Research Article
BibTex RIS Cite

Hasan Kalyoncu Üniversitesi Öğrenci Yurdu Mimari Proje Tasarım Süreci

Year 2019, Volume: 4 Issue: 2, 183 - 192, 25.12.2019
https://doi.org/10.30785/mbud.553165

Abstract

İçinde
bulunduğumuz yüzyılda değişen konfor algısı ve teknolojik gelişmeler ile
bütünleşik bir yaşam tarzı, fiziksel mekân tasarımlarını da etkilemektedir. Bu
değişim süreci öğrenci yurtlarının asıl kullanıcıları olan öğrencilerin
beklenti ve taleplerine de yansımaktadır. Öğrenci yurtları salt barınma ve
çalışma alanlarının karşılandığı bir yer olmaktan öte öğrencilerin
sosyalleşmesine katkı sağlayan yeni bir rol üstlenmektedir. Bu araştırmanın
kapsamı öğrenci yurdu mimari proje tasarım süreci ve mekânsal talep ve
beklentilerinin tanımlanmasıdır. Özellikle son 10 yılda ülkemizde artan
üniversite sayısı, lisans ve lisansüstü düzeydeki öğrencilerin barınma
problemlerinin artmasına yol açmıştır. Bu kapsamda kamu veya özel sektör eliyle
öğrenci yurdu projeleri yapılmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Hasan Kalyoncu
Üniversitesi için planlanan öğrenci yurt binası için temel özelliklerin tespit
edilmesi ve elde edilen bina tasarım sürecinde elde edilen deneyimlerin
paylaşılmasıdır. Bu aynı zamanda bir süreç tasarımını kapsar. Araştırmada
öğrenci yurdu örneğinde kullanıcı katılımını sürece dâhil eden bir mimari
tasarım süreci ve bu süreç sonunda ortaya çıkan mekân organizasyonu
tanımlanmaktadır. Araştırmada elde edilen bulguların, İçinde bulunduğumuz
yüzyılda değişen yaşama, çalışma alanlarının yanı sıra sosyal aktivite ve
rekreasyon alanları beklentilerinin önem kazandığını göstermektedir. Bununla
birlikte gelişen teknolojik ilişkiler bağlamında yurt binalarından yeni
beklentiler oluştuğu görülmektedir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular
bir taraftan mimari tasarım sürecine ilişkin yenilikçi bir yaklaşım
geliştirirken diğer taraftan ülkemizde kamu, özel ve kamu-özel sektör ortaklığı
çerçevesinde yeni yapılacak öğrenci yurdu binaları için önemli ipuçları
sunmaktadır. 

References

  • Aktaş, E. (2017). Yurtlarda Kullanıcı Gereksinimleri Ve Mersin Kız Öğrenci Yurdu Örneğinde İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yakın Doğu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü İç Mimarlık Anabilim Dalı, Lefkoşa.
  • Arlı, E. (2013). Barınma Yerinin Üniversite Öğrencilerinin Kişisel ve Sosyal Gelişim ve Akademik Başarı Üzerindeki Etkilerinin Odak Grup Görüşmesi ile İncelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(2), 173-178.
  • Bayazıt, N. (1994). Endüstri Ürünlerinde ve Mimarlıkta Tasarlama Metodlarına Giriş. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Gündoğdu, A. (2014). Suffa'dan Yurt'a Öğrenci Yatılı Hizmetleri. Eğitime Bakış: Eğitim Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi, 10(30), 1-2.
  • Henriksen, L. (2015). Nordvest Dormıtory - Sustainable Student Housing. Master Thesis, Aalborg University - Department of Architecture, Design and Media Technology.
  • İzgi, U. (1999). Mimarlıkta süreç, kavramlar-ilişkiler. 1.baskı, İstanbul: Yem Yayınları.
  • Karadayı Yenice, T. (2018). Birlikte Tasarım Deneyiminin Ardından; HKÜ Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Bölümü Eğitim ve Uygulama Binası Tasarım Süreci. Artium, 6 (1), 9-16.
  • Karadayı Yenice, T. (2019). Hasan Kalyoncu Üniversitesi Konukevi Mimari Tasarımı. Artium, 7 (1), 50-56.
  • Ketizmen, Önal G. (2011). Yaratıcılık ve kültürel bağlamda mimari tasarım süreci. Uludağ Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, 16(1),155-162.
  • Lawson, B. (1990). How designers think. Boston: Butterworth Architecture Press.
  • Sak, H. K. (2015). Kredi Yurtlar Kurumunda (KYK) Barınan Yükseköğretim Öğrencilerinin 'Yurt'a İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi (Anadolu Yakası Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Taş, B., Türkan, O. (2016). Üniversite Öğrencileri İkametgâh Durumu ve Şehir İlişkileri. Journal of International Social Research, 9(47), 403-410.

