Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Media Literacy Levels of The Candidate Teachers

Yıl 2009, Cilt: 8 Sayı: 3, 798 - 808, 26.06.2009

Öz

The purpose of this study is to determine the media literacy level of teacher candidates
and explain effects of variables; having a computer, internet access, reading newspapers/magazines
regularly, watching TV frequency and Internet usage frequency on media literacy level. Study group is
consisted of 495 teacher candidates from Faculty of Education U.ak University, Turkish Teacher
Education, Primary School Education and Social Studies Education Department in 2007-2008
academic year. Data is collected by “Media Literacy Level Determination Scale” which is developed
by researchers. Descriptive statics were used with t test, correlation and ANOVA for data analyses.
Results showed that teacher candidates have high media literacy levels and having a computer,
Internet access, reading newspapers/magazines regularly, watching TV frequency and Internet usage
frequency are variables that have significant effect on media literacy levels.

Kaynakça

  • AdKgüzel, A. (2005). Avrupa Birli ine Uyum Sürecinde Ö retmen Niteliklerinde Yeni Bir Boyut: Bilgi Okur-YazarlK K. Milli E itim, Üç Ayl k E itim ve Sosyal Bilimler Dergisi. 33(167).
  • ALA (American Library association). (1989). Presidental Committee on information literacy final report. 12.03 2009 tarihinde http://www.ala.org/acrl/nili/ilit1st.html adresinden eri.ildi.
  • Altun, Arif. (2005). Geli en Teknolojiler ve Yeni Okuryazarl klar. Ankara: AnK YayKncKlKk.
  • Altun, Adnan. (2008). Türkiye'de Medya OkuryazarlK K. >lkö retmen E itimci Dergisi, SayK: 16 Sayfa: 30-34.
  • Altun, Abdulrezzak. (2006). ‘Medya OkuryazarlK K E itimi: Önemi ve htiyaçlarK, Medya Okuryazarl , Editör: Nurçay Türko lu, stanbul: Marmara Üniversitesi leti.im Fakültesi YayKnlarK.
  • Andersen, N. (2002). “New Media and New Media Literacy”, Thinking Critically About Media: Schools and Families In Partnership Cable in the Classroom.
  • Aufderheide, P. (1993). “Media Literacy: A Report of the National Leadership Conference on Media Literacy.” Washington, DC, Aspen Institute.
  • Baker, F. (2000). “Media Literacy State Teaching Standarts”. 14.03.2007 tarihinde http://www.frankwbaker.com/state_lit.htmadresinden eri.ilmi.tir.
  • Hendrix, M. (1998). Media Literacy, The English Journal, 87(4). Literary Festival.
  • nceo lu, Y. (2006), “MedyayK Do ru Okumak”, I. Uluslar aras Medya Okuryazarl Konferans , Marmara üniversitesi leti.im Fakültesi Konferans Metinleri, stanbul.
  • Levin, D. ve Di erleri (2004). Navigating the Children’s Media Landscape: A Parent’s and Caregiver’s Guide, By American Institutes for Research, Washington, DC.
  • Pekman, C. (2005). Avrupa Birli inde Medya OkuryazarlK K. Medya Okuryazarl , Marmara Üniversitesi leti.im Fakültesi, stanbul.
  • Polat,C., Odaba., H. (2008). Bilgi Toplumunda Ya am Boyu Ö renmenin Anahtar : Bilgi Okuryazarl . Atatürk Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü. 07.03.2009 tarihinde http://acikarsiv.atauni.edu.tr/fulltext/37.pdfadresinden eri.ilmi.tir.
  • Potter, W. J. (1998). Media Literacy. California: Sage Publications.
  • RTUK, (2007). lkö retim Medya OkuryazarlK K Dersi Ö retmen El KitabK. Ankara. 09.03.2009 tarihinde http://www.medyaokuryazarligi.org.tr/kaynaklar/MEDYAlkitabK.docadresinden eri.ilmi.tir.
  • Samuelson, R. J. (2003). Adventure in Agelessness, Newsweek Article.
  • Shapiro, J. J. ve S. K. Hughes. (1996). “Information literacy as a liberal art: enlightenment proposals for a new curriculum”, Educom Review, March/April: 31–35.
  • Thoman, E. ve Jolls, T. (2003). Literacy for 21st Century An Overview & Orientation Guide to Media Literacy Education, Center for Media Literacy.
  • Topuz, H. (2006). ‘Medya E itimi: Medya Çözümlemesi’, Medya Okuryazarl , Editör: Nurçay Türko lu, stanbul: Marmara Üniversitesi leti.im Fakültesi YayKnlarK
  • www.ofcom.org. Ofcom Media Literacy Bulletin, (2006), Eri.im tarihi: 28.01.2008.

Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri

Yıl 2009, Cilt: 8 Sayı: 3, 798 - 808, 26.06.2009

Öz

Bu çalışmanın amacı öğretmen adayları medya okuryazarlık öğretmen adaylarının bilgisayar sahibi, internet erişimi, gazete / dergi takip etme, TV izleme sıklığı ve internet kullanım sıklığı değişkenlerin medya okuryazarlık açıklamaktır. Araştırma grubunu 2007-2008 eğitim-öğretim dönemi Uşak Üniversitesi Eğitim Fakültesi English, Sınıf ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği'nden 495 öğretmen adayı oluşturmuştur. “Medya Okuryazarlık Düzey Belirleme” Ölçeği ”ile toplanmıştır. Ölçeğin geçerlilik çalışması için uzman görüşüne başvurulmuş ve açımlayıcı faktör analizi yapıldı. Açımlayıcı faktör analizi için 17 madde ve 3 faktörden bir yapı elde etmek. Güvenirlik çalışması için ise cronbach alpha değeri hesaplanmış ve , 840 olarak sunulmuştur. Elde edilen analiz analizinde betimleyici istatistiklerle birlikte t testi, korelasyon ve ANOVA testleri. Elde olarak sıralı öğretmen adaylarının medya okuryazarlık seviylerinin yüksek bilgisayar ve internet sitesi, internet / gazete takip etme, TV izleme sıklığı ve internet kullanma sıklığı değişkenlerinin okuryazarlık düzeyi üzerinde anlamlı etkisi olduğunu göstermiştir.

