Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TOPLUMSAL CİNSİYET BAĞLAMINDA “EŞCİNSEL KİMLİK İMGESİNİN” ÇAĞDAŞ SANATA YANSIMALARI

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 1, 100 - 121, 30.06.2021

Öz

Öz:



Erkek
egemen toplumsal düzende, heteroseksüel ilişki biçiminin karşısında olan
homoseksüel,  biseksüel ve farklı cinsel
yönelimler, eril toplum normları tarafından dışlanmakta yani, baskın olan
homofobik anlayışla değerlendirilmektedir. 
Teknolojik ve bilimsel gelişmelere rağmen,  cinsel kimlik konusu, toplum içinde
geleneksel inanış biçimleri üzerinden değerlendirilmeye devam etmektedir. Fakat
küreselleşen dünyada meydana gelen gelişmelerle birlikte, çağdaş sanat ile dile
getirilen cinsel kimlik konusunun görsel açıdan ayrıcalıklı bir noktaya
kavuştuğu görülmektedir. Özellikle eşcinsellik üzerine yapılan çalışmalar her
alanda yaygınlık gösterse de, bu alana ilişkin çalışmaların dile getirilmesinde
çağdaş sanat, etkili bir ifade aracı olarak yer almaktadır.
Bu bakımdan tüm sanat pratiklerinde olduğu gibi çağdaş
sanatta bireyin ve toplumun sorunlarını gözler önüne serip, bireysel ve
toplumsal var oluşu daha anlaşılır ve esnek bir hale getirmektedir. Sonuç olarak; araştırma kapsamında, öncelikle
toplumsal cinsiyet, kimlik, eşcinsellik ve eşcinselliğin tarihsel gelişim
süreci ele alınmış ve bu kavramlar ekseninde çağdaş sanat içerisinde yer alan
sanatçıların eşcinsellik temalı eserleri, plastik ve sosyolojik alt yapısı ile birlikte
incelenmeye çalışılmıştır.

Kaynakça

  • ANTMEN, A. (2013). Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yayıncılık, İstanbul.
  • BERGER, J. (1995). Görme Biçimleri. Altıncı Basım, Metis Yayınları, İstanbul.
  • BHASİN, K. (2003). Toplumsal Cinsiyet Bize Yüklenen Roller, Kadın Dayanışma Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • CEYLAN. T. (2017). “Duyguların Ressamı Taner Ceylan”, https://blog.hemington.com.tr, (02.06.2017).
  • DANİNOS, A.M, (1974), Cinsel İlişkiler Tarihi, Gelişim Yayınları, İstanbul.
  • DEDE, E. (2016), “Çağdaş Sanat Eserlerinde Toplumsal Cinsiyet Sorgulamaları”, Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Sayı: 9, dergipark.ulakbilim.gov.tr, (2016).
  • DÖKMEN, Y. Z. (2018). Toplumsal Cinsiyet Sosyal Psikolojik Açıklamalar, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • ERDEM OKSAÇAN, H. (2012) . Eşcinselliğin Toplumsal Tarihi, Tekin Yayınevi, İstanbul.
  • GÖKÇE, R. (2018), “Sanat Karavanı, Felix Gonzales-Torres: Sanat İlişkisi”, https://sanatkaravani.com/felix-gonz, (14.01.2018). Habertürk,(2011),“Sanat, Bienale Damgasını Vuran Sağlık Raporu”, https://haberturk.com/kultur, (20.09.2011).
  • JAGOSE, A. (2017). Queer Teori Bir Giriş, NoteBene Yayınları, İstanbul.
  • MARSHALL, G. (1998). Sosyoloji Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
  • MONDİMORE, F.G. (1999). Eşcinselliğin Doğal Tarihi, Sarmal Yayınevi, İstanbul.
  • ÖZDEMİR, M. (2010). “Türkiye’deki Reklamlarda Toplumsal Cinsiyet ve Sunumu, Milli Folklor”, Sayı 88, http://www.millifolklor.com, (2010).
  • SAÇ KAVRAYAN, Ç. (2019), “Çağdaş Sanat ve Kimlik: Grayson Perry Eserleri Üzerinden Bir İnceleme”, İnsan & İnsan Dergisi, Sayı:19. s. 69-70, www. insanveinsan.org, (2019).
  • SAN, İ. (2000). Sanat Eğitimi Kuramları, Ütopya Yayınevi, Ankara.
  • SCOTT, J. William, (2007). Toplumsal Cinsiyet: Faydalı Bir Tarihsel Analiz Kategorisi, Agora Yayıncılık, İstanbul.
  • TEMZİARABACI YILDIRMAZ, Y. (2005). Ütopyanın Kadınları, Kadınların Ütopyası, Sel Yayıncılık, İstanbul.
  • TİMUÇİN, A. (2000). Estetik, Bulut Yayınları, İstanbul.
  • TUNCER, M. (2016), “Sanat Karavanı, Bir Fotoğraf Sanatçısı Olarak Robert Mapplethorpe”, https://sanatkaravani.com, (18.04.20.16).
  • TÜRK DİL KURUMU, (1998). Türkçe Sözlüğü. Dokuzuncu Basım. Türk Dil Kurumu Yayınları, Anakara.
  • ULAĞLI, S. (2006). İmgebilim, Sinemis Yayınları, Ankara.
  • WHİTHAM, G. P. (2013). Çağdaş Sanatı Anlamak, Optimist Yayınları, İstanbul.
  • WOLf, S. (2012). Cinsellik ve Sosyalizm, Sel Yayıncılık, İstanbul.
  • YÖRÜKAN. T. (2000). Yunan Mitolojisinde Aşk, İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • YÜZGÜN. A. (1986). Türkiye’de Eşcinsellik, Hüryüz Yayıncılık, İstanbul.
  • ZENGİN, E. (2016). Toplumsal Cinsiyet Penceresinden Türk-Alman Sinemasına Bakış, Detay Yayıncılık, Ankara.

