Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Attitudes and Tendencies of Students Taking Guitar Education in Music Education Departments Towards Memorizing the Guitar Pieces

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 1, 62 - 81, 31.03.2022

Öz

The aim of this research is to determine the attitudes and tendencies of students who receive Individual Instrument-Guitar training in music education departments towards memorizing guitar pieces and to evaluate them within the scope of the research. The research is a case study conducted in a qualitative framework. The study group of the research consists of students who took Individual Instrument-Guitar and Individual Instrument Education-Guitar lessons in the spring semester of the 2020-2021 academic year in Muğla Sıtkı Koçman University, Faculty of Education, Department of Fine Arts Education, Department of Music Education, and who participated the lessons. In the research, a semi-structured interview form created by the researchers was used in order to obtain in-depth information about the dimensions covered in the research to determine the attitudes and tendencies of the students towards memorizing guitar pieces. The data of the research were analyzed by content analysis method. In this context, the themes and sub-themes that will seek answers to the research questions were determined in line with the conceptual framework of the research and the data obtained from the interviews. As a result of the research, it was determined that the students mostly tend to play their works by heart in concerts and exams, and they mostly prefer the auditory (learning by ear) method within the scope of the methods they follow while memorizing guitar pieces. In the results obtained regarding the strategies used by the students while memorizing the guitar pieces; It was determined that they benefited from implicit and explicit repetition, mental repetition and partially organizing strategies. In addition to these, while some of the students have a positive attitude towards playing guitar pieces by heart; It has been determined that some of them have negative attitudes such as anxiety, excitement and fear towards playing guitar pieces by heart.

Kaynakça

  • Afacan, Ş., & Çilden, Ş. (2020). Keman eğitiminde öğrenme stratejileriyle desenlenmiş etkinliklerin öğrencilerin keman performanslarına etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 54, 74-105. https://doi.org/10.21764/maeuefd.624741.
  • Bulut, M. (2018). Eğitim fakültesi müzik eğitimi ana bilim dallarındaki öğrencilerin çalgı çalmada ezberi kullanma (Sivas örneği). İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi. 4(2), 1-6.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri (23. basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cebeci, İ. (2013). Gitar teorisi ve özgün teknik çalışmalar klavuzu. Sanatta Yeterlik, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Çilden, Ş. (2006). Müzik öğretmeni yetiştirme sürecinde çalgı eğitiminin nitelik sorunlarının irdelenmesi. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi, 26-28 Nisan, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Dakon, J. M., & Dvorak, A.L. (2015). Teacher perceptions of memorization in string ınstructional settings: an exploratory study. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 202, 29-49.
  • Demirel, Ö. (2007). Eğitimde program geliştirme (10. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Duru, G. E. (2013). Keman eğitiminde ezber yöntemine dayalı öğretim programının öğrenci performansına etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
  • Duru, G. E., & Köse, H.S. (2016). Keman eğitiminde ezber yöntemine dayalı bir öğretim programı önerisi. İdil Dergisi, 5(24), 1163-1182. https://doi.org/10.7816/idil-05-24-08.
  • Eren, S. (2006). Devlet konservatuvarları müzik bölümü ilköğretim ve lise devresi yaylı çalgılar anasanat dalı öğrencilerinin enstrüman çalmada ezberi kullanma / ezber çalma durumları: Hacettepe Üniversitesi örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Eroğlu, Ö. (2010). Müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin piyano eserlerini ezbere çalma başarılarında analitik ezberleme yaklaşımının etkililiği. Yaınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ertem, Ş. (2014). Piyano eğitiminde öğrenme süreci ve öğrenme stratejileri kullanmanın yeri ve önemi. Sanat Eğitimi Dergisi, 2(2), 1-26. https//doi.org/10.7816/sed-02-02-01.
  • Kutadgobilik, S. (2019). Klasik batı müziği icrasında literatür açısından ezber olgusu. Konservatoryum, 6(1), 91-103.
  • Mishra, J. (2010). A century of memorization pedagogy. Journal of Historical Research in Music Education, 32(1), 3-18.
  • Otacıoğlu, S. G. (2008). Müzik psikolojisi I. Müzik psikolojisinin ABC’si (2. basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Özer, B. (2020). Piyano eğitiminde zihinsel çalışma ve ezberlemenin önemi. A. Şahin (Ed.), Eğitim bilimleri teori, güncel araştırmalar ve yeni eğilimler (s. 23-43). Cetinje, Karadağ.
  • Say, A. (2005). Müzik sözlüğü. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim, öğrenme ve öğretim (12. Baskı.). Ankara: Yorum Matbaası.
  • Sönmez, V. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Stetson, F.M. (2017). Music memorization for the classical guitarist, Unpublished Doctoral Dissertation, Miami University, Florida, USA.
  • Theiler, A.M., & Lippman, L.G. (1995). Effects of mental practice and modeling on guitar and vocal performance. Journal of General Psychology, 122, 329-343.
  • Topoğlu, O. (2013). Müzisyenlerde sahne korkusu, sahne korkusunun nedenleri ve sahne korkusuyla baş etmede kullanılabilecek stratejiler. E- Journal of New World Sciences Academy, 8(1), 1306-3111.
  • Türk Dil Kurumu (2022). Güncel Türkçe sözlük. Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/ adresinden 10.03.2022 tarihinde edinilmiştir.
  • Uluocak, S. (2015) Türkiye’de Cumhuriyet’in ilk elli yılında klasik gitar eğitimi: Paleologos ve öğrencileri. Sahne ve Müzik Eğitim- Araştırma Dergisi, 1, 60-80.
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi. Temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar ve Türkiye’deki durum. Ankara: Evrensel Müzikevi.
  • Uçan, A., Yıldız, G., & Bayraktar, E. (1999). İlköğretimde etkili öğretme ve öğrenme öğretmen el kitabı, ilköğretimde müzik öğretimi, Modül 9. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Uzunoğlu, B. (2006). Müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda ezber çalmanın söylemenin öğrenci başarısına etkisinin değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 12(45), 109-127.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yokuş, H. (2010). Piyano eğitiminde öğrenme stratejilerinin kullanılmasının öğrencilerin başarılarına ve üstbilişsel farkındalıklarına etkisi, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 145-160.
  • Yokuş H., & Yokuş, T. (2010). Müzik ve çalgı öğrenimi için strateji rehberi 1: Öğrenme Stratejileri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yokuş, T. (2020). The effect of metacognitive strategies - based teaching practice in guitar educa-tion on performance achievement. Psychology of Music, 49(6), 1605-1619.
  • Yükseköğretim Kurumu (YÖK) (2018). Müzik öğretmenliği lisans programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme- Lisansrogramlari/Muzik_Ogretmenligi_Lisans_Programi. pdf.

