Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Görsel Sanatlar Öğrencilerinin Bakışıyla Okulda Bir Gün: Storyboard Uygulaması

Yıl 2023, Cilt: 24 Sayı: 3, 1930 - 1950, 31.12.2023
https://doi.org/10.17679/inuefd.1208757

Öz

Storyboard bir hikâyenin bir dizi panele ayrı ayrı resimlenmesini ifade eder. Araştırmada, Resim-İş Öğretmenliği Grafik Tasarım VI Anasanat atölye dersinde “okulda bir gün” konulu storyboard uygulamasından yola çıkılmıştır. Araştırmanın amacı, Resim-İş Öğretmenliği Grafik Tasarımı VI Anasanat Dalı öğrencilerinin okula bakışları çerçevesinde, okulda bir gün konulu storyboard çalışmalarıyla ilgili görüşlerini ortaya koymaktır. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemi benimsenmiştir. Katılımcılar dördüncü sınıf Resim-İş Öğretmenliği Grafik Tasarım VI dersini alan altı öğrenciden oluşmaktadır. Veriler, öğrencilerin storyboard çalışmaları ve yarı-yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın verileri tümevarımsal olarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda “okula bakış açısı”, “okul yaşantısının görselleştirilmesi” ve “storyboard deneyimine yönelik görüşler” olarak üç ana tema ve alt temalar elde edilmiş ve bu yönde bulgulanmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin okulu meslek kazandıran, geleceğe hazırlayan, kendine yetebilmeyi öğreten ve hayatlarında devamlı yer alan bir kurum olarak gördükleri ortaya çıkmıştır. Öğrenciler günlük okul yaşantılarını genel olarak; sabah hazırlık- okula gelme- sınıf/atölyede ders- kantin/yemekhanede yemek yeme-sınıf/atölyede ders- çıkış biçiminde ana hatlarıyla görselleştirdikleri ve okulun biçimsel organizasyonunun yansıttıkları görülmüştür. Okul yaşantısına dair storyboard uygulamasının öğrencilerde okul yaşantısını düşündürdüğü ve tasarımsal olarak deneyim elde ettikleri sonucuna ulaşılmıştır. Ortaya çıkan sonuçlar alanyazın ve benzer araştırmalarla tartışılmış ve bu doğrultuda çeşitli öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akdeniz, S. (1990). Eğitim sosyolojisi, toplumumuz-eğitimimiz. İstanbul: MÜ İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları.
  • Aydın, H. (2012). Felsefi temeller ışığında yapılandırmacılık. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Aydın, M. (1987). Eğitim sosyolojisi seçme yazılar. Ankara: Hacettepe Üniversitesi
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. MA: Pearson.
  • Çetiner, N. (2014). Storyboard’un fı̇lm yapım sürecı̇ne katkısı, görsel algı (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Arel Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • Dufour, I. F., Richard, M.C. (2019). Theorizing from secondary qualitative data: A comparison of two data analysis methods. Cogent Education, 6(1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2019.1690265
  • Fraioli, J. O. (2000). Storyboarding 101: A crash course in Professional storyboarding. Studio City, Calif.: Michael Wiese.
  • Gündoğan, A. & Koçak, S. (2017). Öğretmen adaylarının okul iklimi algıları ile akademik öz-yeterlik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(3), 639-657. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/394196 Doi: 10.19126/suje.333266
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2014). Okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumları yönetmeliği. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=19942&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • Mou, T. & Jeng, T. & Chen, C. (2013). From storyboard to story: Animation content development. Educational Research and Reviews, 8(13), 1032-1047. https://academicjournals.org/journal/ERR/article-full-text-pdf/209F39A6605
  • Naicker, I., Pillay, D., & Blose, S. (2020). Restorying lived lives in educational research: Storyboarding as a creative space for scholarly thinking in narrative analysis. Journal of Education, 80, 126-141. http://dx.doi.org/10.17159/2520-9868/i80a07
  • Nalçacı, A. & Bektaş, F. (2012). Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(1), 239-258. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/59493/855104
  • Neyişçi, N. & Özdiyar, Ö. (2019). Öğretmen adaylarının okul, öğretmen ve öğrenci kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 50-67. https://doi.org/10.17556/erziefd.464080
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemi (M. Bütün & S. B. Demir, Çev.). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10342/126702
  • Solak, A. (Ed.). (2005). 21. Yüzyılda sosyoloji ve eğitim: Küreselleşme ve toplum. Ankara: Hegem Yayınları.
  • Sova, R. And Sova, D. S. (2006). Storyboards: a dynamic storytelling tool. https://www.researchgate.net/publication/228687664_Usability_Professionals_'_Association_Home_Storyboards_a_Dynamic_Storytelling_Tool.
  • Şen, A. İ. (Ed.). (2019). Okul dışı öğrenme ortamları. Ankara:Pegem Akademi.
  • Tezcan, M. (2018). Eğitim sosyolojisi. Anı Yayıncılık.
  • Todorov, T. (2011). Edebiyat kavramı (N. Sevil, Çev.). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Walker, R., Cenydd, L., Pop, S., Miles, H. C., Hughes, C. J., Teahan, W. J. & Roberts, C. J. (2015). Storyboarding for visual analytics. Information Visualization, 14(1), 27–50. https://doi.org/10.1177%2F1473871613487089
  • Yakut, İ. (2014). Günümüzün Eğitim Ortamlarında Resimli Öykü Taslağı (Storyboard) ve Öyküleştirme (Storyline) Tekniklerinin İşlevleri. Akdeniz Sanat Dergisi, 7(14), 55-72. https://dergipark.org.tr/tr/pub/akdenizsanat/issue/27661/291605
  • Yüksel, M. & Hayırsever, F. (2019). Lise öğrencilerinin okula yönelik algılarının ve öğrenim gördükleri okullarına ilişkin duygularının belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 52 (2), 401-434. https://doi.org/10.30964/auebfd.526881
Yıl 2023, Cilt: 24 Sayı: 3, 1930 - 1950, 31.12.2023
https://doi.org/10.17679/inuefd.1208757

