Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2022, Volume: 19 Issue: 46, 298 - 307, 30.03.2022
https://doi.org/10.26466/opusjsr.1072902

Abstract

References

  • Akbal Süalp, Z. T. (2004). Zaman mekân kuram ve sinema: melez zamanlar, mekân gölgeleri, iklimler, rüzgârlar ve gece haritaları. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Beebe, K., Davis, A. & Gleadle, K. (2015). Introduction: Space, place and gendered ıdentities: feminist history and the spatial turn. K. Beebe and A. Davis (Ed.). Space, place and gendered ıdentities: feminist history and the spatial turn (p.1-10) in. London & New York: Routledge.
  • Benjamin, W. (2002). Pasajlar. (A. Cemal, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Berry, D. (2000). Underground cinema: French visions of the metro. Spaces in European cinema, 8-22. Calvino, I. (1990). Görünmez kentler. (I. Saatçıoğlu, Çev.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Ceuterick, M. (2020). Affirmative aesthetics and wilful women: gender, space and mobility in contemporary cinema. Switzerland: Springer Nature.
  • Connell, R. W. (1998). Toplumsal cinsiyet ve iktidar: toplum, kişi ve cinsel politika. (C. Soydemir, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • De Lauretis, T. (1984). Alice doesn’t: Feminism, semiotics, cinema. Bloomington: Indiana University.
  • Donald, J. (1995). Metropolis: The city as tex. R. Bocock and K. Thompson (Ed.). Social and cultural forms of modernity (p.417-461) in. Cambridge: Polity Press.
  • Duncan, N. (2005). Renegotiating gender and sexuality in public and private spaces. Nancy Duncan (Ed.), Body space: destabilizing geographies of gender and sexuality (p.127-144) in. Taylor & Francis e-Library.
  • Ecevit, Y, (1993). Aile, kadın ve devlet ilişkilerinin değerlendirilmesinde klasik ve yeni yaklaşımlar. Kadın Araştırmaları Dergisi, 1, 9-34.
  • Elsaesser, T., & Hagener, M. (2011). Le cinéma et les sens. Rennes: Press Universitaires de Rennes.
  • Forgacs, D. (2000). Antonioni: Space, place, sexuality. D. Forgacs (Ed.), Spaces in European Cinema (p.101-111). Exeter: Intellec Books.
  • Gledhill, C. (1984). Developments in feminist film criticism. (M. A. Doane, P. Mellencamp & L. Williams (Ed.), Re-vision Essays in Feminist Film Criticism (p.18-48) in. Los Angeles & California: University Publications of America. Harvey, D. (2013). Asi şehirler: Şehir hakkından kentsel devrime doğru. (A. D. Temiz, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları. Hayward, S. (2000). The city as narrative: Corporeal paris in contemporary french cinema (1950s-1990s). Myrto Konstantarakos (Ed.), Spaces in European Cinema (p.23-34) in. Exeter: Intellect Books.
  • Hayward, S. (2012). Sinemanın temel kavramları. (U. Kutay & M. Çavuş). İstanbul: Es Yayınları.
  • Humm, M. (1997). Feminism and film. Indiana: Indiana University Press.
  • Kabadayı, L. & Yılmazkol, Ö. (2013). “Şehrin ışıkları”: son dönem Türk filmlerinde insan/şehir ilişkisinin kültürel çalışmalar açısından irdelenmesi. M. Bilal Arık, Ahmet Ayhan & Onur Öksüz (Ed.). 1. Uluslararası Medya Çalışmaları Sempozyumu, 20-23 Kasım 2013, Antalya, Türkiye, Bildiriler içinde (p.33-38). Antalya: Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi.
  • Kalvo, M., (Producer). & Vitrinel, Ç. (Director). (2014). But Muzeyyen, This is a Deep Passion [Film]. Turkey: Mars Production.
  • Kennedy, C., & Lukinbeal, C. (1997). Towards a holistic approach to geographic research on film. Progress in Human Geography, 21(1), 33-50.
  • Knopp, L. (2004). Sexuality and urban space a framework for analysis. D. Bell & G. Valentine (Ed.), Mapping desire (p.136-146) in. London & New York: Routledge.
  • Kuhn, A. (1994). Women’s pictures: feminism and cinema. London. New York: Verso.
  • Lefevbre, H. (2011). Kent Hakkı (Le droit à la ville). Education Science Society Journal, 9(36), 140-152. Massey, D. (2001). Space, place and gender. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Mennel, B. (2008). Cities and cinema. London & New York: Routledge.
  • Metaveevinij, V. (2019). Negotiating representation: Gender, city and nation in south east asian transnational cinema. South East Asia Research, 27(2), 133-149.
  • Mutlu, E. (1995). İletişim sözlüğü. Ankara: Ark Yayınları.
  • Özdemir, B. G. (2018). Şimdiki zaman: Kadın karakterlerin film mekanlarındaki temsilinin feminist film eleştirisi çerçevesinde incelenmesi. Sinecine, 9(2), 131-164.
  • Özkazanç, A. (2013). Cinsellik, şiddet ve hukuk: feminist yazılar. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Öztürk, S. R. (2012). Türkiye’de sinema. F. Alpkaya & B. Duru (Ed.), 1920’den günümüze Türkiye’de toplumsal yapı ve değişim, (p.457-478) içinde. Ankara: Phoenix.
  • Segal, L. (1992). Ağır çekim: değişen erkeklikler değişen erkekler. (V. Ersoy, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sever, A. (Producer). & Pirhasan, Y. (Director). (2012). Last Stop: Salvation [Film]. Turkey: BKM&Biber Yapım.
  • Shiel, M. (2001). Cinema and the city in history and theory. M. Shiel & T. Fitzmaurice (Ed.), Cinema and the city-film urban societies in a global context, (p.1-18) in. UK: Blackwell Publishers.
  • Taylan, A. (2015). Nitel ve nicel araştırmalarda evren ve örneklem seçimi ve sorunlar. B. Yıldırım (Ed.), İletişim araştırmalarında yöntemler: uygulama ve örneklerle, (p.47-83) içinde. Konya: Literatürk.
  • Thornham, S. (2016). Space, place, and realism: Red road and the gendering of a cinematic history. Feminist Media Histories, 2(2), 133-154.
  • Wilson, E. (1991). The sphinx in the city: Urban life, the control of disorder, and women. Berkeley and Los Angeles, California: University of California Press.
  • Wolff, J. (2015). The artist and the flaneur: Rodin, Rilke and Gwen John in Paris. K. Tester (Ed.), The flâneur, (p.111-137) in. London & New York: Routlegde.