Müzik Eğitimi Anabilim Dalında Gitar Eğitimi Alan Öğrencilerin Gitar Eserlerini Ezberlemeye İlişkin Tutum ve Eğilimleri

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 1, 62 - 81, 31.03.2022

Öz

Bu araştırmanın amacı, müzik eğitimi anabilim dalında Bireysel Çalgı-Gitar eğitimi alan öğrencilerin gitar eserlerini ezberlemeye ilişkin tutum ve eğilimlerinin belirlenmesi ve araştırma kapsamında ele alınan boyutlar çerçevesinde değerlendirilmesidir. Araştırma nitel çerçevede gerçekleştirilen bir durum çalışmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalında 2020-2021 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında Bireysel Çalgı-Gitar ve Bireysel Çalgı Eğitimi-Gitar dersini alan ve derslere katılım gösteren öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada öğrencilerin gitar eserlerini ezberlemeye ilişkin bakış açılarını belirlemeye yönelik araştırma kapsamında ele alınan boyutlar açısından derinlemesine bilgi edinebilmek için araştırmacılar tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın verileri içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Bu kapsamda araştırma sorularına yanıt arayacak temalar ve alt temalar araştırmanın kavramsal çerçevesi ve görüşmelerden elde edilen veriler doğrultusunda belirlenmiştir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin çoğunlukla konserlerde ve sınavlarda eserlerini ezberden çalma eğiliminde oldukları, gitar eserlerini ezberlerken izledikleri yöntemler kapsamında ise çoğunlukla işitsel yöntemi tercih ettikleri belirlenmiştir. Öğrencilerin gitar eserlerini ezberlerken kullandıkları stratejilere ilişkin elde edilen sonuçlarda; örtük ve açık tekrar, zihinsel tekrar ve kısmen örgütleme stratejilerinden yararlandıkları saptanmıştır. Bunlara ek olarak öğrencilerin bir kısmının gitar eserlerini ezber çalmaya yönelik olumlu yönde tutuma sahipken; bir kısmının ise gitar eserlerini ezber çalmaya yönelik kaygı, heyecan, korku gibi olumsuz yönde tutuma sahip oldukları belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Afacan, Ş., & Çilden, Ş. (2020). Keman eğitiminde öğrenme stratejileriyle desenlenmiş etkinliklerin öğrencilerin keman performanslarına etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 54, 74-105. https://doi.org/10.21764/maeuefd.624741.
  • Bulut, M. (2018). Eğitim fakültesi müzik eğitimi ana bilim dallarındaki öğrencilerin çalgı çalmada ezberi kullanma (Sivas örneği). İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi. 4(2), 1-6.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri (23. basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cebeci, İ. (2013). Gitar teorisi ve özgün teknik çalışmalar klavuzu. Sanatta Yeterlik, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Çilden, Ş. (2006). Müzik öğretmeni yetiştirme sürecinde çalgı eğitiminin nitelik sorunlarının irdelenmesi. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi, 26-28 Nisan, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Dakon, J. M., & Dvorak, A.L. (2015). Teacher perceptions of memorization in string ınstructional settings: an exploratory study. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 202, 29-49.
  • Demirel, Ö. (2007). Eğitimde program geliştirme (10. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Duru, G. E. (2013). Keman eğitiminde ezber yöntemine dayalı öğretim programının öğrenci performansına etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
  • Duru, G. E., & Köse, H.S. (2016). Keman eğitiminde ezber yöntemine dayalı bir öğretim programı önerisi. İdil Dergisi, 5(24), 1163-1182. https://doi.org/10.7816/idil-05-24-08.
