Research Article
BibTex RIS Cite

Kató Havas Perspektifinden Sahne Korkusu: Kemancılar Üzerinden Bir Değerlendirme

Year 2023, Volume: 10 Issue: 2, 62 - 71, 11.12.2023
https://doi.org/10.26650/CONS2023-1354682

Abstract

Bu araştırma; bir icracının, müziğin tüm gücünü hissedebilmesi gerektiği düşüncesini benimseyen; bu düşünceyle tüm müzisyenlere özellikle de kemancılara katkı sağlayacak çalışmalar yapmış ve hayattaki misyonu sahne korkusunu yenmek olan Kato Havas’ın sahne korkusu üzerine görüşlerinin kemancılar özelinde değerlendirmesini sunar. Sahne korkusunu sanatçının perspektifinden inceleyen ve bir sanatçının deneyimlerine dayanan çalışmaların, bu alanda yapılmış diğer araştırmalarla incelenmesinin önemli olduğu düşünülmektedir. Bu doğrultuda; araştırmanın temel amacı, sahne korkusunu Kato Havas’ın perspektifinden inceleyerek kemancılar özelinde tartışmaktır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, sahne korkusu konusunda yapılan araştırmaların çoğunluğunun; bilişsel, davranışsal ve duygusal gibi sahne korkusunun psikolojik yönlerine odaklandıkları dikkat çekmektedir. Havas’ın ise sahne korkusunun diğer etkenleri dışında odaklandığı ve önemli gördüğü noktalardan biri “fiziksel güven duygusu” ön plana çıkmaktadır. Bu fiziksel güven duygusunun oluşmasında en önemli gördüğü aşamanın da keman eğitimiyle geldiğini belirten Havas’ın bu konudaki çalışmaları ve bu konudaki görüşleri sonuç olarak önemli ve geliştirilebilir olarak görülmektedir.

