Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Temel Harita Bilgilerinin Alan Uzmanları Eşliğinde Değişik Yaş Gruplarındaki Katılımcılara Aktarılması: Bir Etki Analizi Çalışması

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 3, 1753 - 1780, 12.12.2022
https://doi.org/10.47495/okufbed.1123888

Öz

Harita ve harita bilgilerine duyulan ihtiyaç her geçen gün artmaktadır. Bu ihtiyaç, yalnızca imar planlarının hazırlanması, teknik altyapı projelerinin uygulanması gibi konular için değil, aynı zamanda haritayı okuyabilme, doğada yön bulma, pusulayı haritayla birlikte kullanabilme, ay, dünya ve diğer gezegenlerin şekil, konum ve hareketlerini algılayabilme, CBS, GPS ve Google Maps programlarının kullanımı gibi konularda da kendini hissettirmektedir. Bu bağlamda, TÜBİTAK destekli “Alan Uzmanlarıyla Temel Harita Bilgilerine Yolculuk” isimli proje hayata geçirilmiş ve temel harita bilgilerinin, anaokulundan başlayarak üniversite düzeyindeki öğrencilere ve hatta öğretmenlere kadar, toplumun geniş bir kesimini kapsayan katılımcılara, alan uzmanları ve eğitmenler eşliğinde, arazi ve büro ortamında teori ve uygulamalı eğitimlerle verilmesi amaçlanmıştır.
Proje kapsamında; (1) herkese gerekli olan temel harita bilgileri, (2) harita yapımında kullanılan materyaller, (3) imar uygulamaları, kadastro, hâlihazır harita yapımı, planlama, CBS, GPS ve araç takip sistemi gibi ileri haritacılık uygulamaları, (4) oryantring sporu ve uygulamaları ile (5) sanal gerçeklik ve uygulamaları gibi konular katılımcıların yaş ve ihtiyaçlarına uygun olarak alan uzmanları eşliğinde verilmiştir. Bu çalışmanın amacı projenin etkisini analiz etmektir. Çalışmaya 26 ortaokul öğrencisi, 25 lise öğrencisi ve değişik branşlarda görev yapan 30 öğretmen katılmıştır.
Bulgular, katılımcıların temel harita bilgilerini arazi ve büro uygulamaları ve oryantring sporu yarışmaları ile kalıcı bir şekilde öğrendiklerini, bu alandaki güncel gelişmeleri takip edebilecek ve toplumda farkındalık oluşturabilecek bir seviyeye geldiklerini göstermektedir. Katılımcılar, ayrıca, projenin konusuna ve amaçlarına uygun olarak seçilmiş materyallerin, öğretilen konuyu canlı hâle getirdiğini, öğretim sürecini zenginleştirdiğini ve öğrenmeyi arttırdığını belirtmişlerdir. Bu çalışmanın bulgularının öğrencilerin ve öğretmenlerin haritaların yaşamdaki önemini anlamaları, haritaları eleştirel olarak görme alışkanlığı geliştirmeleri, haritalar, diğer grafikler ve resimler hakkında eleştirel bir farkındalık geliştirmeleri konusunda bir bakış açısı sunması umulmaktadır.

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK

Proje Numarası

218B149

Teşekkür

Bu çalışma, 2019 yılı 1. döneminde TUBİTAK 4004– Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları programı tarafından “Alan Uzmanlarıyla Temel Harita Bilgilerine Yolculuk” başlıklı TÜBİTAK Projesi (Proje No: 218B149) kapsamında desteklenmiştir.

