Research Article
BibTex RIS Cite

THE EFFECT OF DIGITAL TRANSFORMATION ON BRAND LOGOS: AUTOMOTIVE INDUSTRY EXAMPLE

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 78 - 96, 01.05.2024
https://doi.org/10.5281/zenodo.10975599

Abstract

The technical requirements of the digital age, user experience expectations and interactive features have significantly affected the design of brand logos. In addition, the digital transformation has changed how brands communicate with their target audience. Brands have adapted digital platforms and their trademark logo designs to a continuous line on the path of transformation. Therefore, the way brands communicate is reflected in their logo designs. This study examines digitalization and the framework of digitalization on brand logos and how this process changes in brand identities. In the study, these changes are discussed in detail, focusing on the rise of minimalist and simplified logo designs, the digital compatibility of colors and fonts, and the bringing together of logos. The research focuses on how the change experienced with digitalization is reflected in the design of logos. This comprehensive research describes an existing case literature survey and good analysis framework. Within the scope of the study, updated logo design examples focused on digital transformation in sectors such as food, banking and technology were presented, but more focus was placed on the automotive sector. A significant resource must be retained to sustain how this programmatic digital transformation process reshapes the of brands visual identities.

References

  • Bektaş, D. (1997). Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. YEM Yayınları.
  • Bigumigu. (2023, Haziran 26). Opel Logosunu Yeniledi. https://bigumigu.com/haber/opel-logosunu-yeniledi/. adresinden alındı.
  • BrandMap. (2024, Ocak 16). Honda'nın Yeni Logosu, Eski Logosu mu? BrandMap: https://www.brandmap.com.tr/post/honda-n%C4%B1n-yeni-logosu-eski-logosu-mu. adresinden alındı.
  • Cantamessa , M., Montagna, F., Altavilla, S. & Casagrande-Seretti, A. (2020). Data-Driven Design: The New Challenges of Digitalization on Product Design and Development. Design Science, 6, e27.
  • Carroll, J. M. (2003). Minimalism Beyond the Nurnberg Funnel. In The MIT Press Ebooks.: https://doi.org/10.7551/mitpress/4616.001.0001. adresinden alındı.
  • ChipOnline. (2021, Haziran 17). Dacia Logosunu Değiştirdi: İşte Yeni Dacia Logosu, https://www.chip.com.tr/haber/dacia-logosunu-degistirdi-iste-yeni-dacia-logosu_95085.html. adresinden alındı.
  • ChipOnline. (2021). Nissan Logosu Değişiyor! İşte Logonun Yeni Hali. https://www.chip.com.tr/haber/nissan-logosu-degisiyor-iste-logonun-yeni-hali_89268.html adresinden alındı.
  • ChipOnline. (2021). Otomobil Üreticisi Dacia Logosunu Değiştirdi: İşte Yeni Dacia Logosu. https://www.chip.com.tr/haber/otomobil-ureticisi-dacia-logosunu-degistirdi-iste-yeni-dacia-logosu_94365.html adresinden alındı.
  • Dursun, Ö. Ö. (2018). Logo Tasarımı. T. V. Yüzer, & T. V. Yüzer (Dü.) içinde, Görsel Web Tasarımı (s. 67-81). AÖF Yayınları.
  • Elden, M. & Özdem, Ö. O. (2015). Reklamda Görsel Tasarım. Say Yayınları.
  • Erdem, R. (2023a). Kurum Kimliğinin Oluşumu. H. T. Ünalan (Dü.) içinde, Kurumsal Kimlik Tasarımı (s. 35-54). AÖF Yayınları.
