Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MESSIAEN’IN VINGT REGARDS SUR L’ENFANT-JESUS İSİMLİ ESERİNDEKİ ÜSLUPSAL ÖRÜNTÜLER

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: SAYI 19, 94 - 112, 31.01.2024

Öz

Bu çalışmada, 20. Yüzyıl müziğinin önde gelen isimlerinden, Fransız besteci Olivier Messiaen’in Vingt Regards sur l'enfant Jésus başlıklı eserindeki üslupsal örüntüler, bestecinin zihin dünyasını şekillendiren düşünceler üzerinden incelenecektir. Bestecinin, zihnindeki temsilleri biçimlendirerek, eserini bir ses organizasyonu olarak ortaya koyduğu ve böylece eserde karşılaşılan ses örüntülerini meydana getirdiği düşünülebilir. Bu ses örüntüleri, bestecinin zihnindeki örüntülerin bir temsili olarak, onun üslubunu oluşturur. Eserlerinde, üslupsal örüntüleri yoğun bir şekilde kullanarak bu temsilî ilişkiyi açık bir şekilde göstermeyi başaran bestecilerden biri de Olivier Messiaen’dir. Kaldı ki yapıtlarındaki zihin dünyasını şekillendiren fikirleri açıkladığı pek çok birincil kaynak da bırakmıştır: Kitapları, söyleşileri ve hatta bazı eserleri için yazdığı önsöz ve açıklama notları yapıtlarındaki üslupsal örüntülerin tespit edilebilmesi noktasında araştırmacılara büyük kolaylıklar sağlar. Bu kaynaklarda üslubunun düşünsel dayanaklarının Katolik inancı, kuş sesleri, Hinduizm, sayı sembolizmi ve ses-renk ilişkisi olduğunu ifade eder. Bu çalışmada ele alınan Vingt Regards sur l’enfant-Jésus eserindeki üslupsal unsurlar ise büyük ölçüde Katolik inancı ile kuş seslerinin temsillerine dayanmaktadır. Eserin her bölümü bağımsız karakterdedir ve bünyelerinde Katolik inancının farklı bir yönü ele alınmıştır. Eserde bir bütünlük hali sağlayabilmek için de bu üslupsal örüntüler döngüsel bir yapıda kullanılmıştır. Bestecinin zihin dünyasını anlamak suretiyle eserde bulunan üslupsal örüntüleri analiz etmenin esere yönelik yeni, daha derinlikli bir bakış açısı geliştirme olanağı sunduğu düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Johnson, R. S. (2008). Messiaen. Malta: Omnibus Press.
  • Koy, Y. S. (2018). Skryabin'in Evreninde Teozofi ve Sembolizm. Ankara: Başkent Üniversitesi.
  • La Recherche Aristique (1978). Hommage a Olivier Messiaen. Paris: La recherche Artistique.
  • Lee, H. (1992). Olivier Messiaen's "Vingt Regards sur l'Enfant-Jésus": A study of sonority, color, and symbol. Ohio: University of Cincinnati.
  • Messiaen, O. (1944). Vingt Regards sur l'Enfant-Jésus. Paris: Durand S.A.
  • Messiaen, O. (1956). The Technique of My Musical Language. Paris: Alphonse Leduc. Samuel, C. (1986). Olivier Messiaen Music and Color - Conversations with Claude Samuel. Portland, Oregon: Amadeus Press. Seifert, C. E. (1989). Messiaen's "Vingt Regards sur l'Enfant-Jésus:" A historical and pedagogical study. Urbana-Champaign: University of Illinois. 112
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik Teorileri, Müzikoloji ve Etnomüzikoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yiğit Salih Koy 0000-0002-7446-8680

Hakkı Alper Maral 0000-0001-6200-3424

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 8 Aralık 2023
Kabul Tarihi 9 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: SAYI 19

Kaynak Göster

APA Koy, Y. S., & Maral, H. A. (2024). MESSIAEN’IN VINGT REGARDS SUR L’ENFANT-JESUS İSİMLİ ESERİNDEKİ ÜSLUPSAL ÖRÜNTÜLER. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 10(SAYI 19), 94-112.
Dergimiz batı müziği (müzik), sahne sanatları, Türk sanat müziği, müzik eğitimi, müzikoloji ve müzik ile bağlantılı multidisipliner çalışmaları kabul etmektedir.