.01.2017].
  • KLEPPIN, Karin (2004). “Bei dem Lehrer kann man ja nichts lernen, Zur Unterstützung von Motivation durch Sprachlernberatung“, Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht [Online] 9(2).16 pp. http://www.ualberta.ca/~german/ejournal/Kleppin2.htm [27.01.2017].
  • KÖKSAL, Handan - MADEN, Sevinç (2016). “Der Faktor ‚Sommerferien‘ beim Übergang von der Vorbereitungsklasse in die Deutschlehrerausbildung”. Diyalog 1: 73-87.
  • LIST, Gudula (2002). “Motivation im Sprachunterricht”.Fremdsprache Deutsch, Heft 26/2002, 6-10.
  • RAMPILLON, Ute (1995). Lernen Leichter Machen. Hueber.
  • RIEMER, Claudia-SCHLAK, Torsten (2004). “Der Faktor Motivation in der Fremdsprachenforschung. Einleitung in das Themenheft”. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht [Online] 9 (2). 3 pp. Erhältlich unter http://www.ualberta.ca/~german/ejournal/Riemer_Schlak2.htm [27.01.2017].
  • SARIER, Yılmaz (2016). “Türkiye’de Öğrencilerin Akademik Başarısını Etkileyen Faktörler: Bir Meta-Analiz Çalışması”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 31 (3): 609-627.
  • SCHLAG, Bernhard (2006). Lern- und Leistungspsychologie. Verlag für Sozialwissenschaften. 2. Auflage.
  • SCHRÖDER, Hartwig (1992). Grundbegriffe der Pädagogischen Psychologie:Von “Abnormalität“ bis“Zugpferd- Effekt“. Arndt Verlag, München.
  • USLU, Zeki-ÖZEK, Yeşim (2004). “Yabancı Dil Öğretmeni Adaylarının İkinci Yabancı Dili Öğrenmeye İlişkin Tutum ve Görüşleri”. İÜ Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi (2): 129-140.
  • WICKE, Rainer (2004). Aktiv und Kreativ Lernen. Projektorientierte Spracharbeit im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Hueber.

MOTIVATION OF STUDENTS IN THE DEPARTMENT OF GERMAN LANGUAGE AND LITERATURE

Yıl 2017, Sayı: 37, 407 - 418, 22.06.2017
https://doi.org/10.21497/sefad.328627

Öz

This study
aims to analyze the motivation of students at the Department of German Language
and Literature (GLL)in the Faculties of Letters and to develop suggestions for
the rearrangemants in the programme. Descriptive research design is followed in
this study. A Likert type scale has been developed to learn the opinions of the
students on the subject. The instrument which consists of 27 items has been
administered to a sample of 225 students and the data obtained were analyzed
according to frequencies and percentages. In the light of the data obtained,
students of the department of GLL learn German as a second foreign language
after having learned English. Hence, the language education received in the
preparatoryclass has a crucial importance to determine their success level in
the department of GLL. The influence of instrumental motivation is at
medium-level. In the department, it has been observed that their ideal was not
to study in the department of GLL and their school readiness is also at
medium-level. It has also been deduced that due to lack of motivation, students
do not put enough effort into their studies in the department. However, we
foresee that extracurricular activities may increase students’ motivations. As
in line with the results of this study, it has been revealed that some updates
should be made in the curriculum of the department of GLL so as to make it more
student-centred, project-oriented and inclusive of extracurricular activities.