References

  • Bağdağ, C. ve Bolat Başoğlu, M. (2018). Müzik eğitimi perspektifinden performans kaygısına genel bir bakış. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 5(25), 2204-2212. https://doi.org/10.26450/jshsr.600 google scholar
  • Bahadır, N. (2016). Ergenlerin müzikal performans kaygısı ile ailelerinin beklentileri arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. google scholar
  • Cüceloğlu, D. (2006). İnsan ve davranışı psikolojinin temel kavramları. İstanbul: Remzi Kitabevi google scholar
  • Çimen, G. (2001). Konser kaygısı. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 125-133. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/6768/91078 google scholar
  • Çoraklı, E. (2016). Müzik eseri ve performans üzerine. Sahne ve Müzik 0(2), 93-101. https://dergipark.org.tr/en/pub/smead/issue/11325/135353 google scholar
  • Gök Akkılıç, A. (2020). Müzisyenlerde sahne korkusunun nedenleri ve baş etme stratejileri. Journal of Awareness, 5(1), 27-34. https://doi.org/10.26809/joa.5.003 google scholar
  • Havas, K. (1961). A new approach to violin playing. England: Bosworth ve Co. google scholar
  • Havas, K. (1973). Stage fright its causes and cures with special reference to violin playing. England: Bosworth ve Co. google scholar
  • Havas, K. (2018). What it was like to be a music prodigy ninety years ago in Hungary. Cricket, 45(7), 35-39. https://research.ebsco.com/linkprocessor/plink?id=39954ee3-da5f-3bd6-b169-772114eba8fa (Erişim: 30 Ağustos 2023). google scholar
  • Havas, K., ve Davy, K. (1992). The new approach. American String Teacher, 42(3), 59-59. https://doi.org/10.1177/000313139204200325 google scholar
  • Kabakçı, C. (2016). Sahne performansı kaygısında farkındalık ve mücadele. Sahne ve Müzik Eğitim-Araştırma e-Dergisi, 3(0), 86-96. https://dergipark.org.tr/tr/pub/smead/issue/24705/261296 google scholar
  • Kee, J. (1993). Performance anxiety in violin playing (Yayın No. 9329078). (Yayınlanmamış Doktora Tezi). University of Illinois at Urbana-Champaign. ProQuest Dissertations ve Theses Global. (304040051). https://www.proquest.com/dissertations-theses/performance-anxiety-violin-playing/docview/304040051/se-2 google scholar
  • Khana (2023, Ağustos 01). Kato Havas OBE. Khana. Erişim adresi: https://www.katohavas.com/kato-havas/ google scholar
  • Kıraç Sabzehzar, D. (2020). Sahne kaygısı yöntem ve stratejilerinin müzik performans kaygısı için kullanılabilirliği. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 6(2), 158-164. https://doi.org/10.22252/yca.827672 google scholar
  • McGrath, C., Hendricks, K. S. ve Smith, T. D. (2017). Performance anxiety strategies. USA: Rowman ve Littlefield. google scholar
  • Menuhin, Y. (1987). Violin: Seis lecciones con. Madrid: Real Musical. google scholar
  • Montealegre Garrfa, D. R. (2023). Estrategias didâcticaspara laprevencion del miedo escenico en estudiantes de violm. (Doctoral dissertation). google scholar
  • Universidad Nacional de Colombia. Retrieved from https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/84203 google scholar
  • Nagel, J.J. (2017). Maanaging stage fright a guide for musicians and teacher. USA: Oxford University Press. google scholar
  • Nagy, J. (2014). El miedo escenico. Temas para la Educacion, 26, 1-5. https://www.feandalucia.ccoo.es/docuipdf.aspx?d=10781ves= google scholar
  • Okay, H. H. (2012). Müzikal ifade eğitimine bir pencere: çalgı müziğinde vokal izler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(3), 1051-1072. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/48698/619582 google scholar
  • Özgür, C. (2017). Sahne performansında dikkat kaybı, stres ve kaygıya yönelik psikolojik yöntemler. Konservatoryum, 4(1), 21-41. https://dergipark.org.tr/tr/pub/konservatoryum/issue/35136/390356 google scholar
  • Peterson, D. (2006). Interview with Kato Havas in Oxford. American String Teacher, 56(4), 44-46. https://doi.org/10.1177/000313130605600407 google scholar
  • Ramnarine, T. K. (2023, Eylül 27). Jean Sibelius’s Violin Concerto. Erişim adresi: https://global.oup.com/us/companion.websites/9780190611545/3/ google scholar
  • Sağlam, B. ve Girgin, D. (2019). Müzik performans kaygısı: belirtileri, nedenleri, baş etme stratejileri. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 4(2), 189-199. https://doi.org/10.29250/sead.569751 google scholar
  • Sak, R., Şahin Sak, İ. T., Öneren Şendil, Ç. ve Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-250. http://doi.org/10.33400/kuje.843306 google scholar
  • Sarıkaya, M. (2018). Müzik öğretmeni adaylarının mükemmeliyetçilik ve öz-yeterlik inançlarına göre müzik performans kaygılarının yordanması. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya. google scholar
  • Shepard, J. W. (1961). Kato Havas claims new approach to violin playing. American String Teacher, 11 (3), 17-18. https://doi.org/10.1177/000313136101100311 google scholar
  • Studer, R., Gomez, P., Hildebrandt, H., Arial, M. ve Danuser, B. (2011). Stage fright: its experience as a problem and coping with it. Int Arch Occup Environ Health 84, 761-771. DOI: 10.1007/s00420-010-0608-1 google scholar
  • Şahin, M. (2019). Korku, kaygı ve kaygı (anksiyete) bozuklukları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(10), 117-135. https://dergipark.org.tr/tr/pub/asead/issue/50855/663245 google scholar
  • The Guardian. (2023, Ağustos 31). Kota Havas obituary. Erişim adresi: https://www.theguardian.com/music/2019/mar/31/kato-havas-obituary google scholar
  • The Strad. (2023, Ağustos 31). Kato Havas has died aged 98. Erişim adresi: https://www.thestrad.com/news/kato-havas-has-died-aged-98/8547.article google scholar
  • Times. (2019, Ocak 31). Kato Havas. United Kingdom: Times, 11. https://research.ebsco.com/linkprocessor/plink?id=0beec922-87d0-3a70-9a00-76690c0f8c36. (Erişim: 30 Ağustos 2023). google scholar
  • Tong Keat, G. (2023, Eylül 27). Kato Havas: “The Twelve Lesson Course”. Erişim adresi: https://spinditty.com/learning/The-Violin-Pedagogy-of-Kato-Havas google scholar
  • Topoğlu, O. (2013). Müzisyenlerde sahne korkusu, sahne korkusunun nedenleri ve sahne korkusuyla baş etmede kullanılabilecek stratejiler. Fine Arts, 8(1), 43-55. https://dergipark.org.tr/tr/pub/nwsafine/issue/19893/213040 google scholar

