In this study, teachers' perceptions of
organizational justice, their level of involvement in their job and the
relationship between these two variables were examined. Organizational justice
is the key to achieving the goals of the organization. Employees' involvement
in their jobs helps them to integrate with their jobs. In the study carried out
in the province of Elazığ, the sample consisted of 390 teachers. In the
research, Organizational Justice Scale and Job Involvement Scale were used as
data collection tools. It was found that there was a significant and weak
relationship between teachers' perceptions of organizational justice and their
job involvement levels. Organizational justice has an important role in
teachers’ professional lives while they are doing the profession of teaching
fondly and seeing the profession as an important part of their lives. To
conduct the administrative actions in the school in a fair manner, to be
treated all teachers equally by the school principals, to observe the principle
of justice in the distribution of benefits will reflect positively on the
teachers' job attitudes.
Organizational justice job involvement teacher School principal
Çalışmada,
öğretmenlerin örgütsel adalet algıları, işlerine duydukları ilgi düzeyleri ve
bu iki değişken arasındaki ilişki incelenmiştir. Örgütsel adalet, örgütün
amaçlarına ulaşabilmesi için anahtar görevi görmektedir.
Çalışanların işlerine duydukları ilgi ise, işleriyle bütünleşmelerine yardımcı
olmaktadır. Elazığ ilinde gerçekleştirilen çalışmada, 390 öğretmen ile örneklem
oluşturulmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Örgütsel Adalet Ölçeği
ve İşe Duyulan İlgi Ölçeği kullanılmıştır. Öğretmenlerin örgütsel adalet
algılarıyla işe duyulan ilgi düzeyleri arasında aynı yönde, anlamlı ve zayıf
bir ilişki olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin öğretmenlik mesleğini
severek yapmaları ve hayatlarının önemli bir parçası olarak görmesinde örgütsel
adaletin önemli bir rolü bulunmaktadır. Okul içindeki yönetsel eylemlerin adil
bir şekilde yapılması, yöneticilerin tüm öğretmenlere eşit mesafede olması,
çıkarların dağıtılmasında adalet ilkesinin gözetilmesi öğretmenlerin iş
tutumlarına olumlu yansıyacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Kasım 2019 |
Kabul Tarihi | 25 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 2 |