Research Article
BibTex RIS Cite

Transavanguardia: An Italian approach to the postmodern character of neo-expressionism

Year 2023, Issue: 10, 131 - 154, 11.09.2023
https://doi.org/10.46372/arts.1334807

Abstract

Among the new pictorial searches shaped by postmodern avant-garde qualities against modern scopes, new expressionism and its manifestation in Italy, Transavanguardia, came to the fore. In this research, it is aimed to deal with Transavanguardia with its new expressionist postmodern features. In line with the aim, the development of new expressionism and new pictorial searches in postmodern period art were followed, Transavanguardia was analyzed as a new expressionist perspective within the scope of postmodern avant-garde qualities, and the artistic approaches and exemplifying artworks of Sandro Chia, Francesco Clemente and Enzo Cucchi, who are the pioneers of trans-avant-garde art, were analyzed. Within the scope of the method, the data were collected through document analysis, then described and interpreted on the axis of the subject. As a result of the findings, it has been seen that Transavanguardia reflects the postmodern avant-garde qualities of new expressionism with an extraordinary and original perspective.

References

  • Barrett, T. (2015). Neden bu sanat?: Çağdaş sanatta estetik ve eleştiri (1. baskı) (Çev. E. Ermert). Hayalperest.
  • Bernabei, R. (2007). Sandro Chia. R. C. Dietrick (Ed.), Between god and man: Angels in Italian art (1. baskı) (s. 179). Mississippi Museum of Art ve Crisalide.
  • Chia, S. (1981). The idleness of Sisyphus [Resim]. Museum of Modern Art, New York.
  • Chia, S. (1984). Children’s holidays [Litografi]. Sanatçı Koleksiyonu, Brüksel.
  • Clemente, F. (1983a). Furniture [Resim]. Galerie Bruno Bischofberger, Zürih.
  • Clemente, F. (1983b). Three dead soldiers [Resim]. Sanatçı Koleksiyonu, Roma ve New York.
  • Cucchi, E. (1983a). La fioritura dei galli neri/Piu vicino al sentimento degli dei [Resim]. Stedelijk Museum, Amsterdam.
  • Cucchi, E. (1983b). Sospiro di un’onda [Resim]. Galerie Bruno Bischofberger, Zürih.
  • Cumming, R. (2008). Görsel rehberler: Sanat (1. baskı) (Çev. A. I. Önol ve A. Çetinkaya). İnkılâp.
  • Demirkol, C. V. (2008). Batı sanatında modernizm ve postmodernizm (1. baskı). Evrensel.
  • Erzen, J. N. (1997). Yeni-dışavurumculuk. Z. Rona ve M. Beykan (Ed.), Eczacıbaşı sanat ansiklopedisi – 3. cilt (1. baskı) (s. 1931). Yapı-Endüstri Merkezi.
  • Giderer, H. E. (2003). Resmin sonu (1. baskı). Ütopya.
  • Killinger, C. L. (2005). Culture and customs of Italy (1. baskı). Greenwood.
  • Oliva, A. B. (1988). Başlıksız (Çev. M. Vyncke-Werbrouck). W. van den Bussche (Ed.), Costellazione Transavanguardia (1. baskı) (s. 10-19) (Çev. H. Brutin ve M. Vyncke-Werbrouck). Provinciaal Museum voor Moderne Kunst Oostende.
  • Oliva, A. B. (2002). Transavanguardia (1. baskı). Giunti.
  • Oliva, A. B. (2014). The international trans-avant-garde. T. Docherty (Ed.), Postmodernism: A reader (1. baskı) (s. 257-262). Routledge.
  • Rona, Z. (1997). Resim ve heykel. Z. Rona ve M. Beykan (Yay. Yön.), Eczacıbaşı sanat ansiklopedisi, 2 (s. 896-897). Yapı-Endüstri Merkezi.
  • Selz, P. ve Stiles, K. (2012). Figuration. K. Stiles ve P. Selz (Ed.), Theories and documents of contemporary art: A sourcebook of artists’ writings (2. baskı) (s. 191-201). University of California.
  • Staff, C. G. (2014). Neo-ekspresyonizm (Yeni dışavurumculuk). S. Farthing (Ed.), Sanatın tüm öyküsü (2. baskı) (s. 544-547) (Çev. G. Aldoğan ve F. Candil Çulcu). Hayalperest.
  • Thompson, J. (2014). Modern resim nasıl okunur: Modern ustaları anlamak (1. baskı) (Çev. F. Candil Çulcu). Hayalperest.
  • Tunalı, İ. (2008). Felsefenin ışığında modern resim: Modern resimden avangard resme (7. baskı). Remzi.
  • Waldman, D. (1986). Enzo Cucchi (1. baskı). Rizzoli.
  • van den Bussche, W. (1988b). Başlıksız (Çev. H. Brutin). W. Van den Bussche (Ed.), Costellazione Transavanguardia (1. baskı) (s. 6-9) (Çev. H. Brutin ve M. Vyncke-Werbrouck). Provinciaal Museum voor Moderne Kunst Oostende.
  • Verdú Schumann, D. A. (2007). Crítica y pintura en los años ochenta (1. baskı). Universidad Carlos III de Madrid ve Boletín Oficial del Estado.