Stage Fright from Kató Havas’ Perspective: An Assessment on Violinists

Year 2023, Volume: 10 Issue: 2, 62 - 71, 11.12.2023
https://doi.org/10.26650/CONS2023-1354682

Abstract

This research presents Kató Havas’ views on stage fright among violinists in particular, with the belief that a performer whose mission in life is to overcome stage fright must be able to feel the full power of music, and contributes to musicians in this regard. In addition to other research conducted in this field, examining studies based on the perspective of the artist and the experiences of an artist in relation to stage fright is considered important. In this context, the main purpose of the research is to discuss stage fright from the perspective of Kató Havas with a specific focus on violinists. This research uses document analysis as a method. According to the research findings, most research on stage fright has noteworthily focused on its psychological aspects (e.g., cognitive, behavioral, and emotional). Havas, however, emphasizes the importance of “physical confidence” as a key factor related to stage fright, in addition to other factors. She believes the development of this physical confidence to be closely tied to violin education. Havas’ work and views on this subject are considered important and adaptable conclusions.

References

  • Bağdağ, C. ve Bolat Başoğlu, M. (2018). Müzik eğitimi perspektifinden performans kaygısına genel bir bakış. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 5(25), 2204-2212. https://doi.org/10.26450/jshsr.600 google scholar
  • Bahadır, N. (2016). Ergenlerin müzikal performans kaygısı ile ailelerinin beklentileri arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. google scholar
  • Cüceloğlu, D. (2006). İnsan ve davranışı psikolojinin temel kavramları. İstanbul: Remzi Kitabevi google scholar
  • Çimen, G. (2001). Konser kaygısı. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 125-133. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/6768/91078 google scholar
  • Çoraklı, E. (2016). Müzik eseri ve performans üzerine. Sahne ve Müzik 0(2), 93-101. https://dergipark.org.tr/en/pub/smead/issue/11325/135353 google scholar
  • Gök Akkılıç, A. (2020). Müzisyenlerde sahne korkusunun nedenleri ve baş etme stratejileri. Journal of Awareness, 5(1), 27-34. https://doi.org/10.26809/joa.5.003 google scholar
  • Havas, K. (1961). A new approach to violin playing. England: Bosworth ve Co. google scholar
  • Havas, K. (1973). Stage fright its causes and cures with special reference to violin playing. England: Bosworth ve Co. google scholar
  • Havas, K. (2018). What it was like to be a music prodigy ninety years ago in Hungary. Cricket, 45(7), 35-39. https://research.ebsco.com/linkprocessor/plink?id=39954ee3-da5f-3bd6-b169-772114eba8fa (Erişim: 30 Ağustos 2023). google scholar
  • Havas, K., ve Davy, K. (1992). The new approach. American String Teacher, 42(3), 59-59. https://doi.org/10.1177/000313139204200325 google scholar
  • Kabakçı, C. (2016). Sahne performansı kaygısında farkındalık ve mücadele. Sahne ve Müzik Eğitim-Araştırma e-Dergisi, 3(0), 86-96. https://dergipark.org.tr/tr/pub/smead/issue/24705/261296 google scholar
  • Kee, J. (1993). Performance anxiety in violin playing (Yayın No. 9329078). (Yayınlanmamış Doktora Tezi). University of Illinois at Urbana-Champaign. ProQuest Dissertations ve Theses Global. (304040051). https://www.proquest.com/dissertations-theses/performance-anxiety-violin-playing/docview/304040051/se-2 google scholar
  • Khana (2023, Ağustos 01). Kato Havas OBE. Khana. Erişim adresi: https://www.katohavas.com/kato-havas/ google scholar
  • Kıraç Sabzehzar, D. (2020). Sahne kaygısı yöntem ve stratejilerinin müzik performans kaygısı için kullanılabilirliği. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 6(2), 158-164. https://doi.org/10.22252/yca.827672 google scholar
  • McGrath, C., Hendricks, K. S. ve Smith, T. D. (2017). Performance anxiety strategies. USA: Rowman ve Littlefield. google scholar