The Reflectıons Of The “Image Of Gender Identıty” In Contemporary Art In The Context Of Gender

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 1, 100 - 121, 30.06.2021

Öz

Kaynakça

  • ANTMEN, A. (2013). Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yayıncılık, İstanbul.
  • BERGER, J. (1995). Görme Biçimleri. Altıncı Basım, Metis Yayınları, İstanbul.
  • BHASİN, K. (2003). Toplumsal Cinsiyet Bize Yüklenen Roller, Kadın Dayanışma Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • CEYLAN. T. (2017). “Duyguların Ressamı Taner Ceylan”, https://blog.hemington.com.tr, (02.06.2017).
  • DANİNOS, A.M, (1974), Cinsel İlişkiler Tarihi, Gelişim Yayınları, İstanbul.
  • DEDE, E. (2016), “Çağdaş Sanat Eserlerinde Toplumsal Cinsiyet Sorgulamaları”, Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Sayı: 9, dergipark.ulakbilim.gov.tr, (2016).
  • DÖKMEN, Y. Z. (2018). Toplumsal Cinsiyet Sosyal Psikolojik Açıklamalar, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • ERDEM OKSAÇAN, H. (2012) . Eşcinselliğin Toplumsal Tarihi, Tekin Yayınevi, İstanbul.
  • GÖKÇE, R. (2018), “Sanat Karavanı, Felix Gonzales-Torres: Sanat İlişkisi”, https://sanatkaravani.com/felix-gonz, (14.01.2018). Habertürk,(2011),“Sanat, Bienale Damgasını Vuran Sağlık Raporu”, https://haberturk.com/kultur, (20.09.2011).
  • JAGOSE, A. (2017). Queer Teori Bir Giriş, NoteBene Yayınları, İstanbul.
  • MARSHALL, G. (1998). Sosyoloji Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
  • MONDİMORE, F.G. (1999). Eşcinselliğin Doğal Tarihi, Sarmal Yayınevi, İstanbul.
  • ÖZDEMİR, M. (2010). “Türkiye’deki Reklamlarda Toplumsal Cinsiyet ve Sunumu, Milli Folklor”, Sayı 88, http://www.millifolklor.com, (2010).
  • SAÇ KAVRAYAN, Ç. (2019), “Çağdaş Sanat ve Kimlik: Grayson Perry Eserleri Üzerinden Bir İnceleme”, İnsan & İnsan Dergisi, Sayı:19. s. 69-70, www. insanveinsan.org, (2019).
  • SAN, İ. (2000). Sanat Eğitimi Kuramları, Ütopya Yayınevi, Ankara.
  • SCOTT, J. William, (2007). Toplumsal Cinsiyet: Faydalı Bir Tarihsel Analiz Kategorisi, Agora Yayıncılık, İstanbul.
  • TEMZİARABACI YILDIRMAZ, Y. (2005). Ütopyanın Kadınları, Kadınların Ütopyası, Sel Yayıncılık, İstanbul.
  • TİMUÇİN, A. (2000). Estetik, Bulut Yayınları, İstanbul.
  • TUNCER, M. (2016), “Sanat Karavanı, Bir Fotoğraf Sanatçısı Olarak Robert Mapplethorpe”, https://sanatkaravani.com, (18.04.20.16).
  • TÜRK DİL KURUMU, (1998). Türkçe Sözlüğü. Dokuzuncu Basım. Türk Dil Kurumu Yayınları, Anakara.
  • ULAĞLI, S. (2006). İmgebilim, Sinemis Yayınları, Ankara.
  • WHİTHAM, G. P. (2013). Çağdaş Sanatı Anlamak, Optimist Yayınları, İstanbul.
  • WOLf, S. (2012). Cinsellik ve Sosyalizm, Sel Yayıncılık, İstanbul.
  • YÖRÜKAN. T. (2000). Yunan Mitolojisinde Aşk, İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • YÜZGÜN. A. (1986). Türkiye’de Eşcinsellik, Hüryüz Yayıncılık, İstanbul.
  • ZENGİN, E. (2016). Toplumsal Cinsiyet Penceresinden Türk-Alman Sinemasına Bakış, Detay Yayıncılık, Ankara.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Hakan Arıkan 0000-0003-1752-345X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 21 Ekim 2019
Kabul Tarihi 18 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Arıkan, H. (2021). TOPLUMSAL CİNSİYET BAĞLAMINDA “EŞCİNSEL KİMLİK İMGESİNİN” ÇAĞDAŞ SANATA YANSIMALARI. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 100-121.