Transavanguardia: Yeni dışavurumculuğun postmodern karakterine İtalyan bir yaklaşım

Year 2023, Issue: 10, 131 - 154, 11.09.2023
https://doi.org/10.46372/arts.1334807

Abstract

Modern kapsamlara karşı postmodern avangart niteliklerle şekillenen yeni resimsel arayışlar arasında yeni dışavurumculuk ve onun İtalya’daki tezahürü olan Transavanguardia öne çıkmıştır. Bu araştırmada Transavanguardia’yı yeni dışavurumcu postmodern öznitelikleriyle ele almak amaçlanmıştır. Amaç doğrultusunda postmodern dönem sanatında yeni resimsel arayışlar ile yeni dışavurumculuğun gelişimi izlenmiş; Transavanguardia’nın postmodern avangart nitelikler kapsamında yeni dışavurumcu bir perspektif olarak analizi yapılmış; trans-avangart sanatın öncülerinden Sandro Chia, Francesco Clemente ve Enzo Cucchi’nin sanatsal yaklaşımları ve konuyu örnekleyen eserleri analiz edilmiştir. Araştırma yöntemi kapsamında veriler doküman analizi yapılarak toplanmış, daha sonra konu ekseninde betimlenmiş ve yorumlanmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda Transavanguardia’nın, yeni dışavurumcu tavrın postmodern avangart niteliklerini sıra dışı ve özgün bir perspektifle yansıttığı görülmüştür.

Supporting Institution

Herhangi bir kurum tarafından desteklenmemiştir.