  • Erdem, R. (2023b). Kurumsal Kimlik Tasarım Uygulamaları. H. T. Ünalan (Dü.) içinde, Kurumsal Kimlik Tasarımı (s. 219-246). AÖF Yayınları.
  • Güner , A. & Gülaçti , İ. E. (2022). Business Models Transformed By Digitalization In Contemporary Art Museums And Galleries. Journal Of Graphic Engineering and Design, 13 (1), 13–20.
  • Gumber, S. (2023). Minimalism in Design: A Trend of Simplicity in Complexity. Journal of Visual and Performing Arts, 4(2), 357–365.
  • Kaptan, S. (2023). Kurumsal Kimlik Tasarımı. H. T. Ünalan, & H. T. Ünalan (Dü.) içinde, Kurum Kimliği Unsurları. (s. 65-81). AÖF Yayınları.
  • Lalaounis, S. T. (2021). Strategic Brand Management and Development: Creating and Marketing Successful Brands. Routledge.
  • Legner, C., Eymann, T., Hess, T., Matt , C., Böhmann, T., Drews , P., . . . Ahlemann, F. (2017). Digitalization: Opportunity and Challenge for the Business and Information Systems Engineering Community. Business & Information Systems Engineering., 59(4), 301–308.
  • Margariti, K., Boutsouki, C., Leonidas, H. & Zotos, Y. (2017). A Τypology of Minimalism in Advertising. In Springer eBooks, 1-15.
  • Matt , C., Hess, T. & Benlian, A. (2015). Digital Transformation Strategies. Business and In-formation Systems Engineering, 57(5), 339–343.
  • MEB. (2012). Grafik ve Fotoğraf: Amblem ve Logo. . megep.: meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Amblem%20ve%20Logo.pdf. adresinden alındı.
  • Meyer, J. (2001). Minimalism: Art and Polemics in the Sixties. Yale University Press.
  • Pratas , A. (2014). Creating Flat Design Website. . PACKT Publishing.
  • Sösuncu, F. (2023). Kurumsal Kimlik ve Genel Tanımlar. H. T. Ünalan (Dü.) içinde, Kurumsal Kimlik Tasarımı (s. 3-24). AÖF Yayınları.
  • Sözer, M. F. (2023, Temmuz 6). Oggusto. Global Markaların Yeni Logoları, https://www.oggusto.com/lifestyle/logo-degistiren-markalar. adresinden alındı
  • Sani, S. M. & Shokooh, Y. K. (2016). Minimalism In Designing User Interface Of Commercial Websites Based On Gestalt Visual Perception Laws (Case study of three top brands in technology scope). 2016 Second International Conference on Web Research .
  • Strickland , E. (1993). Minimalism: Origins. Indiana University Press.
  • Tao, F., Zhang, O., Nee, A. Y. & Liu, A. (2019). Digital Twin in Industry: State-of-the-Art. Transactions on Industrial Informatics, 15(4), 2405-2415.
  • Trischler, J. & Westman Trischler, J. (2022). Design for Experience A Public Service Design Approach In The Age Of Digitalization. Public Management Review, 24(8), 1251-1270.
  • Wei , X. & Fang , Y. (2020). Research on the Composition of Regional Logos and Cultural Symbols Based on Minimalism. Proceedings of the 6th International Conference on Arts, Design and Contemporary Education. Atlantis Press.
  • Zhang, S., Xiong, L. & Zhuo, Y. (2017). Discussion on Auto Logo Design Evolution from The Auto Brand Development. Education and Humanities Research, International Conference on Art Studies: Science, Experience. Atlantis Press.
  • Zhong, Y. (2022, Ekim 25). “Less Is More” . Minimalism in Design, https://repin.pjwstk.edu.pl/xmlui/handle/186319/1805. adresinden alındı.

DİJİTAL DÖNÜŞÜMÜN MARKA LOGOLARINA ETKİSİ: OTOMOTİV SEKTÖRÜ ÖRNEĞİ

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 78 - 96, 01.05.2024
https://doi.org/10.5281/zenodo.10975599