Kaynakça

  • Aksoy, B., Ablak, S. (2019). An Evaluation of Map Literacy of Social Studies Preservice Teachers, Participatory Educational Research (PER) Vol. 6(2), pp. 158-168, http://dx.doi.org/10.17275/per.19.19.6.2
  • Beitlova, M., Popelka, S. & Vozenilek, V. (2020). Differences in Thematic Map Reading by Students and Their Geography Teacher. International Journal of Geo-Information, 9, 492. doi:10.3390/ijgi9090492 www.mdpi Buğdaycı, İ. & Bildirici, İ. Ö. (2009). Harita kullanımının coğrafya eğitimindeki önemi. TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası, 12. Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı, Mayıs 2009, Ankara.
  • Gorozidis, G., & Papaioannou, A. (2011). Teachers’ self-efficacy, achievement goals, attitudes and intentions to implement the new Greek physical education curriculum.
  • Gökçe, N. (2015). Social studies in improving students’ map skills: teachers’ opinions. Journal of Educational Sciences: Theory & Practice, 15(5), 1345-1362.
  • Güler, V. (2003). Orienteering ve Çocuklar İçin Orienteering Eğitimi, Lisans Bitirme Tezi, Gazi Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, Antrenörlük Eğitimi Bölümü, Ankara.
  • Gündüz, G., & Erhan, A. (2019). Sanal Gerçeklik: Eğitimde Sanal Gerçeklik Yaklaşımları ve Elektrik Motorlarında Sanal Gerçeklik Kullanımı, 1. International Conference on
  • Kidman, G. & Palmer, G. (2006). GIS: The Technology is There but the. Teaching is Yet to Catch Up. International Research in Geographical and Environmental Education, 15(3), 289-296. Lyutyj, A. A. (2002). Yazyk karty: sushchnost', sistema, funkcii. (Map language: essence, system, functions). Moskva: GEOS.
  • Mohan, A. & Mohan, L. (2013). Spatial thinking about maps: development of concepts and skills across the early years.
  • National Research Council (2006). Learning to think spatially: GIS as a support system in the K-12 curriculum. Washington, DC: National Academic Press.
  • Pravda, J.& Kusendová, D. (2004). Poˇcítaˇcová Tvorba Tematických Máp. (Computer Design of Thematic Maps). Univerzita Komenského Bratislava: Bratislava, Slovakia.
  • Tümertekin, E. & Özgüç, N. (2000). Coğrafya, Geçmiş Kavramlar Coğrafyacılar [Geography, Past Concepts Geographers]. İstanbul: Çantay Publisher.
  • URL-1. Map-based Activities Good Practice Guide. Version 1 (2019). https://www.supportadventure.co.nz/assets/GPGs/GPG-Map-based-Activities-Version-1-240719.pdf URL-3. https://www.teknolojilab.com/sanal-gerceklik-nedir-nerelerde-kullanilir/ Erişim Tarihi: 20.02.2021.
  • URL-4. https://www.tkgm.gov.tr/sites/default/files/icerik/ekleri/aciklamali_orneklemeli_bohhbuy_0.pdf. Erişim Tarihi: 12.11.2021.
  • URL-6. http://www.kantitatifekoloji.net/cbsproje/belgeler/etkinlik_programi.pdf
  • Yıldız, F. & Kahveci, M., (2017). GPS/GNSS Uydularla Konum Belirleme Sistemleri- Teori ve Uygulama, 8. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, ISBN: 6051332659
  • Yıldız, F., (2016). İmar Bilgisi Planlama- Uygulama- Mevzuat. 10. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, ISBN: 6055426040
  • Yıldız, F., İnal, C. & Erdi, A. (2016). Topografya-Ölçme Bilgisi. 10. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, ISBN: 6051330112
  • Yomralıoğlu, T. (2000). Coğrafi Bilgi Sistemleri/Temel Kavramlar ve Uygulamalar. İstanbul. Seçil Ofset.

Transfer of Basic Map Information to Participants of Different Age Groups Accompanied by Field Experts: An Impact Analysis Study

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 3, 1753 - 1780, 12.12.2022
https://doi.org/10.47495/okufbed.1123888

Öz

The need for maps and map information is increasing day by day. This need is valid not only for the preparation of zoning plans and the implementation of technical infrastructure projects, but also for reading maps, finding direction in nature, using maps and compass together, perceiving the shape, position and movements of the moon, earth and other planets, and using programs such as GIS, GPS and Google Maps. In this context, with the TÜBİTAK-supported “Journey to Basic Map Knowledge with Field Experts-II” project, it is aimed to provide theoretical and practical training in the field and office environment to the participants covering a wide part of the society, students from kindergarten to university level and even teachers, accompanied by field experts and trainers.
In project scope; (1) basic map information necessary for everyone, (2) materials used in map making, (3) advanced cartography applications such as zoning applications, cadastre, current map making, planning, GIS, GPS and vehicle tracking system, (4) orienteering sports and applications (5) virtual reality and its applications were given in accordance with the age and needs of the participants, accompanied by field experts. 26 secondary school students, 25 high school students and 30 teachers working in different branches participated in this study, which aims to analyze the impact of the project.
The findings show that the participants have learned the basic map information permanently through field and office applications and orienteering sports competitions, and they have come to a level where they can follow the current developments in this field and raise awareness of the society. Participants also stated that the materials chosen in accordance with the subject and aims of the project make the taught subject alive, enrich the teaching process and increase learning.
It is hoped that the findings of this study will provide a perspective for students and teachers to understand the importance of maps in life, develop the habit of seeing maps critically, and develop a critical awareness of maps, other graphics and pictures.