Öz

Kaynakça

  • Akdeniz, S. (1990). Eğitim sosyolojisi, toplumumuz-eğitimimiz. İstanbul: MÜ İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları.
  • Aydın, H. (2012). Felsefi temeller ışığında yapılandırmacılık. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Aydın, M. (1987). Eğitim sosyolojisi seçme yazılar. Ankara: Hacettepe Üniversitesi
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. MA: Pearson.
  • Çetiner, N. (2014). Storyboard’un fı̇lm yapım sürecı̇ne katkısı, görsel algı (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Arel Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • Dufour, I. F., Richard, M.C. (2019). Theorizing from secondary qualitative data: A comparison of two data analysis methods. Cogent Education, 6(1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2019.1690265
  • Fraioli, J. O. (2000). Storyboarding 101: A crash course in Professional storyboarding. Studio City, Calif.: Michael Wiese.
  • Gündoğan, A. & Koçak, S. (2017). Öğretmen adaylarının okul iklimi algıları ile akademik öz-yeterlik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(3), 639-657. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/394196 Doi: 10.19126/suje.333266
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2014). Okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumları yönetmeliği. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=19942&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • Mou, T. & Jeng, T. & Chen, C. (2013). From storyboard to story: Animation content development. Educational Research and Reviews, 8(13), 1032-1047. https://academicjournals.org/journal/ERR/article-full-text-pdf/209F39A6605
  • Naicker, I., Pillay, D., & Blose, S. (2020). Restorying lived lives in educational research: Storyboarding as a creative space for scholarly thinking in narrative analysis. Journal of Education, 80, 126-141. http://dx.doi.org/10.17159/2520-9868/i80a07
  • Nalçacı, A. & Bektaş, F. (2012). Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(1), 239-258. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/59493/855104
  • Neyişçi, N. & Özdiyar, Ö. (2019). Öğretmen adaylarının okul, öğretmen ve öğrenci kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 50-67. https://doi.org/10.17556/erziefd.464080
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemi (M. Bütün & S. B. Demir, Çev.). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10342/126702
  • Solak, A. (Ed.). (2005). 21. Yüzyılda sosyoloji ve eğitim: Küreselleşme ve toplum. Ankara: Hegem Yayınları.
  • Sova, R. And Sova, D. S. (2006). Storyboards: a dynamic storytelling tool. https://www.researchgate.net/publication/228687664_Usability_Professionals_'_Association_Home_Storyboards_a_Dynamic_Storytelling_Tool.
  • Şen, A. İ. (Ed.). (2019). Okul dışı öğrenme ortamları. Ankara:Pegem Akademi.
  • Tezcan, M. (2018). Eğitim sosyolojisi. Anı Yayıncılık.
  • Todorov, T. (2011). Edebiyat kavramı (N. Sevil, Çev.). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Walker, R., Cenydd, L., Pop, S., Miles, H. C., Hughes, C. J., Teahan, W. J. & Roberts, C. J. (2015). Storyboarding for visual analytics. Information Visualization, 14(1), 27–50. https://doi.org/10.1177%2F1473871613487089
  • Yakut, İ. (2014). Günümüzün Eğitim Ortamlarında Resimli Öykü Taslağı (Storyboard) ve Öyküleştirme (Storyline) Tekniklerinin İşlevleri. Akdeniz Sanat Dergisi, 7(14), 55-72. https://dergipark.org.tr/tr/pub/akdenizsanat/issue/27661/291605
  • Yüksel, M. & Hayırsever, F. (2019). Lise öğrencilerinin okula yönelik algılarının ve öğrenim gördükleri okullarına ilişkin duygularının belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 52 (2), 401-434. https://doi.org/10.30964/auebfd.526881
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Suzan Arslan 0000-0003-1391-7937