Abstract

Dijital çağın teknik gereklilikleri, kullanıcı deneyimi beklentileri ve interaktiflik özellikleri marka logolarının tasarımını önemli ölçüde etkilemiştir. Ayrıca yaşanan dijital dönüşüm markaların hedef kitlesiyle iletişim kurma şeklini de değiştirmiştir. Markalar dijital platformlar ve kullanıcı alışkanlıkları doğrultusunda logo tasarımlarını dönüşüm yoluna giderek günümüze adapte etmiştir. Dolayısıyla markaların değişen iletişim kurma biçimleri logo tasarımlarına yansımaktadır. Bu çalışma dijitalleşme ve dijital dönüşümün marka logoları üzerindeki etkisini ele alarak bu sürecin marka kimliklerinde nasıl bir değişim yarattığını incelemektedir. Çalışmada minimalist ve basitleştirilmiş logo tasarımlarının yükselişi, renklerin ve fontların dijital uyumluluğu, logoların esnekliği gibi konulara odaklanılarak bu değişimler detaylı bir şekilde ele alınmıştır. Araştırmada dijitalleşmeyle birlikte yaşanan değişimin logoların tasarımına nasıl yansıdığı üzerinde durulmaktadır. Bu yönüyle araştırma var olan bir durumu literatür araştırması ve betimsel analiz çerçevesinde açıklamaktadır. Çalışma kapsamında gıda, bankacılık, teknoloji gibi sektörlerin dijital dönüşüm odaklı güncellenen logo tasarım örnekleri verilmiş ancak otomotiv sektörü üzerinde daha fazla yoğunlaşılmıştır. Bu araştırmanın dijital dönüşüm sürecinin markaların görsel kimliklerini nasıl yeniden şekillendirdiğini anlamak için önemli bir kaynak olacağı düşünülmektedir.