The Relationship between City and Women in Turkish Cinema

Year 2022, Volume: 19 Issue: 46, 298 - 307, 30.03.2022
https://doi.org/10.26466/opusjsr.1072902

Abstract

Femininity and masculinity –as a social construction- is reconstructed with the spatial disintegrations just as the other dynamics. Woman is drawn the line –time varying- by patriarchal structure within the context of relationship with the space. Social and economical conditions may constrict or cause to yawn these borders. Feminist theorists draw attention to the relationship between gender and space. Cinema is one of the fields to find clue about the connection between these areas –gender and space- In this context this study focuses on the relation between woman and city in Turkish Cinema after 2000s and how femininity is constructed in these films. In the study, according to the purposive sampling method, the films Last Stop: Salvation (Yusuf Pirhasan, 2012) and But Muzeyyen, This is a Deep Passion (Cigdem Vitrinel, 2014) were determined as samples. According to the results obtained from the feminist analysis of the films, it can be said that the relationship between female characters and space contains some crack lines. In the movie Last Stop Salvation, female characters make domestic spaces safe through solidarity. In But Muzeyyen This is a Deep Passion, the female character freely takes place in the city, plaza and beach. The strong subject position of Muzeyyen is in harmony with the diversity and publicity of the spaces in which she takes place. Especially the fact that she wanders freely and aimlessly on the streets of the city allows Muzeyyen to be read as a female flaneur.