  • Eren, S. (2006). Devlet konservatuvarları müzik bölümü ilköğretim ve lise devresi yaylı çalgılar anasanat dalı öğrencilerinin enstrüman çalmada ezberi kullanma / ezber çalma durumları: Hacettepe Üniversitesi örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Eroğlu, Ö. (2010). Müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin piyano eserlerini ezbere çalma başarılarında analitik ezberleme yaklaşımının etkililiği. Yaınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ertem, Ş. (2014). Piyano eğitiminde öğrenme süreci ve öğrenme stratejileri kullanmanın yeri ve önemi. Sanat Eğitimi Dergisi, 2(2), 1-26. https//doi.org/10.7816/sed-02-02-01.
  • Kutadgobilik, S. (2019). Klasik batı müziği icrasında literatür açısından ezber olgusu. Konservatoryum, 6(1), 91-103.
  • Mishra, J. (2010). A century of memorization pedagogy. Journal of Historical Research in Music Education, 32(1), 3-18.
  • Otacıoğlu, S. G. (2008). Müzik psikolojisi I. Müzik psikolojisinin ABC’si (2. basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Özer, B. (2020). Piyano eğitiminde zihinsel çalışma ve ezberlemenin önemi. A. Şahin (Ed.), Eğitim bilimleri teori, güncel araştırmalar ve yeni eğilimler (s. 23-43). Cetinje, Karadağ.
  • Say, A. (2005). Müzik sözlüğü. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim, öğrenme ve öğretim (12. Baskı.). Ankara: Yorum Matbaası.
  • Sönmez, V. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Stetson, F.M. (2017). Music memorization for the classical guitarist, Unpublished Doctoral Dissertation, Miami University, Florida, USA.
  • Theiler, A.M., & Lippman, L.G. (1995). Effects of mental practice and modeling on guitar and vocal performance. Journal of General Psychology, 122, 329-343.
  • Topoğlu, O. (2013). Müzisyenlerde sahne korkusu, sahne korkusunun nedenleri ve sahne korkusuyla baş etmede kullanılabilecek stratejiler. E- Journal of New World Sciences Academy, 8(1), 1306-3111.
  • Türk Dil Kurumu (2022). Güncel Türkçe sözlük. Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/ adresinden 10.03.2022 tarihinde edinilmiştir.
  • Uluocak, S. (2015) Türkiye’de Cumhuriyet’in ilk elli yılında klasik gitar eğitimi: Paleologos ve öğrencileri. Sahne ve Müzik Eğitim- Araştırma Dergisi, 1, 60-80.
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi. Temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar ve Türkiye’deki durum. Ankara: Evrensel Müzikevi.
  • Uçan, A., Yıldız, G., & Bayraktar, E. (1999). İlköğretimde etkili öğretme ve öğrenme öğretmen el kitabı, ilköğretimde müzik öğretimi, Modül 9. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Uzunoğlu, B. (2006). Müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda ezber çalmanın söylemenin öğrenci başarısına etkisinin değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 12(45), 109-127.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yokuş, H. (2010). Piyano eğitiminde öğrenme stratejilerinin kullanılmasının öğrencilerin başarılarına ve üstbilişsel farkındalıklarına etkisi, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 145-160.
  • Yokuş H., & Yokuş, T. (2010). Müzik ve çalgı öğrenimi için strateji rehberi 1: Öğrenme Stratejileri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yokuş, T. (2020). The effect of metacognitive strategies - based teaching practice in guitar educa-tion on performance achievement. Psychology of Music, 49(6), 1605-1619.
  • Yükseköğretim Kurumu (YÖK) (2018). Müzik öğretmenliği lisans programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme- Lisansrogramlari/Muzik_Ogretmenligi_Lisans_Programi. pdf.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Eğitim Bilimleri ve Alan Eğitimi Çalışmaları
Yazarlar

Mert Tunçkılıç 0000-0002-0821-2476

Tuba Yokuş 0000-0002-6004-5003

Erken Görünüm Tarihi 24 Mart 2022
Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 7 Aralık 2021
Kabul Tarihi 23 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tunçkılıç, M., & Yokuş, T. (2022). Müzik Eğitimi Anabilim Dalında Gitar Eğitimi Alan Öğrencilerin Gitar Eserlerini Ezberlemeye İlişkin Tutum ve Eğilimleri. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 62-81.