Proje Numarası

218B149

Kaynakça

  • Aksoy, B., Ablak, S. (2019). An Evaluation of Map Literacy of Social Studies Preservice Teachers, Participatory Educational Research (PER) Vol. 6(2), pp. 158-168, http://dx.doi.org/10.17275/per.19.19.6.2
  • Beitlova, M., Popelka, S. & Vozenilek, V. (2020). Differences in Thematic Map Reading by Students and Their Geography Teacher. International Journal of Geo-Information, 9, 492. doi:10.3390/ijgi9090492 www.mdpi Buğdaycı, İ. & Bildirici, İ. Ö. (2009). Harita kullanımının coğrafya eğitimindeki önemi. TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası, 12. Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı, Mayıs 2009, Ankara.
  • Gorozidis, G., & Papaioannou, A. (2011). Teachers’ self-efficacy, achievement goals, attitudes and intentions to implement the new Greek physical education curriculum.
  • Gökçe, N. (2015). Social studies in improving students’ map skills: teachers’ opinions. Journal of Educational Sciences: Theory & Practice, 15(5), 1345-1362.
  • Güler, V. (2003). Orienteering ve Çocuklar İçin Orienteering Eğitimi, Lisans Bitirme Tezi, Gazi Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, Antrenörlük Eğitimi Bölümü, Ankara.
  • Gündüz, G., & Erhan, A. (2019). Sanal Gerçeklik: Eğitimde Sanal Gerçeklik Yaklaşımları ve Elektrik Motorlarında Sanal Gerçeklik Kullanımı, 1. International Conference on
  • Kidman, G. & Palmer, G. (2006). GIS: The Technology is There but the. Teaching is Yet to Catch Up. International Research in Geographical and Environmental Education, 15(3), 289-296. Lyutyj, A. A. (2002). Yazyk karty: sushchnost', sistema, funkcii. (Map language: essence, system, functions). Moskva: GEOS.
  • Mohan, A. & Mohan, L. (2013). Spatial thinking about maps: development of concepts and skills across the early years.
  • National Research Council (2006). Learning to think spatially: GIS as a support system in the K-12 curriculum. Washington, DC: National Academic Press.
  • Pravda, J.& Kusendová, D. (2004). Poˇcítaˇcová Tvorba Tematických Máp. (Computer Design of Thematic Maps). Univerzita Komenského Bratislava: Bratislava, Slovakia.
  • Tümertekin, E. & Özgüç, N. (2000). Coğrafya, Geçmiş Kavramlar Coğrafyacılar [Geography, Past Concepts Geographers]. İstanbul: Çantay Publisher.
  • URL-1. Map-based Activities Good Practice Guide. Version 1 (2019). https://www.supportadventure.co.nz/assets/GPGs/GPG-Map-based-Activities-Version-1-240719.pdf URL-3. https://www.teknolojilab.com/sanal-gerceklik-nedir-nerelerde-kullanilir/ Erişim Tarihi: 20.02.2021.
  • URL-4. https://www.tkgm.gov.tr/sites/default/files/icerik/ekleri/aciklamali_orneklemeli_bohhbuy_0.pdf. Erişim Tarihi: 12.11.2021.
  • URL-6. http://www.kantitatifekoloji.net/cbsproje/belgeler/etkinlik_programi.pdf
  • Yıldız, F. & Kahveci, M., (2017). GPS/GNSS Uydularla Konum Belirleme Sistemleri- Teori ve Uygulama, 8. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, ISBN: 6051332659
  • Yıldız, F., (2016). İmar Bilgisi Planlama- Uygulama- Mevzuat. 10. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, ISBN: 6055426040
  • Yıldız, F., İnal, C. & Erdi, A. (2016). Topografya-Ölçme Bilgisi. 10. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, ISBN: 6051330112
  • Yomralıoğlu, T. (2000). Coğrafi Bilgi Sistemleri/Temel Kavramlar ve Uygulamalar. İstanbul. Seçil Ofset.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yer Bilimleri ve Jeoloji Mühendisliği (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri (RESEARCH ARTICLES)
Yazarlar