Architectural Project Design Process of Hasan Kalyoncu University Student Dormitory

Year 2019, Volume: 4 Issue: 2, 183 - 192, 25.12.2019
https://doi.org/10.30785/mbud.553165

Abstract

In the present century, an integrated
lifestyle with changing perception of comfort and technological developments
also affects physical space designs. This process of change is reflected in the
expectations and demands of the students who are the main users of the
dormitories. The dormitories are not only a place for housing and working areas
but also a new role that contributes to the socialization of students. The
scope of this research is the definition of student dormitory architectural
project design process and spatial demands and expectations. Especially in the
last 10 years, the number of universities in our country has led to an increase
in the housing problems of undergraduate and graduate students. In this
context, student dormitory projects are carried out by public or private
sector. The aim of this study is to determine the basic characteristics for the
student dormitory building planned for Hasan Kalyoncu University and to share
the experiences gained in the building design process. This also includes a
process design. In the study, an architectural design process that includes
user participation in the example of dormitory and the space organization that
emerged at the end of this process are defined. The findings of the study show
that the expectations of the social activity and recreation areas, as well as
the changing areas of life, working areas, have changed in the current century.
However, there are new expectations from the dormitories in the context of
developing technological relations. On the one hand, the findings obtained from
the research provide an innovative approach to the architectural design process
and on the other hand provide important clues for the new dormitory buildings
in the public, private and public-private sector.

References

  • Aktaş, E. (2017). Yurtlarda Kullanıcı Gereksinimleri Ve Mersin Kız Öğrenci Yurdu Örneğinde İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yakın Doğu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü İç Mimarlık Anabilim Dalı, Lefkoşa.
  • Arlı, E. (2013). Barınma Yerinin Üniversite Öğrencilerinin Kişisel ve Sosyal Gelişim ve Akademik Başarı Üzerindeki Etkilerinin Odak Grup Görüşmesi ile İncelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(2), 173-178.
  • Bayazıt, N. (1994). Endüstri Ürünlerinde ve Mimarlıkta Tasarlama Metodlarına Giriş. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Gündoğdu, A. (2014). Suffa'dan Yurt'a Öğrenci Yatılı Hizmetleri. Eğitime Bakış: Eğitim Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi, 10(30), 1-2.
  • Henriksen, L. (2015). Nordvest Dormıtory - Sustainable Student Housing. Master Thesis, Aalborg University - Department of Architecture, Design and Media Technology.
  • İzgi, U. (1999). Mimarlıkta süreç, kavramlar-ilişkiler. 1.baskı, İstanbul: Yem Yayınları.
  • Karadayı Yenice, T. (2018). Birlikte Tasarım Deneyiminin Ardından; HKÜ Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Bölümü Eğitim ve Uygulama Binası Tasarım Süreci. Artium, 6 (1), 9-16.
  • Karadayı Yenice, T. (2019). Hasan Kalyoncu Üniversitesi Konukevi Mimari Tasarımı. Artium, 7 (1), 50-56.
  • Ketizmen, Önal G. (2011). Yaratıcılık ve kültürel bağlamda mimari tasarım süreci. Uludağ Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, 16(1),155-162.
  • Lawson, B. (1990). How designers think. Boston: Butterworth Architecture Press.
  • Sak, H. K. (2015). Kredi Yurtlar Kurumunda (KYK) Barınan Yükseköğretim Öğrencilerinin 'Yurt'a İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi (Anadolu Yakası Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Taş, B., Türkan, O. (2016). Üniversite Öğrencileri İkametgâh Durumu ve Şehir İlişkileri. Journal of International Social Research, 9(47), 403-410.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Architecture
Journal Section Research Articles
Authors

Tülay Karadayı Yenice 0000-0001-7063-6520

Publication Date December 25, 2019
Submission Date April 12, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Karadayı Yenice, T. (2019). Hasan Kalyoncu Üniversitesi Öğrenci Yurdu Mimari Proje Tasarım Süreci. Journal of Architectural Sciences and Applications, 4(2), 183-192. https://doi.org/10.30785/mbud.553165