Kaynakça

  • AdKgüzel, A. (2005). Avrupa Birli ine Uyum Sürecinde Ö retmen Niteliklerinde Yeni Bir Boyut: Bilgi Okur-YazarlK K. Milli E itim, Üç Ayl k E itim ve Sosyal Bilimler Dergisi. 33(167).
  • ALA (American Library association). (1989). Presidental Committee on information literacy final report. 12.03 2009 tarihinde http://www.ala.org/acrl/nili/ilit1st.html adresinden eri.ildi.
  • Altun, Arif. (2005). Geli en Teknolojiler ve Yeni Okuryazarl klar. Ankara: AnK YayKncKlKk.
  • Altun, Adnan. (2008). Türkiye'de Medya OkuryazarlK K. >lkö retmen E itimci Dergisi, SayK: 16 Sayfa: 30-34.
  • Altun, Abdulrezzak. (2006). ‘Medya OkuryazarlK K E itimi: Önemi ve htiyaçlarK, Medya Okuryazarl , Editör: Nurçay Türko lu, stanbul: Marmara Üniversitesi leti.im Fakültesi YayKnlarK.
  • Andersen, N. (2002). “New Media and New Media Literacy”, Thinking Critically About Media: Schools and Families In Partnership Cable in the Classroom.
  • Aufderheide, P. (1993). “Media Literacy: A Report of the National Leadership Conference on Media Literacy.” Washington, DC, Aspen Institute.
  • Baker, F. (2000). “Media Literacy State Teaching Standarts”. 14.03.2007 tarihinde http://www.frankwbaker.com/state_lit.htmadresinden eri.ilmi.tir.
  • Hendrix, M. (1998). Media Literacy, The English Journal, 87(4). Literary Festival.
  • nceo lu, Y. (2006), “MedyayK Do ru Okumak”, I. Uluslar aras Medya Okuryazarl Konferans , Marmara üniversitesi leti.im Fakültesi Konferans Metinleri, stanbul.
  • Levin, D. ve Di erleri (2004). Navigating the Children’s Media Landscape: A Parent’s and Caregiver’s Guide, By American Institutes for Research, Washington, DC.
  • Pekman, C. (2005). Avrupa Birli inde Medya OkuryazarlK K. Medya Okuryazarl , Marmara Üniversitesi leti.im Fakültesi, stanbul.
  • Polat,C., Odaba., H. (2008). Bilgi Toplumunda Ya am Boyu Ö renmenin Anahtar : Bilgi Okuryazarl . Atatürk Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü. 07.03.2009 tarihinde http://acikarsiv.atauni.edu.tr/fulltext/37.pdfadresinden eri.ilmi.tir.
  • Potter, W. J. (1998). Media Literacy. California: Sage Publications.
  • RTUK, (2007). lkö retim Medya OkuryazarlK K Dersi Ö retmen El KitabK. Ankara. 09.03.2009 tarihinde http://www.medyaokuryazarligi.org.tr/kaynaklar/MEDYAlkitabK.docadresinden eri.ilmi.tir.
  • Samuelson, R. J. (2003). Adventure in Agelessness, Newsweek Article.
  • Shapiro, J. J. ve S. K. Hughes. (1996). “Information literacy as a liberal art: enlightenment proposals for a new curriculum”, Educom Review, March/April: 31–35.
  • Thoman, E. ve Jolls, T. (2003). Literacy for 21st Century An Overview & Orientation Guide to Media Literacy Education, Center for Media Literacy.
  • Topuz, H. (2006). ‘Medya E itimi: Medya Çözümlemesi’, Medya Okuryazarl , Editör: Nurçay Türko lu, stanbul: Marmara Üniversitesi leti.im Fakültesi YayKnlarK
  • www.ofcom.org. Ofcom Media Literacy Bulletin, (2006), Eri.im tarihi: 28.01.2008.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

M. Kemal Karaman

Adem Karataş

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Karaman, M. K., & Karataş, A. (2009). Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri. İlköğretim Online, 8(3), 798-808.
AMA Karaman MK, Karataş A. Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri. İOO. Eylül 2009;8(3):798-808.
Chicago Karaman, M. Kemal, ve Adem Karataş. “Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri”. İlköğretim Online 8, sy. 3 (Eylül 2009): 798-808.
EndNote Karaman MK, Karataş A (01 Eylül 2009) Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri. İlköğretim Online 8 3 798–808.
IEEE M. K. Karaman ve A. Karataş, “Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri”, İOO, c. 8, sy. 3, ss. 798–808, 2009.
ISNAD Karaman, M. Kemal - Karataş, Adem. “Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri”. İlköğretim Online 8/3 (Eylül 2009), 798-808.
JAMA Karaman MK, Karataş A. Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri. İOO. 2009;8:798–808.
MLA Karaman, M. Kemal ve Adem Karataş. “Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri”. İlköğretim Online, c. 8, sy. 3, 2009, ss. 798-0.
Vancouver Karaman MK, Karataş A. Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri. İOO. 2009;8(3):798-80.