Thanks

_

References

  • Barrett, T. (2015). Neden bu sanat?: Çağdaş sanatta estetik ve eleştiri (1. baskı) (Çev. E. Ermert). Hayalperest.
  • Bernabei, R. (2007). Sandro Chia. R. C. Dietrick (Ed.), Between god and man: Angels in Italian art (1. baskı) (s. 179). Mississippi Museum of Art ve Crisalide.
  • Chia, S. (1981). The idleness of Sisyphus [Resim]. Museum of Modern Art, New York.
  • Chia, S. (1984). Children’s holidays [Litografi]. Sanatçı Koleksiyonu, Brüksel.
  • Clemente, F. (1983a). Furniture [Resim]. Galerie Bruno Bischofberger, Zürih.
  • Clemente, F. (1983b). Three dead soldiers [Resim]. Sanatçı Koleksiyonu, Roma ve New York.
  • Cucchi, E. (1983a). La fioritura dei galli neri/Piu vicino al sentimento degli dei [Resim]. Stedelijk Museum, Amsterdam.
  • Cucchi, E. (1983b). Sospiro di un’onda [Resim]. Galerie Bruno Bischofberger, Zürih.
  • Cumming, R. (2008). Görsel rehberler: Sanat (1. baskı) (Çev. A. I. Önol ve A. Çetinkaya). İnkılâp.
  • Demirkol, C. V. (2008). Batı sanatında modernizm ve postmodernizm (1. baskı). Evrensel.
  • Erzen, J. N. (1997). Yeni-dışavurumculuk. Z. Rona ve M. Beykan (Ed.), Eczacıbaşı sanat ansiklopedisi – 3. cilt (1. baskı) (s. 1931). Yapı-Endüstri Merkezi.
  • Giderer, H. E. (2003). Resmin sonu (1. baskı). Ütopya.
  • Killinger, C. L. (2005). Culture and customs of Italy (1. baskı). Greenwood.
  • Oliva, A. B. (1988). Başlıksız (Çev. M. Vyncke-Werbrouck). W. van den Bussche (Ed.), Costellazione Transavanguardia (1. baskı) (s. 10-19) (Çev. H. Brutin ve M. Vyncke-Werbrouck). Provinciaal Museum voor Moderne Kunst Oostende.
  • Oliva, A. B. (2002). Transavanguardia (1. baskı). Giunti.
  • Oliva, A. B. (2014). The international trans-avant-garde. T. Docherty (Ed.), Postmodernism: A reader (1. baskı) (s. 257-262). Routledge.
  • Rona, Z. (1997). Resim ve heykel. Z. Rona ve M. Beykan (Yay. Yön.), Eczacıbaşı sanat ansiklopedisi, 2 (s. 896-897). Yapı-Endüstri Merkezi.
  • Selz, P. ve Stiles, K. (2012). Figuration. K. Stiles ve P. Selz (Ed.), Theories and documents of contemporary art: A sourcebook of artists’ writings (2. baskı) (s. 191-201). University of California.
  • Staff, C. G. (2014). Neo-ekspresyonizm (Yeni dışavurumculuk). S. Farthing (Ed.), Sanatın tüm öyküsü (2. baskı) (s. 544-547) (Çev. G. Aldoğan ve F. Candil Çulcu). Hayalperest.
  • Thompson, J. (2014). Modern resim nasıl okunur: Modern ustaları anlamak (1. baskı) (Çev. F. Candil Çulcu). Hayalperest.
  • Tunalı, İ. (2008). Felsefenin ışığında modern resim: Modern resimden avangard resme (7. baskı). Remzi.
  • Waldman, D. (1986). Enzo Cucchi (1. baskı). Rizzoli.
  • van den Bussche, W. (1988b). Başlıksız (Çev. H. Brutin). W. Van den Bussche (Ed.), Costellazione Transavanguardia (1. baskı) (s. 6-9) (Çev. H. Brutin ve M. Vyncke-Werbrouck). Provinciaal Museum voor Moderne Kunst Oostende.
  • Verdú Schumann, D. A. (2007). Crítica y pintura en los años ochenta (1. baskı). Universidad Carlos III de Madrid ve Boletín Oficial del Estado.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Art Theory
Journal Section Research Articles
Authors

Elif ŞENEL 0000-0002-2449-6341

Project Number _
Early Pub Date September 11, 2023
Publication Date September 11, 2023
Published in Issue Year 2023Issue: 10

Cite

APA ŞENEL, E. (2023). Transavanguardia: Yeni dışavurumculuğun postmodern karakterine İtalyan bir yaklaşım. ARTS: Artuklu Sanat Ve Beşeri Bilimler Dergisi(10), 131-154. https://doi.org/10.46372/arts.1334807

21811

ARTS is licensed under CC BY-NC 4.0 cc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1nc.svg?ref=chooser-v1