References

  • Bektaş, D. (1997). Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. YEM Yayınları.
  • Bigumigu. (2023, Haziran 26). Opel Logosunu Yeniledi. https://bigumigu.com/haber/opel-logosunu-yeniledi/. adresinden alındı.
  • BrandMap. (2024, Ocak 16). Honda'nın Yeni Logosu, Eski Logosu mu? BrandMap: https://www.brandmap.com.tr/post/honda-n%C4%B1n-yeni-logosu-eski-logosu-mu. adresinden alındı.
  • Cantamessa , M., Montagna, F., Altavilla, S. & Casagrande-Seretti, A. (2020). Data-Driven Design: The New Challenges of Digitalization on Product Design and Development. Design Science, 6, e27.
  • Carroll, J. M. (2003). Minimalism Beyond the Nurnberg Funnel. In The MIT Press Ebooks.: https://doi.org/10.7551/mitpress/4616.001.0001. adresinden alındı.
  • ChipOnline. (2021, Haziran 17). Dacia Logosunu Değiştirdi: İşte Yeni Dacia Logosu, https://www.chip.com.tr/haber/dacia-logosunu-degistirdi-iste-yeni-dacia-logosu_95085.html. adresinden alındı.
  • ChipOnline. (2021). Nissan Logosu Değişiyor! İşte Logonun Yeni Hali. https://www.chip.com.tr/haber/nissan-logosu-degisiyor-iste-logonun-yeni-hali_89268.html adresinden alındı.
  • ChipOnline. (2021). Otomobil Üreticisi Dacia Logosunu Değiştirdi: İşte Yeni Dacia Logosu. https://www.chip.com.tr/haber/otomobil-ureticisi-dacia-logosunu-degistirdi-iste-yeni-dacia-logosu_94365.html adresinden alındı.
  • Dursun, Ö. Ö. (2018). Logo Tasarımı. T. V. Yüzer, & T. V. Yüzer (Dü.) içinde, Görsel Web Tasarımı (s. 67-81). AÖF Yayınları.
  • Elden, M. & Özdem, Ö. O. (2015). Reklamda Görsel Tasarım. Say Yayınları.
  • Erdem, R. (2023a). Kurum Kimliğinin Oluşumu. H. T. Ünalan (Dü.) içinde, Kurumsal Kimlik Tasarımı (s. 35-54). AÖF Yayınları.
  • Erdem, R. (2023b). Kurumsal Kimlik Tasarım Uygulamaları. H. T. Ünalan (Dü.) içinde, Kurumsal Kimlik Tasarımı (s. 219-246). AÖF Yayınları.
  • Güner , A. & Gülaçti , İ. E. (2022). Business Models Transformed By Digitalization In Contemporary Art Museums And Galleries. Journal Of Graphic Engineering and Design, 13 (1), 13–20.
  • Gumber, S. (2023). Minimalism in Design: A Trend of Simplicity in Complexity. Journal of Visual and Performing Arts, 4(2), 357–365.
  • Kaptan, S. (2023). Kurumsal Kimlik Tasarımı. H. T. Ünalan, & H. T. Ünalan (Dü.) içinde, Kurum Kimliği Unsurları. (s. 65-81). AÖF Yayınları.
  • Lalaounis, S. T. (2021). Strategic Brand Management and Development: Creating and Marketing Successful Brands. Routledge.
  • Legner, C., Eymann, T., Hess, T., Matt , C., Böhmann, T., Drews , P., . . . Ahlemann, F. (2017). Digitalization: Opportunity and Challenge for the Business and Information Systems Engineering Community. Business & Information Systems Engineering., 59(4), 301–308.
  • Margariti, K., Boutsouki, C., Leonidas, H. & Zotos, Y. (2017). A Τypology of Minimalism in Advertising. In Springer eBooks, 1-15.
  • Matt , C., Hess, T. & Benlian, A. (2015). Digital Transformation Strategies. Business and In-formation Systems Engineering, 57(5), 339–343.
  • MEB. (2012). Grafik ve Fotoğraf: Amblem ve Logo. . megep.: meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Amblem%20ve%20Logo.pdf. adresinden alındı.
  • Meyer, J. (2001). Minimalism: Art and Polemics in the Sixties. Yale University Press.
  • Pratas , A. (2014). Creating Flat Design Website. . PACKT Publishing.
  • Sösuncu, F. (2023). Kurumsal Kimlik ve Genel Tanımlar. H. T. Ünalan (Dü.) içinde, Kurumsal Kimlik Tasarımı (s. 3-24). AÖF Yayınları.
  • Sözer, M. F. (2023, Temmuz 6). Oggusto. Global Markaların Yeni Logoları, https://www.oggusto.com/lifestyle/logo-degistiren-markalar. adresinden alındı
  • Sani, S. M. & Shokooh, Y. K. (2016). Minimalism In Designing User Interface Of Commercial Websites Based On Gestalt Visual Perception Laws (Case study of three top brands in technology scope). 2016 Second International Conference on Web Research .
  • Strickland , E. (1993). Minimalism: Origins. Indiana University Press.
  • Tao, F., Zhang, O., Nee, A. Y. & Liu, A. (2019). Digital Twin in Industry: State-of-the-Art. Transactions on Industrial Informatics, 15(4), 2405-2415.
  • Trischler, J. & Westman Trischler, J. (2022). Design for Experience A Public Service Design Approach In The Age Of Digitalization. Public Management Review, 24(8), 1251-1270.
  • Wei , X. & Fang , Y. (2020). Research on the Composition of Regional Logos and Cultural Symbols Based on Minimalism. Proceedings of the 6th International Conference on Arts, Design and Contemporary Education. Atlantis Press.
  • Zhang, S., Xiong, L. & Zhuo, Y. (2017). Discussion on Auto Logo Design Evolution from The Auto Brand Development. Education and Humanities Research, International Conference on Art Studies: Science, Experience. Atlantis Press.
  • Zhong, Y. (2022, Ekim 25). “Less Is More” . Minimalism in Design, https://repin.pjwstk.edu.pl/xmlui/handle/186319/1805. adresinden alındı.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Graphic Design
Journal Section Research Articles
Authors

Merve Karaman 0000-0002-6010-6996

Early Pub Date April 20, 2024
Publication Date May 1, 2024
Submission Date March 9, 2024
Acceptance Date April 15, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Karaman, M. (2024). DİJİTAL DÖNÜŞÜMÜN MARKA LOGOLARINA ETKİSİ: OTOMOTİV SEKTÖRÜ ÖRNEĞİ. İletişim Bilimi Araştırmaları Dergisi, 4(2), 78-96. https://doi.org/10.5281/zenodo.10975599

All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)