  • Menuhin, Y. (1987). Violin: Seis lecciones con. Madrid: Real Musical. google scholar
  • Montealegre Garrfa, D. R. (2023). Estrategias didâcticaspara laprevencion del miedo escenico en estudiantes de violm. (Doctoral dissertation). google scholar
  • Universidad Nacional de Colombia. Retrieved from https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/84203 google scholar
  • Nagel, J.J. (2017). Maanaging stage fright a guide for musicians and teacher. USA: Oxford University Press. google scholar
  • Nagy, J. (2014). El miedo escenico. Temas para la Educacion, 26, 1-5. https://www.feandalucia.ccoo.es/docuipdf.aspx?d=10781ves= google scholar
  • Okay, H. H. (2012). Müzikal ifade eğitimine bir pencere: çalgı müziğinde vokal izler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(3), 1051-1072. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/48698/619582 google scholar
  • Özgür, C. (2017). Sahne performansında dikkat kaybı, stres ve kaygıya yönelik psikolojik yöntemler. Konservatoryum, 4(1), 21-41. https://dergipark.org.tr/tr/pub/konservatoryum/issue/35136/390356 google scholar
  • Peterson, D. (2006). Interview with Kato Havas in Oxford. American String Teacher, 56(4), 44-46. https://doi.org/10.1177/000313130605600407 google scholar
  • Ramnarine, T. K. (2023, Eylül 27). Jean Sibelius’s Violin Concerto. Erişim adresi: https://global.oup.com/us/companion.websites/9780190611545/3/ google scholar
  • Sağlam, B. ve Girgin, D. (2019). Müzik performans kaygısı: belirtileri, nedenleri, baş etme stratejileri. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 4(2), 189-199. https://doi.org/10.29250/sead.569751 google scholar
  • Sak, R., Şahin Sak, İ. T., Öneren Şendil, Ç. ve Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-250. http://doi.org/10.33400/kuje.843306 google scholar
  • Sarıkaya, M. (2018). Müzik öğretmeni adaylarının mükemmeliyetçilik ve öz-yeterlik inançlarına göre müzik performans kaygılarının yordanması. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya. google scholar
  • Shepard, J. W. (1961). Kato Havas claims new approach to violin playing. American String Teacher, 11 (3), 17-18. https://doi.org/10.1177/000313136101100311 google scholar
  • Studer, R., Gomez, P., Hildebrandt, H., Arial, M. ve Danuser, B. (2011). Stage fright: its experience as a problem and coping with it. Int Arch Occup Environ Health 84, 761-771. DOI: 10.1007/s00420-010-0608-1 google scholar
  • Şahin, M. (2019). Korku, kaygı ve kaygı (anksiyete) bozuklukları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(10), 117-135. https://dergipark.org.tr/tr/pub/asead/issue/50855/663245 google scholar
  • The Guardian. (2023, Ağustos 31). Kota Havas obituary. Erişim adresi: https://www.theguardian.com/music/2019/mar/31/kato-havas-obituary google scholar
  • The Strad. (2023, Ağustos 31). Kato Havas has died aged 98. Erişim adresi: https://www.thestrad.com/news/kato-havas-has-died-aged-98/8547.article google scholar
  • Times. (2019, Ocak 31). Kato Havas. United Kingdom: Times, 11. https://research.ebsco.com/linkprocessor/plink?id=0beec922-87d0-3a70-9a00-76690c0f8c36. (Erişim: 30 Ağustos 2023). google scholar
  • Tong Keat, G. (2023, Eylül 27). Kato Havas: “The Twelve Lesson Course”. Erişim adresi: https://spinditty.com/learning/The-Violin-Pedagogy-of-Kato-Havas google scholar
  • Topoğlu, O. (2013). Müzisyenlerde sahne korkusu, sahne korkusunun nedenleri ve sahne korkusuyla baş etmede kullanılabilecek stratejiler. Fine Arts, 8(1), 43-55. https://dergipark.org.tr/tr/pub/nwsafine/issue/19893/213040 google scholar
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Yusuf Dursun 0000-0003-1576-0806

Publication Date December 11, 2023
Submission Date September 3, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Dursun, Y. (2023). Kató Havas Perspektifinden Sahne Korkusu: Kemancılar Üzerinden Bir Değerlendirme. Conservatorium, 10(2), 62-71. https://doi.org/10.26650/CONS2023-1354682