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 24 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Arslan, S. (2023). Görsel Sanatlar Öğrencilerinin Bakışıyla Okulda Bir Gün: Storyboard Uygulaması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 1930-1950. https://doi.org/10.17679/inuefd.1208757
AMA Arslan S. Görsel Sanatlar Öğrencilerinin Bakışıyla Okulda Bir Gün: Storyboard Uygulaması. INUEFD. Aralık 2023;24(3):1930-1950. doi:10.17679/inuefd.1208757
Chicago Arslan, Suzan. “Görsel Sanatlar Öğrencilerinin Bakışıyla Okulda Bir Gün: Storyboard Uygulaması”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 24, sy. 3 (Aralık 2023): 1930-50. https://doi.org/10.17679/inuefd.1208757.
EndNote Arslan S (01 Aralık 2023) Görsel Sanatlar Öğrencilerinin Bakışıyla Okulda Bir Gün: Storyboard Uygulaması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 24 3 1930–1950.
IEEE S. Arslan, “Görsel Sanatlar Öğrencilerinin Bakışıyla Okulda Bir Gün: Storyboard Uygulaması”, INUEFD, c. 24, sy. 3, ss. 1930–1950, 2023, doi: 10.17679/inuefd.1208757.
ISNAD Arslan, Suzan. “Görsel Sanatlar Öğrencilerinin Bakışıyla Okulda Bir Gün: Storyboard Uygulaması”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 24/3 (Aralık 2023), 1930-1950. https://doi.org/10.17679/inuefd.1208757.
JAMA Arslan S. Görsel Sanatlar Öğrencilerinin Bakışıyla Okulda Bir Gün: Storyboard Uygulaması. INUEFD. 2023;24:1930–1950.
MLA Arslan, Suzan. “Görsel Sanatlar Öğrencilerinin Bakışıyla Okulda Bir Gün: Storyboard Uygulaması”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 24, sy. 3, 2023, ss. 1930-5, doi:10.17679/inuefd.1208757.
Vancouver Arslan S. Görsel Sanatlar Öğrencilerinin Bakışıyla Okulda Bir Gün: Storyboard Uygulaması. INUEFD. 2023;24(3):1930-5.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.