Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Moda Programlarında Kadın Bedeninin Metalaşması

Yıl 2016, Sayı: 25, 245 - 270, 30.06.2016
https://doi.org/10.31123/akil.438547

Öz

Bu çalışma, televizyon ekranlarında yayınlanan moda programlarının kadın bedenini
moda aracılığıyla nasıl ve ne şekilde metalaştırdığı üzerinedir. Kapitalizmin ideolojisi
olan tüketim kültürünün merkezine oturtulan kadına, ideal bedene ulaşması için sürekli
metaları satın alarak tüketmesi önerilmektedir. Bu nedenle, Bana Her Şey Yakışır,
Moda Takibi ve Tülin Şahin’le Moda adlı moda programları feminist eleştirel söylem
analizi (FESA) kullanılarak incelenmiştir. FESA aracılığıyla söylem, tüketim, metalaşma
ve toplumsal cinsiyet gibi temalar medya metinlerinde incelenerek çalışmanın hipotezi
(moda programları kadın bedenini metalaştırmakta ve tüketime sevk etmektedir)
ortaya çıkarılmıştır. 

Kaynakça

  • Althusser, Louis (2006). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları. İstanbul: İthaki Yayınları. Barbarosoğlu, Fatma (1995). Modernleşme Sürecinde Moda ve Zihniyet. İstanbul: İz. Baudrillard, Jean (2004). Tüketim Toplumu. Çev., Hazal Deliçaylı ve Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı. Baudrillard, Jean (2009). Gösterge Ekonomi Politiği Hakkında Bir Eleştiri. Çev.Oğuz Adanır ve Ali Bilgin. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi. Bauman Zygmunt (1997).Özgürlük. Çev.Vasıf Erenus. İstanbul:.Sarmal Yayınları. Bauman Zygmunt (2007). Consuming Life. Cambridge: Polity Press. Bauman Zygmunt (2009). Towards a Critical Sociology. New York: Routledge Taylor & Francis Group. Berger, John (1972). Seeing is Believing. London: Penguen Books. Brownmiller, Susan (1984). Femininity. New York: Linden Press. Bryman Alan (2008). Social Research Methods. New York: Oxford University Press. Buck-Morss Susan (1989). The Dialectics of Seeing: Walter Benjamin and the Arcades Project. Cambridge, London: The MIT Press. Cash Thomas ve Pruzinsky, Thomas (2002). Body Image: A Handbook of Theory, Research, and Clinical Practice. New York ve London: The Guilford Press. Code, Lorraine (2000). Encyclopedia Of Feminist Theories. New York: Routledge Press. Covino, Deborah (2004). Aesthetic Makeovers in Medicine and Culture. New York: State University of New York Press. Crain, Diana (2003). Moda ve Gündemleri. Çev.,Özge Çelik. İstanbul: Ayrıntı. Cranny-Francıs, Anne; Warıng, Wendy; Stavropoulos, Pam ve Kırkby, Joan (2003). Gender Studies Terms and Debates. New York: Palgrave Macmıllan. Davis Kathy (1995). Reshaping the Female Body: The Dilemma of Cosmetic Surgery. New York: Routledge. Davis, Fred (1997). Moda, Kültür ve Kimlik. Çev., Özden Arıkan. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Dittmar Helga (2007). Consumer Culture, Identity and Well-Being. Sussex: Psychology Press. Duhm, Dieter (2009). Kapitalizmde Korku. Çev., Sargut Şölçün. İstanbul: Kırmızı. Ercan, Fuat (2003). Modernizm, Kapitalizm ve Azgelişmişlik. İstanbul: Bağlam. Fairclough, Norman (1995). Critical Discourse Analysis. London: Longman Press. Fiske, John (1996). İletişim Çalışmalarına Giriş. Çev., Süleyman İrvan. Ankara: Ark. Foucault, Michel (1984). “Truth and Power”. The Foucault Reader. (Der). Paul Rabinow, 51-75, New York: Pantheon Books. Foucault, Michel (1993). Cinselliğin Tarihi I. Cilt. Çev. H. Tufan. 2. Basım, (orijinal baskı tarihi: 1984). İstanbul: AFA Yayınları. Foucault, Michel. (1995). Discipline and Punish The Birth of Prison. Çev,Alan Sheridan, Vintage Books Foucault, M Michel (2000). Özne ve İktidar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Hooks, Bell (2012). Feminizm Herkes İçindir. Çev., Ece Aydın, Berna Kurt, Şirin Özgün ve Aysel Yıldırım. İstanbul: Bgst. Kaplan, Yusuf (1992). Televizyon. İstanbul: Ağaç. Marcuse Herbert (1974). “Feminizm ve Marksizm”. Womens Studies, Vol.2, 279-288. Marcuse Herbert (1990). Tek Boyutlu İnsan. Çev., Aziz Yardımlı. İstanbul: İdea. Duverger, Maurice (1984). Politikaya Giriş. Çev. S. Tiryakioğlu.Varlık Yay. İstanbul. Marks Karl (2000). Kapital (Cilt I). Çev., Alaattin Bilgi. Ankara: Sol. Lazar, Michelle (2007). Feminist Critical Discourse Analysis: Gender, Power and Ideology in Discourse. 2 nd. Edition, New York: Palgrave Macmıllan Press. Pelizzon, Sheila Margaret (2009). Kadının Konumu Nasıl Değişti Feodalizmden Kapitalizme. Çev., İhsan Ercan Sadi ve Cem Somel. Ankara: İmge Kitapevi. Odabaşı, Yavuz (1999). Tüketim Kültürü, Yetinen Toplumun Tüketen Topluma Dönüşümü. İstanbul: Sistem. Orbach, Susie (1993). Hunger Strike: The Anorectic’s Struggle As A Metaphor For Our Age. London: Penguin. Sawchuk, Kim (2001). “A Tale Of Inscription/Fashıon On Statements”. Body Invaders Panic Sex in America. Arthur Krokerve Marilouise Kroker (der) içinde. 61-77, Canada: Ctheory Books. Sunderland Jane (2004). Gendered Discourses, Palgrave Macmillan, New York. Tarhan, Nevzat (2005). Kadın Psikolojisi. İstanbul: Nesil. Van Dijk Teun (2008). Discourse and Power. New York: Palgrave Macmillan. Veblen, Thorstein (1995). Aylak Sınıf. Çev., İnci User. , İstanbul: .Marmara Üni.Yayını. Waquet Dominique ve Laporte Marion (2011). Moda. Çev., Işık Ergüden. Ankara: Dost Kitabevi. Wexler, Philip (1990). “Citizinship in the Semiotic Society”. Theories of Modernity and Postmodernity. BryanTurner (der) içinde. ,15-30. London: Sage Publications. Wilson, Elizabeth (2003). Adorned in Dreams: Fashion and Modernity. New York: Tauris Publish. Wolf, Naomi (2002). The Beauty Myth How Images of Beauty Are Used Against Women. New York: Harpercollins Publishers. Yanıklar, Cengiz (2006). Tüketimin Sosyolojisi. İstanbul: Birey. Zizek, Slavoj (2005).Yamuk Bakmak. Çev., Tuncay Birkan. İstanbul: Metis.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özlem Özdemir

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2016
Gönderilme Tarihi 3 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Özdemir, Ö. (2016). Moda Programlarında Kadın Bedeninin Metalaşması. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(25), 245-270. https://doi.org/10.31123/akil.438547