Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KİŞİLERARASI İLETİŞİM IŞIĞINDA İZLENİM YÖNETİMİ VE İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİ: UMUDUNU KAYBETME FİLMİ ÖRNEĞİ

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 269 - 285, 30.11.2021
https://doi.org/10.47107/inifedergi.978043

Öz

Kişilerarası iletişim sözlü ve sözsüz mesaj değişimi yoluyla, bilgiler, anlamlar ve duygular aracılığıyla kişiler tarafından paylaşılan bir süreç olarak tanımlanmıştır. İzlenim yönetimi diğerlerinin algılarını etkilemek için davranışların stratejik yönetimini eşitlemektedir. Jones ve Pittman tarafından niteliklerini tanıtma, kendini sevdirme, örnek davranışlar sergileme, kendini acındırma ve gözdağı verme (tehdit davranışları) olarak 5 izlenim yönetimi taktiği ortaya konulmuştur. Saldırgan izlenim yönetimi taktikleri pozitif bir izlenim oluşturmak ve bir kişinin sosyal profilini yükseltmesi için önemli bir araçtır. Bu taktiklerin her birinin bir aktörün amacı doğrultusunda ilerlemesi için tasarlanmış benzersiz bir stile sahip olduğu belirtilmiştir. Bu çalışmanın amacı; izlenim yönetimi taktiklerinin ve kişilerarası iletişim becerilerinin bireylerin başarısında etkili olup olmadığını incelemektir. Bu bağlamda Umudunu Kaybetme filmi ve karakterleri ele alınarak; izlenim yönetimi taktikleri çerçevesinde değerlendirilmiştir. Kişilerarası iletişim çerçevesinde izlenim yönetimi ve izlenim yönetimi taktiklerine değinilerek Umudunu Kaybetme filminin analiz edildiği çalışmada, Jones ve Pittman’ın 5 saldırgan izlenim yönetimi taktiğine ve kişilerarası iletişim becerilerine ilişkin örnekler gösterilmiştir. Analiz sonucunda Umudunu Kaybetme filminde saldırgan izlenim yönetimi taktiklerinden Kendine Sevdirme, Niteliklerini Tanıtma ve Örnek Davranışlar Sergileme izlenim yönetimi taktiklerinin kullanıldığı gözlemlenmiştir. Bununla birlikte kişilerarası iletişim becerilerinin ve izlenim yönetimi taktiklerinin iş görüşmeleri, mülakatlar, satış ve pazarlama anlaşmaları vb. tüm izlenim yönetimi aşamalarında etkili olduğu sonucuna varılmıştır. Bu çalışmada Umudunu Kaybetme filmi analiz edilerek, kişilerarası iletişim becerileri, izlenim yönetimi, günlük yaşamda saldırgan izlenim yönetimi taktikleri gibi konular ve özellikle iş görüşmelerinde hangi izlenim yönetimi taktiklerinin kullanıldığı ve nasıl sonuçlar elde edildiği konuları ele alınmıştır. Sonuç olarak değerlendirildiğinde, çalışma izlenim yönetimi ve kişilerarası iletişim becerileri gibi konularda alana katkıda bulunabilecektir.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Allen, M. W., Caillouet, H. R. (1994). Legitimation Endeavors: Impression Management Strategies Used By An Organization In Crisis, Communication Monographs, 61(1), 44-62.
  • Archer, D.(2018). Impression Management in the Early Modern English Courtroom, Journal of Historical Pragmatics, 19, 205-222.
  • Avery, R. D., McKay, F.P. (2006). “Target Practice: An Organizational Impression Management Approach To Attracting Minority And Female Job Applicants”, Personnel Psychology, 59, 157-187.
  • Barrick, R. M., Shaffer, A.J., DeGrassi, W. S. (2009). “What You See May Not Be What You Get: Relationship Among Self Presentation Tactics and Rating of Interview and Job Performance”, Journal of Applied Psychology, 94 (6),1394-1411.
  • Berger, J. (2014). Word of Mouth and Interpersonal Communication: A Functional View, Journal of Consumer Psychology, 1-63.
  • Bolino, C.M. ve Turnley, H.W.(2003).More Than One Way to Make an Impression: Exploring Profiles of Impression Management, Journal of Management, 29 (2), 141-160.
  • Bolino, C.M.(1999). Citizenship and Impression Management: Good Soldiers and Good Actors, Academy of Management Review, 24 (1), 82-98.