Kaynakça

  • ACAT, Bahattin-DEMİREL, Seyfettin (2002). ”Türkiye’de Yabancı Dil Öğretiminde Motivasyon Kaynakları ve Sorunları”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi (31): 312-329.
  • AÇIKGÖZ, Kamile Ün (2005). Aktif Öğrenme. Eğitim Dünyası Yayınları. 7. bs.
  • ALYAZ, Yunus (2011). “Alman Dili Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Dilsel Seviyeleri ve Almancaya İlişkin Tutumları”. UÜ Eğitim Fakültesi Dergisi 24 (2): 503-525.
  • APELTAUER, Ernst (1997).Grundlagen des Erst-und Fremdsprachenerwerbs. Eine Einführung, Fernstudieneinheit 15, Langenscheidt, Kassel.
  • DELLAL, Nevide Akpınar-GÜNAK, Duygu Bora (2009). “Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi’nde İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Öğrenen Öğrencilerin Öğrenme Motivasyonları”. Dil Dergisi (143): 20-41.
  • DORNYEI, Zolt´n (1998).”Motivation in second and foreign language learning”. Language Teaching (31): 117-135. http://www.zoltandornyei.co.uk/uploads/1998-dornyei-lt.pdf [10.12.2016].
  • EDELMANN, Walter (1996). Lernpsychologie. Beltz. 5. Auflage
  • EDELMANN, Walter (2003). “Intrinsische und extrinsische Motivation”. Grundschule (4): 30-32.
  • EDMONSON, Willis (2004).”Individual Motivational Profiles: the Interaction between External and Internal Factors”. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht [Online] 9 (2).21 pp. http://www.ualberta.ca/~german/ejournal/edmondson2.htm [25.01.2017].
  • ERDEN, Münire – AKMAN, Yasemin (2002). Gelişim ve Öğrenme. Arkadaş Yay. 11. bs.
  • GARDNER, Robert – LAMBERT, Wallace (1959). “Motivational variable in second language acquisition”. Canadian Journal of Psychology (13): 266-272
  • GARDNER, Robert - LAMBERT, Wallace (1972). Attitudes and motivation in secondlanguage learning. Rowley, MA: Newbury House.
  • GROTJAHN, Rüdiger (2004). "Tests and Attitude Scales for the Year Abroad” (TESTATT): Sprachlernmotivation und Einstellungen gegenüber Sprechern der eigenen und der fremden Sprache”. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht [Online] 9(2).23 pp. http://www.ualberta.ca/~german/ejournal/Grotjahn2.htm [26.01.2017].
  • İŞİGÜZEL, Bahar (2012). “Motivasyon: Yabancı Dil Dersinin Hormonu”. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (1): 29-41. http://dergipark.gov.tr/mersinefd/issue/17377/181503 [27.01.2017].
  • İŞİGÜZEL, Bahar (2013). “Almanca Öğretmen Adaylarının Alman Diline Yönelik Motivasyon Düzeylerinin Saptanması”. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 8 (12): 607-614.
  • KIRCHNER, Katharina (2004).”Motivation beim Fremdsprachenerwerb: Eine qualitative Pilotstudie zur Motivation schwedischer Deutschlerner”. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht [Online] 9 (2). 32 pp. http://www.ualberta.ca/~german/ejournal/Kirchner2.htm [26.01.2017].
  • KLEPPIN, Karin (2004). “Bei dem Lehrer kann man ja nichts lernen, Zur Unterstützung von Motivation durch Sprachlernberatung“, Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht [Online] 9(2).16 pp. http://www.ualberta.ca/~german/ejournal/Kleppin2.htm [27.01.2017].
  • KÖKSAL, Handan - MADEN, Sevinç (2016). “Der Faktor ‚Sommerferien‘ beim Übergang von der Vorbereitungsklasse in die Deutschlehrerausbildung”. Diyalog 1: 73-87.
  • LIST, Gudula (2002). “Motivation im Sprachunterricht”.Fremdsprache Deutsch, Heft 26/2002, 6-10.
  • RAMPILLON, Ute (1995). Lernen Leichter Machen. Hueber.
  • RIEMER, Claudia-SCHLAK, Torsten (2004). “Der Faktor Motivation in der Fremdsprachenforschung. Einleitung in das Themenheft”. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht [Online] 9 (2). 3 pp. Erhältlich unter http://www.ualberta.ca/~german/ejournal/Riemer_Schlak2.htm [27.01.2017].
  • SARIER, Yılmaz (2016). “Türkiye’de Öğrencilerin Akademik Başarısını Etkileyen Faktörler: Bir Meta-Analiz Çalışması”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 31 (3): 609-627.
  • SCHLAG, Bernhard (2006). Lern- und Leistungspsychologie. Verlag für Sozialwissenschaften. 2. Auflage.
  • SCHRÖDER, Hartwig (1992). Grundbegriffe der Pädagogischen Psychologie:Von “Abnormalität“ bis“Zugpferd- Effekt“. Arndt Verlag, München.
  • USLU, Zeki-ÖZEK, Yeşim (2004). “Yabancı Dil Öğretmeni Adaylarının İkinci Yabancı Dili Öğrenmeye İlişkin Tutum ve Görüşleri”. İÜ Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi (2): 129-140.
  • WICKE, Rainer (2004). Aktiv und Kreativ Lernen. Projektorientierte Spracharbeit im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Hueber.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeki Uslu

Ayşe Uyanık

Yayımlanma Tarihi 22 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 8 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA Uslu, Z., & Uyanık, A. (2017). ALMAN DİLİ VE EDEBİYATI BÖLÜMLERİNDE ÖĞRENCİ MOTİVASYONU. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi(37), 407-418. https://doi.org/10.21497/sefad.328627

Selcuk University Journal of Faculty of Letters will start accepting articles for 2025 issues on Dergipark as of September 15, 2024.