Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TARİHSEL SÜREÇTE TAKI TASARIMINDA KULLANILAN MALZEMELERİN DEĞİŞİMİ VE ÇAĞDAŞ UYGULAMALARDA YENİ ALTERNATİFLER: SERAMİK VE PORSELEN

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 9, 167 - 178, 31.12.2019

Öz

Geçmişten günümüze vazgeçilmez bir ziynet eşyası olan takılar, tarihsel süreç içerisinde kimi zaman bağlılığı göstermek için bir sembol, kötülüklerden ya da nazardan korunmak için bir uğur, süslenmek için bir araç olarak kullanılmıştır. İnsanların duygu, düşünce ve inançlarının biçime dönüşmesi olarak görebileceğimiz takılar, taştan-bronza, gümüşten-altına, pırlantadan-safire birçok değerli malzemeden yapıldığı gibi günümüzde camdan-plastik malzemeye, pek çok farklı malzemelerden takı örneklerini de görmek mümkündür. Tarihsel süreç içerisinde malzemenin çeşitlenmesi, resim, heykel ve seramik gibi farklı disiplinlerde çalışan sanatçılarında ilgisini çekmesi ve kendi yaratıcılıklarını yansıtabilecekleri yeni bir araç olarak kabul etmesiyle birlikte takının artık sadece bir zanaat olarak görülmemesi, gelenekselin ötesinde takıların doğmasına neden olmuştur. Farklı ve çeşitli malzemelerin takı tasarımında yarattığı etki, yeni ve alternatif bir moda anlayışını getirmiş, gelenekselin ötesine geçen farklı ve alternatif malzemelerden yapılan takılar altın, gümüş, zümrüt gibi değerli taşlardan yapılan takılar kadar değerli hale gelmiştir. Bugün modern takı tasarımı anlayışının değişmesi gelenekselin ötesinde takı tasarımlarının çeşitliliği ve zenginliği yadsınamaz derecede önem kazanmıştır.

Kaynakça

  • Çamaş, N. (2007). Günümüzde Seramik Takı ve Kişisel Yorumlarım. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Köroğlu, G. (2004). Anadolu Uygarlıklarında Takı, İstanbul: Ege yayınlar.
  • Sevin, V. (2011). Urartu Dönemi Takı Sanatı Üzerine II. Arkeoloji ve Sanat Dergisi 137, 75- 88.
  • Türe, A. (2005). Takının Öyküsü Dünya Kuyumculuk Tarihi 1, İstanbul: Goldaş Kültür Yayınları.
  • Türe A. (2009). Kuyumculuğun Doğuşu. İstanbul: Goldaş Kültür Yayınları.

CHANGE OF MATERIALS USED IN JEWELRY DESIGN IN HISTORICAL PROCESS AND NEW ALTERNATIVES IN CONTEMPORARY APPLICATIONS: CERAMIC AND PORCELAIN

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 9, 167 - 178, 31.12.2019

Öz

Jewelery, an indispensable jewelery from the past to the present, has sometimes been used as a symbol to show allegiance in the historical process, as a means to protect from evil or evil, and as a means to decorate it. Jewelry, which can be seen as the transformation of people's emotions, thoughts and beliefs, is made of many precious materials such as stone-bronze, silver-gold, diamond-sapphire, and today it is possible to see examples of glass-plastic material and many different materials. The diversification of the material in the historical process, the interest of artists working in different disciplines such as painting, sculpture and ceramics, and accepting it as a new tool to reflect their own creativity, led to the emergence of jewelry beyond traditional. The effect of different and various materials in jewelry design has brought a new and alternative fashion sense, and the jewelery made from different and alternative materials that have gone beyond the traditional has become as valuable as the jewelery made from precious stones such as gold, silver and emerald. Today, the change in the understanding of modern jewelry design has become undeniable. In this research, how and how ceramics and porcelain, which have a long history, will be effective in creating contemporary and modern designs are investigated in the historical process and tried to be discussed through the examples designed and applied. The aim of the course is to provide theoretical support to artists and designers in creating new approaches, alternative and original jewelry designs by using ceramic and porcelain in jewelry design.

Kaynakça

  • Çamaş, N. (2007). Günümüzde Seramik Takı ve Kişisel Yorumlarım. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Köroğlu, G. (2004). Anadolu Uygarlıklarında Takı, İstanbul: Ege yayınlar.
  • Sevin, V. (2011). Urartu Dönemi Takı Sanatı Üzerine II. Arkeoloji ve Sanat Dergisi 137, 75- 88.
  • Türe, A. (2005). Takının Öyküsü Dünya Kuyumculuk Tarihi 1, İstanbul: Goldaş Kültür Yayınları.
  • Türe A. (2009). Kuyumculuğun Doğuşu. İstanbul: Goldaş Kültür Yayınları.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Melda Genç

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Genç, M. (2019). TARİHSEL SÜREÇTE TAKI TASARIMINDA KULLANILAN MALZEMELERİN DEĞİŞİMİ VE ÇAĞDAŞ UYGULAMALARDA YENİ ALTERNATİFLER: SERAMİK VE PORSELEN. Uluslararası Disiplinlerarası Ve Kültürlerarası Sanat, 4(9), 167-178.