Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Predictive Power Of Non-Functional Attitude University Students For Their General, İndividual And Social Adjustment Levels

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: Eğitim & Psikoloji, 97 - 103, 03.12.2019
https://doi.org/10.18506/anemon.520914

Öz

The aim of this study is
to analyze whether there is statistically significant difference between the
university students’ dysfunctional attitudes and their general, individual and
social adjustment levels.The research model has been designed with relational
research method. The sample of the research consists of 950 students selected
through rate layer sampling method. The data of the research was gathered by
using, Non-functional Attitude Scale and Personal Information Form. According
to the results emerging from the study, perfectionism, need for approval,
independent and variable attitude which are 4 sub-dimensions of non-functional
attitudes scale explain %8.7 change of general adjustment level, %6.4 change of
personal adjustment level and %9.1 change of social adjustment level. According
to the normalized regression coefficient, the impact of predictor variable on
general adjustment level of relativist order of importance is (β=0.138) for
perfectionist attitude, (β=-0.134) for independent attitude, (β=-0.108) for
need for approval and (β=-0.047) for variable attitude.  

Kaynakça

  • Akıncı, G., (2007), Engelli Çocuğa Sahip Olan ve Olmayan Babaların Aile İşlevlerini Algılamaları İle Sosyal Uyum Düzeylerinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi/ Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Benight, C. C. ve Bandura, A. (2004). Social cognitive theory of posttraumatic recovery: The role of perceived selfefficacy. Behavior Research and Therapy, 42, 1129–1148.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni spss uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. Ve Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Can, A. (2016). Spss ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem.
  • Cüceloğlu, D. (2015). İnsan ve davranışı. İstanbul: Remzi.
  • Gençöz, F. (1998). Uyum Psikolojisi. Kriz Dergisi. 6(2), 1-7.
  • Johnson, B. ve Chrıstensen, L. (2014). Eğitim araştırmaları nicel, nitel ve karma yaklaşımlar. (Çev. Ed. Ş.B. Demir). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Kramer, G.P, Berntein, D.A. ve Phares, V. (2014). Klinik psikolojiye giriş. (Çev. Ed. İ. Dağ). Ankara: Mentis Yayıncılık.
  • Martin, M.M. and Anderson , C. M. ( 1998 ). The cognitive flexibility scale three validity studies . Communication Reports , 11 , 1 – 9.
  • Murdock, N.L. (2016). Psikolojik danışma ve psikoterapi kuramlar. (Çev. Edt. F.Akkoyun ). Ankara: Nobel.
  • Özgüven, İ.E. (1992). Hacettepe kişilik envanteri el kitabı. Ankara: Odak Ofset Matbaacılık.
  • Savaşır, I. ve Şahin, N.H. (1997). BiIişsel davranışçı terapilerde değerlendirme: Sık kullanılan ölçekler. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Yavuzer, H. (2003). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi Yayıncılık.
  • Yurtal-Dinç, F. (1999). Üniversite öğrencilerinin akılcı olmayan inançlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yurtal-Dinç, F. (2001). Akılcı Olmayan inançların bazı değişkenlere göre incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2, 41-48.

Üniversite Öğrencilerinin Fonksiyonel Olmayan Tutumların Genel, Kişisel ve Sosyal Uyum Düzeylerini Yordama Gücü

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: Eğitim & Psikoloji, 97 - 103, 03.12.2019
https://doi.org/10.18506/anemon.520914

Öz

Bu araştırmanın amacı
üniversite öğrencilerinin fonksiyonel olmayan tutumlarının genel, kişisel ve
sosyal uyum düzeylerini yordama gücünün belirlenmesidir. Araştırma modeli,
ilişkisel araştırma yöntemi ile tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemi oran
tabakalı örnekleme yöntemiyle seçilen 950 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın
verileri Fonksiyonel Olmayan Tutumlar Ölçeği (FOTÖ) ve Kişisel Bilgi Formu
kullanılarak toplanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre,
fonksiyonel olmayan tutumlar ölçeğinin 4 alt boyutu olan mükemmeliyetçilik,
onaylanma ihtiyacı, bağımsız ve değişken tutum, genel uyum düzeyindeki
değişimin %8.7’sini, kişisel uyum düzeyindeki değişimin %6.4’nü ve sosyal uyum
düzeyindeki değişimin %9.1’ni açıklamaktadır. Standartlaştırılmış regresyon
katsayılarına göre, yordayıcı değişkenlerin, genel uyum düzeyi üzerindeki
göreli önem sırası, mükemmelci tutum (β=-0.138), ve bağımsız tutum (β=-0.134),
onaylanma ihtiyacı (β=-0.108), değişken tutumdur (β=-0.047). 

Kaynakça

  • Akıncı, G., (2007), Engelli Çocuğa Sahip Olan ve Olmayan Babaların Aile İşlevlerini Algılamaları İle Sosyal Uyum Düzeylerinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi/ Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Benight, C. C. ve Bandura, A. (2004). Social cognitive theory of posttraumatic recovery: The role of perceived selfefficacy. Behavior Research and Therapy, 42, 1129–1148.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni spss uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. Ve Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Can, A. (2016). Spss ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem.
  • Cüceloğlu, D. (2015). İnsan ve davranışı. İstanbul: Remzi.
  • Gençöz, F. (1998). Uyum Psikolojisi. Kriz Dergisi. 6(2), 1-7.
  • Johnson, B. ve Chrıstensen, L. (2014). Eğitim araştırmaları nicel, nitel ve karma yaklaşımlar. (Çev. Ed. Ş.B. Demir). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Kramer, G.P, Berntein, D.A. ve Phares, V. (2014). Klinik psikolojiye giriş. (Çev. Ed. İ. Dağ). Ankara: Mentis Yayıncılık.
  • Martin, M.M. and Anderson , C. M. ( 1998 ). The cognitive flexibility scale three validity studies . Communication Reports , 11 , 1 – 9.
  • Murdock, N.L. (2016). Psikolojik danışma ve psikoterapi kuramlar. (Çev. Edt. F.Akkoyun ). Ankara: Nobel.
  • Özgüven, İ.E. (1992). Hacettepe kişilik envanteri el kitabı. Ankara: Odak Ofset Matbaacılık.
  • Savaşır, I. ve Şahin, N.H. (1997). BiIişsel davranışçı terapilerde değerlendirme: Sık kullanılan ölçekler. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Yavuzer, H. (2003). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi Yayıncılık.
  • Yurtal-Dinç, F. (1999). Üniversite öğrencilerinin akılcı olmayan inançlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yurtal-Dinç, F. (2001). Akılcı Olmayan inançların bazı değişkenlere göre incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2, 41-48.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Metin Çelik 0000-0001-5739-1522

Yüksel Çırak

Yayımlanma Tarihi 3 Aralık 2019
Kabul Tarihi 29 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: Eğitim & Psikoloji

Kaynak Göster

APA Çelik, M., & Çırak, Y. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Fonksiyonel Olmayan Tutumların Genel, Kişisel ve Sosyal Uyum Düzeylerini Yordama Gücü. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7, 97-103. https://doi.org/10.18506/anemon.520914

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.