References

  • Akbal Süalp, Z. T. (2004). Zaman mekân kuram ve sinema: melez zamanlar, mekân gölgeleri, iklimler, rüzgârlar ve gece haritaları. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Beebe, K., Davis, A. & Gleadle, K. (2015). Introduction: Space, place and gendered ıdentities: feminist history and the spatial turn. K. Beebe and A. Davis (Ed.). Space, place and gendered ıdentities: feminist history and the spatial turn (p.1-10) in. London & New York: Routledge.
  • Benjamin, W. (2002). Pasajlar. (A. Cemal, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Berry, D. (2000). Underground cinema: French visions of the metro. Spaces in European cinema, 8-22. Calvino, I. (1990). Görünmez kentler. (I. Saatçıoğlu, Çev.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Ceuterick, M. (2020). Affirmative aesthetics and wilful women: gender, space and mobility in contemporary cinema. Switzerland: Springer Nature.
  • Connell, R. W. (1998). Toplumsal cinsiyet ve iktidar: toplum, kişi ve cinsel politika. (C. Soydemir, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • De Lauretis, T. (1984). Alice doesn’t: Feminism, semiotics, cinema. Bloomington: Indiana University.
  • Donald, J. (1995). Metropolis: The city as tex. R. Bocock and K. Thompson (Ed.). Social and cultural forms of modernity (p.417-461) in. Cambridge: Polity Press.
  • Duncan, N. (2005). Renegotiating gender and sexuality in public and private spaces. Nancy Duncan (Ed.), Body space: destabilizing geographies of gender and sexuality (p.127-144) in. Taylor & Francis e-Library.
  • Ecevit, Y, (1993). Aile, kadın ve devlet ilişkilerinin değerlendirilmesinde klasik ve yeni yaklaşımlar. Kadın Araştırmaları Dergisi, 1, 9-34.
  • Elsaesser, T., & Hagener, M. (2011). Le cinéma et les sens. Rennes: Press Universitaires de Rennes.
  • Forgacs, D. (2000). Antonioni: Space, place, sexuality. D. Forgacs (Ed.), Spaces in European Cinema (p.101-111). Exeter: Intellec Books.
  • Gledhill, C. (1984). Developments in feminist film criticism. (M. A. Doane, P. Mellencamp & L. Williams (Ed.), Re-vision Essays in Feminist Film Criticism (p.18-48) in. Los Angeles & California: University Publications of America. Harvey, D. (2013). Asi şehirler: Şehir hakkından kentsel devrime doğru. (A. D. Temiz, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları. Hayward, S. (2000). The city as narrative: Corporeal paris in contemporary french cinema (1950s-1990s). Myrto Konstantarakos (Ed.), Spaces in European Cinema (p.23-34) in. Exeter: Intellect Books.
  • Hayward, S. (2012). Sinemanın temel kavramları. (U. Kutay & M. Çavuş). İstanbul: Es Yayınları.
  • Humm, M. (1997). Feminism and film. Indiana: Indiana University Press.
  • Kabadayı, L. & Yılmazkol, Ö. (2013). “Şehrin ışıkları”: son dönem Türk filmlerinde insan/şehir ilişkisinin kültürel çalışmalar açısından irdelenmesi. M. Bilal Arık, Ahmet Ayhan & Onur Öksüz (Ed.). 1. Uluslararası Medya Çalışmaları Sempozyumu, 20-23 Kasım 2013, Antalya, Türkiye, Bildiriler içinde (p.33-38). Antalya: Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi.
  • Kalvo, M., (Producer). & Vitrinel, Ç. (Director). (2014). But Muzeyyen, This is a Deep Passion [Film]. Turkey: Mars Production.
  • Kennedy, C., & Lukinbeal, C. (1997). Towards a holistic approach to geographic research on film. Progress in Human Geography, 21(1), 33-50.
  • Knopp, L. (2004). Sexuality and urban space a framework for analysis. D. Bell & G. Valentine (Ed.), Mapping desire (p.136-146) in. London & New York: Routledge.
  • Kuhn, A. (1994). Women’s pictures: feminism and cinema. London. New York: Verso.
  • Lefevbre, H. (2011). Kent Hakkı (Le droit à la ville). Education Science Society Journal, 9(36), 140-152. Massey, D. (2001). Space, place and gender. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Mennel, B. (2008). Cities and cinema. London & New York: Routledge.
  • Metaveevinij, V. (2019). Negotiating representation: Gender, city and nation in south east asian transnational cinema. South East Asia Research, 27(2), 133-149.
  • Mutlu, E. (1995). İletişim sözlüğü. Ankara: Ark Yayınları.
  • Özdemir, B. G. (2018). Şimdiki zaman: Kadın karakterlerin film mekanlarındaki temsilinin feminist film eleştirisi çerçevesinde incelenmesi. Sinecine, 9(2), 131-164.
  • Özkazanç, A. (2013). Cinsellik, şiddet ve hukuk: feminist yazılar. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Öztürk, S. R. (2012). Türkiye’de sinema. F. Alpkaya & B. Duru (Ed.), 1920’den günümüze Türkiye’de toplumsal yapı ve değişim, (p.457-478) içinde. Ankara: Phoenix.
  • Segal, L. (1992). Ağır çekim: değişen erkeklikler değişen erkekler. (V. Ersoy, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sever, A. (Producer). & Pirhasan, Y. (Director). (2012). Last Stop: Salvation [Film]. Turkey: BKM&Biber Yapım.
  • Shiel, M. (2001). Cinema and the city in history and theory. M. Shiel & T. Fitzmaurice (Ed.), Cinema and the city-film urban societies in a global context, (p.1-18) in. UK: Blackwell Publishers.
  • Taylan, A. (2015). Nitel ve nicel araştırmalarda evren ve örneklem seçimi ve sorunlar. B. Yıldırım (Ed.), İletişim araştırmalarında yöntemler: uygulama ve örneklerle, (p.47-83) içinde. Konya: Literatürk.
  • Thornham, S. (2016). Space, place, and realism: Red road and the gendering of a cinematic history. Feminist Media Histories, 2(2), 133-154.
  • Wilson, E. (1991). The sphinx in the city: Urban life, the control of disorder, and women. Berkeley and Los Angeles, California: University of California Press.
  • Wolff, J. (2015). The artist and the flaneur: Rodin, Rilke and Gwen John in Paris. K. Tester (Ed.), The flâneur, (p.111-137) in. London & New York: Routlegde.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Articles
Authors

Aslı Ekici 0000-0002-7185-2572

Derya Çetin

İkbal Bozkurt Avcı 0000-0002-6904-7291

Early Pub Date March 25, 2022
Publication Date March 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 19 Issue: 46

Cite

APA Ekici, A., Çetin, D., & Bozkurt Avcı, İ. (2022). The Relationship between City and Women in Turkish Cinema. OPUS Journal of Society Research, 19(46), 298-307. https://doi.org/10.26466/opusjsr.1072902