Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster

Jean Delville'in Resimlerinde Ezoterik Sembollerin Kullanımı

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 12, 151 - 165, 25.12.2020

Öz

19. yüzyıl sonları Batı Avrupa’da bir kısım yazar, şair, sanatçı tarafından çöküş (dekadans) olarak adlandırılmaktadır. Bunun sebebi olarak sanat eserinin ve sanatçının giderek mekanikleşen üretim metodlarına başvurmaları gösterilmektedir. Bilim ve sanat birlikteliğiyle yeni akımlar oluşmakta ve böylelikle sanatçının toplumdaki konumu yeniden kodlanmaktadır. Tüm bu hareketli yapı içerisinde bir kısım sanatçı da tüm bu yenilik ile sanatın kökenlerinden koptuğunu böylelikle sanat eserinin “Aura”sının solmakta olduğunu öne sürmektedirler. Onlar için sanat ne optik bir benzemeyi kendisine hedef almalı ne de renklerin fizyolojik etkilerini bir bilim adamı hassasiyetiyle araştırmalıdır. Sanatçı, sanatın ezoterik kökenlerinden hareket eden ve ideali sembolize ederek izleyiciye örtük bir biçimde sunmalıdır.
Belçikalı Sanatçı Jean Delville’de (1867-1953) bu çağda önemli bir sembolist sanatçı olarak ortaya çıkar. Bu çalışmada Jean Delville’in eserleri, mensubu olduğu ezoterik topluluklar ve onların düşünce biçimleri üzerinden açıklanmış, konu ile ilgili referans kaynaklar taranarak sanatçının 19. yüzyıl sembolizmine katkıları incelenmiştir. Bu çalışmanın ülkemizde Jean Delville üzerine derinlemesine çalışmalar yapmak isteyen araştırmacılara yol gösterici olması hedeflenmektedir.

Kaynakça

  • Akmaz, G. (2019) “Hint ve Yunan Mitolojilerinde Androjenlik” Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi Cilt: 6 Sayı: 1
  • Alighieri, D. (2015) “İlahi Komedya: Cehennem” (R. Teksoy Çev.) İstanbul: Oğlak Yayıncılık
  • Aliyev, P. (2008) “Beş Faktörlü Kişilik Özellikleri ve Cinsiyet Rollerinin Üniversite Alan Seçimi ile İlişkisinin İncelenmesi
  • Atalay, H. (1999) “İngilizce-Türkçe Sözlük” Ankara: Türk Dil Kurumu
  • Blavatsky, H.P. (2015) “Teosofinin Anahtarı” (M. Sağlam Çev.) İstanbul: Mitra Yayınları
  • Cole, B. (2015) “Jean Delville: Art Between Nature and the Absolute” Newcastle: Cambridge Scholars Publishing
  • Cömert, B. (2010) “Mitoloji ve İkonografi” Ankara: De Ki basım yayın ltd. Şti.
  • Çiftçi, H. A. (2017) “Çeşitli Kültürlerdeki Okült İnanç ve Uygulamaların Türk-İslam Kültürüne Yansıması Üzerine Bir İnceleme” İslam Medeniyeti Araştırmaları Dergisi, Cilt: 2 Sayı: 2
  • Delville, J. (1910) “The New Mission of Art, A Study of İdealism in Art” (F. Colmer İng. Çev.) Londra, Francis Griffiths
  • Dorfman, J. (2017) “Into the Mystic” Art and Antiques dergisi, Sayı: Mayıs 2017
  • Dönmez, B. M. (2017) “Antik Yunan ve Alevi Ezoterizmlerine Bağlı Müzik Kültürleri Üzerine Karşılaştırmalı bir Analiz” Alevilik Araştırmaları Dergisi, Yıl: 7 Sayı 13
  • Erhat, A. (2013) “Mitoloji Sözlüğü” İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Harris, L. (2002) “Jean Delville Painting, Spirituality and the Esoteric” Quest Dergisi, 90.3
  • Shiner, L. (2010) “Sanatın İcadı Bir Kültür Tarihi” (İ. Türkmen Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Mc William, N. (2011) “Sanat/Ütopya Mutluluk Hayalleri: Sosyal Hayat ve Fransız Solu” (E. Soğancılar, Çev.) İstanbul: İletişim yayınları.
  • Lahelma, M. (2018) “The Symbolist Aesthetic and the Impact of Occult and Esoteric Ideologies on Modern Art” Approaching Religion Dergisi, Cilt: 8 sayı: 01
  • Lesher, J.H. (2013) “The Philosophical Aspects of Jean Delville’s L’ecole de Platon” Nineteenth -Century Art Worldwide dergisi, Cilt: 12 sayı 02
  • Thackara, T. (2017) “The Symbolist Brotherhood That Believed Art Had Divine Powers”
  • Ross, A. (2017) “The Magus Of Paris And The Occult Roots of Modernism” The New Yorker Dergisi, Sayı: Haziran.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri (Çift kör hakem sürecinden geçmiş ve indekslenebilir makalelerdir)
Yazarlar

Orhan Erkal 0000-0002-6744-9473

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 6 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Erkal, O. (2020). Jean Delville’in Resimlerinde Ezoterik Sembollerin Kullanımı. İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 6(12), 151-165.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png