IMPRESSION MANAGEMENT AND IMPRESSION MANAGEMENT TACTICS IN THE LIGHT OF INTERPERSONAL COMMUNICATION: THE SAMPLE FILM OF THE PURSUIT OF HAPPINESS

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 269 - 285, 30.11.2021
https://doi.org/10.47107/inifedergi.978043

Öz

Interpersonal communication defines as shared process by individuals through information, means and emotions by means of verbal and nonverbal message change. Impression management equalizes strategic management of behaviours to affect perceptions of others. Jones and Pittman have exhibited the five impression management tactics. These impression management tactics involve Ingratiation, Exemplification, Self-Promotion, Supplication and Intimidation. Aggressive impression management tactics is an important means to enhance social profile of a person and to constitute a positive impression. It is indicated that every one of these tactics have an unique style designed to develop in accordance with the aim of actor. The aim of this study is to examine whether is effective in success of individuals of impression management tactics and interpersonal communication skills. In this context, it is evaluated as part of impression management tactics by discussing the Pursuit of Happiness film and characters. In study analyzed of the Pursuit of Happiness film by is mentioning to impression management and impression management tactics in the context of interpersonal communication it is shown that examples regarding interpersonal communication skills and Jones and Pittman’s the five aggressive impression management tactics. In result of analysis it is observed that in the Pursuit of Happiness film is used Exemplification, Self-Promotion and Ingratiation from agressive impression management tactics. That being said, it is concluded that interpersonal communication skills and impression management tactics have influence in all impression management levels such as job interviews, sales and marketing agreements. In this study topics like interpersonal communication skills, impression management, assertive impression management tactics in daily life and especially impression management tactics how used and how result in job interview is discussed by analyzing the Pursuit of Happiness film. As a result, the study can be contributed in topics like impression management tactics and interpersonal communication skills.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Allen, M. W., Caillouet, H. R. (1994). Legitimation Endeavors: Impression Management Strategies Used By An Organization In Crisis, Communication Monographs, 61(1), 44-62.
  • Archer, D.(2018). Impression Management in the Early Modern English Courtroom, Journal of Historical Pragmatics, 19, 205-222.
  • Avery, R. D., McKay, F.P. (2006). “Target Practice: An Organizational Impression Management Approach To Attracting Minority And Female Job Applicants”, Personnel Psychology, 59, 157-187.
  • Barrick, R. M., Shaffer, A.J., DeGrassi, W. S. (2009). “What You See May Not Be What You Get: Relationship Among Self Presentation Tactics and Rating of Interview and Job Performance”, Journal of Applied Psychology, 94 (6),1394-1411.
  • Berger, J. (2014). Word of Mouth and Interpersonal Communication: A Functional View, Journal of Consumer Psychology, 1-63.
  • Bolino, C.M. ve Turnley, H.W.(2003).More Than One Way to Make an Impression: Exploring Profiles of Impression Management, Journal of Management, 29 (2), 141-160.
  • Bolino, C.M.(1999). Citizenship and Impression Management: Good Soldiers and Good Actors, Academy of Management Review, 24 (1), 82-98.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevgi Kavut 0000-0002-0253-3906

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kavut, S. (2021). KİŞİLERARASI İLETİŞİM IŞIĞINDA İZLENİM YÖNETİMİ VE İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİ: UMUDUNU KAYBETME FİLMİ ÖRNEĞİ. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 6(2), 269-285. https://doi.org/10.47107/inifedergi.978043