Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dokuma Sanatçısı Fırat Neziroğlu’nun Eserlerinde Yer Alan Boşluk, Işık ve Gölge Kavramlarının İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 2, 308 - 321, 30.12.2021
https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.1020362

Öz

Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden literatür taraması ve sözlü görüşme ile veri toplama tekniğinden oluşmaktadır. Sözlü görüşme, dokuma sanatçısı Fırat Neziroğlu’nun evinde yüz yüze yapılmıştır. Soruların seçiminde öncelikle sanatçının yaşamı, sanat anlayışı, dokuma tekniği ve eser incelemelerine yer verilmiştir. Sorular ve cevaplar, sanatçının izni ile ses kaydı alınmış ve sanatçının yorumu yansıtılmıştır. Neziroğlu’nun seçtiği misina malzemesi ile eserlerinde oluşturduğu görsel değer, onun bir tür iletişim şekli olmuştur. Dokuma eserlerinde yer alan dolu alana karşılık misina malzemesi yeni bir alan yaratmıştır. Sanatçının yakın çevresinden seçtiği yüzleri tamamen içgüdüsel dokuduğu eserlerde malzeme seçimi, çeşitli kavramların esere yansıması ve anlatımı açısından yol gösterici olmuştur. Bu çalışmada, dokuma sanatçısı Fırat Neziroğlu’nun dokuma eserlerinde malzeme seçimiyle eserlerinde belirginleşen boşluk, ışık ve gölge kavramlarının anlatımı yapılmıştır. Çalışmanın başlangıcında Fırat Neziroğlu’nun hayatı, sanata bakış açısı ve dokuma sanatıyla ilgili bilgilere yer verilmiştir. Sonraki bölümlerde boşluk, ışık ve gölge kavramları üzerinde durularak bu kavramların sanatçının eserleri ile olan etkileşimi ele alınmıştır.

Kaynakça

  • Arığ, T. (2015). Günümüz Sanatında Boşluk ve Yeni İfade Olanakları. Sanatta Yeterlilik Sanat Çalışması Raporu. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Cheng, F. (2006). Boşluk ve Doluluk. Kaya Özsezgin (çev.). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Güleş, D. (2020). Dokuma Sanatının Giysi Tasarımında Kullanımı ve Fırat Neziroğlu Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Kara, D. (2021). “Boşluğun Anlamlılığı”. https://devabilkara.com/boslugun-anlamliligi/ Erişim Tarihi: 16.10.2021.
  • Kuban, D. (2013). Lao Tzu Tao Yolu Öğretisi. İstanbul: Yem Yayınları.
  • Kuloğlu, N. (2013). Boşluğun Devinimi: Mimari Mekândan Kentsel Mekâna. International Journal of Architecture and Planning, 1(2), 201-214.
  • Neziroğlu, F. (2019). “Hayatı ve Eserleri” Konulu Kişisel Görüşme. İstanbul.
  • Neziroğlu, F. (2021). “Hayatı ve Eserleri” Konulu Kişisel Görüşme. İstanbul.
  • Özay, S. (2001). Dünden Bugüne Dokuma Resim Sanatı. Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Parramon, J. M. (1998). Işık ve Gölge. Ercan Tuzcular (çev.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Stoichita, V. I. (2006). Gölgenin Kısa Tarihi. Bilge Aydın (çev.). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Tansuğ, S. (1988). Sanatın Görsel Dili. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Topala, G. E. (2018). Boşluk ve Devinim Üzerine İçsel Yorumlar. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Yalın, F. ve Sipahioğlu, O. (2021). Dokuma Resim Sanatına Kilim Tekniği ile Fotogerçekçi Yaklaşım. Arış Halı Dokuma ve İşleme Sanatları Dergisi. Sayı 18, 98-121.

Analyzing the Concepts of Space, Light, and Shadow in the Works of Weaving Artist Firat Neziroglu

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 2, 308 - 321, 30.12.2021
https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.1020362

Öz

The research consists of qualitative research methods, literature review, oral interview, and data collection techniques. The oral interview was held face to face at the home of weaving artist Firat Neziroglu. In the selection of the questions, the artist's life, understanding of art, weaving technique, and work analysis were included. The questions and answers were audio-recorded with the artist's permission, and the artist's interpretation was reflected. The visual value that Neziroglu creates in his works with the fishing line material he has chosen has become a form of communication. In contrast to the occupied space in his weaving works, the fishing line material has created a new space. The choice of materials in the works, in which the artist weaves the faces chosen from his close circle completely instinctively, has been a guide in terms of reflection and expression of various concepts. In this study, the concepts of space, light, and shadow, which became evident in the weaving works of Firat Neziroglu, with the choice of materials in his weaving works, were explained. At the beginning of the study, information about Neziroglu's life, his perspective on art, and the art of weaving is given. In the following sections, the concepts of space, light, and shadow are emphasized, and the interaction of these concepts with the artist's works is discussed.

Kaynakça

  • Arığ, T. (2015). Günümüz Sanatında Boşluk ve Yeni İfade Olanakları. Sanatta Yeterlilik Sanat Çalışması Raporu. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Cheng, F. (2006). Boşluk ve Doluluk. Kaya Özsezgin (çev.). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Güleş, D. (2020). Dokuma Sanatının Giysi Tasarımında Kullanımı ve Fırat Neziroğlu Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Kara, D. (2021). “Boşluğun Anlamlılığı”. https://devabilkara.com/boslugun-anlamliligi/ Erişim Tarihi: 16.10.2021.
  • Kuban, D. (2013). Lao Tzu Tao Yolu Öğretisi. İstanbul: Yem Yayınları.
  • Kuloğlu, N. (2013). Boşluğun Devinimi: Mimari Mekândan Kentsel Mekâna. International Journal of Architecture and Planning, 1(2), 201-214.
  • Neziroğlu, F. (2019). “Hayatı ve Eserleri” Konulu Kişisel Görüşme. İstanbul.
  • Neziroğlu, F. (2021). “Hayatı ve Eserleri” Konulu Kişisel Görüşme. İstanbul.
  • Özay, S. (2001). Dünden Bugüne Dokuma Resim Sanatı. Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Parramon, J. M. (1998). Işık ve Gölge. Ercan Tuzcular (çev.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Stoichita, V. I. (2006). Gölgenin Kısa Tarihi. Bilge Aydın (çev.). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Tansuğ, S. (1988). Sanatın Görsel Dili. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Topala, G. E. (2018). Boşluk ve Devinim Üzerine İçsel Yorumlar. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Yalın, F. ve Sipahioğlu, O. (2021). Dokuma Resim Sanatına Kilim Tekniği ile Fotogerçekçi Yaklaşım. Arış Halı Dokuma ve İşleme Sanatları Dergisi. Sayı 18, 98-121.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Duygu Güleş 0000-0001-9556-0825

Kenan Saatçioğlu 0000-0002-1026-1090

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Kabul Tarihi 6 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güleş, D., & Saatçioğlu, K. (2021). Dokuma Sanatçısı Fırat Neziroğlu’nun Eserlerinde Yer Alan Boşluk, Işık ve Gölge Kavramlarının İncelenmesi. Medeniyet Sanat Dergisi, 7(2), 308-321. https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.1020362

Dergimiz Crossref, SOBIAD, ASOS Index, Index Copernicus, IAD, Academia, ResearchGate ve Google Scholar'da taranmaktadır.  

Creative Commons Lisansı
Bu dergide yayınlanan tüm makaleler  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.