Pervin Oya Taneri 0000-0003-3482-3868

Nuri Erdem 0000-0002-1850-4616

Proje Numarası 218B149
Yayımlanma Tarihi 12 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 31 Mayıs 2022
Kabul Tarihi 19 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Taneri, P. O., & Erdem, N. (2022). Temel Harita Bilgilerinin Alan Uzmanları Eşliğinde Değişik Yaş Gruplarındaki Katılımcılara Aktarılması: Bir Etki Analizi Çalışması. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(3), 1753-1780. https://doi.org/10.47495/okufbed.1123888
AMA Taneri PO, Erdem N. Temel Harita Bilgilerinin Alan Uzmanları Eşliğinde Değişik Yaş Gruplarındaki Katılımcılara Aktarılması: Bir Etki Analizi Çalışması. OKÜ Fen Bil. Ens. Dergisi ((OKU Journal of Nat. & App. Sci). Aralık 2022;5(3):1753-1780. doi:10.47495/okufbed.1123888
Chicago Taneri, Pervin Oya, ve Nuri Erdem. “Temel Harita Bilgilerinin Alan Uzmanları Eşliğinde Değişik Yaş Gruplarındaki Katılımcılara Aktarılması: Bir Etki Analizi Çalışması”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 5, sy. 3 (Aralık 2022): 1753-80. https://doi.org/10.47495/okufbed.1123888.
EndNote Taneri PO, Erdem N (01 Aralık 2022) Temel Harita Bilgilerinin Alan Uzmanları Eşliğinde Değişik Yaş Gruplarındaki Katılımcılara Aktarılması: Bir Etki Analizi Çalışması. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 5 3 1753–1780.
IEEE P. O. Taneri ve N. Erdem, “Temel Harita Bilgilerinin Alan Uzmanları Eşliğinde Değişik Yaş Gruplarındaki Katılımcılara Aktarılması: Bir Etki Analizi Çalışması”, OKÜ Fen Bil. Ens. Dergisi ((OKU Journal of Nat. & App. Sci), c. 5, sy. 3, ss. 1753–1780, 2022, doi: 10.47495/okufbed.1123888.
ISNAD Taneri, Pervin Oya - Erdem, Nuri. “Temel Harita Bilgilerinin Alan Uzmanları Eşliğinde Değişik Yaş Gruplarındaki Katılımcılara Aktarılması: Bir Etki Analizi Çalışması”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 5/3 (Aralık 2022), 1753-1780. https://doi.org/10.47495/okufbed.1123888.
JAMA Taneri PO, Erdem N. Temel Harita Bilgilerinin Alan Uzmanları Eşliğinde Değişik Yaş Gruplarındaki Katılımcılara Aktarılması: Bir Etki Analizi Çalışması. OKÜ Fen Bil. Ens. Dergisi ((OKU Journal of Nat. & App. Sci). 2022;5:1753–1780.
MLA Taneri, Pervin Oya ve Nuri Erdem. “Temel Harita Bilgilerinin Alan Uzmanları Eşliğinde Değişik Yaş Gruplarındaki Katılımcılara Aktarılması: Bir Etki Analizi Çalışması”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 5, sy. 3, 2022, ss. 1753-80, doi:10.47495/okufbed.1123888.
Vancouver Taneri PO, Erdem N. Temel Harita Bilgilerinin Alan Uzmanları Eşliğinde Değişik Yaş Gruplarındaki Katılımcılara Aktarılması: Bir Etki Analizi Çalışması. OKÜ Fen Bil. Ens. Dergisi ((OKU Journal of Nat. & App. Sci). 2022;5(3):1753-80.

23487




196541947019414  

1943319434 19435194361960219721 19784  2123822610 23877

* Uluslararası Hakemli Dergi (International Peer Reviewed Journal)

* Yazar/yazarlardan hiçbir şekilde MAKALE BASIM ÜCRETİ vb. şeyler istenmemektedir (Free submission and publication).

* Yılda Ocak, Mart, Haziran, Eylül ve Aralık'ta olmak üzere 5 sayı yayınlanmaktadır (Published 5 times a year)

* Dergide, Türkçe ve İngilizce makaleler basılmaktadır.

*Dergi açık erişimli bir dergidir.

Creative Commons License

Bu web sitesi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.